Dit, lieve mensen, is episch materiaal. Dashcams, ze zijn zó 1927.
We zitten first row in de brandweerwagen van Chief Kenlon. De locatie? New York. Ook in 1927 is dat al een bruisende, overvolle stad vol met, voetgangers, auto’s, bussen, paardenkarren en andere obstakels die tussen een woedende brand en de brandweer staan. Het is zelfs zo vol dat met enige regelmaat de voetgangers van de stoep gejaagd worden omdat de brandweer die wil gebruiken. Soms zien we de auto zelfs door dikke bergen sneeuw ploegen om de stoep te bereiken.
Oh, en de brandweer in 1927 had nog geen hightech blusauto, laat staan sirenes. Dat wiebelende ding voorop de motorkap is de bel waarmee het verkeer gewaarschuwd werd. Dit prachtige materiaal komt uit de Stillman Fires Collection die het beschikbaar stelde. Check dit prachtige filmpje (dashcam is het eerste deel overigens) op Autojunk.nl. Wie weet wat voor auto dit is?
Met dank aan William voor de tip!
1lunatic zegt
Kon ik maar terug in de tijd..
EFB zegt
Gisteren naar het Louwman museum geweest. En dit filmpje bevestigd het ook nog maar eens. Vroeger was het wagenpark veel gaver!
TimoBac zegt
@EFB: fantastisch museum hè?
EFB zegt
@TimoBac: Topmuseum. Zou er zo weer heen gaan.
toyotafortuner zegt
@EFB: Zou ik dan meemogen?! Ook ik vind het een geweldige museum! Iedereen zou er heen moeten! OT: Heerlijk vintage! K dacht dat dashcams voornamelijk beelden uit Rusland of China ofzo leverden ;)
richy77 zegt
@EFB: was er gister ook :)
EFB zegt
oja, en wie alle auto’s kan benoemen in dit filmpje krijgt van mij €10 ;)
StijnB zegt
@EFB:
Dat is eenvoudiger dan het lijkt, want hoe ga jij de antwoorden controleren… (het internet gaat weinig soelaas bieden bij wagens van ’27)
sjamp zegt
In 1927 lag NewYork zeker nog in Rusland?!
lincoln zegt
@sjamp:
omdat ??
het er 10 jaar na de oktober revolutie zo druk met auto,s was ??
of omdat je naast een beperkt leasebudget ..
een beperkte smaak ..
ook een beperkte opleiding heb genoten ..
sjamp zegt
@lincoln: Topic gaat over de brandweer + dashcam, en jij begint direct met flamen? Het juiste topic :)
Maar goed: Ik doelde met Rusland natuurlijk gewoon op de talloze dashcam filmpjes die er heden ten dage op het wereldwijde internets geplempt worden, welke vooral/voornamelijk uit Rusland afkomstig zijn. Vandaar mijn opmerking: New York Rusland, Dashcam galore!
Maar goed: Jij begrijpt t niet, of je bent net uit jouw Peugeot gestapt en voelt je nu niet zo lekker meer en hebt zin om te stoken. Best. Fijne dag.
reinier73 zegt
Toen was het al niet meer leuk om in New York te rijden.
lincoln zegt
een Seagrave ??
een American LaFrance ??
een Hudson ??
een Mack ??
volgens mij is dit een Ahrens-Fox ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: Een International Harvester?
406_v6 zegt
@lincoln: Fire truck is waarschijnlijk een American LaFrance…
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f7/%2728_American_LaFrance_Fire_Truck_%28Byward_Auto_Classic%29.jpg
desjonnies zegt
@406_v6:
vooral Ahrens Fox genoot de voorkeur van de New Yorkse brandweer.
http://nyfd.com/calderoneA/foxes2.html
406_v6 zegt
@desjonnies: Dat klopt, maar het plaatje komt meer overeen met de American LaFrance.
Simpson zegt
mooie beelden. Dat zal wel een flinke zuignap zijn geweest, als je de camera’s uit die tijd ziet.
Die auto zou een buick kunnen zijn, afgaande op de reservebanden achterop de wagen.
faalhaas zegt
Das nep , het is een instagram-video.
dheep zegt
@faalhaas: Instagram maakt geen video’s, whipster.
replicant zegt
boring..
mgmgb zegt
Lachen, zo’n filmpje! Mooi om het straatbeeld uit die tijd. Opvallend ook wat voor anarchie er op de weg lijkt te heersen, al kan dat natuurlijk ook komen door de paniekreacties die een brandweerauto veroorzaakt.
rodger zegt
Dat niet heel die stad afgefikt is.
lincoln zegt
@rodger:
omdat ..
brandweerlieden alles in de fik steken ??
of omdat de taakomschrijving van een brandweerman je niet echt duidelijk is ??
