Wat blijkt? De met lithium accu’s volgeladen Chevrolet Volt rijdt prima, crasht prima maar het wrak vliegt 3 weken na de crashtest spontaan in de fik. Tijd voor een (Amerikaans) onderzoek.
Gelukkig staan auto’s weken na een crash of crashtest meestal niet in drukbevolkte gebieden. Zo ook bij dit voorval. De Chevrolet Volt in kwestie nam met deze actie alleen lotgenoten in zijn neergang mee. Andere crashtest auto’s op dezelfde parkeerplaats.
Toch is deze vuur-kwestie iets om rekening mee te houden. Het betreft alle fabrikanten die lithium-accu’s gebruiken. Zij moeten heel zeker zijn dat bij een willekeurig ongeluk het accupakket ontzien wordt.
De brand is waarschijnlijk het gevolg van een stuk staal dat de accu bij de side-impact crashtest heeft doorboord. Daarbij heeft de Amerikaanse crashtest organisatie (NHTSA) mogelijk niet de nodige voorzorgsmaatregelen genomen. Dat denkt General Motors in ieder geval. Volgens hen was dit incident te voorkomen. Dat brengt een tweede probleem met zich mee: de hulpdiensten moeten wel met dit nieuwe type auto om kunnen gaan. Het is GM en de NHTSA verder niet gelukt de brand te reproduceren.
Gevaarlijker dan een lekgeslagen brandstoftank of licht ontvlambare lijm in je motorruimte lijkt de accu-kwestie mij niet. De kans dat je batterij ontbrandt is bovendien kleiner dan de andere 2 opties. Er is een flink ongeluk voor ontbranding nodig en dan nog heb je 3 weken om uit de auto te komen. Toch is een degelijk onafhankelijk onderzoek nooit verkeerd, lithium brandt wel bij 760 graden (C). (bron: bloomberg.com)
Update 13 november – Persbericht General Motors
“First and foremost, I want to make this very clear: the Volt is a safe car. We are working cooperatively with NHTSA as it completes its investigation. However, NHTSA has stated that based on available data, there’s no greater risk of fire with a Volt than a traditional gasoline-powered car.
“Safety protocols for electric vehicles are clearly an industry concern. At GM, we have safety protocols to depower the battery of an electric vehicle after a significant crash.
“We are working with other vehicle manufacturers, first responders, tow truck operators, and salvage associations with the goal of implementing industry-wide protocols.”
MrSkyline zegt
conclusie, na een botsing heb je 3 weken de tijd om uit je auto te komen, dat is wel krapjes.
gursharn zegt
@MrSkyline: LOL
ukbob zegt
@MrSkyline: veel belangrijker nog; wat is de CO2 uitstoot van een ‘brandende Volt’ ??
Krijg je 3 weken ná je ongelukje misschien ook nog eens een blauwe brief met de mededeling dat je bijtelling omhoog schiet naar 25% :) !!!
robbie zegt
Burn!
http://www.youtube.com/watch?v=QvUjIWEVRnY
jippie zegt
Wat ik me dan weer afvraag: Hoe groot is de kans op electrocutie als je met een electrische auto te water raakt? Wordt dat weleens getest?
Arnoud zegt
@jippie:
Zal het niet zo zijn dat het accupakket een lage spanning geeft en er in het motorcompartiment een omvormer zit die de spanning omzet in een hogere spanning? Wat je dan alleen nog maar hoeft te doen is een circuit braker te installeren die opent zodra er een abnormale situatie geregistreerd wordt.
Arnoud zegt
@Original_Arnoud:
Hmm… Lees net dat de Prius een accuspanning heeft van bijna 274V. Vrij hoog nog.
mattraket zegt
@jippie: de kans dat je geëlektrocuteerd wordt in een elektrische auto lijkt me een fractie van de kans dat je verbrandt na een aanrijding in een auto met benzine-, diesel- of gastank aan boord. Dagelijks sterven er wereldwijd vele tientallen mensen in autobranden, zo niet honderden.
