Tradities moet je in ere houden! En daarom hebben zo’n 500 boze Ford-medewerkers vandaag de stand van Ford op de autoshow van Parijs bestormd. Het resultaat? Auto’s die volgeplakt zitten met lelijke stickers en heel veel confetti. Gelukkig hebben we de foto’s nog!
Twee jaar geleden, tijdens de vorige autoshow in Parijs, flikten ze ook al zo’n geintje en dit jaar hebben ze het nog eens dunnetjes over gedaan. De anti-Lipton stickers hebben overigens niks met Ford te maken, maar wel met Unilever. Vraag me niet waarom die stickers op Fords geplakt zijn.
Iets zegt mij dat dit soort acties niet zullen helpen om je baan te behouden. Maar dat kan aan mij liggen.
PS In 2010 werd Dacia ook al eens lastiggevallen door hippies in Geneve.
Met dank aan Terence voor de foto’s!
bsxc2 zegt
Zo, dit is veel beter, deze mensen werken tenminste nog in teamverband tegen een grote organisatie.
Hadden ze dat ook maar zo gedaan in trollhättan.
robbie zegt
@bsxc2: denk je nou echt dat dit soort domme acties helpen? Het werkt eerder averechts.
Hubert zegt
@robbie:
Niets doen helpt zeker niet.
Mensen hebben nu eenmaal het recht om zich te uiten (gelukkig maar!!)
Dat je het niet altijd met hen eens bent, dat is het recht dat jij hebt.
moveyourmind zegt
@Hubert: het recht om je mening te verkondigen geeft je nog niet het recht om andermans eigendommen te vernielen. Ik snap die werknemers ook niet, als je werkgever je echt zo slecht behandeld dat je dit soort algoed geoorloofd vind, dan ben je in mijn ogen echt simpel als je niet ergens anders gaat solliciteren. Dat is ook een recht, dat je met inachtneming van de opzegtermijn, het dienstverband kan beëindigen.
moveyourmind zegt
@moveyourmind: \’algoed\’ moet acties zijn (autocorrect is af en toe erg creatief)
Sorcerer zegt
@moveyourmind: eigendommen vernielen? Volgens mij werden er alleen stickers geplakt… Erg onhandig/vervelend vanwege het moeilijke verwijderen, maar zeker geen vernielen!
masterstig zegt
@Sorcerer: Valt onder \’vernielen\’.
moveyourmind zegt
@Sorcerer: ok, letterlijk is het geen vernieling, maar je jaagt een ander wel lekker op kosten. Die stickers verwijderen kost geld. Er moet van alles georganiseerd worden om weer nieuwe auto\’s op de stand te krijgen, kost ook geld. Kosten voor de stand lopen gewoon door. En tenslotte negatieve publiciteit, kost ook indirect geld.
Griffin zegt
@moveyourmind: alsof je met een flesje stickerverwijderaar niet binnen no-time die rommel er weer af hebt. Schoonmaken moeten ze die dingen toch iedere avond…
Zo lang er niets echt vernield is is er toch weinig aan de hand!
lambo4all zegt
zielig dit, alsof dit soort actief ook maar een beetje helpen..
SpiderIV zegt
heel verstandig ……….. je eigen nest bevuilen. Je werkgever nog negatiever in het nieuws, die enkele consument die nog een auto koopt, koopt dan maar geen Ford meer ……….. dus nog meer mensen naar huis. Zeer verstandig volk die Ford werknemers.
jrk68 zegt
Het zijn ook net communisten die fransen….
E34M5Touring zegt
Slechte manier om je gelijk te halen. De schade aan de auto’s (als die er zou zijn) komt ten nadele aan de lokale importeur. En Ford zal er niet wakker van liggen. Die zien wereldwijd hun modellen op elke nieuwszender die dit verhaal oppakt.
jzaero zegt
Ik snap het echt niet. Mensen gaat in groot protest tegen hun werknemer, maar for what fucking reason. Ja, je kan er niet mee eens zijn met de gang van zaken, maar je eigen werkplek verzieken helpt ook niets. Of je eigen bedrijf in negatieve nieuws zetten is ook onzin. Nu kan je zeggen negatieve publiciteit bestaat niet, maar toch klopt het gewoon niet. Je kan ook gewoon ander werk zoeken.. Het blijft uiteindelijk jouw brood op de plank die je nu de prullenbak inschuift.
