Het is logisch dat de klappen van Europa’s financiële malaise als eerst worden gevoeld door merken die niet of nauwelijks buiten ons continent actief zijn. Het is de reden dat globale spelers als VAG, BMW en Mercedes aardig buiten schot blijven. Opel, daarentegen, krijgt het rauw op zijn dak. Dé oplossing volgens de CEO: Opels moeten weer goedkoop worden.
Opel moet wat doen om miljardenverliezen en overcapaciteit tegen te gaan, anders kan vadertje GM wel eens voorzichtig aan de stekker beginnen te trekken. Het sluiten van een Opel-fabriek in Bochum is één, maar er zullen ook gewoon meer auto’s weggezet moeten worden in Europa. Ja, die plannen om in China 30.000 auto’s te willen verkopen zijn een stap in de goede richting, maar uiteindelijk ook maar slechts een druppel op een gloeiende uitlaat.
Karl-Friedrich Stracke heeft daarom gezegd dat er gesneden moet worden in de aanschafprijzen. Ze zijn té snel omhoog gegaan met de prijskaartjes in de afgelopen jaren. Opel staat niet meer bekend als de bouwer van prijsvriendelijke auto’s, en profileert zich steeds meer als een premium jongen. Dat gaat veranderen.
“We moved Opel up too quickly. Going forward there will be adjustments to make our cars more affordable.”
En aangezien een CEO nooit te beroerd is om wat onvervalste marketingtaal te spuien, zei hij dat ze niet zullen bezuinigen op de ontwikkeling van nieuwe modellen (23 stuks tot 2016) en motoren. Jup, een overduidelijke sneer naar Ome Sergio, baas van de Fiat Group, die zo’n 500 miljoen uit het investeringsbudget trekt.
“We will make a significant investment in Opel’s product portfolio. I noticed with interest that some of our key competitors have announced plans to cut product investment spending.”
Over die nieuwe modellen: één daarvan is de langverwachte Adam, het stadsautootje van Opel dat rond de 10k zal doen en onlangs nog als premium werd aangeduid. De onthulling laat nog op zich wachten, maar om iedereen verder te irriteren met teasers hebben ze wel alvast een logo van de typeaanduiding onthuld, bovenaan te zien.
KaCh1ng zegt
opels zijn toch relatief goedkoop tegenover de duitse 3?
Megakix zegt
@KaCh1ng: als je de Insignia eens prima aankleedt (configirator), dan zal je behoorlijk anders gaan denken.
Megakix zegt
…noem je ook wat; Marchionne…./zucht
Opel gaat het uiteindelijk wel redden, liefst zonder die GM-knakkers. Inderdaad zijn de prijzen stelselmatig te hoog gepresenteerd; als vaste bezoeker van autobeurzen was het voor mij altijd weer een raadsel hoe ze een eenvoudige Opel simpelweg boven de 40K wisten te tillen.
HDM zegt
Vauxhall overnemen en alles onder de Opeltak voortzetten? Wat leveren die nou nog aan andere auto’s dan wat Opel op het vaste land levert? Of is dit gewoon een belachelijk idee?
Megakix zegt
@HDM: Vauxhall = Opel in de UK…alleen een naam-rebadge dus.
Search zegt
@HDM: Vauxhall Monaro is niet verkrijgbaar als Opel, leuke coupe met een v8 die de achterwieltjes aandrijft.
upstream zegt
@Search: Nope, de Monaro is dan weer geen opel boertje, komt uit de Holden stal van GM (Australië)
jrk68 zegt
@Search:
Zou wel moeten kunnen trouwens.
Word in de US als chevy lumina geleverd, het is dus geen rechts stuur probleem.