Als we in 1900 bij elektrische auto’s waren gebleven – ja, die waren het eerst – en iemand was nu aan komen zetten met het idee om rond te gaan rijden met een hoog tank vol hoog explosieve en brandbare vloeistof, dan hadden ze hem subiet op de brandstapel gezet.
Maar goed, er zijn altijd weer mensen zijn die dit soort opgeblazen nieuws zullen aangrijpen om de elektrische auto af te kraken en als gemakzuchtig excuus om de lucht voor anderen te blijven verpesten.
timberleek zegt
@jippie:
die kans is nihil.
de stroom heeft geen enkele reden om door jou heen te gaan. voor ‘hem’ ben jij een raar ding met hoge weerstand, dat vieze water om je heen is veel liever.
plus dat de stroom niet door je heen hoeft doordat op andere plekken de afstand veel korter is, bijvoorbeeld zodra water beide accupolen verbind. dat is een kort stuk. maar door je hele auto (en jou) heen, dat is te moeilijk
norge zegt
Dus de zelfontbranding was na 3 weken , klinkt raar .
Maar als dit waar is moet je wel oppassen als autosloop bedrijfje .
Kvgorp zegt
Lithium polymeer accu’s zijn levensgevaarlijk als ze in onderspanning komen. Zeker nadat ze een een grote klapper hebben gehad.
vale46 zegt
Ik zie het probleem niet?
Oftewel crash je en schiet de boel direct in brand, zoals een benzinewagen.
Of brand er niks en word je gered.
Of hij vliegt in brand tijdens de redding door een kortsluiting, maar bij een benzine kan dat ook als brandstof op de hete uitlaat komt.
Wat boeit het nu dat je auto 3 weken erna in de fik vliegt?
Om dat te vermijden zouden ze misschien wel een procedure kunnen instellen om de batterij te ontladen of te verwijderen.
silverline16v zegt
mag voor mij opfikke veel te duur en te lomp zeker voor ons kikkerland
Orichy zegt
Laat die electrowagens maar mooi affikken. Zoveel mogelijk electrisch- en accu-arme produkten om je heen, maakt het leven een stuk overzichtelijker en gelijk een stuk rustiger.
OT: Onderzoek na de gevolgen van dit ongeluk, kan nu mooi leiden naar een lijstje van te nemen maatregelen, om zo’n ongeluk in het vervolg te voorkomen.
Soms zijn gekke dingen nog niet zo gek, het is maar hoe je er naar kijkt.
phantom95 zegt
Elektrische auto’s zuigen blijkbaar nog meer dan diesels
mazdarx8 zegt
misschien was-ie gewoon in de fik gestoken door een EV hater.
mattraket zegt
@mazdarx8: of misschien was het een elektrische Ferrari…
masterstig zegt
@mattraket: Leuk :D
tarquesh zegt
de nieuwste zelfontbrander is hierbij uitgevonden. high concurentie voor de diesel? denk het niet, maar een brandje meer of minder de Ampera is een leuke wagen.
timberleek zegt
een probleem kan wel liggen in beschadiging van de cel. dan worden ze echt gevaarlijk. dan treed er makkelijk kortsluiting op (en voor wie het niet weten, das nie goe)
een risico kan ook liggen bij water. als een
(beschadigde) lithium cel in aanraking komt met water ontstaat er een flinke reactie:
http://www.youtube.com/watch?v=v7abq34mckg&feature=related
vanaf ca de helft, de eerste tijd is hij druk bezig met de batterij beschadigen..
dustin24 zegt
Dat toont maar weer aan dat Hybriden nergens goed voor zijn…
kevlard zegt
@dustin24: Precies het soort reactie zoals mattraket die hierboven al voorspelde. Proficiat, je wint de voorspelbaarheids-hoofdprijs!
dustin24 zegt
@Kevlard Ik voel me vereerd.
Tommy2 zegt
Hoop paniek om niets dus weer. Gewoon de accu verwdijderen en afvoeren na een crash.