Men zegt wel eens: there’s no such thing as bad press. In het geval van de Chevrolet Volt waag ik dit te betwijfelen. Het gonst van het rumoer rond de Amerikaanse Opel Ampera, want de batterijen zouden niet in orde zijn. Wat klopt hier van, en wat zijn de gevolgen voor de introductie van de Ampera in Europa?
We pakten de telefoon, en belden even met Opel om een en ander op te helderen. Om op de laatste vraag antwoord te geven: de introductie zal verlopen zoals gepland. Vanaf 10 december a.s. staat de Ampera gewoon bij de dealer. De ophef was ontstaan over het wrak van een Volt dat 3 weken na een crashtest spontaan in brand vloog. GM voert als reden aan dat de accu’s niet ontladen waren en er dus, vanwege zware beschadiging, kortsluiting is ontstaan. Als de spanning na de crash van de accu was gehaald was dit niet gebeurd, aldus GM.
Bovenstaande verhaal klinkt plausibel, maar geeft ook een zwak punt van een EV / PHEV aan. Niet voor niets beschermt Volvo zijn accu’s in een zeer solide constructie, juist om de kwetsbare onderdelen te beschermen. Hoe dan ook, er wordt een extra zekering ingebouwd aangaande post-crash safety: na een crash zal er zorg worden gedragen voor het ontladen van de accu.
Ondertussen doet GM volop aan damage control en een charme-offensief. Niet geheel onvoorstelbaar wanneer je een nagelnieuwe technologie wilt promoten. Vertrouwen van de consument moet je winnen, en dat van de Amerikaanse consument winnen is een extra zware opgave. Daarom biedt Chevrolet Volt-eigenaren gratis vervangend vervoer aan terwijl deze worden gecheckt, en heeft GM-CEO Akerson het al over een redesign van de accu’s gehad, waarmee je in mijn optiek toch een beetje impliceert dat er kennelijk iets te verbetren valt aan je design.
Tot slot biedt GM zelfs aan om de Volt terug te kopen van een ieder die het niet meer vertrouwt, aldus een verklaring van de het concern afgelopen woensdag. Kortom: er is echt helemaal niets aan de hand en we steken ons hand er voor in het vuur dat u veilig met onze PHEV kunt rijden. Wat mij betreft een cruciaal onderdeel van de strategie, want als je nieuwe product de grond in wordt geschreven en je het niet goed afhandelt, heb je daar bij vervolgmodellen dubbel zo veel last van. Ze hebben de ratten in ieder geval overleefd, nu dit nog.
GM lanceerde eerder deze week een statement, dat als volgt luidt:
General Motors is committed to its customers and safety above all else. In speaking with reporters today, Dan Akerson, Chairman and CEO reiterated what the company announced earlier this week. He did not announce any new initiatives. GM earlier this week established a Volt owner satisfaction program offering any Volt owner concerned about safety to contact his or her Volt advisor to exchange the Volt for a free GM vehicle loan until resolution of the issue. We are serious about keeping customers happy. And as we’ve said, we will continue to work closely with National Highway Traffic and Safety Administration, suppliers, dealers and manufacturing teams to initiate any necessary changes as soon as possible. The Volt achieved a five-star overall vehicle score for occupant safety in NHTSA’s New Car Assessment Program and is a Top Safety Pick by the Insurance Institute for Highway Safety. We are committed to providing a rewarding ownership experience for our Volt owners.
Ondertussen werkt Chevrolet als een bezetene om de verkoopdoelstelling van 10.000 Volts in de VS in 2011 te halen. Eind oktober waren er nog maar 5.000 verkocht, en dus moest het gas er extra op. Er werden zelfs 2.300 demo-modellen vrij gemaakt voor de verkoop, maar het lijkt er op dat dit niet mag baten. Dit tot teleurstelling van de chef verkoop van Chevrolet, die eerder aangaf nog nooit een target gemist te hebben, en dat dit keer ook niet van plan was. Het kan verkeren.
Bonus: HIER een interview met Dan Akerson, waarin hij zijn best doet de hele mediastorm tot bedaren te brengen.
UPDATE 07-12 : GM deelt mee vlak bij een oplossing te zijn. De branden werden veroorzaakt door het lekken van ‘koelvloeistof’, waarmee de batterijen op temperatuur werden gehouden. Door het omhulsel hiervan te versterken moet het probleem afdoende opgelost zijn. Kosten: 1.000 dollar per auto. En dat is natuurlijk minder dan een redesign van de accu’s.
besaram zegt
En dit moest GM redden?
masterstig zegt
@besaram: Uuhh ja?
besaram zegt
@masterstig:
Tot zover de redding dan!