JaxDryke zegt
Autotuning, chiptuning en wrapping zijn zooo 2011 ..
Sticker tuning van boze Ford-medewerkers is da new style !!
Alfarobert zegt
Als ze kwamen vernielen,kwamen ze wel met knuppels.Dit gaat om aandacht vragen tegen gedwongen ontslagen.Zo makkelijk heb je geen nieuwe baan tegenwoordig.Da’s makkelijk lullen als je nog werk hebt,totdat je eruit flikkerd met een reorganisatie.
SpiderIV zegt
@Alfarobert: en met dit soort acties is de kans groter dat je je baan wel houdt???? Ach het Ford management weet nu wel welke 500 er als eerste uitkunnen!
pax1004 zegt
Em morgen overal anti VW stickers van Greenpeace?
9000cse zegt
Nooit geweten, dat er op AB zóveel zelfstandige grootondernemers kwamen, door wie alleen nog maar de shareholder value als hoogste goed wordt beschouwd.
De werkgelegenheid neemt in Europa af. Ford wil enkele honderden banen schrappen. Opel nog veel meer. PSA en Renault willen duizenden banen kwijt. In België zijn al duizenden banen verloren gegaan. Saab is kapot. En ga zo maar door. Zelfs Mercedes Benz moet inkrimpen.
En dan heb ik het nog niet eens over andere branches. Onder werknemers heerst onzekerheid over het behoud van hun baan, zoniet angst over hun toekomst.
En als er dan een aantal stickertjes geplakt worden zou dat vernieling zijn? Werknemers worden gedegradeerd tot kapitaalgoederen, die je kunt afschrijven en weggooien als je dat voor nodig houdt. Aandeelhouders kunnen nooit ontslagen worden!
En:”Dan kun je ook ander werk gaan zoeken?”. Wel ja! Vraag dat maar eens aan de meer dan tien miljoen werkwillige werklozen, die er nu al in Europa zijn. Alsof het werk voor het oprapen zou liggen. Denk eerst eens een beetje na, voordat je zulke uitspraken doet. Stickertjes! Wat een drama!
flippert zegt
@9000cse: ga toch weg met je SP\’ erige vakbondsgezever, niks aandeelhouders, dit is gewoon marktwerking: bij dalende vraag ook dalende productie en dus tief je werknemers op straat, dat is heel normaal en ja: personeel is gewoon een asset, net als machines. Maar ga ze maar lekker knuffelen hoor als je het niet kunt laten..
desjonnies zegt
@flippert:
– U werkt op een Romeins galjoen.
– U bent slaven handelaar
– U bent een bankier/croupier in een casino
– U bent campagneleider van Romney
– U bent kuck*kuch investerings-deskundige
– U leeft in Texas
9000cse zegt
@desjonnies:
Je reactie maakt me echt aan het lachen. Bravo! Maar misschien mag ik zijn reactie ook wel als volgt omschrijven:
– Een typische volgeling van het libertarisme dan wel absoluut neo-liberalisme. Nog niet begrijpend, dat het daarbij gaat om een utopie;
– Iemand die zelf stickertjes aan het plakken is. Maar dan op mensen, namelijk op mij;
– En met opmerkingen als: “…en dus tief je werknemers op straat, dat is heel normaal en ja: personeel is gewoon een asset, net als machines…”, ervan blijk geeft, hoe verachtend zijn kijk is op de menselijke waardigheid.
En @flippert: Nee, ik ben géén SP-er, maar een econoom die zich gewoon grote zorgen maakt over de gevolgen van de veramerikanisering van de wereldeconomie en de uitwerkingen hiervan voor allen, die het niet tot zelfstandig ondernemerschap kunnen schoppen.
Mijn vrees is, dat dit zal leiden tot méér dan alleen maar stickertjes plakken. Met alle gevolgen van dien. Ook voor jou.
lincoln zegt
@9000cse:
verAmerikanisering ??
omdat daar de samenleving ietsje harder is ..
denk dat ze dat in Rusland .. Afrika .. Zuid-Amerika .. Azie wel effe ietsje anders zien ..
