Als er een prijs was voor het beroerdste idee van Nederland, dan zou het idee van minister Schultz (die ze doorgaans aardig op een rij heeft) om de seniorenkeuring af te schaffen aardig scoren. Toch gaat precies dit voorstel naar de Tweede Kamer.
De keuringsleeftijd ligt momenteel op 70 jaar, en er ligt al een wetsvoorstel om dit naar 75 op te trekken, maar het moet allemaal eenvoudiger en sneller, en dus wordt er gekeken of de verkeersveiligheid kan worden gewaarborgd terwijl de keuring (de last line of defense tussen ons en een kudde op hol geslagen oude auto’s met nog oudere bestuurders) er af gaat. Hmm, even denken…nee, dat kan niet.
Als we even redeneren vanuit het standpunt van Schultz (wat eigenlijk een standpunt van een duur onderzoeksbureau is) dan zou je zeggen: wat kan er misgaan met de immer groeiende hordes gerimpelde kamikazepiloten op 4 wielen, met een halve apotheek in hun mik en het reactievermogen van de collectieve jostiband tijdens een GHB-party? Tja, vrij weinig toch? Ze rijden immers zo lekker veilig en hebben alles door wat er om hen heen gebeurt.
Dus als u binnenkort van uw fiets wordt getikt door een Wagon R+ rijder met Parkinson, of door een dementerend fossiel dat vindt dat richting aangeven en voorrang verlenen op een rotonde maar overschatte begrippen zijn, (want vroeger reed de trolleybus immers ook probleemloos langs de paard en wagen-combinaties) troost u dan in de gedachte dat die arme bejaarde die u zoëven omploegde niet meer door allerlei vervelende keuringen moet.
Toegegeven: auto’s worden steeds veiliger, dus wanneer een gedesoriënteerde Rimpelsaurus per ongeluk vol gas ergens tegenaan knalt omdat het onderscheid tussen de pedalen wat vervaagd is, dan stapt deze wel weer levend uit de puinhoop (om het daarna nog een keer te kunnen doen). Een ander verhaal wordt het wanneer er door een rij mensen die net uit een tram uitstappen wordt gedenderd, want die hebben geen kooiconstructie om zich heen
Misschien moeten we onze geriatrische medemens maar heel herkenbaar maken (stickers met “pas op, fossiel aan het wiel” op auto’s plakken) en kussentjes op hun bumpers monteren voor de fietsers en voetgangers er omheen? Aan de andere kant, het is nog een (beroerd) voorstel, dus zo ver zijn we nog niet. Maar laten we in ieder geval maar hopen dat die zelfrijdende auto er heel snel komt.
Alwood zegt
Maar het ging de politiek toch al lang niet meer om verkeersveiligheid? Tsja… dan kan je makkelijk wat kosten sparen door die keuring op te schorten natuurlijk. Tot de ministers zelf van de sokken worden gereden door de grijze meerderheid.
bertorelli zegt
Zelf in ons eens zo rustige dorp ben je niet meer veilig
http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/91177/vrouw-rijdt-fysiopraktijk-binnen
én vrouw én op leeftijd is natuurlijk een dubbel risico
timberleek zegt
@bertorelli:
hé kijk nou, nog een zeewoldenaar
mout zegt
@bertorelli: Die heeft nou vast een stijve nek. Kan ze fijn naar de fysio.
moondustfocus zegt
Het is voorlopig nog maar een idee, maar als ze de ziekte kosten omlaag willen brengen, dan doen er goed aan om dit plan te laten varen.
kaasboerin zegt
@moondustfocus: Yep.. Zo is het.
stanny zegt
Tja wij hebben het niet in België en ik denk dat de cijfers nog redelijk meevallen aangezien de meeste +75-ers niet op de snelweg rijden en niet tijdens de spits.
