Terug van weggeweest: onze bundeling nieuwsfeitjes met de ongewenste ‘Carmageddon-sticker’ er op. De afgelopen weken werd duidelijk dat de crisis nu ook fabrikanten begint te raken die voorheen buiten schot bleven.
Of de traditionele klanten in het overzicht hier blij van worden weet ik niet, want hun misère duurt onverminderd voort, maar ze staan in ieder geval niet alleen in de ellende. Eerder meldden we al dat zowel Daimler als Porsche het wat rustiger aan doen de komende tijd, en eigenlijk merken alleen de kleine supercarmakers (dankzij markten buiten Europa) vooralsnog vrij weinig van de crisis.
Bijna iedereen deed een stapje terug (of doet dat binnenkort waarschijnlijk), iets dat zich al enigszins aankondigde in de niet al te spectaculaire Autosalon van Parijs. De feiten:
- De Europese automarkt was in september buitengewoon slecht. De Duitse verkopen daalden 11%, de Franse 18%, en de Nederlandse met bijna 28%, hoewel dit laatste geen verrassing was. Enige uitschieter was de Britse markt, die met dik 8% steeg.
- Volkswagen stelt zijn verkoopverwachting over 2012 met 140.000 exemplaren naar beneden bij. Met name de Passat zal naar verwachting slechter verkopen, daarom worden er al shifts in de fabriek geschrapt.
- PSA sluit in Q4 zijn fabriek in Slowakije voor 3 weken. In de faciliteit rollen de Peugeot 207 en Citroen C3 Picasso van de band.
- De Italiaanse Fiat (Panda)-fabriek in Pomigliano gaat minder dan een maand na een eerdere sluiting eind oktober wederom voor 2 weken dicht vanwege een tegenvallende vraag.
- Deze week stonden in Bochum de Opel-productielijnen stil, omdat ’toeleveranciers niet leverden’. Het kan toeval geweest zijn, maar het Opel-management vond het vast niet zo erg.
- Ook Vauxhall legt de productie (Ellesmere Port en Luton) een week stil vanwege de zwakke vraag.
- Opel is volgens een mediabericht voornemens om 30% van zijn administratieve staf in Ruesselsheim te schrappen. Het zou hier gaan om zo’n 1.000 banen.
- Ford Europa schrapt honderden banen om kosten te besparen.
- Hyundai Europa stelt zijn marktdoelstellingen voor 2015 waarschijnlijk minimaal een jaar uit.
- En passant gooide Ferdinand Piech nog even wat olie op het vuur door te voorspellen dat er een Europese fabrikant zal verdwijnen. Drie keer raden welke…
- Een Franse vakbond meldt dat de nieuwe Renault Clio waarschijnlijk grotendeels in Turkije gebouwd zal worden. Zo schijnt er 1.300 euro per exemplaar bespaard te kunnen worden, wat een uitkomst zou zijn voor het Franse concern.
- Renault-CEO Carlos Ghosn liet achtereenvolgens weten dat hij niet gelooft in een Europees (C)Armageddon, maar (een week later) ook dat Renault ‘in zijn huidige vorm’ niet zou kunnen voortbestaan. Combineer dit laatste met het vorige punt, en je begrijpt dat franse fabrieksarbeiders ‘not amused’ zijn.
norge zegt
Hyundai wil iets minder groeien en de rest lijdt verlies. Mooi he?
dawwg zegt
@norge: Ja, duizenden werkelozen Europese arbeiders erbij is echt ‘mooi’. En ook enorm goed voor het consumenten-vertrouwen ! Reken je maar niet rijk, als die bubbel echt spat, wordt er helemaal niets meer verkocht in Europe, ook geen Hyundai’s meer …
norge zegt
@dawwg: Crisis is bullshit, alleen maar een paar investeerders die de rest bang loopt te maken om er zelf aan te verdienen. Over een paar jaar trekt het wel weer aan met die werkgelegenheid, maar inleveren wordt het.
umadbrah zegt
@norge: Ohja joh? Jij bent iemand die gelooft dat grote ondernemingen ‘de werkgevers’ van de wereld zijn of niet? Faillissementen in het mkb stijgen alleen maar, maar alles is bullshit. RTL Z verkondigt weer nominale(!) cijfers die boven de nul liggen (gut wat gek). Het is een en al pauper.
