Ooit werd er bij BMW M gewerkt aan een Z3 met een iets grotere motor dan de zescilinder lijnmotor die in het topmodel (de Z3M) werd gehangen. Wie wil er een Z3 met V12? Of een modern equivalent daarvan wellicht?
Het is ons volstrekt onduidelijk waarom BMW M dit ooit in elkaar geschroefd heeft. Dat is ook niet vreemd, ze zijn het zelf ook “vergeten” namelijk. BMW M gooide deze foto’s dan ook zonder verdere toelichting op hun Facebookpagina. “Kijkt u eens, er pastte een V12 in de Z3, laat uw gedachten maar de vrije loop!”, zoveel lijkt BMW M te willen zeggen. Welnu, dat kan.
Waarom schroef je een V12 in een Z3? “Omdat het kan” is de eerste dooddoener maar dat is wellicht te makkelijk gedacht. Dit soort dingen gebeuren met een reden. Wellicht dat dit een soort proeftuintje is geweest voor de Z3M maar dat uiteindelijk bleek dat de 150 Newtonmeters en 1 pk extra die de V12 leverde ten opzichte van de uiteindelijk gekozen 3.2 zescilinder (325 pk, 353 Nm) niet op zouden wegen tegen de extra kilo’s die het 5.4 liter grote M73 V12 blok uit de 750i (goed voor 326 pk) met zich mee zou brengen. Tenminste, we denken dat het dat blok is, BMW M zegt er namelijk helemaal niets over. Een andere gedachte zou kunnen zijn dat het een prestigeprojectje is van een paar ingenieurs die dachten “Een V8 Z3 is er al, een V10 Z3 is er al, volgende uitdaging.”
Maar hoe het ook bedoeld is, we houden van deze denkwijze en we hopen dat die er nog steeds is. Stel nou eens dat er bij BMW M nu een paar geflipte mannetjes in witte jassen zitten die proberen de V8 uit de M5 in een Z4 te lepelen. Het is maar een wilde gedachte hoor. Ongeveer net zo wild als een V12 in een Z3 was, 10 jaar geleden…
kaasboerin zegt
Ziet eruit als gegoten.. Maar die zal wel zo ongeveer op 2 voorwielen rijden, bij wijze van.
redbeams zegt
@kaasboerin:
Want hij heeft fwd…
anakiet zegt
@kaasboerin:
Een paar stoep tegels houdt die achterkant wel aan de grond, heb je gelijk weer een mooie gewichts verdeling ;)
jrk68 zegt
Leuk, welke hobbyist bouwt dit na?
De uitdaging loopt nu!
zakar36 zegt
Hou het liever bij 6 cilinder. Goed dat ze hem nooit hebben gemaakt! Anders werd het net een Audi ;)
rufctr01 zegt
@zakar36: haha 1
Flamingo zegt
mooi spul zo’n z3 maar een v12 is een beetje overdreven heb ok liever een mooie 6 cilinder
ej20g zegt
Alleen maar leuk dit soort “geheime” projecten. Altijd interessant om te lezen over knutselprojecten en/of eventuele overwegingen die fabrikanten motorisch maakten.
rickr zegt
Toch mooi dat BMW dan bijna net zoveel PK uit een 3.2l zescilinder in plaats van een 5.4l V12 weet te persen!
dragspert zegt
@rickr: die 6 cilinder is erg goed, maar vergeet niet dat die v12 een compleet andere karakter heeft. Die heeft meer koppel, en soepeler kan een motor zowat niet lopen:) Maar ik hou het liever bij m’n 6 cilinder bmw:p
pietjepuk zegt
Bij BMW Group Classic staat wel meer spul wat nooit daadwerkelijk als productieversie het licht heeft gezien, zoal een 7-serie met V16, een 850 CI Cabrio, en een X5 V12
wantthegreen zegt
@pietjepuk: 850 cabrio, lekkkerr!!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@pietjepuk: Als Winston Bogarde. Dat had geweten…; )
rufctr01 zegt
@pietjepuk: volgens mij hebben zo’n BMW 16 cilinder ook gebruikt in de rolls royce van johnny english deel 2.
pietjepuk zegt
@rufctr01:
Zou zomaar kunnen. Het idee om een 16-cilinder te ontwikkelen is ontstaan door de komst van Maybach. Bij BMW was men ‘bang’ dat daar een V16 in zou komen, dus is men een dergelijk blok gaan testen in de 7-serie.