9000cse zegt
@lincoln:
Ik heb je al eens vaker laten weten, dat ik je reacties over het algemeen wel kan waarderen, ondanks je soms mateloze sarcasme.
Maar mijn reactie op deze post van je kan niet anders zijn dan:
Moet het hier dan ook zover komen als in de landen die jij noemt? Of wil je het liever laten bij een one-liner zonder inhoudelijk verder ergens op in te gaan?
lincoln zegt
@9000cse:
nope ..
ik begrijp die eeuwige spiegeling aan “de Amerikanen” gewoon niet ..
dat land is net zo “anders” van Europa als India ..
als je zou angst zou hebben dat Europa zou “verSovjetunieseren” (wat dan dichter bij de waarheid ligt) zou ik het misschien wel beter begrijpen ..
maar dat clichematige “verAmerikaniseren” gebruiken en dat dan als root of all evil zien vind ik zo beperkt ..
flippert zegt
@9000cse: econoom?? Wel eentje die al 30 jaar met de VUT is, of niet? Je eindeloze epistels raken kant noch wal, dit is een autoblog, niet het Alzheimerblog..
desjonnies zegt
@9000cse:
Dank voor uw reactie.
Tussen de regels doorlezend :
Het verlies van banen bij de zgn multi-nationals (die overigens in geen enkele EU lidstaat enige fiscale bijdrage leveren) daar zijn de burgers en het kleine middenkader als bedrijven voor; kan de enige winst die men op arbeid bespaart zo direct op rekening van de aandeelhouders worden geschreven; die wil men immers te vriend houden, niet de consument want dat is eenlastige kritische vragensteller.
Wat mij opvalt is dat hier nergens de vraag wordt geopperd wat het product qua arbeidskosten goedkoper zou worden ?
m.a.w. hoeveel van de kostprijs van het eindproduct in dit geval een Ford is arbeids-gerelateerd?
Verder dient een ieder zich ervan te vergewissen dat een onstslagen werknemer in iedere EU lidstaat recht heeft op een werkloosheidsuitkering.
En niemand zich afvraagt wie het zijn die daarvoor de premies betalen.
Het is mijns inziens veel verstandiger bedrijven te gaan boycotten die outsourcen in verre landen en productie onderbrengen in landen waar wij weinig tot geen toegevoegde waarde van ondervinden; behalve het feit dat we deze producten door onze strot geduwd krijgen.
Alles voor de aandeelhouder.
Niets voor de werknemer
En als consument wordt u ook uitgelachen.
De zgn kennis-economie.
Maar als we de boere-lul die tot zijn enkels in de bagger staat om een kabel te leggen niet meer hebben staat onze hele economie stil
En dat vergeten alle snelle pratende pakken.
9000cse zegt
@desjonnies:
Ik begrijp natuurlijk best, dat een bedrijf winst moet draaien om de continuïteit te kunnen garanderen. Dat is een absolute voorwaarde. Er zijn mij echter slechts twee manieren bekend, waarop het topmanagement meent die doelstelling te kunnen bereiken:
– banen schrappen en
– toeleveranciers uitknijpen.
Wat zij echter vergeten is, (om in de autobranche te blijven), dat ontslagen werknemers óók autokopers waren, die nu op zijn minst overstappen naar gebruikte auto’s. En de koopkracht van al die miljoenen werklozen gaat er sterk op achteruit, zodat dit zijn uitwerking op de totale economie niet zal missen.
Het gevaar bestaat, dat we op die manier in een steeds verdergaande neerwaardse spiraal terecht komen met als gevolg, dat hele takken van industrie zullen verdwijnen en naar lage-lonen-landen zullen worden overgeplaatst.
Wat echter ook nog een belangrijke rol speelt is het “creatieve” boekhouden van met name Amerikaanse bedrijven (GM en Ford), die de Europese vestigingen kunstmatig opzadelen met hoge kosten, waardoor deze wel in een verliesgevende positie worden gedwongen.
desjonnies zegt
@9000cse:
Eigenlijk het geheim van de Duitsers.