Esprit_de_Flandre zegt
@HDM: Vauxhall bestaat alleen nog omdat het merk bekender is in de UK dan Opel. Vauxhall is een ‘Britse’ auto, en dat is leuker dan een Duitse. Eveneens de enige reden waarom Seat nog bestaat (9% marktaandeel in Spanje vorig jaar, en daarmee de grootste)…
faalhaas zegt
Eat that Dacia!
flipper zegt
Helemaal mee eens, geen hond die voor een Opel meer wil betalen dan voor een Kia of een Skoda. De merkwaarde van Opel onstijgt het niveau Aldi gewoon niet en dat zal het ook nooit doen, een Kadett Astra noemen of een Vectra ineens een Insignium noemen helpt daar helemaal niks in, het blijft een merk voor grijs, zweterig, benepen en burgerlijk volk, net als Toyota.
Brammer zegt
@flipper: Ik was eerst verheugd dat die thumbs down van gisteren terug was weggehaald, maar bij deze kansloze reply van je had ik er toch graag gebruik van gemaakt.
jeffreym3 zegt
@flipper: Stop is met typen joh. Er komt alleen maar poep uit je vingers. Wat rij je zelf mondje?
E34M5Touring zegt
@jeffreym3: Kadett GSI, zulke ervaringen krijg je alleen als je er zelf een hebt…..
Edge zegt
@flipper: Sorry hoor, maar Opel ontstijgt het niveau Aldi zeker wel. Aldi niveau krijg je alleen bij Dacia. Dat zijn budgetauto’s. Opel is gewoon een goede concurrent voor merken als Renault, Peugeot, Volkswagen en Alfa
ar156sw zegt
@Edge: mensen met een dacia houden geld over om bij een normale winkel boodschappen te doen, opel klanten nu niet, maar dat gaat dus veranderen :)
geengeldvooreennieuwe zegt
@Edge: Ik verwacht dat in de kringen waarin flipper verkeert ook Renault, Peugeot en Alfa tot de absolute onderkant van de markt behoren. De elite verplaatst zich nu eenmaal in een voiture van een paar klassen hoger dan de massa….
robinio zegt
@flipper: Op de Opel Astra GTC/OPC na ben ik het helemaal met je eens.
geengeldvooreennieuwe zegt
@flipper: heeeeeyyyy :) je bent er weer ;) ben nog steeds zo benieuwd wat jij denkt als je ’s ochtends in de spiegel kwijlt, eh kijkt
geengeldvooreennieuwe zegt
@geengeldvooreennieuwe: heeeeyyyy, ben jij er ook weer geengeldvooreennnieuwe ;)
Lucb zegt
@flipper: Wij rijden thuis Opel en hoeven nooit bij de Aldi, Wibra, Zeeman of welke budget winkel dan ook boodschappen te doen. Ik durf nog wel zeker te stellen dat we hier thuis meer aan boodschappen uitgeven dan Piet in zijn leaseslet.
geengeldvooreennieuwe zegt
@Lucb: Flipper laat zijn boodschappen verwacht ik zelfs thuisbezorgen, want hij heeft stijl en klasse! Noblesse oblige
Lucb zegt
@geengeldvooreennieuwe: Thuisbezorgen is voor oude mensen
geengeldvooreennieuwe zegt
@geengeldvooreennieuwe: .
jeffreym3 zegt
@Lucb: Wist je dat heel veel producten van de aldi en/of lidl juist erg goed scoren bij de deskundigen? Vlees en groenten zijn bij Lidl bijvoorbeeld stukken beter dan bij de AH. Ik vind dat trouwens wel het toppunt van arrogantie. Enkel bij de AH shoppen omdat de lidl te min voor je is..
Lucb zegt
@jeffreym3: Dat weet ik, maar die flipper denkt dat Opel-rijders geboren zijn om alleen bij de Aldi te shoppen.
flipper zegt
@Lucb: je afgunst jegens Piet in zijn leaseslet spreekt in deze al boekdelen en is typerend voor Opel rijders: de “graaiers”die wel een leaseauto krijgen moeten zich vooral niet beter voelen dan jij in je Kadett op krediet..