Maar ik zou wel voorstander zijn van zo’n keuringsysteem in België!
kaasboerin zegt
@stanny: Rij 10 mins achter een bejaarde, je denkt dat die dronken is.. Niet elke bejaarde rijdt zo natuurlijk, maar daar zijn die tests dan ook voor om dat te voorkomen.
bempi zegt
Lachwekkend beleid als dit de autobranche weer moet stimuleren tot meer verkopen van auto’s en werkgelegenheid voor garage ondernemers gespecialiseerd in schadeherstel, want dat is de enige reden om dit af te schaffen.
dragspert zegt
@bempi: alleen zo jammer dat ze dan niet erover nadenken dat er geen verzekeraar is die die ouwe lijken nog wil verzekeren. Daarom rijden die lui ook oude auto’s. Als ze een andere kopen kunnen ze nooit meer rijden:)
bempi zegt
@dragspert:
Ik zie anders nog genoeg ouwe druiven in de dikste uitvoeringen rijden. Een verzekeringsmaatschappij maakt het niet uit als ze 1/3de moeten uitkeren. De overige 2/3de stopppen ze in hun zakken.
Van de ( laten we zeggen ) 100.000 oudjes maakt niet iedereen brokken. Kassa dus. :)
sajmun zegt
Maar laten we in ieder geval maar hopen dat die zelfrijdende auto er heel snel komt. Uhhh, de bus misschien?
koelkast zegt
@moondustfocus
Twee vliegen in één klap of iets dergelijks? :P
lincoln zegt
ik heb werkelijk NOOIT last van bejaarden achter het stuur ..
maar dat komt omdat ik wel kan auto-rijden ..
Alwood zegt
@lincoln: op een gegeven moment leer je als het goed is idd je niet meer te frustreren. Dat punt heb ik nog niet bereikt ;)
rijbewijzer zegt
@lincoln:
Waarschijnlijk ben je er dan gewoon zelf eentje, want iedereen heeft wel eens last van een bejaarde die onnodig (links) rijdt of de wegsituatie voor geen meter begrijpt waardoor er soms gewoon files ontstaan.
Kijk ik snap dat ze geen haast hebben, maar als je er dan voorbij gaat kijken ze je aan alsof je de grootste misdaad van de eeuw begaat
lincoln zegt
@rijbewijzer:
als niet kan rijden heb je van alles last ..
bochten ..
verkeerslichten ..
drempels ..
voetgangers ..
rotondes ..
rijbewijzer zegt
@lincoln:
ik snap niet echt waar je precies heentrollt maar goed..
Heb je die bejaarde gezien van de allerslechtste chauffeur van Nederland? dat is nou een goed voorbeeld van iemand waarbij ik me afvraag of deze persoon nog wel serieus geschikt is om een rijbewijs te hebben..
lincoln zegt
@rijbewijzer:
nope .. niet gezien ..
ik doe mijn ervaring wel op op de grote mensen weg ..
dennisr zegt
@lincoln: Soms wel grappig om te zien hoe een bejaard stel op hun gemak lekker naar de supermarkt kachelt.. Zo tevreden achter het stuur :lol:
vale46 zegt
wat gaat die 5 jaar nu uitmaken? 70jr is een mooie leeftijd, en ik zal later deze test met plezier gaan afleggen, wetende dat ik geen gevaar op de baan ben als ik door die test raak.
masterstig zegt
@vale46: Dat vindt elke automobilist van zichzelf :)
sir_smokalot zegt
Kijktip: http://www.southpark.nl/guide/episodes/710/
jackass266 zegt
Wow smokedtomuch beetje respect voor de mensen die ook jou ter wereld hebben gebracht mag! Mijn moeder die parkinson heeft kruipt niet achter het stuur kan ze al lang niet meer. Mijn vader die dit jaar 70 wordt zal enige test met vlag en wimpel afleggen. Keuring is zeker een must wat mij betreft maar dat mag van mij uitgebreid worden naar ook leeftijd tot 25 om de x jaar! Die veroorzaken denk ik iets meer ongevallen!!
Alwood zegt
@jackass266: keuring idd gewoon invoeren vanaf 18. verder zijn de ouderen tegenwoordig gewoon een stelende, bedriegende, overlast veroorzakende grijze bende. Respect moet je verdienen, huidige 55+ eist alleen maar op.
bempi zegt
@Alwood:
Benidorm bastards ! ;)
j00rs zegt
Haha geweldige tekst!
