Sapperdef(l)ap! Het lijkt er op dat we de definitieve specs van de aanstaande tri-turbo 5 Serie te pakken hebben. Deze M550dX zou 381 pk en 700 Nm uit zijn 3 liter grote zes-in-lijn kunnen persen.
Voorheen ging de speculatie richting de 400 pk, maar dat leek mij persoonlijk een beetje te gortig. Driving Fun heeft de hand weten te leggen op een dealerpresentatie waarin bovenstaande cijfers genoemd worden. Bovendien blijken deze cijfers bij nader onderzoek ook al op diverse insider-fora genoemd. De heren van DF hebben al even contact gehad met BMW, dat de berichtgeving bevestigt, noch ontkent. Die auto komt er dus gewoon.
De vermogenscijfers worden opgewekt door gebruik te maken van 2 reguliere en 1 elektrische turbo, die op de oude vertrouwde I6 geschroefd zijn. Intern heeft deze de codenaam N57 SUPER gekregen, en als we het bij het juiste eind hebben krijgt deze zijn vuurdoop op de Autosalon van Genève, in maart 2012.
Maar er is meer. Waarschijnlijk was je al opgevallen dat er een M’metje in de typeaanduiding staat. Dit is geen toeval, maar volgens onze betrouwbare en welingelichte bronnen de start van een nieuw M-sublabel. Naast de gebruikelijke M3, M5, 1M enz. zal dit sublabel eigenlijk tussen de sterkste non-M productieversies en de hardcore M’s geplaatst worden. Vergelijk het met wat Audi al jaren met de RS- en S-labels doet.
Verder ligt het voor de hand dat deze auto gebruik gaat maken van BMW’s xDrive. Ten eerste omdat het niet voor iedereen even fijn is om 700 Nm op de achterbanden te hebben, en ten tweede: als je zoals wij vermoeden bij de Audi S’jes klanten wilt wegsnoepen, dan moet je wel met AWD komen.
Mocht BMW nog op zoek zijn naar een soundtrack, dan hebben wij nog wel een suggestie:
Alpinaa zegt
Wooop wooop wooop, wat een kanon! Haha dit wordt een serieus snelle auto.
drivingpleasure zegt
@Alpinaa: inderdaad, I LOVE THIS!
mclarenf1lm zegt
veeel beter dan 1 turbo met een gigantische turbolag.
Nu ben ik wel benieuwd naar de specificaties,
700Nm 381Pk en 4WD belooft veel goeds.
BartZ zegt
Mja, mooi verhaal. Kan nu eigenlijk nu ook al voor 500 euro extra op je 535d. Beetje raar om er een M sublabel aan te hangen
http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Bmw-535d-300-pk.html#header
bassie zegt
@BartZ: Ja en de nieuwe m5 is dan 720 pk met een chippie, maar niet af fabriek, en daar gaat het om, prestaties overal ter wereld, ook op de noordpool en in de woestijn..
Megakix zegt
@BartZ: klopt, wijs mensen er steeds vaker op…voor krap 500 euri ben je ene hele Bram !
flutterby zegt
@BartZ: Ik zal mijn auto nooit naar een partij brengen die telefonisch meerdere malen beweren dat ze een Wiesmann MF3 Diesel kunnen tunen… Als ze dat kunnen, dan zal de rest wel crap zijn.
masterstig zegt
@flutterby: :D
amg77 zegt
Eerst zien dan de rest.
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Nice! Hopelijk komt dat dan ook in de bmw 7 serie. Er staat natuurlijk M-5-50 dus ik denk dat het niet zo snel komt. Of hij moet gelanceerd worden met de facelift die binnenkort eens komt.. M750dx? Euh.. Prima! Maar het kan ook op de achterbanden natuurlijk, want de 745d had al 750nm ;) Ofc prefereer ik dan wel die V8 maar ja.
betonstaal zegt
Jammer van dat M-sublabel, toch een beetje water bij de wijn of koffie.
sJoost zegt
@betonstaal: Ik zou het eerder zien als sterke drank bij de wijn! F11 = dan wijn, M = dan sterke drank! vooral geen water lijkt me!
Megakix zegt
@sJoost: F11 is bij mij NumLk ?
