Even een algeheel informatief postje aangaande twee Amerikaanse auto’s die ook voor de Europese markt interessant (kunnen) zijn. De ATS, Cadillacs nieuwe troef tegen de 3 Serie en consorten, beleeft zijn debuut op de NAIAS in Detroit (januari 2012). De nieuwe Viper staat in april op de New York Motor Show.
Bovenstaande werd eerder deze week bekend gemaakt door de heren van respectievelijk GM en Chrysler. De ATS is interessant omdat het, na de BLS-totaalfaal, een nieuwe poging is van de Amerikanen om een stukje van de Europese markt in het D-segment te veroveren. Hierin moeten ze tegen moordende concurrentie aanboksen, dus we wensen ze veel succes. Eens kijken of ze zich niet twee keer aan dezelfde steen stoten.
Zodra de lakens van de auto worden af getrokken, en we de gewichts- en vermogenscijfers, alsook het uitrustingsniveau, prijs, en uitstoot weten, kunnen we redelijk objectief bepalen of Cadillac met de ATS een stok heeft om mee te slaan. Ze zijn zelf in ieder geval vol vertrouwen, als we hun Nürburgring-teaservideo’s bekijken. Ik ben zelf vooral benieuwd naar CUE, de gelikte bedieningsinterface in het dashboard.
En dan is er nog de nieuwe Viper. De eerste Viper die niet geheel Amerikaans is, maar onder invloed van nieuwbakken eigenaar Fiat wordt gemaakt. Zal dit funest zijn voor het design, of zorgt een beetje Italiaanse invloed juist voor magie in het design? Ralph Wiggum Gilles van Chrysler weet het wel, maar dat is net als de slager die zijn eigen biefstuk aanprijst natuurlijk.
Of je er ook weer een flink geweer bij aangeboden krijgt weten we niet, en ook over de motorinhoud tasten we in het duister. Maar als het laatste gerucht van een 8,7 liter V10 klopt staat ons weer een echte kneiter te wachten. Over 4 1/2 maand weten we meer.
norge zegt
Ze moeten 2 x zo goed zijn als een vergelijkbare duitser om maar een beetje te verkopen in Europa.Maar dat is niet moeilijk ;)
vale46 zegt
Naar die Viper kijk ik echt uit, Als het waar is dat er een 9L V10 in komt dan bestaat er een god :D
Die Cadillac mogen ze houden. Ik heb er echt niks met Cadillac, geef mij maar een Duitse of een Franse auto.
mightymike zegt
@vale46: behalve dan de uber escalade suv die is top!
4991 zegt
@vale46: Hou u aan uw belofte!
vale46 zegt
@4991: I’ll, de CTS-V zegt mij nu ook al niks, terwijl dat toch wel een enorme aanbeden powerbak is volgens de meeste.
Ik verwacht dat daar niks aan zal veranderen.
4991 zegt
@vale46: Wie weet zal het veranderen?
vale46 zegt
@4991: Ik hoop van niet.
masterstig zegt
Ik ben benieuwd!
lincoln zegt
yeah right ..
de Cadillac ATS is verzonnen om de Europese markt te veroveren ..
voel eens aan je eitje ..
euro95 zegt
@lincoln:
wapz zegt
Als er een 8,7 v10 inkomt toont het maar weer aan de Anerikaanse supercar een achterhaald concept is en totaal irrelevant is geworden.
pexiges zegt
@wapz: Een achterhaald concept die toevallig wel de snelste tijd op de ring weg zet?
vale46 zegt
@pexiges: Ik zeg niks over de snelheid, maar een vrachtwagenmotor in een auto lepelen is nu niet het moeilijkste wat er is hé ;)
De techniek van de vorige viper was gewoon ouderwets, je hoefde niet verder te kijken dan de kleppen..
Ik heb geen idee van welke oorsprong ze er iets in gaan lepelen, maar als ze het goed willen doen kunnen ze beter niet van de huidige V10 vertrekken.
lincoln zegt
@wapz:
ach joh ..
straks veegt ie weer effe de ring schoon ..
en blijkt ie zuiniger dan elke Duitse concurrent ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Als GM alllllll dat geld dat ze weggooien om Cadillac in Europa groot te maken hadden geïnvesteerd in Saab (ZOALS DE BEDOELING ALTIJD IS GEWEEST!!!!!), hadden ze een erg sterke premium troef in handen in Europa… Wat een rare rare rare beslissing blijft het toch van GM!
Megakix zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: je hebt volkomen gelijk, ze hádden immers voet aan wal. Nu blijven ze de bastille bestormen, terwijl ze weten dat het vergooid geld is. Amerikanen staan ook niet bekend om hun goede leiderschapskwaliteiten (zie Bush etc..).
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Megakix: Ik erger me er nog steeds kapot aan… Zoals je merkt…
Supra1981 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: precies! Cadillac is een merk dat nooit gaat redden in Europa. Geld pompen in een bodemloze put.
Carreza zegt
Toch leuk van Cadillac dat ze het blijven proberen. En die 3 of 4 kopers in 2012 zullen er vast wel tevreden mee zijn :P
Dan die Viper… zal wel een heerlijk foute bak worden dus ik kijk ernaar uit! :D
Carreza zegt
Ik vraag me trouwens af: gaat die Viper officieel door Fiat in Europa verkocht worden of is het weer een gevalletje grijze import?
Megakix zegt
@Carreza: het laatste…zoals altijd. En als Marchionne het niet kan rebadgen, dan vind ‘zijne koninklijkheid-NOT’ het niet interessant voor de europese markt :lol:
euro95 zegt
Denken jullie dat de ATS een werkelijk concurrent van de Viper gaat worden? Ik denk, NOT! Wel degelijk ben ik benieuwd hoe de italion stallion’s dit gaan aftroeven.. ;)
Carreza zegt
@euro95: “Denken jullie dat de ATS een werkelijk concurrent van de Viper gaat worden?
Euhm, tekst gelezen en begrepen???
4991 zegt
Nu hopen dat het een waardevolle opvolger wordt!