Ik ben er eigenlijk voor dat iedereen periodiek gekeurd moet worden op zijn rijvaardigheid, niet alleen bejaarden. Zo zijn er bijvoorbeeld zat mensen die eigenlijk een bril moeten hebben, maar gewoon half blind bril-loos rondrijden. En dan vervolgens als ze je voor je flikker hebben gereden zeggen: “oh sorry ik had u echt niet gezien”.
geengehoorisrechtdoor zegt
@j00rs: Haha ja inderdaad, bij rimpelsaurus moest ik wel lachen :P. Maar wat @jackass266 zegt “beetje respect voor de mensen die ook jou ter wereld hebben gebracht mag!”, kan ik mij ook wel enigzins in vinden. ik ben ook voor een periodieke keuring. Dat maakt Neerlandsch wegennet weer een stukje veiliger. zullen de Rijinstructeurs vast niet erg vinden ;).
bobb zegt
Als we langer met werken doorgaan, wat is het 68jr nu? Lijkt dit me een logische ontwikkeling/gevolg daarvan.
pimmp zegt
Op korte termijn geld besparen, vooral niet verder kijken dan dat je neus langs is want wat gebeurt er als die mensen op de weg blijven meer verkeers doden en ongelukken en dat kost zeker niks!!!!!!X(
mashell zegt
@pimmp: als verkeersdoden en ongelukken besparen het doel zou zij zouden mannen pas op hun 30e aan het rijbewijs mogen beginnen…
killioq zegt
@mashell: beetje sexistisch? ;)
Ot; ik vindt het niet goed als oude mensen ongestoord kunnen doorrijden. Het is wel heel wat drukker dan in 1950, en het is ook heel wat moeilijker om tegenwoordig af te rijden.
Mensen hebben gewoon niet meer de vaardigheden om te rijden en om de keurings leeftijd nog verder omhoog te brengen in gewoon een domme politieke denkwijze.
mashell zegt
@killioq: niks sekistisch. Gewoon simpele statistiek, jonge mannen veroorzaker per kilometer de meeste en ernstigste ongelukken. Met die ouderen, het is makkelijk klagen maar is bestaat het probleem van de gevaarlijke oudere wel werkelijk? Of zijn het sporadische incidenten die het nieuws halen?
timberleek zegt
Het moet juist uitgebreid worden.
Die medische keuring stelt niks voor.
Bij vernieuwen van het rijbewijs moet er ook gewoon een soort examen bij om te kijken of je nog wel vaardig bent.
Er zijn zat gezonde ouderen die wel een gevaar op de weg zijn.
Overigens mag dat examen dan wel voor iedereen verplicht worden. er rijden ook zat gekken in andere leeftijdsgroepen
mashell zegt
@timberleek: dat kost bakken met geld om het fractioneel veiliger te maken. Afschaffen van brom- en motorfietsen zou bijvoorbeeld veel goedkoper veel meer resultaat brengen.
akrapovic zegt
Dit is natuurlijk om de staatskas te vullen. Meer ongelukken door bejaarden –> verkeer wordt onveiliger –> meer controles duurdere boetes.
akrapovic zegt
Ohja en smoke, je schrijfstijl is geweldig haha!
rooster zegt
Het is heel simpel. Alles wat 65 of ouder is moet onmiddelijk zijn of haar rijbewijs inleveren. Teven geld dat voor drugsgebruikers, gehandicapten, jongeren, vrouwen, leaserijder, mensen met te weinig intelligentie (de BMW-rijders zeg maar) Ook meteen van de weg af moeten de Polen, Marrokanen, Belgen, joden, negers, zigeuners, homo’s, socialisten, moslims en banketbakkers.
mashell zegt
@rooster: banketbakkers?
rooster zegt
@mashell:
Serieus!? Van alles wat ik noem is banketbakkers waar jij over valt? ;)
sir_smokalot zegt
Lol! Waar kan ik tekenen? En je bent mensen met een bril vergeten..
mopar zegt
@rooster: spoken like a true pensioner…
stanny zegt
@rooster: Belgen ? Wtf :D
Gisteren bijna nog een Nederlands kenteken in men zijkant gekregen aangezien hij dacht dat een gele nummerplaat betekent dat je voorrang hebt… Wel vriendelijke mens want hij stak nadien zijn duim (denk ik) naar me op :D
kaasboerin zegt
@rooster: LOL Hahahahahahahahahahahaha! Humor-comment van de eeuw.
koelkast zegt
Wat een gezeur eigenlijk, er is voor ALLE leeftijdscategorieën al een geschikte keuring, die van Darwin namelijk. Voor de rest zie ik het nut er echt niet van in om half Nederland nog meer op kosten te jagen of om het al krakende CBR nog meer taken toe te kennen.