964rs zegt
Triturbo chiptunen. Dan heb je echt een kanon! (ookal blijf ik bmw niks vinden)
macready zegt
Die 700Nm komt niet op de achterbanden, daar zit eerst nog een transmissie met relatief lange stappen (minder toerenbereik dan een benzinemotor) tussen. Per saldo dus niet veel meer koppel op de achterwielen dan zeg een benzine turbomotor met 380pk en 450 Nm (bijv. een RS4 B5).
Mensen vergeten vaak dat koppel middels toerental direct is gerelateerd aan vermogen. Als het max koppel bijna 2x hoger ligt dan het max vermogen, dan weet je dat het max vermogen bij een relatief laag toerental ligt en de koek dus sneller op als de toerenteller stijgt.
macready zegt
@macready:
RS4 niet het ideale voorbeeld omdat het natuurlijk een 4WD auto is, maar dat terzijde…
vale46 zegt
@macready: Maar 400pk blijft retesnel in een normale sedan.
macready zegt
@vale46: Uiteraard. ;)
bigcar zegt
yes!!! hebbe hebbe hebbe!
als ze die moter nou gewoon in de 6 serie grand coupe (?) stoppen, en het in z’n geheel lanceren op geneve, dan ben ik iig tevreden ;)
agera zegt
@bigcar: Jaja langzamerhand komt die BMW liefde bij jou elke dag beetje bij beetje er meer in :P
bigcar zegt
@agera: haha, jwz. je hebt me een beetje aangestoken met het bmw virus XD
agera zegt
@bigcar: Ook ik wacht vol spanning op de autosalon van Geneve op de onthulling van de 6 Gran Coupe :P
bigcar zegt
@agera: me2 :P
bigcar zegt
@agera: is @dennisr: ook als aangestoken door het virus? :P
dennisr zegt
@bigcar: BMW heb ik altijd al mooi gevonden ;) maar Ford Mustang blijft altijd het beste.. :D
bigcar zegt
@dennisr: haha, op die mustang na :P word het dan wel een bmw ;)
agera zegt
@bigcar: Ook al vind dennisr BMW`s mooi, zal ik hem meer aansteken met de BMW virus. Wie weet dat hij ze zelfs meer gaat waarderen dan muscle cars :P
bigcar zegt
@agera: haha, ik wens je suc6, maar ik weer vrijwel zeker dat dat een verloren zaak is ;)
de dennis die ik ken zal niet 1, 2 , 3 overstappen van de mustang :P
[ wellicht, een heeeeel klein kansje, dat de 4 deurs 6 serie iets voor hem KAN zijn. maargoed, voor de zekerheid toch even aan @dennisr: vragen :P ]
dennisr zegt
@bigcar: er zijn zoveel mooie BMW’s, met name coupe’s.. zo wil ik sowieso een keer een E46 bezitten, en met genoeg geld is een M6 niet ondenkbaar.. sowieso omdat die gewoon veel degelijker gebouwd zijn, en die hebben tenminste een mooi interieur..
ook al is het interieur van de Mustang dan niet geweldig, het kan er mee door, en zal zelfs met dat interieur boven een BMW verkozen worden.. het uiterlijk kan gewoon niks tegenop voor mij :)
agera zegt
@dennisr: Met andere woorden iedereen heeft wel een een beetje liefde voor BMW :P
dennisr zegt
@agera: moah.. norge niet :lol:
bigcar zegt
@dennisr: o ja? wrm heeft @norge: afkeer tegen bmw?
norge zegt
@bigcar: BMW’s zijn best mooi hoor ,alleen een beetje onhandig als je de helft van het jaar winter heb.
bigcar zegt
@norge: er zijn ook 4 wiel aangedreven bmw’s :P [ genaamd X-drive ;) ]
robbie zegt
@norge: BMW verkoopt méér xDrive modellen dan dat Audi Quattro modellen verkoopt.
Denk daar maar eens over na.
norge zegt
@robbie: Dat geloof ik zonder meer ,eigenlijk krom dat de voorvechter voor achterwielaandrijvng meer 4×4 verkoopt als de voorvechter voor 4×4.
dennisr zegt
@bigcar: ooh afkeer zal wel meevallen, aan zijn reactie te zien is dat dus ook zo, maar is ook meer zijn AB uiting.. :P
betonstaal zegt
wat wordt het nieuwe verbruik dan? Want daar is het allemaal om te doen.
