Nieuwe week, nieuwe Carmageddon-ontwikkelingen. Vorige week kwamen veel kwartaal- en halfjaarcijfers uit, en stiekem pakken we ook nog wat nieuws van vandaag mee, allemaal gebundeld in een weekomspannende blogpost.
Het beklaagdenbankje is bekend, en vandaag voegen we er nog een merk aan toe, waarover hard gediscussieerd kan/zal worden of deze er wel tussen hoort. Gaat ie:
- De cijfers van PSA bevestigden de ongemakkelijke positie: het concern noteerde een halfjaarverlies van 819 miljoen euro, tegenover een winst van 806 mln het jaar ervoor. Desalniettemin belooft CEO Philippe Varin, ondanks een eerdere prognose van 8.000 ontslagen, niemand te ontslaan. Dat moet een heel grillig natuurlijk verloop of dikke afkoopregeling worden dan… Hoe er is 819 miljoen euro? Och, Ford draaide eens bijna 6 miljard dollar verlies in een kwartaal, en GM wist in 2008 31 miljard dollar in het rood te schrijven. Alles is relatief.
- Ford boekte in Europa een fors kwartaalverlies (Q2)van 404 miljoen USD, tegenover 176 mln USD winst in Q2 van 2011. In de VS werd nog veel winst gedraaid, dus grosso modo zijn de cijfers nog zwart, maar aan de andere kant van de oceaan zullen ze het niet waarderen dat ‘hun’ winst hier opgegeten wordt. Eerdere berichten over een mogelijke sluiting van de fabriek in Genk werden overigens direct ontkend.
- Opel leek even in rustig vaarwater, maar dat bleek een illusie. Het bedrijf, dat al veel wisselingen in de top moest verduren, verloor vandaag zijn nieuwe designbaas, Dave Lyon, amper een week (!) nadat hij in functie was gekomen. Hierover doet het volgende smeuiige verhaal de ronde (bron):
Instead of boarding his fiight to Germany, Lyon was reportedly escorted out of GM by the design department’s HR director, Joseph Ofori-Agboka, on Thursday. On Friday morning, a one-liner was e-mailed by Ed Welburn himself, worded to this effect: “Effective immediately, David Lyon is no longer an employee of General Motors Corporation”.
Lyon’s departure is sending violent shock waves through GM Design, as the unprecendented manner of his exit suggests it was neither amicable not the result of careful planning. Indeed, his preparations to move to Rüsselsheim were well underway, and sources tell us he was passionate about leaving his mark in Germany. The week before last, Lyon hosted a well-attended farewell party; moreover, an official ceremony was held by his GM’s head of design, Ed Welburn.
Het mag duidelijk zijn dat GM Opel geen dienst bewijst met deze constante influx en exodus van Opel-managers. Overigens stuurde GM gisteren zelf zijn marketingbaas Joel Ewanick de laan uit. Gefluisterd wordt dat de sponsordeal met Manchester United (twv bijna 600 mln USD (!), zegt men) de reden is. Ook bij Opel/Vauxhall vertrekt de marketingmanager, zo werd vandaag bekend: Thomas Owsianski vertrekt naar Skoda.
- Dan Fiat: het bleef redelijk rustig rond het Italiaanse concern, en de fabriek in Pomigliano d’Arco werd zelfs bekroond met de Automotive Lean Production Award 2012. Morgen publiceert het concern echter cijfers, en de vraag is of deze fraai zullen zijn. De kurk waar Fiat op drijft, Chrysler, gaat wel erg lekker: zojuist werd bekend dat het concern over Q2 een winst van 436 miljoen USD mag opschrijven.
Dit kan echter niet verhullen dat Fiat de Punto-fabriek in Melfi binnenkort voor 3(!) maanden dicht gooit. Niet voor een verbouwing, maar puur vanwege overproductie. En waar blijft die nieuwe Punto vraagt u? Tja, Sergio Marchionne is aan het roer, en hij is expert in uitstellen. Het gevolg is dat met name Fiat en Alfa een kaalslag in het assortiment te verduren hebben gekregen, en nogal wat verouderde modellen waar de rek haast uit is aan de man moeten brengen, terwijl de opvolgers keer op keer worden doorgeschoven naar een later tijdstip, en dat Lancia niet veel meer is dan een Chrysler met een ander logo.
- Tot slot, de nieuwkomer (in beide opzichten), Tesla. In Q2 werd een verlies van 105,6 miljoen USD opgeschreven. Geen ramp, zolang je aandeelhouders nog vertrouwen in je bedrijf hebben, maar het ziet er naar uit dat ook aan de verwachte productie van de Model S getornd gaat worden. Of het water ze al aan de lippen staat durf ik niet (en kan ik niet) te zeggen, maar duidelijk is wel dat het concern niet uit zijn voegen barst met cash.
jrk68 zegt
Niet netjes wel humor die foto.
desoper zegt
@jrk68: hij is wel zo netjes om ze nog te waarschuwen met het knipperlicht
kaasboerin zegt
@jrk68: Tis toch maar ’n petje als je goed kijkt ;D
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Mede daarom (die vrouw ligt ook in een stuip) vond ik het wel lachen.