autoblogger zegt
LOL @ vroeger reed de trolleybus immers ook probleemloos langs de paard en wagen-combinaties! jwz!
stanoow zegt
Heerlijk hoe sir_smokalot dit soort dingen altijd verwoordt :D
animal87 zegt
geweldig stuk tekst kerel! heb me half bepist van het lachen:D helemaal mee eens. Keuring mooi op 70 houden, vaak zat een bejaarde voor me die veel te zacht rijdt en de helft van de keren de voorrangsregels niet snapt. Uiteraard in een wagen R+ of honda jazz.
bozewolf zegt
De superlangzaamrijders, superlangzaaminvoegers en superlangzaaminhalers die ik tegenkom zijn wel met grotere regelmaat “mensen op leeftijd”.
Zit je er achter te wachten tot zn inhaalactie klaar is. Z’n inhaalactie om een auto die 110 rijdt te gaan inhalen met 112 op de cruise control.
Als ik een stuiver had gekregen voor elke keer dat zo’n figuur een ouwe sok is…
Had ik nu minstens een paar Euroknaller burgertjes kunnen halen.
timberleek zegt
@bozewolf:
nee hoor, ook bij de mcdonalds nemen ze geen guldens meer aan ;-)
grrrrommmmm zegt
Leuk stukje, goed geschreven… Dus zometeen 130 naast net 70…. Spannend…
rooster zegt
http://www.youtube.com/watch?v=IT-sBagXbT0
Oliver zegt
Wat denigrerend weer..
verder, er zijn ook genoeg oude mensen die WEL kunnen rijden.
hahahi20 zegt
Dit artikel is eigenlijk onzin, als we gewoon simpelweg naar de feiten kijken blijkt heel anders.
Jongeren tussen de 18 en 24 veroorzaken veel meer ongelukken dan dan ouderen, ook op het gebied van verkeersboetes ligt het aantal boetes veel hoger bij jongeren.
Ook het gedrag van de jongere automobilist is veel gevaarlijker, het hangen op de linkerrijbaan is misschien irritant. Maar niet zo gevaarlijk dat als je als oudere vrouw met je fiesta op de middelste rijbaan tuft, en je word rechts ingehaald door een petje met zijn getunede golf R.
Er zou dus eerder onderzoek gedaan moeten worden naar het gedrag van jongeren in het verkeer, dan dat ouderen op die leeftijd gekeken word of ze nogwel kunnen rijden.
Alwood zegt
@hahahi20: och heeft er weer een al zijn cijfertjes paraat… Ongelukken hebben betekent niet dat jij ze ook veroorzaakt hebt. Omgekeerd kunnen mensen een ongeval veroorzaken zonder er zelf schade van te ondervinden. Dit laatste is een zeer kwalijke zaak die in sterk toenemende mate voorkomt met heel vaak ouderen als onschuldige veroorzaker.
Je hoeft niet opzoek te zijn naar een excuus om in te zien dat frustratie een zeer grote factor in het verkeer is. Die frustratie kan tot extreme hoogten klimmen als mensen keer op keer op keer op keer weer moeten wachten, gas terug nemen, bij remmen zonder enige reden. Nogmaals: geen excuus, simpelweg een situatie die per dag heel vaak voorkomt.
Die frustratie is voor een groot deel te voorkomen door gewoon de regels te volgen. Niet overschrijden maar vooral ook niet onder de limiet te gaan rijden en wachten tot er iemand aan komt terwijl je zelf voorrang hebt. Dat is verkeershinder en verboden.
Er zijn genoeg handjes boven het hoofd van mr. en mevr. Ikheballetijdvandewereld gehouden, ook zij mogen zich aanpassen of gewoon het rijbewijs inleveren als het rijden echt niet meer gaat.
Het verkeer is de afgelopen 20-30 jaar extreem veranderd. Als je die verandering niet bij kan benen mag je met de huidige drukte best je plekje opgeven.
hahahi20 zegt
@Alwood: Oudere mensen rijden meestal niet op de snelweg, dat vinden ze eng, ze rijden liever binnen de bebouwdekom naar de supermarkt of de konijnen tentoonstelling.
Het is vaak gedacht dat mensen op de snelweg 120 moeten rijden, je mag echter gewoon 100 rijden zonder mensen in gevaar te brengen. nu zie ik de reacties alweer komen met: “als ze zoveel langzamer rijden zijn ze een gevaar op de weg” maar als je gewoon goed afstand houd is er niks aan de hand.
