BMW kondigde het een jaar geleden al aan. Ze gingen de M badge doortrekken naar 2 wielen en vandaag presenteren ze de BMW M1000RR.
BMW kiest ervoor om vandaag de BMW Motorrad tweewielers mee te laten liften op de aandacht die de nieuwe BMW M3 en BMW M4 vandaag trekken. Want ja inderdaad, je kon al wel eerder M Performance Parts bestellen voor je BMW Motorrad fiets. Maar nog niet eerder mocht een motorfiets uit Beieren ook daadwerkelijk de M badge dragen. Wij voorzien een run op automaterialenzaken, want nu kan iedereen met recht (ahum) ook een M-stickert op de zijkoffer van zijn oude GS plakken.
BMW M1000RR, wat is er anders?
Voor eenieder die niet helemaal thuis is in de modellenlijn van BMW Motorrad. De M1000RR is een ‘snellere, lichtere, meer aerodynamische versie van de S1000RR’. Die S1000RR is er al een aantal jaren. Sinds 2010 is hij in de handen van consumenten op de weg en op de circuits te vinden. Controversieel door zijn asymmetrische front (zie onder), maar zeker ook direct geliefd vanwege de destijds revolutionaire elektronica en het vermogen van ruim 190 pk.
Maar het meest kenmerkende aan het uiterlijk van deze supersportmotor, het front, werd door de jaren heen al iets afgezwakt. Met de komst van de volledig nieuwe versie van de S1000RR in 2019 keek de BMW dan ook al lang niet meer scheel de wereld in.
Vandaag is de BMW M1000RR dan eindelijk officieel. En wat is er anders aan dat model. Wat rechtvaardigt de ongetwijfeld stevige meerprijs die BMW gaat vragen voor de M1000RR ten opzichte van de S1000RR?
Het meest in het oog springen de aerodynamische wijzigingen aan de motor. Jaja, na vele andere merken (Aprilia op de RSV4 en Ducati op de Panigale) heeft nu ook BMW winglets (vleugels) aan de voorzijde. Hieronder zie je links de S1000RR en rechts de M1000RR. Ze zijn duidelijk aanwezig!
Ook aanwezig is het hogere windscherm zodat je beter met je helm kunt schuilen voor de rijwind. Wellicht wel lekker met de paar extra pk die je tot je beschikking hebt ten opzichte van de ‘standaardversie’. De M1000RR beschikt nu over 212 pk bij 14.500 toeren per minuut (ja, echt), en het koppel is toegenomen tot 113 Nm. Dit lijkt slechts een kleine verbetering ten opzichte van de 207 pk die hij al had. Maar dit is tot stand gekomen door een groot aantal wijzigingen aan te brengen in het blok. Wij noemen:
Hogere compressie van nu 13.5:1. Langere en lichtere titanium drijfstangen. Een gewijzigde nokkenas. En ‘fully-machined intake ports’ met nieuwe ‘port geometry’. Dit alles moet er toe leiden dat je een nog krachtiger vermogensafgifte hebt op het circuit. In het toerenbereik dat er toe doet, namelijk tussen 6.000 tpm en het maximale toerental. Het maximale toerental is overigens gestegen tot 15.100 tpm.
Dit alles leidt tot een theoretische sprint van 0-100 km/u van 3,1 sec en een topsnelheid van 306 km/u.
Daarnaast is het BMW ook gelukt om het rijklaargewicht terug te brengen van 197 naar 192 kg. Dat is MET een volle tank welteverstaan. De grootste bijdrage aan de besparing levert een titanium uitlaatsysteem dat goed is voor een dikke 3 kg minder dan het op de S1000RR gemonteerde exemplaar.
Ook hier een M Competition Package
Zeg je BMW’s dan zeg je opties. En net zoals bij de M3 en M4 die vandaag zijn gelanceerd is het ook bij de BMW M1000RR mogelijk om hem te bestellen in M Competition Package. Voor deze tweewieler houdt dat een aantal gewichtsbesparende onderdelen in. Niet verrassend is dat dit behaald wordt door het gebruik van o.a. carbon. Zo zijn voor- en achterspatbord van carbon alsmede bijna alle delen rondom de tank en de kettingbeschermer, daarnaast krijg je ook een speciale ketting en een beschermkap voor het passagierszitje.
Daarnaast zijn de rem- en koppelingshendel van een speciaal design. uitgefreesd zoals je het verwacht bij een exclusieve versie als deze M. Een geanodiseerde swingarm in de kleur zilver maakt het pakket af. Ook hier, prijs nog onbekend.
Rijden met de BMW M1000RR
Kans om met de BMW M1000RR te rijden is er natuurlijk nog niet geweest. Wel reden we jaren terug al een keer met de eerste generatie S1000RR. Dat beviel op zich prima getuige de 13 miljoen views inmiddels voor deze autoblogvideo op Youtube. Maar goed, wellicht heb jij hem nog niet eerder gezien dus hier heb je hem.
En ja we beloven dat we zullen kijken wanneer BMW Nederland die demo beschikbaar heeft. Misschien moeten we er dan wederom 1 of 2 geschikte vierwielers naast zetten. Wordt vervolgd.