Jantje_555 zegt
er zijn gewoon te veel automerken, nu alles bijna door grote spelers is opgekocht zullen er na Rover, MG en SAAB nog merken moeten verdwijnen voor rendabel te blijven.
Ik zie Opel, en wat italiaanse merken nog verdwijnen.
smotsholle zegt
@Jantje_555: Alfa wordt denk ik ook duits binnen 6jaar. Als er niet iets veranderd… Dan zijn de 159, mito en guiletta de laatste mooie alfa’s (geen opvolger binnenkort verwacht dan hew!)
rufctr01 zegt
@smotsholle: en als Alfa onder VAG gaat vallen zijn de Mito, Guilietta en de 159 sowieso de laatste mooie Alfa’s. Moet er niet aan denken om een Alfa te rijden met een VAG diesel.
j00rs zegt
@rufctr01: nee idd dat zou een ramp zijn. Dat Ducati ten prooi is gevallen aan Audi is al erg genoeg. Alfa moet gewoon Italiaans blijven.
heidekonijn zegt
@j00rs: Als nu ook al Fiat zelf geen geld meer mag besteden, wil dit zeggen dat de Agnellis zich in Chrysler hebben ingekocht en straks heel Fiat auto van de hand doen. Vermoedelijk hoeft niemand dan nog huilie te doen over stoute Audi maar wordt heel de toko aan chinezen verpatst. Benieuwd wat het design dan gaat doen.
popoff zegt
@rufctr01: Die VAG-Diesel zou toch een verbetering zijn tegenover de GM 2.5& 3.2 V6 die Alfa jaren monteerde in hun 156/166. Daarnaast tekende Walter da Silva ook al voor de 159, dus waarom zou dat ‘slecht’ zijn precies ?
jrk68 zegt
@popoff:
Heb je zelf door dat alleen die 3.2 een GM motor was?
De 2.5 5 cilinder is een eigen blok en de diesels van zijn ook eigen en worden door o.a. GM gekocht.
popoff zegt
@jrk68: Ja, en ? Nog steeds geen onderbouwing waarom dit ‘slecht’ zou zijn. Zoals gewoonlijk, weer het gewoonlijke, ongefundeerde anti-VAG gebrul van jullie beide. Walter Da Silva was een held in jullie optiek toen de 159 geïntroduceerd werd, nu heeft hij een andere werkgever en is het ineens een ‘eikel’. VAG-Diesels zijn prut, maar GM v6-en waren het wel waard om in een Alfa te hangen. “Duitsers vernielen de mooie Italiaanse merken. Lambo heeft nog nooit zo goed gedraaid als na de overname van Audi. Met jullie (schijnbare) antipathie richting Duits (of slechts richting VAG)vertroebeld het zicht blijkbaar. Ik snap het gewoonweg niet. Laat de één of andere Duitser maar in Alfa Romeo stappen. Mocht dit de uitwerking hebben zaols bij Lambo, word het merk tenminste gered en gaat het niet roemloos ten onder in een fallissement (ála Saab/Rover) of een overname door een rijke Chinees die de hele fabriek direct naar Min-Chow-Pung verscheept. Of heb je dat liever ?
popoff zegt
@popoff: Herstel; de 156 natuurlijk , niet de 159. sorry typo..
jrk68 zegt
@popoff:
Da Silva zat al jaren bij vag toen de 159 ontworpen werd door Giorgietto Giugiaro.
Bovendien moet je mij niet gaan betichten van dingen die ik nooit gezegd heb. Walter da Silva blijft in mijn ogen een goede designer. Al is zijn artistieke vrijheid nu beperkter.
Ik heb nergens gezegd dat VAG diesels prut zijn dit itt de 1.2 en 1.4 tsi.
Ik heb zelf een VAG TDI gehad en hoewel de auto zeker niet vrij was van problemen heeft het blok nooit een slag gemist.
Dus als je je ongefundeerde frustraties kwijt wil raad ik je gaarne een cursus begrijpend lezen aan voordat je onzin uit gaat kramen en mensen gaat beschuldigen,
popoff zegt
@jrk68: Zoals ik mezelf al verbeterde tekende DaSilva voor de 156, niet voor de 159 idd, mijn fout. Dat van de VAG diesel was ook richting “rufcr01”. Hoezo begrijpend lezen ?