Geef je personeel een redelijk tot goed bestaansrecht
Investeer in je personeel
Investeer in je bedrijf en innoveer.
Het trieste is dat het Angelsaksische model tegenwoordig alom wordt toegepast : accountants, kosten, kosten, kosten.
Een vriend van me verkocht zijn bedrijf (tegen mijn advies) moest als ‘weddenschap’ nog 5 jaar aanblijven om…….in die tijd een winst te realiseren die min of meer overeenkomt met de verkoopprijs van zijn bedrijf.
Waarom verkoop je je bedrijf dan?
Knal vijf jaar hard en je verdient zelf zo’n som geld en je hebt je bedrijf nog.
Nu is de man zo’n beetje de hele ganse dag bezig met rapporteren.
Deze ‘investeerders’ begrijpen geen zak van zijn business en lezen alleen maar cijfertjes.
kosten.
kosten
kosten.
flippert zegt
@desjonnies: moet dat nou, dat eindeloze geneuzel?
desjonnies zegt
@flippert:
Ja.
Kan iemand als jezelf iets van leren.
flippert zegt
@desjonnies: was ik al bang voor.. Voel je je niet misschien wat meer thuis op seniorenblog? Pijprokersblog? Alzheimerblog?
desjonnies zegt
@flippert:
Nee, zeker niet als ik uw simpele reacties lees.
Gelukkig zitten hier -in uw ogen- ook ‘senioren’ die wel dingen kunnen onderbouwen.
En kunnen discussiëren.
En beleefd zijn
En opvoeding hebben genoten.
En talen spreken
En dingen weten.
Had u de topic gelezen dan was het u misschien wel opgevallen dat dit niet zo zeer over auto’s danwel FORD ging, maar om het eeuwige om de kosten te drukken pletteren we er een aantal mensen uit en hoera we gaan weer winst maken.
m.a.w. slecht management.
Daar ging sdeze topic over.
Ben vol verwachting van uw zeer onderbouwde reactie.
flippert zegt
@desjonnies: prachtig allemaal, maar probeer het nou eens kort te houden. Anderen imponeren met eindeloze betogen en monologen was in de sixties misschien cool, maar nu niet meer..
heidekonijn zegt
@9000cse: Hallo? Die auto’s staan daar niet voor de lol maar om verkopen te stimuleren. Want je kan met je kameraden wel met norse arbeid en vooral veel gejammer over die domme stoute bazen en ‘rijken’ aan de band een auto bouwen, iemand moet hem wel kopen of dat bouwen is snel gedaan.
Denk je dat er veel klanten staan te springen om een jaarloon uit te geven aan een auto gebouwd door mensen die heel duidelijk onder de aandacht brengen dat ze geen respect hebben voor de autos die ze bouwen en een hekel hebben aan hun werk? Wat mij betreft mogen de rode vrienden hun krocht houden en met zijn allen de werkloosheid in. O ja, wat dat betreft, slecht nieuws. Het is crisis en de mensen die wel werken zijn het gebloedzuig beu. Dus binnenkort kinkloppen. Tak afzagen waar je op zit heet dat.
flippert zegt
@heidekonijn: helemaal mee eens!
Tommy2 zegt
Nee nu blijft de fabriek in Genk zeker open!
heidekonijn zegt
Ligt Genk bij Parijs dan? Gezien vanaf welke planeet?
Tommy2 zegt
@heidekonijn: In Genk staat de grote Ford assemblagefabriek waar ze van de band rollen…
heidekonijn zegt
@Tommy2: ?! In Genk staat een fabriek, niet eens een van de grotere, waar ze de minder verkochte modellen maken.
Jochempie zegt
Ik was erbij vandaag. De stickers die hier op de foto staan, zijn nog niets. Complete transits werden volgeplakt met stickers van een halve meter lang, we hebben de ford stand maar even laten schieten. Oh behalve zitten in de Jaguar F-type, de Mclaren mp4 spyder en de Opel Adam (zeeeer kek karretje!) was de autosalon niet echt de moeite. Maar wel een leuk dagje uit.
peugeotpartner2012 zegt
Aparte actie..