Ja, doe maar lacherig over die Chinezen met hun oude platformen, slechte crashveiligheid en motoren uit het jaar 0. Maar terwijl jij ze smakelijk uitlacht komen ze je links en rechts voorbij zetten. Zoals BYD, dat helemaal op de Europese trend gaat inspelen.
BYD, dat al vaker heeft aangegeven graag voor te willen lopen op de rest (hoewel ik nog niet echt veel concreet resultaat heb gezien, maar dat kan er aan liggen dat de ontwikkelingen zich nu nog grotendeels buiten ons gezichtsveld afspelen), is op meerdere vlakken actief, voornamelijk op het elektrische, met onder andere EV-bussen en Denza, een nieuw EV-merk dat samen met Daimler werd opgericht.
Toch gokken de Chinezen niet op één paard, want ook in de conventionele sector is BYD (dat vroeg of laat ook naar Europa komt) actief. Om in te spelen op de globale downsizingtrend, en de aandacht voor minder brandstofverbruik, ontwikkelt BYD nu een 1.2 liter motor met turbo en een versnellingsbak met dubbele koppeling. Er schijnt op de Chinese markt namelijk wat goed patentspul verkrijgbaar te zijn…
Het vermogen van het nieuwe blokje zou tussen de 115 en 130 pk moeten liggen. Uiteraard duurt het nog wel even voordat er daadwerkelijk een auto mee rond rijdt, maar hou ze in de gaten, die Chinezen… (via es.autoblog.com)
Foto: de totaal niet op een Mercedes SL lijkende BYD S8/F8
E34M5Touring zegt
Mooi Hood Ornament ook. Iets waar je als fietser ook genot van hebt. Als je geschept wordt hoeven de Medici je niet meer open te snijden.
fernie zegt
@E34M5Touring: is waarschijnlijk gewoon een stuk aluminium folie, blijft Chinees..
Kvgorp zegt
heey een oude SL
E34M5Touring zegt
@Kvgorp: Zie er meer CLK in persoonlijk.
pininfarina zegt
@E34M5Touring: En de achterkant is een Renault Megane als ik me niet vergis.
jumpman zegt
@pininfarina: idd, voorkant Merc, achterkant Megane!!!
Dus een Mercgane???
dawwg zegt
@jumpman: Yep, met een VW 1.2TSI en DSG, inclusief 14″ lichtmetaal !
pursuit zegt
Halfords vellings.
login zegt
Ik vind het schaamteloos. Echt een kwestie van knippen plakken….hebben die Chinezen dan echt geen creativiteit?
xxxx zegt
@login:
Kwestie van tijd dat ze hun ‘design’ ook op orde hebben. Is nog maar een jonge auto industrie daar.
Zaken als auto’s in elkaar schroeven beginnen ze onder de knie te krijgen, maar zaken als design, daar hebben ze nog niet zoveel ervaring mee.
Ze moeten gewoon goede designers vinden.
Kijk maar naar Kia. Nemen een goede designer in dienst (Peter Shreyer), zorgen dat Kia auto’s redelijk betrouwbaar zijn en verkopen die hap.
eklasse zegt
@xxxx: Weet je ook hoe lang Kia heeft gedaan over hun huidige imago?
Tegen de tijd dat je in Nederland met goed fatsoen een chinese auto kunt kopen vliegt iedereen met helicoptertjes rond.
xxxx zegt
@eklasse:
Mooi! Ik heb altijd al in een helicoptertje willen rondvliegen.
jrk68 zegt
Ze hadden betrouwbaarder techniek kunnen stelen imo.
Daar ga je die SL niet me van z’n plek krijgen.
notsobig zegt
@jrk68: Er staat nergens dat de motor daadwerkelijk in de afgebeelde auto(SL) komt te liggen, wellicht ontwikkeling (kopiëren) ze ook wel kleine(re) auto’s…
Simpson zegt
ik zit voor mijn werk twee weken in zuidoost azie, maar daar zie je nog niet veel chinees spul rondrijden hoor. Chinees spul word hier gebruikt om te eten of of voor bellen & tv kijken.
Qua ‘lokale’ merken wel veel kleine sedannetjes (zoals nissan sylphy en Ivo) en hele grote,zoals de teana en hyundai sonata (veelal als taxi, als opvolger van de toyota crown)
Alfarobert zegt
Dubbele koppeling en kleine turbomotoren bouwen we hier in Europa toch ook al.Niks nieuws onder de kap dus.
badsaying zegt
@Alfarobert: lezen blijft lastig he…
desjonnies zegt
Ja Ja lach er maar om.
