Het staat buiten kijf dat Ford momenteel in het middelpunt der belangstelling staat in de Carmageddon-taferelen van de Europese auto-industrie. Een mooie bliksemafleider voor de rest, maar ook daar gaan de negatieve ontwikkelingen door.
Over het algemeen verwachten analisten een meerjarige afzetcrisis in Europa. Vermoedelijk bereiken de verkopen op zijn vroegst in 2018 pas weer het niveau van 2007, uit de pre-crisisjaren. Dat gezegd hebbende, de merkspecifieke ontwikkelingen:
- Volvo schroeft de productie in Gent (S60, XC60, C30 and V40) per 2013 terug van 59 naar 54 auto’s per uur. Hierdoor krijgen 300 tijdelijke werknemers geen contractverlenging. In totaal werken er 5.200 mensen in de fabriek.
De fabriek in Torslanda (Zweden) wordt volgende week (week 44) stilgelegd. Daarnaast is ook daar de output al teruggeschroefd van 57 naar 50 auto’s per uur.
- Peugeot heeft de verkoopdoelstelling voor de 208 naar beneden bijgesteld. Volgens onbevestigde geruchten van 175.000 naar 140.000 exemplaren. Vanaf de introductie in april tot eind augustus zijn er bijna 75.000 208’s verkocht.
- Ook Ford Saarlouis doet het rustiger aan: in plaats van 1.670 voertuigen per dag worden er vanaf 1 november dagelijks slechts 1.530 per dag geproduceerd, aldus een woordvoerster. Hierdoor krijgen 80 tijdelijke werknemers hun congé.
- Niet alleen de zwaarder getroffen merken, maar ook Mercedes biedt op zijn thuismarkt stevige kortingen bij de aanschaf van een nieuwe auto. De inruilbonus bedraagt in Duitsland 3.000 euro.
- BMW raakt zijn auto’s in Europa minder snel kwijt, en dus verscheept het merk tienduizenden auto’s van het slappe Europa naar de VS en Azië, waar de markt momenteel ijzersterk is.
- Volkswagen, dat lange tijd crisisbestendig leek, doet hetzelfde. Het exporteert auto’s naar China, en breidt capaciteit in Brazilië (de op twee na grootste markt) uit. Daarnaast noteerde de fabrikant over september een forse winstdaling (21%), voor het eerst sinds 2009.
- Renault verlaagde vandaag zijn verkoopverwachting over 2012. Het concern houdt er rekening mee wereldwijd minder te verkopen dan in 2011. Dit is te wijten aan een Europese verkoopdaling van ca. 8%. Bovendien liet het merk (deels in handen van de Franse staat) zich samen met Ford kritisch uit over de steun die PSA, die andere Franse automaker, van de Franse overheid ontvangt.
- Fiat, dat even niet in de media-aandacht stond, presenteeert aanstaande dinsdag (30 oktober) kwartaalcijfers. We zullen zien of aan de hand daarvan actie nodig is.
Hubert zegt
En Porsche gaat het topjaar 2011 gewoon overtreffen!
xiran zegt
@Hubert: porsche doet ook rustig aan ;)
MAB zegt
goed om het allemaal te weten
awesome zegt
De peop raakt de ventilator behoorlijk in de EU.
Benieuwd naar de cijfers van Fiat.
bramson2 zegt
En audi stijgt ook super!!!!
desjonnies zegt
De crisis treft vooral de volume producenten, en Porsche is dat beslist niet.
Maar impliceert niet dat zij geen klappen mogen verwachten, China groeit te traag en de Partij kan weleens besluiten dat alle brave partij leden geen Europees speelgoed meer mogen kopen om solidair te zijn met de gewone Chinees.
Dat kan zomaar in een totalitaire staat gebeuren.
Wat de volume producenten betreft, ja dat is heel erg moeilijk om je productie faciliteiten aan te passen, Volvo Gent is wel een slim georganiseerde fabriek net als het ‘Nederlandse’ Ahem Paccar DAF.
Daar werkt men veel met tijdelijke of oproep krachten en kan men zodoende flexibel zijn in de productie.
Bij Volkswagen werken die luie donders al jaren slechts 28 uur per week, maar dat mag je niet zeggen, ’t zijn immers Duitsers; maar lijkt dit in mijn ogen eerder een sociale werkverschaffer dan een auto bouwer.
Daarom heb ik nooit goed begrepen waarom VAG zo winstgevend kan zijn.
tinustussengas zegt
Ik geloof toch al niet in de becijferde volumes en winsten die de fabrikanten allemaal doorgeven. Ik zie bijna elke dag dat er meer ouwe auto’s bijkomen op de Europese wegen dan nieuwe….
kaasboerin zegt
Oh in 2018 crisis afgelopen?
Toch zeg zo’n “analist”.