rufctr01 zegt
@pietjepuk: http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/05/johnny-english-zijn-9-liter-v16-rr-phantom-coupe
undifined1 zegt
@pietjepuk:
Dat is niet waar, deze motor is uit 1988, toen wist neimand nog dat er een maybach zou komen.
undifined1 zegt
@pietjepuk:
of nog leuker, de enige m8:
of de e34 m5 cabrio:
of de x5 le mans:
http://www.youtube.com/watch?v=NtuVxi6hMqI
http://www.youtube.com/watch?v=enG-XzZrg68&feature=related
CL65 zegt
@pietjepuk: Die hele 850 is een concept niet alleen het blok :P
Joel_D zegt
Die Hartge V8 staat overigens te koop voor 65.000 Euro. ;)
robbie zegt
@Joel_D: die staat al jarenlang te koop ;) Géén hond die dat ding wil kopen blijkbaar.
Klassiekerrally zegt
@robbie: Ik ken de eigenaar en ben een keer passagier geweest in het projectiel. Wat een kanon! Volgens mij heeft hij helemaal geen haast om de auto te verkopen…
topless zegt
Een Z3 heeft al geen al te beste wegligging. Zo’n zwaar blok in de neus maakt het er niet beter op.
lamdi zegt
Lekker overstuur.. Zal wel mooi k*t rijden dus!
Hupke zegt
Die Z3 blijft eerst en vooral een mooie wagen.
Ik heb me alijd laten vertellen dat hij als sportwagen niet echt HET van HET is. (het hele e36 onderhuids en prehistorische achtertrein verhaal)
Ik zie het dan ook meer als een gadget dan als een echte die hard sportwagen. Een V12 erin lepelen helpt dus eigenlijk niet want aan dat standaard 1.8je heb je meer dan genoeg.
Of eigenlijk de 2.0 6 in lijn, het is en blijft een bmw.
Wel goed dat die foute, oude quasi gepensioneerde leerkrachten hun Z3’s ondertussen allemaal omgewisseld hebben voor tt’s en vw eos.
Begint die Z3 (die wel heel mooi is) eindelijk terug toegankelijk te worden.
E34M5Touring zegt
@Hupke: Tiff Needell heeft er eens een driftvideo mee opgenomen (met een stock Z3M) hij was er wel over te spreken geloof ik. Ik vind het wel een gaaf project.
StijnB zegt
@E34M5Touring:
Tuurlijk die E30-achtertrein maakt het dé driftauto. Daarom dat gripgrenzen snel bereikt worden is het geen minder goede wagen. Een zelfs véél leukere, zie ook GT86…
Hupke zegt
@StijnB:
E36 achtertrein maar dat komt op bijna hetzelfde neer.
StijnB zegt
@Hupke:
Nope, bij de Z3, was het net als bij de E36 compact die van de E30 nog…
Hupke zegt
@E34M5Touring:
http://www.youtube.com/watch?v=Vocpe0eZUWg
Thnx!
Ik denk wel dat dit het soort gedrag is waarmee je je wagen vernield. Geen idee of deze daar ook last van heeft maar die e36 (of toch minstens 1 oplage ervan) wilden hiervan toch wel eens scheurtjes krijgen of is dat een indianenverhaal?
E34M5Touring zegt
@Hupke: Nou echt goed is het nooit natuurlijk maar (als ie goed warm gereden is) een M kan een hoop mishandeling hebben hoor. Dat scheuren ken ik persoonlijk niet. Maar dat zegt ook niet alles heb geen ervaring met de z3m helaas. Vind hem als Coupe echt kicke met die brede heupen.
betonstaal zegt
Die beroemde V12 zat ook in McLaren F1, daar had de motor 627 pk.
met goud ja.