Wat betreft het ‘vag-design’:
Quote: jrk68 [ reply ]
31-07-2012 om 10:05
@rufctr01:
En VAG “design”. Stel je eens voor een A1 met een Alfa neus of een a 4 met 159 op z’n kofferklep.
Nee daar worden de Alfisti enthousiast van.
/ unqoute.
Dus ga aljeblieft niet de ‘vermoorde onschuld’ uithangen.
Jij en ruf staan continu vooraan op dit Blog om Duits en in het bijzonder VAG af te piemelen.
Ongefundeerd inderdaad. Op elk vlak.
popoff zegt
@jrk68: En ik had het over de 2.5 V6 (Alfa 156/166), niet de 5 pitter.
jrk68 zegt
@popoff:
Die 2.5 v6 en 3.0v6 uit de 156 zijn 100% Alfa trouwens.
Pas vanaf de 159 werd een gemodificeerde GM v6 gebruikt.
popoff zegt
@jrk68: Het enige wat ik me herinner is dat mijn toenmalig werkgever van een Alfa 166 3.0 V6 (eerste generatie) naar een 166 3.2 V6 (laatste generatie) ging en dat het blok er compleet anders uitzag qua bouw (geen chromen inlaat kelkjes meer, maar plastic.) en volledig anders klonk.
De andere directeur reed toen een Opel Omega 3.2V6 en de motoren waren op het zicht (buitenkant) volledig identiek, afgezien van de merk badges. Trek je eigen conclusie.
jrk68 zegt
@rufctr01:
En VAG “design”. Stel je eens voor een A1 met een Alfa neus of een a 4 met 159 op z’n kofferklep.
Nee daar worden de Alfisti enthousiast van.
smotsholle zegt
ga eens met je muis op die foto staan! Briljante humor!! “haha, we are german”
yipikaye zegt
@smotsholle:
Wat nou “haha, we are german”
Dit is een Engels man, en die rijdt aan de juiste kant van de weg.
De voetganger is gewoon fout.
j00rs zegt
Echt zo’n laffe Audi rijder met zn vadsige lijf op die foto.
Fiat en Alfa moeten nu wel eens met nieuwe modellen gaan komen, want in mijn ogen is uitstellen van nieuwe modellen absoluut geen goede strategie.
laurensl zegt
https://www.youtube.com/watch?v=PtCu34Tq94I
Een russische dashcam waar ook iets soortgelijks gebeurt
heidekonijn zegt
De verhalen tonen toch maar mooi waar de rot zit. PSA mag geen mensen ontslaan om te overleven omdat er een socialist president is en zal dit mogelijk niet overleven, GM heeft een management probleem, Tesla is een luchtbel en Fiat wordt bestuurd door een losgeslagen bankier.
Als dan de concurrentie simpelweg wel biedt wat de consument wil, is het dan raar…?
LaLancia zegt
Popoff heeft er duidelijk weinig kaas van gegeten: de 2.5 en 3.2 V6’en uit de 156/166 zijn Alfa ‘Busso’ motoren en de 159 is niet door De’Silvo getekend, maar door Giugiaro. De 3.2 uit de 159 is wél GM (maar door Alga grondig onder handen genomen). De diesels die Slfa gebruikt zijn uiteraard Alfa/Fiat motoren.
LaLancia zegt
@ mezelf
De’Silva bedoel ik uiteraard.
popoff zegt
@LaLancia, Foutje ik bedoelde de 156, maar dat wist jij allang natuurlijk. Vorlgens mij was de 3.0 V6 de laatste échte alfa motor en alle 3.2’s waren GM’s
geertjan zegt
@popoff: in de 159 wel, de 156 had uitsluitend de 2.5 en 3.2 “busso” motoren van Alfa Romeo zelf.
LaLancia zegt
Nope. De 3.2 V6 uit de 156/166 is nog de eigen Busso V6 en gebaseerd op de 3.0. De 3.2 V6 JTS uit de 159/Brera/Spider heeft daar niks mee van doen en is in de basis een Holden (GM) blok.
E34M5Touring zegt
@LaLancia: Die werd in de 156 alleen gebruikt in de GTA net als in de 147 btw. En deze motor is ook geleverd in de laatste serie GTV’s.
LaLancia zegt
Ook de 166 en de Lancia Thesis konden geleverd worden met de Busso 3.2 V6. http://www.autoweek.nl/autotest/1524/lancia-thesis-32-v6-24v-emblema
http://www.autoweek.nl/rijimpressie/293/alfa-romeo-166
En wat jij zegt, de GTV en toenmalige Spider.
E34M5Touring zegt
@LaLancia: Werd de GT nou ook met die 6 cilinder geleverd? Of was dat al de JTS?
norge zegt
De foto van die Audi …
LaLancia zegt
De GT had ook nog Alfa’s eigen V6. Die was ik nog vergeten inderdaad;)