sir_smokalot zegt
@norge: Even de belangrijkste feiten op een rijtje vwb de specifieke Duitse markt:
Opel: -26%
Ford: -22,5%
VW: -20%
Hyundai: +19%
Kia: +15%
Skoda: +11%
BMW: +9%
Wat zegt dit? De Korenanen doen het goed, maar krijgen ook het verwijt marktaandeel te ‘kopen’. 41% van alle Hyundai’s waren tactische toelatingen, om de hoge verkoopdoelstellingen te halen.
BMW plust als een van de weinigen, maar heeft ook net een 3 Touring en driedeurs 1 Serie op de markt. Audi en Mercedes duiken daarentegen de min in. (respectievelijk met enkele en dubbele cijfers)
Maandcijfers zeggen niet heel veel, cijfers over een langere periode wat meer. De Korenanen doen t goed, maar ze hebben ook zeker concurrentie te verduren van Skoda, die in dezelfde vijver zit te vissen. Dan komt Seat nog met de nieuwe Leon en Toledo, dus we moeten even kijken hoe de EU-cijfers er over grofweg het komende half jaar uitzien. Kon nog wel eens een zware kluif worden in een sterk dalende markt..
norge zegt
@sir_smokalot: Oef zie het somber in voor Opel,zelfs als je die tactische procentjes eraf haalt blijft het Hyundai/Kia concern het goed doen.Seat is inderdaad een goede concurrent maar de garantie die Hyundai/Kia geeft vinden veel mensen die particulier kopen toch een gerustellende gedachte.En eenmaal over het hek getrokken blijven die mensen vaak bij een merk hangen.
ruyjo zegt
@sir_smokalot: Tja, Gangnam Style he?
flippert zegt
@sir_smokalot: de absolute getallen erbij maakt het wat makkelijker interpreteerbaar, 19% meer van net niks is nog steeds net niks..
lincoln zegt
gewoon de BPM / brandstofaccijns / houderschapsbelasting verhogen ..
dan heb(ben we) je nergens last van ..
(citaat van Rutte) ..
bigcar zegt
echt leuk dat AB die carmagedoon weer doet, echt tof
los van dat, & met alle respect, maar ik vind dat dit begint te lijken op het 20.00 journaal; crisis, crisis, en nog veel meer crisis..
norge zegt
@bigcar: Crisis? wat voor crisis?
sir_smokalot zegt
@bigcar: Logisch, bij een artikel met als hoofdstrekking ‘Carmageddon’ :).
We kunnen er ook wel eens een tegenhanger van maken met al het leuke nieuws van de afgelopen tijd, zoals Nedcar dat voorlopig gered is, of Bentley, Ferrari en Lamborghini die op recordjaren afstevenen, maar daar schrijven we doorgaans al over dus dat zou een beetje dubbel zijn
Dit is meer een bijeenraapsel van berichten die ‘blijven liggen’.
oxymoron zegt
Wij wilden toch zo graag met zijn allen een harde gezamenlijke munt waar we allemaal van zouden profiteren? Zonder mogelijkheden om tegenslag op te vangen door devaluatie of aanpassing in de rente? Nou dan.
lincoln zegt
@oxymoron:
referendum !!
desjonnies zegt
@oxymoron:
Yep.
En de Zuidelijke lidstaten zouden ook netjes meedoen.
En de spelregels waren kei en kei hard:
Als je boven een 5% begrotingstekort zou komen, dan werd je uit die munteenheid gegooid.
En mocht je het zelf uitzoeken.
Daarom is die Euro nog steeds zo knettergoed, onze politici hebben hele goede afspraken met elkaar gemaakt.
Plukken we nog jarenlang de vruchten van.
Cynical-mode off.
De Duitse fabrikanten gaan nu de lasten krijgen, zoals de rest die al heeft.
China koelt zo hard af dat men er maar een zorgvuldig geregisseerd conflict met Japan tegen aan gooit om de aandacht af te leiden van hun eigen economische problemen.