Haatto zegt
Als de 535xD al in 5.3 seconden naar de honderd knalt, hebben we hier dan te maken met een diesel die het doet in pakweg 4.8-4.7 sec? Als dat zo is, zet er me maar eentje voor de deur !
bigcar zegt
@Haatto: ik denk dat die het wel <4.2 sec doet :P
Megakix zegt
@Haatto: Alpina D5 doet het in 5,2 seconden…nu dus AWD en 30Pk meer…rond de 5 seconden dunkt me.
Christiaanvdd zegt
waarom heetie trouwens 550 als er een 3liter in ligt??
bigcar zegt
@Christiaanvdd: de benaming bij bmw klopt al een hele tijd niet. als voorbeeld: 740> daar zit een 3 liter motor in…
of de 750 > zit een 4 liter motor in…
conclusie: de benaming bij bmw zijn getroffen door down-sizing ;)
Alpinaa zegt
@Christiaanvdd: Omdat er al een 530d is.
love4sportcars zegt
Concurrent voor Audi ’s S’jes? Het is maar hoe je het bekijkt. Audi s6 heeft nog altijd een V8 (benzine!) met 420 pk en (maar) 550 Nm.
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@love4sportcars: audi ging toch ook dieselen in de s? was het niet die s7 ofzo?
Tommy2 zegt
@bmwmaaktrijdengeweldig: Nee, diesels horen ook niet in een S. Anders zou de Q7 V12 wel een S zijn.
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
@Tommy2: http://www.autoblog.nl/archive/2011/05/17/audi-s6-en-s7-krijgen-dieselpower >> daar doelde ik op.
spotu2 zegt
Maar hopen dat hier ook het geluid niet door de speakers komt-_-
racerx zegt
3 turbo’s = 3x kans op een serieus en prijzig defect. Nee dank je.
bassie zegt
@RacerX: 3 vrouwen is 3 keer meer sex, dus per definitie is 3 turbo’s beter!
3 keer meer lol en 3 keer leuker.
Megakix zegt
@bassie: dus 3x duurder en 3x zovaak uitgekeken op dezelfde kut..
euro95 zegt
@Megakix: 3 x duur mee eens, maar 3 x zovaak uitgekeken op die poes? Waarom..? :P
roy1263 zegt
–
Ruben00 zegt
Mijn complimenten voor de prachtige fotoshop! En die trekkers rijden meestal op ethanol.
mazdarx8 zegt
dat is een berg vermogen uit ”maar” 3 liter, maar die naam is wel erg lelijk.
amazinglaurent zegt
Nu wachten op een M350dX :D
Megakix zegt
30Pk meer dan de Alpina D5 Biturbo….zal wel komen door die Xtra turbo….
vale46 zegt
Beest van een motor!
Hij zal veel genomen worden denk ik, veiliger(AWD), een hoop koppel met een platte kromme van 1500-4000rmp.
Een uitstekende sleper als je het mij vraagt!
BramBMW zegt
Dit is bijna de perfecte reisauto denk ik zo maar eens. Vooral wintersport is een pret. AWD, veel vermogen en koppel en BMW kennende een prima balans tussen comfort en dynamiek. Ik denk zelfs dat ik dit eerder zou aanschaffen dan de huidige M5.
jeanclaude zegt
Wat een vermogen zeg ongelofelijk, Maar zou het bij een V6 ook kunnen, 3 turbo’s? naar mijn weten kan het bij een 6 in lijn wel omdat je dan 1 turbo per 2 cilinders kwijt kan, wat bij een V6 niet kan omdat de cilinders natuurlijk niet naast elkaar liggen.
SimonMc zegt
Lol, 3 turbo’s op een 3.0 liter en 381 pk.
Bij een benzinemotor kan je ook zoveel pk krijgen, zónder ook maar een enkele turbo.
Homer55 zegt
@SimonMc:
Probeer maar 700Nm uit die benzine blok te halen..
macready zegt
@Homer55:
Dat hoeft niet, dat compenseer je aan de wielen met kortere verzetten. Een F1 motor heeft ook minder dan 300Nm… ;)
drivingpleasure zegt
Prachtig zeg! ik zit al en tijdje te wachten op deze stap van BMW. Het kon niet uitblijven om de modellen iets onder de M ook een soort van M badge te geven, of een sport badge ofzo. De 335 bijvoorbeeld is namelijk behoorlijk snel en mag ook wel een sportief kenmerk hebben. BMW is de afgelopen jaren erg goed bezig. Sinds de F serie zijn we weer helemaal terug. Jammer voor de fanboys dat er AWD bij komt, maarja RWD blijft bestaan en het kenmerk van BMW ze doen dit alleen om niet achter te blijven met hun marktaandeel aangezien audi heel veel AWD klanten heeft weggesnoept.
drivingpleasure zegt
@drivingpleasure: excuses het moet zijn: zijn ze weer terug.
uuuu zegt
@macready
Ga geen f1 wagens met de auto’s op de openbare weg vergelijken.
