De fanboys gaan voor Olympisch goud!
Team USA heeft sinds 1936 geen gouden medaille gewonnen. Gelukkig is daar BMW om ze de winnende bobslee aan te bieden. Er werd gebruik gemaakt van dezelfde BMW EfficientDynamics die ze ook bij de ontwikkeling van auto’s toepassen om de tweepersoons slee een nieuw design te geven. Omdat het Amerikaanse herenteam niet kan wachten om ‘m uit te proberen, zal de BMW op ijzers 19 januari zijn eerste race meemaken, en wel op de FIBT World Cup in Igls, Oostenrijk. Meteen een mooie gelegenheid om de kinderziektes eruit te halen.
De slee is voornamelijk gemaakt van koolstofvezel en kreeg een geoptimaliseerde aerodynamica. Het carrosserie, voor zover hier sprake is bij sleeën, is een stuk lichter en heeft een laag gecentraliseerd zwaartepunt. Net als bij auto’s is-ie dan beter te besturen. Creative Director Michael Scully legt uit dat “BMW EfficientDynamics techniques are at the heart of the sled’s design, making it sleeker, lighter and we hope faster: essentially a BMW on ice. We’re anxious to see how it performs against Team USA’s competitors.”
Om de beschrijving alleen al zijn wij stiekem ook wel benieuwd. De bobslee blijft nog voor de rest van het 2012/2013 FIBT World Cup seizoen in ontwikkeling. Data en feedback van atleten, coaches en races worden verzameld om de slee helemaal op orde te krijgen voor de 2014 Olymische Winterspelen. Dat wordt kijken! Een BMW op het ijs is altijd leuk om te zien en dit zal niet zo veel anders zijn. Banden, ijzers… Slechts details.
deVia zegt
heeft deze 14% glijtelling…? ^^
Emile_Benz zegt
@deVia: nee. Wel 0% ;)
roquez zegt
@deVia: kan helaas geen +1 geven via de app. Maar bij deze +1
justaminifan zegt
@roquez: inderdaad beetje jammer dat dat nog niet kan :S
koenh zegt
@roquez: @autoblog tip tip hint hint
MDA zegt
ik hoop niet dat ze hem zo licht mogelijk maken… sleeen gaan meestal sneller naar beneden als ze zwaarder zijn.
z3coupe zegt
@MDA: daarom stoppen ze er ook 2 amerikanen in
fimo zegt
@MDA: niet helemaal… http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=939600 Lichter is in dit geval echt beter, dat krijg je met spierkracht namelijk sneller in beweging.
imaginenl zegt
@Mda
Als het rechtuit gaat ben je in het voordeel met massa maar de slee moet ook nog de bocht door en daar is massa vooral traag.
MDA zegt
@imaginenl: Zou het ook daarom zijn dat er een maximum gewicht zit aan de slees?
“Modern day sleighs combine light metals, steel runners, and an aerodynamic composite body. Competition sleighs must be a maximum of 3.80 m (12.5 ft) long (4-crew) or 2.70 m (8.9 ft) long (2-crew). The runners on both are set at 0.67 m (2.2 ft) gauge. Until the weight-limit rule was added in 1952, bobsleigh crews tended to be very heavy to ensure the greatest possible speed. Now, the maximum weight, including crew, is 630 kg (1,388.9 lbs) (4-man), 390 kg (859.8 lbs) (2-man), or 340 kg (749.6 lbs) (2-woman), which can be reached via the addition of metal weights.”
bsxc2 zegt
Waar zijn de nieren?
Jochempie zegt
@bsxc2: In de aandrijving
Hupke zegt
Met team jamaica hadden ze zich populaider gemaakt, of spelen ze die film nietmeer?
gerard1710 zegt
@Hupke: Sanka, y’dead? Yeah man…
coosbmw zegt
Ze weten echt elke niche te vinden!
jrk68 zegt
@coosbmw:
Hiermee zijn ze eerder trendvolger, in de 80er jaren deed Opel dit al voor team Deutschland en later heeft Audi ook bobs gemaakt.
Hiervoor gebruikte de amerikanen bons van Bodine, een Nascar constructeur. De link met de auto industrie is dus bijna zo oud als de weg naar Kralingen.
jerry zegt
Kunnen ze M pakket er ook onder schroeven?
drivingpleasure zegt
Wat is hier zo bijzonder aan? Naar mijn weten maakt BMW al jaren bobsleeën.
bmwe46csl zegt
Maken ze toch al langer