Scorso zegt
Mooi overzichtje… én het is nog maar eens pijnlijk duidelijk dat de crisis (in autoland) nog lang niet voorbij is. Ondanks wat sommigen mogen beweren. Mijn gok op het eerstvolgende failliet van een grotere bouwer… Hmmm, hard one! Opel zal het niet worden, maar is wel een kanshebber. Seat? Al zitten die gebeiteld met de VW-groep. Fiat doet het plots weer behoorlijk en ook Renault en PSA doen het weer wat beter. Geen idee eigenlijk…
eklasse zegt
@Scorso: Seat is geen autobouwer. Seat is een sticker.
Scorso zegt
@eklasse: En kijk, dat vind ik nu WEL eens een +1 waard :-)
W115 zegt
vraag me af naar welke fabrikant Piech hint.
Freewarefreak zegt
@W115: Geen idee.. Opel? Fiat? Seat? Volgens Scorso hier boven eigenlijk allemaal niet.. dus.. ja.. zou Piech gewoon een ouwe gek worden?
W115 zegt
@Freewarefreak: betwijfel of hij een ouwe gek is. Wie weet speelt er iets binnen vag?
heidekonijn zegt
@W115: PSA kan zijn toeleveranciers niet meer betalen. Die gaat dus eerst. FGA heeft in 2009 de investeringen afgebouwd en al het geld overgeheveld naar de US, sluit nu stelselmatig zijn fabrieken in Europa. Die gaat niet in zijn huidige vorm verder.
Scorso zegt
@Freewarefreak: Nee hoor, maar ik vrees dat eerst de kleintjes eruit moeten… Het zal niet direct een ‘grootverkoper’ zijn. Piëch zal het door zijn Porsche-verleden wss wel gewoon over Porsche hebben? Want ja, wie koopt er nu nog een 911, natuurlijk? :-)
kickass zegt
@W115: Als hij het over VAG heeft, is het 100% zeker Seat.
Freewarefreak zegt
Thx AB! Carmageddon terug. Dat vind ik het leukste nieuws altijd, dat macro-nieuws over de fabrikanten zelf.. niet dat geneuzel over een andere kleur spiegel hier en daar..
rufctr01 zegt
Laten we hopen dat er een VAG merk gaat verdwijnen. Zal jammer genoeg wel niet gebeuren.
heyaudi zegt
@rufctr01: Ik zie Seat nog wel een keer geschrapt worden.
eklasse zegt
@heyaudi: waarom zouden ze? Seat is geen autobouwer maar een sticker. De zuid Europese markt wil liever in een Seat rijden dan in een Skoda. Seat in stand houden betekend alleen beetje marketing budget reserveren en logootjes op voorraad houden.
heyaudi zegt
@eklasse: En lekker verlies draaien. Seat is nog steeds niet winstgevend. Sinds 2009 al niet meer.
Carreza zegt
@rufctr01: Piech heeft enkele weken geleden nog maar eens gezegd dat hij ALTIJD openstaat om Alfa Romeo te kopen. Ik zie Seat dus nog verdwijnen.
ronin1130 zegt
Het systeem van ongebreidelde groei is tegen zijn limieten aan het botsen. Niet meer of niet minder dan dat.
Carreza zegt
Interessant wat Piech beweert…
Opel heeft (voorlopig nog) de steun van GM, Seat zit (voorlopig nog) veilig bij VAG (lees: tot ze Alfa Romeo overkopen) en Fiat heeft marge dankzij Chrysler.
Ik gok dus op PSA want die zitten toch echt in zwaar weer en zijn volledig op zichzelf aangewezen.
speedie zegt
De automarkt kent een cyclische verloop van groei en daling dat om en bij de 7 jaar zich herhaalt (7j van groei en 7 jaar van daling). De kunst is om de diepe dalen te overleven. Merken die verspreid zijn over zowat alle werelddelen hebben de meeste overlevingskans. Men kan van Pïëch zeggen wat men wil maar zijn maar hij heeft het toch voor mekaar gekregen om als groep op alle markten aanwezig te zijn en dit met zeer uiteenlopende modellen. Van UP tot Veyron. Met deze kennis in het achterhoofd zullen er nog vele overnames of samensmeltingen op gang moeten komen.