Het grootste probleem dat ik zie is dat er van die oudere mensen verwacht word zich aan te passen aan onze rijstijl, als iedereen gewoon zich aan de snelheid houd en een minder geergerde rijstijl aanneemt zou er helemaal geen probleem zijn.
Alwood zegt
@hahahi20: de stoet met rekjes elektrische fietsen achterop was afgelopen zondag anders weer groot op de A50. Hoop grijze koppen achter het stuur.
Niet direct mensen die bij een keuring afgekeurd zullen worden, wel een groep (bijna) gepensioneerden die altijd in de weg zitten.
Wie 100 wil rijden op de snelweg moet daar alle vrijheid in krijgen maar in mijn ogen ook zo redelijk zijn wel te accelereren bij inhalen, goed in de spiegels te kijken en niet onnodig links te gaan rijden. Helaas doen de meesten dat allemaal niet. Daarmee hinderen ze het overig wegverkeer en dat is net zo strafbaar als te hard rijden.
jzaero zegt
@hahahi20: Dat is het niet eens. Rijd gerust 100 waar je 120 mag, maar kom dan niet plots op het laatste moment vanachter die vrachtwagen vandaan, waarvan ik 400 meter terug al zag dat ie er achter reed. Dan had ie ook veel eerder kunnen inhalen. Het zijn die plotse dingen waarvan mensen schrikken, spiegelen lijkt hun niet meer goed af te gaan en achterom kijken in je dode hoek is ook teveel gevraagd.
CasperH zegt
@hahahi20: dat de jeugd meer ongevallen veroorzaakt betekent niet dat ouderen daarom maar de vrijheid moeten krijgen om te blijven rijden tot ze net zo vaak crashen als jongeren.
kaasboerin zegt
@hahahi20: Die ouderen worden tenminste individueel getest.. Ik moet bakken met premie afdragen omdat mijn leeftijdgenoten last van hun ballen hebben achter ’t stuur..
zakar36 zegt
@kaasboerin:
Wahhahahaahahah LOL +10
Je hebt wel gelijk, omdat hun hun ballen moeten laten zien moeten de andere die zich wel normaal kunnen gedragen het zelfde betalen….
@hahahi20
Het zal best wel dat jongeren meer ongelukken hebben maar wat is het verschil tussen het aantal jongeren op de weg en de oudjes? Want dat is de grootste bepaler. Voor de rest kan ik me nog iets herinneren dat op autoblog stond en ging ook over jongeren en ouderen en als ik het goed heb maakte de ouderen PER gereden kilometer meer ongelukken/schade dan jongeren. Terwijl ik denk dat de oudere veel minder kilometers rijden.
rempedaal zegt
Jeej nog meer 49 waar je 50 mag…
HZW zegt
Die oudjes wel of niet keuren maakt niet zo veel uit vind ik.
Het zou een veel beter idee zijn om iedereen te laten keuren elke 10 jaar als je, je rijbewijs verlengen moet.
Ik denk dat er meer blinde vinken met een gezichtsvermogen van Stevie Wonder rond rijden dan bejaarde mede automobilisten.
Elke bijziende blinde vink kan zonder enkele controle zijn rijbewijs verlengen zonder dat er maar iemand is die controleert hoe het met het gezichtsvermogen van de persoon in kwestie gesteld is.
luuktb zegt
Ik zeg keuring voor petjes ! ik stap liever in een wagon R met een 65+er achter het stuur, dan bij een 20 jarige arbeider in een 316i met remus pijp.
Hupke zegt
@luuktb:
Die keuring noemt men bomen, grachten, viaducten, vluchtheuvels,… spijtig genoeg ook hier en daar een tegenligger of fietser.
dennisr zegt
Dat ze die ADHD keuring van om de 3 jaar dan ook meteen doen.. stelletje oplichters..
Wel leuk zo’n poll, kom je er nog eens achter hoeveel procent van de AB bezoekers 70+ is :)
Anoniem zegt
alfamail zegt
Ooit was autorijden nog leuk…
bigcar zegt
costyn zegt
Heerlijke tekst, ik heb hardop zitten lachen hier.
En laat ze die keuring nou gewoon bij 70 houden ajb.