De Chinezen gaan komen.
Japan zoekt steeds meer het premium gebeuren op.
Koreanen lijken steeds meer op Europeanen en ziten de meeste Europese fabrikanten goed in de nieren.
En China gaat een groot gedeelte puur op prijs winnen.
Wat de meesten vergetenis dat China een puur centraal geleide economie is.
De afzet cq vraag op de thuismarkt is nog groot, VW is erachter gekomen dat de Chinezen al vele patenten voor zichzelf “geleend” hebben.
En in China heb je juridisch geen poot om op te staan.
Zoals Japan 40 jaar geleden is begonnen en Korea 20 jaar geleden.
Au revoir, auf wiedersehen, Ciao Europese auto industrie.
jrk68 zegt
@desjonnies:
Itt tot in China geldt het patentrecht hier wel.
Ze hebben dus nog wel even te gaan voordat het echt wat wordt.
Vergeet niet dat Hyundia er ook ruim 30 jaar over heeft gedaan om hier vaste voet aan de grond te krijgen.
De eerste Pony’s reden hier begin jaren 80 al rond.
desjonnies zegt
@jrk68:
Yep, na die Pony is het een tijd gewoon helemaal nix geweest.
Maar nu, nu betrap ik mezelf erop, ik desjonnies, die de historie en de gloom en doom van onze Europese merken koestert; die Koreaantjes er helemaal niet verkeerd vind uitzien.
En zij houden de Italiaanse desginhuizen nog in leven.
oli4k zegt
Wel handig dat als je een nieuwe koplamp nodig hebt je er gewoon een van een afgedankte taxi kunt pakken. Of zouden ze bij BYD de moeite hebben genomen ze na te maken in plaats van gewoon complete Merc units erin te hangen?
notsobig zegt
@oli4k: Denk je dat Mercedes koplampen aan ze zullen leveren?
roadrebel123d zegt
@notsobig: Wie weet misschien produceert BYD wel de lampen voor mercedes!
RuVi zegt
er staat een fout in de titel:
“ontwikkelt” moet “jat” zijn
tonyb zegt
als ik het goed zie, is op foto 4 de interieurverlichting er al uit gevallen? :)
alfamail zegt
Toch gewoon een ouwe SLK???
jrk68 zegt
@alfamail: Laat die K maar weg.
2 druppels met de sl neus.
laulau zegt
Ze zouden de naam moeten veranderen van Build Your Dreams naar Build Your Nightmares
hape zegt
Ja doe maar lacherig allemaal.
Voorlopig heeft BYD een volledig electrische middenklasser OP DE MARKT die in 40 minuten opgeladen is en dan 300 km ver kan rijden. Topsnelheid ok.. 140 km/h maar dat is in vele gebieden meer dan voldoende. Wordt momenteel als taxi gebruikt in China en is hier niet leverbaar.
Design loopt 5 jaar achter maar dat is een kwestie van tijd.
jrk68 zegt
@hape:
Ja en hoe lang blijft dat heel?
Laten we wel zijn als je 1 van de onbetrouwbaarste blokken en bak gaat copiëren ben je niet slim bezig.
nibor zegt
@jrk68: wie zegt dat ze Volkswagen motoren gaan kopiëren?
autobart zegt
@RRenault: Inderdaad en die knuppel zegt dat die motoren onbetrouwbaar zijn terwijl hij er zelf niet eens ervaring mee heeft.
jrk68 zegt
@autobart:
Check ff het artikel over spionage bij vw voordat je gaat schelden.
BYD is een partner van VW in China.
Dus als VW hen beschuldigd van bedrijfsspionage en in dezelfde week komt hun Chinese partner met dit bericht dan is die conclusie ineens een stuk minder vreemd.
Of wil je nu ook gaan ontkennen dat er problemen zijn met 1.2tsi en DSG?
lamborgfan zegt
@jrk68: tuurlijk niet.. Maar je vergeet 1 ding, niks en niemand is perfect en fouten zijn overal! Dus als je mij gaat vertellen dat die dsg en tsi meuk de grootste fouten zijn die ooit zijn gebouwd in de automobielen historie, Dan kan ik je niet serieus nemen..
renezzzz zegt
@hape: Ik heb net even gekeken: ik neem aan dat je de BYD E6 bedoeld. Erg interresante auto qua specs. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat qua ontwikkeling. Prijs zat in de US op 40K$.
JvT zegt