Get with the program…
BMW’s met een kleurtje, we houden ervan. Zodoende worden we dan ook blij blij blij van het feit dat BMW een nieuwe webpagina uit de lucht gestampt heeft, waardoor het een stuk makkelijker wordt om je nieuwe Bimmer te visualiseren in een ander kleurtje dan glaciersilber. Immers kan dit alleen maar een positieve impact hebben op het aantal wild gekleurde BMW’s op ’s heeren wegen en in de showroom van Abu Dhabi Motors.
Het verhaal van BMW’s Individual lak is bekend: BMW biedt klanten op haar moderne producten een bedroevend beperkt spectrum aan saaie kleuren aan en laat je vervolgens enkele ruggen extra betalen als je een echt mooie, flitsende en vooral wat specialere lak wil hebben. De mogelijkheden zijn wat dat betreft eindeloos. Mocht je zo’n impuslief type zijn dat van vakanties pleegt terug te komen met nieuwe gezichtstattoos, kan je bijvoorbeeld je auto in de kleur van de nagellak van je main squeeze laten spuiten. Ondanks het feit dat het volgens ons vrij simpel moet zijn dit in een configurator te implementeren (dat kon immers ook al in Need For Speed in de 90s), deed BMW dat tot op heden niet.
En ze doen het nog steeds niet! Voor paint-to-sample verf zal je alsnog even een potje moeten laten mengen bij de betere BMW dealer(?), maar BMW heeft nu wel the next best thing klaarstaan voor je. Via de Individual Visualizer kan je je virtuele dikke BMW namelijk voorzien van allerlei soorten kekke lakkleuren. Er zitten klassiekers tussen zoals Dakar Yellow II en Daytona Violet, maar je kan ook sommige kenmerkende kleuren van de concurrentie aanvinken, zoals Verde Mantis en KOMO grijs Nardo Grey. Naar verluidt wordt je M4 wel wat zwaarder in de neus van de laatste optie, maar dat gerucht kunnen we niet bevestigen noch ontkennen.
Voorlopig is de epische visualizer alleen beschikbaar voor de 5-serie, 7-serie, M4 en M5. Andere modellen zullen echter ongetwijfeld volgen. Voor als je het jezelf afvroeg: bovenstaande 540i is uitgevoerd in de stijlvolle tint lipstick.
Dank Remi voor de tip!
toyotafortuner zegt
Gefeliciteerd met jullie 14e verjaardag Autoblog!
jaapiyo zegt
@toyotafortuner: dank! Torte?
ghengiskhan zegt
@jaapiyo: daar zeg ik geen nee tegen. Sacher?
jaapiyo zegt
@ghengiskhan: heeft @willeme al weggebuffeld. We hebben wel nog wat Kirsch.
schreute01 zegt
@ghengiskhan: doe dan de Annatorte van Demel!
viezefreddyw zegt
@toyotafortuner: 14 jaar alweer, kolere. Waar blijft de tijd?
gregorius zegt
@toyotafortuner: gefeliciteerd jongens. Als ik al mijn tijd op Autoblog aan het leren van Koreaans het besteed, had ik Kim Jong nu wat kunnen leren. Maar goed, de hoeveelheid auto feitjes die ik nu ken, doen t ook goed bij, uhm, sommigen
ikleesookoverautos zegt
@gregorius: het is Kim Jung Un
Svenska_Aeroplan_AB zegt
14 jaar! Zijn er nog reaguurders die er vanaf het begin bij zijn?
toyotafortuner zegt
@svenska_aeroplan_ab: deze reaguurder (en vanaf 2013 spotter) kwam ongeveer pas in 2011 ‘aan boord’.
Pallas zegt
@svenska_aeroplan_ab: vanaf 2009 denk ik, jij was er toen volgens mij al
Loek zegt
@svenska_aeroplan_ab: ik ontdekte de site in 2006, ben toen zo’n tien jaar stilletjes gaan meelezen maar nooit een account aangemaakt. Dat deed ik pas in 2016.
Rob zegt
@svenska_aeroplan_ab:
Moet 2007 zijn geweest..
porschepdk zegt
@svenska_aeroplan_ab: och ik weet het nog goed. Toen @Lincoln nog geen deel uitmaakte van de commentsectie. En toen @Kennone nog geen Volvo had.
