Het stof was na de onthulling van de BRZ en GT86 nog niet neergedwarreld of er kwam alweer meer nieuws door de geruchtenmolen. De 2.0 liter boxer zou een turbo’tje gaan krijgen. Ja, niet heel onverwacht toch? Maar de eerste toepassing zal waarschijnlijk niet in de lichtgewicht coupé van Subaru of Toyota zijn, maar in de nieuwe WRX. Volgens de geruchten zou deze variant zo’n 270 pk moeten leveren.
We noemen de auto heel bewust niet Impreza WRX, aangezien Subaru de ontwikkeling van de WRX uit de Impreza-sferen trekt. De huidige WRX maakt nog gebruik van het oude vertrouwde 2,5 liter-blok, maar in de autowereld geldt tegenwoordig: ‘less is more’ dus zou het geen ramp zijn om een beetje te snijden in de cilinderinhoud. Het genoemde vermogen is niet 1-op-1 te kopiëren naar Europa, want in de VS levert de WRX namelijk 265 pk.
De hudige (EU spec) WRX levert 230 pk, en de STI-variant stelt hier 300 pk tegenover. Op hoeveel paardjes de STI uit gaat komen is nog even gissen dus. Beide auto’s hebben momenteel trouwens een lekker vuurrood G-label. Wellicht dat hier met de kleinere vierpitter verandering in gaat komen..
Bonus: Zo klinkt de atmosferische variant van het blok.
euro95 zegt
Doe mij de “kleine” variant maar.. Dan heb je tenminste geen picknick-tafel ;)
imba zegt
@euro95: Als je niet van spoilers houdt kun je beter in hier over de grens gaan shoppen. Je weet wel, die saaie krot dingen de hele tijd stuk gaan.
euro95 zegt
@imba: Tuurlijk, want als ik deze spoilert niet mooi vindt, vind ik ze allemaal lelijk.. Jij zei: “in hier over de grens gaan shoppen”, Waar the fudge mag dat dan zijn? Of insinueer je dat ik een belg ben?
StijnB zegt
@euro95:
Tuurlijk zijn we allemaal Belgen en gaan we over de grens shoppen voor snelle wagens zonder strijkplanken achterop, we kopen Renault RSjes…
markietwo zegt
De “kleine” variant is toch wel leuk! De “grote” lijkt een beetje op een oude Lancer EVO ….
bosje zegt
@markietwo: was dat maar zo… Ik vind dat de kont van de sedan er opgeplakt lijkt te zijn.
masterstig zegt
Echt een lelijke auto, de vorige Subaru modellen zagen er veel bruter uit, het gaat de verkeerde kant op qua design bij Subaru.
StijnB zegt
@masterstig:
Bwa enkel de coupé was mooi te noemen:
agera zegt
@StijnB: Persoonlijke voorkeur, ik vind de Subaru Impreza WRX-STI de mooiste en de beste in zijn klasse. Verder heb je de meeste fungehalte in deze auto schitterend.
carmasterr zegt
@StijnB:
Precies! De 22B (widebody) en P1 coupe´s.
Dat zijn de echt mooie subaru´s.
Freewarefreak zegt
Subaru doet exact dat wat alle andere fabrikanten op dit moment laten zien: minder cilinderinhoud, minder verbruik, maar wel een hoger vermogen.
De huidige 2.5 turbo levert 230 pk. De nieuwe 2.0 turbo levert 270 pk. Een hele nette upgrade. Met een gunstiger label. Want vergis je niet in die nieuwe 2.0. Da’s niet zomaar een verkleinde 2.5.. nee die motor heeft een volledige overhaul gehad, alleen het onderblok is nog op basis van de oude motor.. de rest is nieuw. De cilinderkoppen, aansturing, etc, zijn “from scratch” opnieuw ontworpen door Toyota. Jep.. dat stukje van de gedeelde GT86/BRZ puzzel lag op het bordje van Toyota.
In het tweeling-verhaal heeft Toyota de aanpassing van de motor gedaan, het ontwerp van de koets en de logistiek (productie en planning). Al het andere is gedaan door Subaru. Vandaar dat het ding zo goed rijdt.. ;)
imdoctorbob zegt
@Freewarefreak: Subaru haalde met de eerste types Impreza’s al 270 pk uit een 2.0. Dit was al in 1994 als ik me niet vergis! In dat opzicht is er dus amper sprake van vooruitgang.
Toch ben ik verder wel benieuwd naar dit nieuwe blok, zeker als het dus niet slechts in de BRZ geplaatst gaat worden.
nilze21 zegt
@Freewarefreak: “Alleen het onderblok is nog op basis van de oude” Dit zijnde het grootste deel van de motor, en de cilinderkop het kleinste? Ik denk toch dat er dan een aanpassing gebeurd moet zijn aan de cilinderruimtes en zuigers? Geoptimaliseerde in- en uitlaatpoorten alvast.
Freewarefreak zegt
@nilze21: Natuurlijk daarin is ook alles gewijzigd. Nieuwe krukas, zuigers, drijfstangen, hij is precies vierkant. Boring x Slag is 86 x 86 mm.
ferrari94tr zegt
mwahaha, een discussie over mooie subaroes. Subaroes worden altijd getekent door de hond van de directeur wisten jullie dat nog niet. proest
carmasterr zegt
@ferrari94tr:
Fantastische humor, ook hier
agera zegt
De nieuwe BRZ is een leuke auto maar de echte grote knaller van Subaru wordt de nieuwe WRX. Tot nu toe ben ik fan alle Subaru Impreza WRX-STI’s en ik hoop dat de volgende generatie Subaru WRX weer vanouds een roket wordt. Wat kijk ik toch graag terug naar de tijden van rallykampioen Subaru Impreza.
Er zijn maar heel weinig auto’s waarbij mijn aandacht geheel uitgaat en ik uitkijk naar een nieuwe model als de nieuwe Subaru WRX.
Laat de auto mar zsm komen het kan niet vroeg genoeg zijn.
Liever vandaag dan morgen
I Love Subaru.
pikes83 zegt
Mijn hond heeft trouwens veel karakter eigenschappen met die van een subaru.hij kan heel snel bochten pakken net als een subaru als die een scheet laat klinkt het als een boxer roffel,hij heeft dan geen vier wiel aandrijving maar vierpoot aandrijving. Ha ha ha ha
carmasterr zegt
@pikes83:
Lache joh
carmasterr zegt
Zo lang het geen hybride of diesel wordt vind ik het goed.
Laten ze het uiterlijk dan wel vooral aanpakken, de huidge generatie is in hatchback vorm niet om aan te zien.
De sedan gaat nog wel, puur omdat het een sedan is, zoals het hoort.
rd200 zegt
Ik blijf toch nog altijd blij met mijn impreza P1 (toen subaru’s nog enkel om rijplezier gingen).
deepep zegt
Denk dat 75% van de huidige en voorgaande impreza Gtt en Wrx’en hier in Ned met 270Pk rond rijden, Je hoeft daarvoor in verhouding heel weinig voor te doen.
Mijn Forester Turbo heeft in Japan bijv standaard al 240pk.
Dus dat wordt feest met het Brz blok.
Heerlijke auto’s
Flatfour zegt
Niks mis met de motoren nu de verpakking nog.