De BMW M 1000 RR komt eind Q1 / begin Q2 2021 beschikbaar in Nederland vanaf € 39.380,-
koekwaus zegt
Als degene die de motorfiets ontworpen heeft de auto’s even opnieuw zou kunnen doen, mijn dank zou groot zijn.
cnossen zegt
Voor dat geld koop ik wel een Ducati V4S.
sollie1984 zegt
@cnossen: Is ook een hele mooie. Maar uiteindelijk zijn beide machines gewoon belachelijk duur voor hetgeen wat je er uiteindelijk voor terug krijgt.
kle500 zegt
@sollie1984: Beetje het zelfde als bij alle supersportcars.. een beetje meer voor een stevige meerprijs. Als is het hier natuurlijk in verhouding peanuts. Een complete exclusieve motorfiets voor de prijs van één suffe optie op je supersportauto..
sollie1984 zegt
@kle500: je krijgt bij een supercar in tegenover een normale auto wel veel meer natuurlijk. Bij dit soort motoren is het verschil nihil maar het prijsverschil wel groot. Een Ferrari 488 Pista is heel wat anders dan een Fiat 500, een wereld van verschil. Maar tussen een S1000RR en een M1000RR is 15k verschil gewoon teveel.
torsen zegt
@sollie1984: Is een 488 GTB a €298k zoveel anders dan een 488 Pista a €359k?
Voor de S1000RR met het M-pakket zit je op €27.110 dat is €12k verschil.
Ducati V4S t.o.v. V4R ontlopen elkaar ook niet zoveel en die zit ook op ongeveer €12k verschil.
Blijkbaar zijn er toch mensen die dat soort bedragen uitgeven aan motorfietsen.
techniekmeneer zegt
@cnossen: Als je nooit het circuit op gaat heb je aan een CBR 600 (oid) meer dan voldoende in Nederland. Een motor als dit aanschaffen om op de openbare weg te gaan rijden is als naar de hoeren gaan om even te knuffelen, je wilt meer, maar met een max van 100 km/h op de snelweg kun je in de eerste versnelling je rijbewijs al kwijt raken.
lekbak zegt
@techniekmeneer: beetje jammer dan al die 600 machientjes zo verrekte klein zijn.
techniekmeneer zegt
@lekbak: Dat moderne spul wel ja, eentje van 10/15 jaar oud zijn nog prima van formaat.
cnossen zegt
Ik heb momenteel een ducati 848 en ga er mee naar circuit. maar op dat ding kan je ook je rijbewijs met twee keer knipperen kwijt zijn, het ligt gewoon aan je rechterhandje.
boomhauwer zegt
Ik vond de asymetrische voorkant altijd het mooiste aan de RR! De linkerkant en rechterkant waren trouwens ook volledig verschillend van ontwerp.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! Maar wel even een mooie onder-demper monteren hoor, zo’n dikke toeter naast het achterwiel is zo 1980!
EdGaR zegt
@dutchdriftking: niks mis met een beetje 80s vibe :-)
boomhauwer zegt
dank aan euro5, Dan Panigale 959 is ook zo lelijk geworden met de zijdempers. Als je een 899 naast een 959 zet dan denk je dat die 899 recenter is.
autosiast zegt
Destijds in 2010 was ik één van eerste met een S1000RR Carbon. Geweldig motor. Ja, je moest even wennen aan het front, maar vond het zelf prachtig. Ik kan de huidige lijn overigens ook heel erg waarderen.
jwcroy82 zegt
Deze tweewieler van bmw is zoveel mooier en sneller/acceleratie dan haar vierwielers en er komt ook een veel mooier geluid uit!!!
breakingpoint zegt
Nice. Wat doet dit trouwens met de verhouding tot de HP tak van BMW Motorrad? HP4 is duidelijk nog degene die je écht wil. Wordt HP nu volledig track-only?
thomthamofo zegt
@breakingpoint: was die niet al volledig track only?
ricksmits zegt
HP4 Race ( met carbon frame ) is idd track only. HP4 kon ook gewoon op straat
breakingpoint zegt
het merendeel van de HP tak was eigenlijk voor de weg. HP2 sport, HP2 Megamoto, HP4 etc.
Enkel de HP4 Race was track-only AFAIK.
Ik zie de M-tak wel de HP-tak van de troon stoten. Gewoon voor de naambekendheid.
Jammer want ik vind het minder duidelijk klinken.
Dizono zegt
Wat een kermisactractie zeg, als je dan vergelijkt hoe fraai en simpel die 2011-versie is, dan weet ik het wel. Het zal ongetwijfeld fantastisch sturen, maar het oog wil ook wat. Wel slim om een concurrent voor de V4S en RSV4 Factory neer te zetten, gaat ze best wat geld opleveren, maar voor deze meerprijs zou ik dan toch wel graag Ohlins en Brembo Monoblocks willen
breakingpoint zegt
Deze zijn blijkbaar samen met Nissin ontwikkeld. Zal ook wel meer dan behoorlijk zn werk doen. De Factory had bij een circuit-test na enkele ronden al fade. Of er een fundamenteel probleem is met de huidige monoblocks weet ik niet, ik zeg het er maar bij. Die winglets zorgen ook voor 13.4 kg downforce bij 300km/u. Dus ze doen wel degelijk iets behalve er lelijk uitzien.
boomhauwer zegt
een set Beringers was dan logisch geweest als je echt uithouding wilt op het circuit.
sabrerator zegt
Ik ben er nog steeds niet aan gewend dat BMW dit soort dingen bouwt. De R1100S vond ik al heel vreemd en veel te sportief voor BMW. Maar goed, ik loop al 10 jaar achter, blijkt.
Ze zijn me nooit opgevallen, ik lees geen motorbladen meer en zo’n snel apparaat associeer ik niet met BMW als het mij voorbij stuift.
Zucht. Ik wordt echt oud…
Dat heb je als je al 30 jaar motorrijder, maar rond 2000 gestopt bent met de ontwikkelingen te volgen.
Maar goed, mooi ding, als het je ding is. Technisch is het allemaal enorm knap, maar je hebt een circuit nodig om er wat aan te hebben.