Lucb zegt
@flipper: Dat zeg ik niet. Maar jij doet alsof iedere Opel rijder geen cent te makken heeft. En wij rijden geen Kadett hier thuis.
schim zegt
Ik heb het idee dat ze al aan die stekker trekken.
Wellicht wacht Opel hetzelfde lot als Saab..
Esprit_de_Flandre zegt
@schim: De stekker zal nooit uit Opel gaan. Wel zal er meer en meer gedeeld worden met Chevrolet, zoals VAG doet met z’n kleine stadsdrieling, en z’n compacte sedandrieling…
schim zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik heb het dan vooral over de ‘Badge’ Opel, die zou wel eens kunnen veranderen in Chevrolet.
jrk68 zegt
Wat een Einstein zeg.
Eerst moest het premium, want torenhoge marges moesten Opel redden en nu toch maar weer budget.
De tijd dat Opel alleen al 50000 kadettjes per jaar verkocht komen echt niet meer terug.
Esprit_de_Flandre zegt
@jrk68: 50.000? Van welk jaar was dat?
jrk68 zegt
@Esprit_de_Flandre:
Eind jaren 80.
Ja ik snapte het toen ook al niet, ze vekochten toen meer per maand dan nu per jaar.
Kan je je nu niet meer voorstellen maar Holland was ooit een Opel land. Meer dan 20 jaar op rij marktleider geweest.
4991 zegt
prachtige auto’s. nu hopen dat die werkelijk goedkoper worden.
lincoln zegt
dat hele Opel is een logge toko geworden ..
ooit was de Kadett net zo passie/emotie begerenswaardig als de BMW 3-serie nu is ..
met een beetje dezelfde doelgroep ..
daarna hebben ze gewoon geen toppers meer gehad ..
buiten het feit dat er al zat echt leuke auto,s zijn van onder de 10K ..
incl. Chevrolet ..
jeffreym3 zegt
@lincoln: Ik denk dat de prijs (en misschien een beetje de slechte service bij sommige opel dealers..) echt de enige reden is waarom mensen een opel laten staan. Aan het uiterlijk zal het in ieder geval niet liggen. Een insignia is vele malen mooier , spannender dan menig vw, skoda, mercedes etc.
autogedrocht zegt
@jeffreym3: over poep uit je vingers gesproken!
dawwg zegt
@autogedrocht: Tja, ze zijn inderdaad hard afgezakt, in de jaren 70 en 80 waren Opels goede middenmoters en zag je vrijwel net zoveel Kadettjes als Golfjes (als het er niet meer waren).
Waar het fout gegaan is weet ik niet, misschien juist een gebrek aan eenduidige visie & focus (elke 2 jaar een andere kant opgaan werkt niet), te lang niet in nieuwe modellen geinvesteerd, of te duur, maar persoonlijk erger ik me vooral aan de gemiddelde Opel stoel & het plastic interieur; of het nu in een Corsa of een Insignia is, allemaal ruk …
lincoln zegt
@jeffreym3:
het middenmoot-stigma is een middenmoot-smegma geworden ..
tritone zegt
@jeffreym3: Slechte service heb je bij zoveel merken, het is de naam Opel die het ‘m niet doet.
Voor de status rijd je dan liever bmw etc.
Ook op techniek lopen ze achter, her duurt altijd een eeuwigheid tot dat de motoren up to date zijn.
Het is en blijft een simpele boerenkar!
jeffreym3 zegt
@tritone: Hoe kom je erbij dat ze achterlopen op techniek?
kaasboerin zegt
@tritone: BMW is erg gewild door haar “premium/status”, exclusiviteit en een beetje ‘mysterieus/stoer’ imago.. Maar dat vervaagt met ’t feit dat er steeds meer rondrijden, en steeds behaalbaarder voor ’t volk is.. Straks ook FWD 1 series etc. Ik ben benieuwd hoe de marketingafdeling dat imago in stand zal gaan houden.
kaasboerin zegt
@tritone: Oh, dit is trouwens mijn vermoedelijke verklaring.. Ik zeg niet dat dit feiten zijn (niet betweterig bedoeld)..