E550 zegt
@svenska_aeroplan_ab: jep, vanaf 2004. OG
SimonMc zegt
@svenska_aeroplan_ab: Ik in ieder geval meer dan 10 jaar. Is nogal lastig zeggen omdat men toen nog geen account had, maar enkel een naam.
Rick-dos en W0o0dy hangen hier ook nog rond, en die zijn er al langer dan ik.
SimonMc zegt
@simonmc: Ik heb van mezelf een reactie uit 2006 teruggevonden en @W0o0dy reageerde inderdaad al langer dan dat. Ik denk dat hij misschien een van de langste reaguurders hier is?
w0o0dy zegt
@simonmc: in maart 2006 stuurde ik al teksten voor plaatsing op Autoblog. Hoe lang ik er toen al rond hing weet ik ook niet. Maar Rick do’s was er volgens mij toen ook al. De meeste anderen uit die tijd zijn afgehaakt denk ik.
reactief zegt
@w0o0dy: Je had toen iemand die SLK55amg heette. Was altijd wel gezellig amikaal. Ik zat er redelijk vanaf het begin bij, echter een tijdje weggeweest en nu een ander account.
Zag vd week toevallig ergens achterin een kast een dvd-tje van 2008 geloof ik. Helaas geen dvd-speler meer om het te bekijken…
jack_abarth zegt
@svenska_aeroplan_ab:
Ik mis de caption contest op donderdag nog steeds☹️
potver7 zegt
Ah, vandaar dat MS de naam van het progje veranderd heeft. Zo van: ‘als we het nou Paint 3D noemen, misschien snappen ze het dan wél bij BMW’
wjeurs zegt
Lijkt me moeilijk te implementeren in t productieproces. Ik ben in Dingolfing geweest en hoe achterlijk vlekkeloos dat in elkaar overloopt… 1 auto in een Paint to sample kleur(die dus niet op voorraad ligt) de verf die misschien net iets dikker of dunner is en zich heel anders gedraagd in het proces… Dat kan waarschijnlijk niet zomaar in de huidige processen gedrukt worden
mashell zegt
@wouterjeuring: ik ben recent in BMW werk München geweest en denk dat het juist een makkie is. Die verf straat is helemaal geautomatiseerd, elke wagen in elke kleur, het gaat allemaal door elkaar. Een extra of andere kleur kost ze geen moeite. Eigenlijk zag het er zou geautomatiseerd en flexibel uit dat het beschamend is dat de “individual” kleuren nog extra moeten kosten.
potver7 zegt
@mashell: het is dan ook puur een marketingdingetje. Daarnaast kost de hardware en software die het mogelijk maakt zo makkelijk van kleur te wisselen ook een leuk bedrag, een machine voor alleen grijs en zwart was een stuk goedkoper geweest. En die extra investering moet wel worden terugverdiend – dat kun je dan doen door alle auto’s iets duurder te maken en meer standaard kleuren te bieden, of een lagere basisprijs met beperkt kleurengamma en een stevige meerprijs voor afwijkende kleuren. Dat laatste doet BMW dus blijkbaar.
Jochen zegt
@potver7: ben 2/3 weken terug gaan kijken naar een nieuwe spuitstraat voor staal.
Het wisselen tussen kleur is niet heel ingewikkeld. Maar de straat zelf mengt de kleur niet. Zij waren daar toch echt aangewezen op de standaard kleuren. Afwijken kan wel, maar dan moet er toch wat gewisseld worden en dat kost tijd, geld en materiaal. Volgens mij rekende dit bedrijf voor de afwijkende kleur 1000-1500 additioneel.
jochempie zegt
Rond de prille begindagen van Autoblog maakte ik nog Photoshop tutorials om dit soort kleurveranderingen er realistisch uit te laten zien. Aan de BMW configurator te zien zijn ze alweer jaren offline.
intimrasiert zegt
Individual kleurtje: als je dan toch geld aan t verschroeien bent bij de aankoop van n nieuwe, altijd doen. De Man Maths hierachter is: Je hebt dan een emotionelere band met de auto en dan doe je er weer langer mee, wat weer een besparing oplevert.