Leuk geprobeerd!
RuVi zegt
De ampera staat al zeker 6 weken bij sommige dealers in NL
sir_smokalot zegt
Wellicht. Officiele startdatum verkoop is echter 10 dec.
tkmedia zegt
@RudyV: Opel heeft previews beschikbaar gesteld waardoor
iedere ampera-dealer een dag de Ampera tot zijn beschikking kan hebben
desoper zegt
Jammer als deze auto hierdoor mislukt.
Zelfs supercars vliegen nog wel eens in brand, maar dat wordt op de een of andere manier toch beter geacepteerd dan een licht ontvlambare eco-mobiel
meneersander zegt
@desoper: Supercar bezitters zijn vaak of beter verzekerd tegen brand, of hebben de middellen om het te verhelpen.
autogedrocht zegt
@meneersander: Gaat het daarom? Ik denk dat de meeste mensen niet willen dat de vlammen onder hun stoel vandaan komen, en niet zozeer een verzekering of poederblussertje.
desoper zegt
@autogedrocht: Een poederblussertje leegspuiten in de auto is misschien wel net zo slecht voor de electronica, als een binnenbrandje
autogedrocht zegt
@desoper: Emmer water dan! ;)
desoper zegt
@meneersander: Oke bedankt voor de verheldering. Als ik nog een keer een vraag heb………
ferrari94tr zegt
@desoper een normale consument moet elke dag in dat ding rijden. een supercar heb je voor erbij en zijn dat soort dingen ineens een stuk minder boeiend
mout zegt
Deze week dinsdag werd er een aantal uitgeladen bij ZAM Zeist. Ruim op tijd voor 10-12.
glashelder zegt
Ik had het al gezegd: dit soort berichten zijn bedoeld om een nieuw product kapot te schrijven.
De toon van dit berichtje mag vrij mild maar dat van 24 november was natuurlijk helemaal over de grens,
The work is done…….
robbie zegt
@glashelder: GM stookt het vuurtje zelf op…
mattraket zegt
De tentakels van de olie-industrie reiken ver, vandaar dat dit in de VS dit vuurtje uiteraard weer helemaal opgestookt wordt. Dat er dagelijks over de hele wereld duizenden benzine- en dieselgestookte auto’s in vlammen opgaan – geen overdrijving – dat schijnen ze dan maar gewoon te vergeten. Overigens, die vliegen niet niet pas na 3 weken in de fik, nee, die staan vaak al na een paar minuten in lichterlaaie, met soms de beknelde inzittenden er nog in.
garp zegt
@mattraket: en daar rijden ook een factor 200.000 meer van rond… Logisch dus?
norge zegt
Als dit een Toyota was geweest hadden de schadeclaims al in de miljarden gelopen.
mattraket zegt
Eh, schade? Er heeft nog niemand schade gehad. Het enige wat er is gebeurd, is dat er een testauto na drie weken in brand is gevlogen. En dat hetzelfde is gebeurd bij 2 van 3 testauto’s waarbij ze met een geleidend metalen voorwerp de accu doorboorden (wat zou er gebeuren als je dat bij een benzinetank doet). Er heeft dus nog niemand letsel opgelopen en niemand schade gehad. Of het moet emotionele schade zijn, daar zijn de Amerikanen goed in.
advandermeer zegt
Paniekzaaierij van de allerhoogste orde. Na de spontane ontbranding van de accu in mei is het de NHTSA in November in 1 van 3 pogingen gelukt om 1 accu 7 dagen na de crash in de brand te krijgen. Hierbij was een standaard crashtest niet voldoende, maar moest een speciaal protocol gemaakt worden waarbij de accu ernstig beschadigd raakte en daarna geroteerd werd.
Geef mij 3 willekeurige benzineauto’s en een testfaciliteit en ik zorg dat ze alle drie affikken en wel direkt na de crash.
Het is niet dat hier niets aan de hand is en dat er geen behoefte tot handelen is, maar de mediakrankzinnigheid die deze crashtests te weeg gebracht hebben passen in het huidige medialandschap waar kijk- en luistercijfers, cq reclameinkomsten, cq beloningen en bonussen boven journalistieke integriteit verkozen worden. Iedereen moet zijn centjes verdienen en dat is een ieder gegund, maar bij kijken, luisteren en lezen is tegenwoordig enige achterdocht op zijn plaats.
henri zegt
inderdaad wat denk je van een crash van een auto met een volle benzine tank? hoeveel vliegen daarvan in de brand.
Inmiiddels is mijn Ampera aangekomen bij de dealer en gaat begin januari op kenteken kan niet wachten. zie foto mijn witte Ampera naast de trailer waar die net vanaf komt.