Er zijn een hoop verschillen, om te beginnen het grootste verschil is dat een f1 wagen maar – 620 weegt inclusief brandstof en coureur, dus het heeft niet zoveel koppel nodig om de boel op gang te zetten.
macready zegt
@uuuu:
Acceleratie is direct gerelateerd aan vermogen vs gewicht. Niet zozeer max. koppel. Het voorbeeld van de F1 auto snijdt gewoon hout. Kijk maar naar een 1300-1400 KG wegende Espace F1 (met F1 motor die minder dan 400Nm voortbracht), die nog steeds binnen de 7 seconden naar de 200 snelt. Waarom? Omdat het koppel aan de wielen nog steeds gigantisch is dankzij kortere verzetten (meer toeren). Vermogen daar draait het hoofdzakelijk om.
Homer55 zegt
@macready:
Een F1 motor maakt ook zo ongeveer 18.000 toeren. Je hebt dan misschien een koppel van ongeveer 300-400 Nm maar ter compensatie wel 800PK bij zon 18.000 toeren? Geen wonder dat ie dan zo snel is. Daarnaast gaat dat blok niet zo lang mee.
En dan heb je dat diesel die net de 4500 toeren haalt. Ondanks 3 turbo’s op een 3L en maar 381PK maar krijg je wel 700Nm voor terug. Altijd en in elke versnelling power zat. Doe dat met een 3L benzine zonder turbo en dan heb je een blok dat veel toeren moet maken voor snelheid. Voor een normale dagelijkse auto heb je daar geen reet aan. Voor een sportauto heeft ie serieuze ontwikkeling en dikke tuning gehad. Moet een bak met bekant 7-8 korte verzetten hebben. Lekker duur.
macready zegt
@Homer55:
Dat zeg ik… Als het max vermogen veel hoger ligt dan het max koppel, dan weet je dat het toerenbereik ook veel hoger ligt. Allemaal direct aan elkaar gerelateerd. Per saldo is een motor met hoger max koppel, ceteris paribus, dus niet sneller.
Wat wel zo is, is dat deze diesels met hoog koppel doorgaans turbomotoren zijn, hetgeen betekent dat de koppelkromme lekker vlak is. De *vorm* is dus belangrijk (daar lees je de vermogensstijging aan af), niet zozeer de hoogte.
Natuurlijk is een F1 motor een extreem voorbeeld en natuurlijk gaat hij niet lang mee, maar daar gaat het hier niet zozeer om. Ik heb enkel de theorie proberen te verduidelijken middels praktijkvoorbeelden.
Voor luie rijders is een diesel turbo of turbomotor in het algemeen meer geschikt. Je hoeft minder te schakelen en minder toeren te maken. Ik geef nog steeds de voorkeur aan de beter te doseren motor, de wat hoger toerige (hoeft niet extreem) N/A.
mauriceb zegt
Klinkt veel belovend!
Ben benieuwd of Mercedes ooit nog terug gaat komen met hun 420/450 CDI in de E-klasse
euro95 zegt
Een perfecte ik-ben-stoer-maar-rijd-met-aanhanger auto. Ik ben zelf erg benieuwd naar het plezierig rijden :D
spylegion zegt
BMW wil zo ontzettend graag de held vd klas zijn…
Laat ze nu ineens ineens zien wat ze kunnen met een doorontwikkelende V10 gekoppeld aan een e- motor..,
Feit alleen al dat het nu stil blijft.. Vote for Audi please say’s à Porsche fanat..
johnny23 zegt
Nou moeten we ook niet gaan overdrijven. De 745d heeft met chiptuning al 900Nm, dus die 700 moet best kunnen, ook met alleen achterwielaandrijving.
En de E60 is met chiptuning ook zonder al teveel moeite boven de 600 te krijgen, dus om nu opeens helemaal overdonderd te raken van 700? We zijn in NL blijkbaar echt helemaal niets meer gewend. Heb vandaag weer drie keer aan een agent uit moeten leggen dat 350 paardjes op de achterwielen weleens een kwispelend kontje oplevert