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: De Kadett passie/emotie?
Je bedoelt dan toch de modellen vóór deze?
gearhead zegt
Duidelijk de visie van een zwalkende leidert: zoals vermeld, Opel moet premium om hogere prijzen te kunnen vragen en nu moet het weer goedkoop om aan de aantallen te komen.
Damn, begin van het eind denk ik!
lincoln zegt
@gearhead:
Opel was altijd wel een goeie middenmoot ..
een hele goeie middenmoot ..
sterker nog .. de verpersoonlijking van de middenmoot ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lincoln: yup, en dat stokje hebben de Koreaanse merken met verve overgenomen!
lincoln zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
de Fransen ook ..
btw .. hoe is het met jouw “middenmoter” ??
lincoln zegt
@lincoln:
sorry .. die vraag was voor @Esprit_de_Flandre ..
nibor zegt
@lincoln: waren de Fransen dat niet altijd al? (middenmoters)
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Nogal rammelig. De kleine irritantjes beginnen stilaan boven te komen. Nu ja, niets dramatisch, en als je er lang genoeg mee rijdt worden die dingen juist de charme van de auto…
Ondertussen ook wel al een nieuwe alternator, maar alles netjes onder garantie geregeld.
tritone zegt
Ik wil effe reageren op de eerste zin van ricardo; Opel is toch van GM, hoezo niet actief buiten Europa?
awesome zegt
@tritone: Omdat GM buiten de EU dikke winst maakt op de Astra en Insignia door ze als Buick te verkopen. $0,00 aan ontwikkelingskosten, dus de marges liggen daar veel hoger…
bobb zegt
Ze zijn helemaal de weg kwijtgeraakt, eerst premium en dan Chevrolet als budgetmerk….is nog maar de vraag welk merk in Europa een beter imago heeft. Nu moet het weer goedkoper en de Adam moet nog uitkomen. Opel verlangt terug naar de jaren zeventig, een toen hoge restwaarde en een prima dealernetwerk. Een merk wat weinig pretentie’s uitstraalde…Jan Modaal cq de gewone man in een Kadett, tsja welke klant wil dat tegenwoordig nog zijn.
jrk68 zegt
Volgens mij hebben ze een nieuwe hobby, knip en plak met Audi Fonts.
Zouden ze dat bedoeld hebben met premium?
tritone zegt
Ik denk dat het over en uit is voor opel, de amerikanen gingen er zich te veel mee bemoeien.
Ze zijn veel te laat met goedkopere modellen, die markt is al lang ingevuld.
Maar ja ik zal ze niet missen!
norge zegt
Alleen de olie bij Opel is al een flinke investering elke maand.
Wordt lastig voor Opel om te vechten tegen (Hyundai) andere fabrieken die betere auto’s voor minder geld maken.VAG lukt het door achter hun premium jasje te schuilen(tot zo ver) .
mout zegt
Lol, ze zouden jullie beter de toekomst van dat merk kunnen laten schrijven.
Esprit_de_Flandre zegt
Zou ik?
Zou ik het durven?
Halsreikend uitkijken naar de ‘Adam’?
Denkende dat het een fantastisch sexy koekblikje wordt?
…
Nah, toch maar beter niet. Al veel te veel teleurgesteld door Opel. Telkens als ze iets leuks lijken te hebben in conceptvorm wordt het oersaai in productie, en als ze iets leuks in productie lijken te hebben, dan valt het dik tegen in real life…
norge zegt
@Esprit_de_Flandre: De kadet GSE/I was vroeger zo leuk…
raphael zegt
Ik vind dat ze een super aanbod hebben momenteel. Heel mooi en degelijk spul zit er tussen, lekker anoniem maar stiekem heel goed.