StijnB zegt
@lincoln:
Omdat ze niet echt snel ter plaatse zijn…
lincoln zegt
@StijnB:
vlak voor de “grote depressie” ..
en al heeeeeel veel staal/beton constructie bouw ..
desjonnies zegt
@StijnB:
1927, de gemiddelde Nederlander zat nog op een emmer te schijten toen.
baasbas zegt
@rodger: Omdat ze goed voorbereid waren… De stad is voorzien van efficiënte watervoorziening:
http://en.wikipedia.org/wiki/Croton_Aqueduct
Dit hebben ze aangelegd omdat 90 jaar eerder wel de stad afgefikt is.
rodger zegt
@baasbas: idd zoals @StijnB al zei: omdat ze niet erg vlot ter plaatse waren. En dan kun je leuk zo’n systeem hebben, je moet wel op tijd mensen ter plaatse hebben die het kunnen gebruiken
lincoln zegt
@rodger:
een jaar later is daarom twitter uitgevonden ..
desjonnies zegt
@rodger:
wat begrijp je niet aan 1927.
In NL deden ze het met mankracht, rennend de pompkar duwend door de straten.
Als je geluk had paard en wagen
En met nog meer geluk een stoom pomp.
Niet op handkracht.
Als ik zie wat een puist water er uit die kanonnen komt, kan ik alleen maar diep onder de indruk zijn.
Fucking 1927.
406_v6 zegt
@desjonnies: Info van wiki:
“De Rotterdamse brandweer heeft in 1927 zeven motorbrandspuiten aangeschaft. Deze motorspuiten hadden elk een capaciteit van 3780 liter per minuut. Eén van de zeven wagens is op 10 mei 1940 verloren gegaan bij de luchtaanval op vliegveld Waalhaven. De laatste Ahrens-Fox heeft in Rotterdam dienst gedaan tot 1972.
In het Nationaal Brandweermuseum in Hellevoetsluis en in het Brandweermuseum Borculo zijn nog exemplaren te bewonderen.”
lincoln zegt
@406_v6:
zo .. dat ding ga ik stelen ..
die hoort niet in een stoffig museum .. maar in mijn huiskamer ..
desjonnies zegt
@406_v6:
Die laatste he, gingen we altijd als jochies bekijken.
Stond met mooi weer altijd buiten te pronken.
de kazerne op de west varkenoordse weg.
naast de kuip.
Die veel nieuwere DAF’s van Bikkers zagen er niet uit als je die Ahrens Fox zag.
En hij deej gewoon nog 100% mee, op bijna 50 jarige leeftijd.
Over kwaliteit gesproken.
desjonnies zegt
@desjonnies:
De Arend Fokx, vonden we zo’n gekke naam.
We waren ervan overtuigd dat iedere brandweerwagen een eigennaam had.
En konden alleen maar bedenken dat Arend Fokx de eerste bestuurder was geweest.
454ssV8 zegt
@406_v6: Alleen dit exemplaat is pas sinds 1952 in ons land: http://www.vwe.nl/Diensten-Producten/Alle-diensten/Kentekeninformatie-opvragen.aspx?kenteken=nf7825
406_v6 zegt
@454ssV8: dat lijkt zo, maar dat heeft alles te maken met het provinciale kentekensysteem wat in1951 werd afgeschaft; deze Ahrens Fox had oorspronkelijk het kenteken H-55562, in 1952 werd het “nieuwe” kenteken NF-78-25 verstrekt.
jipino zegt
Ik kijk ‘m wel op youtube, daar kan ‘ie tenminste in 1080p…
desjonnies zegt
Toen de VS echt ECHT voorlagen op de gehele wereld.
Brandweerwagens voor Europa, met name Nederland kwamen uit de VS, de VS hadden de eerste specialisten cq carrosserie bouwers alleen maar voor brandweervoertuigen zoals Ahrens Fox.
De enige in Europa die dat toen al professioneel deed zat in Ulm en heette toen nog Magirus Deutz.
Nu Iveco en nog steeds een grote speler
Alleen de specs, met name het motor en pompvermogen van de Amerikanen was tig keer groter dan van de Europeanen.
En menig Ahrens Fox uit de dertiger jaren van de vorige eeuw deed nog dienst in Nederland tot diep in de zeventiger jaren.
Gewoon omdat het pompvermogen geweldig was.
De Amerikanen hebben altijd mijlenver op ons voorgelegen wat betreft brandbeveiliging. Zeker voor gebouwen.
Sprinklers, brand detectie, alles is op Amerikaanse specificaties gestoeld. De NFPA of UL.
bmwe46csl zegt
Vroeger was schijnbaar alles beter
desjonnies zegt
@bmwe46csl:
Geen computers, dus alles, zeker op het gebied van brandweervoertuigen, was zwaar over-engineered.
replicant zegt
Er staat ook zo’n brandweerwagen te koop bij The Gallery in brummen.
http://www.thegallerybrummen.nl/nl_NL/autobedrijf/collectie/1395903/details.html
Ik snap er alleen geen reet van. €85.000 is echt geen geld voor zo’n prachtige wagen. Als je een beetje bedrijf bent koop je toch zo’n wagen voor promotie doeleinden?!
4991 zegt
ze moeten dringen in nieuwe cams investeren
skinnybmw zegt
Filmpje zegt 1926…maar wat gaaf dit, zeg!
Armand zegt
ne GoPro avant la lettre!