Maar oh oh wat zou het goed zijn voor Renault, Peugeot, Citroen, Fiat, Alfa en Lancia als ze de boel zouden sluiten..
meneersander zegt
Als ze nou de Opels gewoon al Opel gaan verkopen in de hele wereld. Ipv in elk continent anders.
Edge zegt
Die nieuwe premium Adam kan volgens mij prima naast wat goedkopere modellen die de huidige Astra en Insignia moeten opvolgen. Kijk maar naar Fiat, daar kan de premium 500 ook prima naast de gewone Panda en Punto bestaan. Mja, ik vind het jammer als Opel weer terug zou zakken qua positionering. De huidige Astra is een auto die je prima naast een 1-serie of A3 kunt zetten (qua premium uitstraling van het exterieur tenminste) en datzelfde geldt ook voor de Insignia. Sterker nog, die twee Opels vind ik vele malen mooier dan de rest van de Duitse premium concurrenten
eklasse zegt
@Edge: mooier is niet kwalitatief beter.
Lucb zegt
Nee bedankt, ik vind de huidige richting van Opel juist beter.
dafmaf zegt
Er is behoefte aan een R4/eend-vervanger. Een handige praktische auto. Eenvoudig zelf te onderhouden. Kaal geleverd en de mogelijkheid hem zelf aan te passen. Ruim. Veilig. En die dan niet Dacia heet.
jeffreym3 zegt
@dafmaf: Zie je het voor je? De gemiddelde Nederlandse man noemt zichzelf ‘metro’. Ja, schuilterm om te zeggen dat je wel op vrouwen valt, maar verder zoveel mogelijk op dit geslacht wilt lijken. Dus ik denk niet dat veel mensen zitten te wachten op een makkelijk zelf te onderhouden auto..
Esprit_de_Flandre zegt
@jeffreym3: Niet iedereen noemt zich metro. En ik zit wel degelijk te wachten op een makkelijk te onderhouden auto. Zo’n auto als vroeger, waar je niet acht onderdelen moet demonteren om een simpel knipperlichtje te kunnen vervangen…
jeffreym3 zegt
Ik vraag me toch af waar de meesten op autoblog in rijden. Opel is kwalitatief niet sterk genoeg en ”plastic troep” in het interieur. Rijdt men hier dan allemaal minimaal BMW ofzo?
En ben ik de enige die geen fuck of het interieur nu plastic of leer is? Bij m’n M3 stond het mooi, maar ik dacht alsmaar; ”Als ze dit nu allemaal niet hadden gedaan dat leer en metalen plaatjes, dan had mijn auto 100 kilo lichter geweest..” . Ben ik de enige die zo denkt? Is de rest allemaal status geil en heeft liever een comfortabele auto om mee op te vallen dan een sportief ding waarmee je 9/10 van die ”premium” rijders zoek rijdt?
olliecaraddict zegt
Ik snap er echt niets van he. Waarom is iedereen zo tegen merken zoals opel? Ok de kwaliteit is niet zo goed als bv een vw maar wat maakt dat nu echt uit ? Een vw is even steriel als de spuit die je krijgt voor inenting ;) en zeggen dat er veel opels rondrijden en dat die voor het gewone volk is, er rijden hier in belgie meer dure audi’s dan opel’s. Zegt dat niet genoeg. Het ligt gewoon aan die domme belgen die aan hun ego moeten denken :) en ik ben ook niet echt voor opel
jeffreym3 zegt
@olliecaraddict: VW betere kwaliteit van Opel? Right.. Zeg dat eens tegen de TFSI/TSI afdeling van VW. Echt super kwaliteit..
olliecaraddict zegt
@jeffreym3: Ja daar heb je inderdaad wel een punt met die distributieriemen van vw.