SimonMc zegt
@betonstaal: Flickr geeft wel eens problemen ivm auteursrechten, waardoor je een foto niet kan linken.
undifined1 zegt
@betonstaal:
compleet andere motor, de m73 was 24 klepper. De m73 was bijna gelijk aan de m70. De v12 die hierop lijtk en het meeste vermogen heeft, is de 5.6 s70/1 uit de 850csi met 380pk en 550nm
Ze hebben nog een keer een m8 gebouwd met 550 pk en dat was wel een 48 klepper, Maar van di emotor is niet veel bekend, maar dat schijnt ook weer een andere motor te zijn dan de mclaren motor
en in de mclaren zat de s70/2 en er wordt beweerd dat ze met die motor 1000pk konden halen
driver28 zegt
Kijk maar via google die v12 pompen ze zelfs in een e36 3serie niet de fabriek…maar wss de oostblokkers met tijd te veel :)
SimonMc zegt
@driver28: BMW E30 3 serie is ook al eens gedaan :
http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/25/bmw-3-serie-e30-met-v12
driver28 zegt
@SimonMc: e30 had ik nog niet gezien…vond e36 al krap haha
Wat moet een setje bougies vv wel niet kosten zo :)
lemans96 zegt
BMW zou er natuurlijk héél verstandig aan doen om een soort van straatversie van hun Z4 GT3 uit te brengen.
De rauwe snelheid en spektakel die deze auto’s op de circuits laten zien, verzekerd ze volgens mij van een succesnummer in de verkoop… (Oh, en dan ook wel graag met die fijne crossplane ontsteking, a.u.b.)
http://www.youtube.com/watch?v=71zk8bo_XmA
Hupke zegt
@lemans96:
Die waren op Spa dit jaar echt wel indrukwekkend. Die vorige Z4 kon me nooit bekoren.
Zeg nooit nooit, de huidige Z4 is nog relatief jong mss als het succes er is dat er ook een straatversie van uitkomt.
Die race Z4 zijn natuurlijk wel geen officieële wagens mss dat dat het probleem is.
jrk68 zegt
@Hupke:
Die Z4’s zijn wel door BWM ontwikkelde GT3 auto’s itt de 6 serie.
Een oud kartmaatje van mijn zoon rijdt met zo’n ding.
De tweede auto van hun team ging in die hoosbui haaks de muur in.
Hoe Jeroen den Boer geëindigd is weet ik niet maar die zat er ook goed bij. Al was hij in de regen niet zo snel als Martin maar die was op dat moment ook door niemand bij te houden.
De Marc VDS auto viel terug door een kapotte koppeling geloof ik, ze hadden in elk geval moeite om de boel opgang te krijgen na een pitstop.
GOD zegt
Dit was vroeger toen BMW nog een jong speels merk was.
Met een stel hele slimme Engelse en Duitse witte jassen in een geheime kelder ver onder zee niveau.
Dan kwam daar nog de gouden formule bij:
Hoog IQ, hoog budget, veel fantasie en veel te weinig tijd. En dan krijg je leuke creaties.
Vandaag de dag zul je zoiets bij BMW niet meer zien.
undifined1 zegt
@GOD:
echt een mooie tijd om daar te werken moet dat egweest zijn, echt een geniale hobby afdeling, wat hobbyisten nu met die auto’s doen, deden ze bij bmw toen ze neiuw waren, en ze hadden de beschikking over alle bmw onderdelen.
Zo is e28 m5 ook ontstaan, de mensen van de beveiliging van de bmw baas reden in een e28 528i maar konden daarmee de baas in zijn 745i niet bijhouden. Toen zijn ze naar bmw motorsport gegaan (nu bmw m) En gevraag dof ze ook iets voor hun hadden.
NOu dat hadden ze wel, ze hebben toen stiekem de motor uit de bmw m1 in die 528i’s gezet, en toen was de e28 m5 legende geboren, en die is later ook nog in productie gegaan.
En eerder nog hadden ze het bmw undergournd racing team, toen wilden de directeuren niet meer dat bmw met racing mee deet, maar de mensen die dat race gebeuren allemaal geleid hadden, wilden er niet mee stoppen, en zijn toen stiekem ‘snachts en in het weekend met die auto’s bezig gegaan.
Ook de e30 touring is met zo’n leuk verhaal gekomen, een werknemer bij de fabriek had een keer een 2e hands e30 geckocht met achterschade. En heeft er toen een touring van gemaakt. Toen hij trots met die auto naar zijn werk ging, zei een van de leidinggevenden daar: “Die auot komt hier vanavond het terrein niet af!” En toen heeft die man een andere auto mee gekregen en is bmw die touring gaan nabouwen.
Of het allemaal echt gebeurd is weet ik niet, maar het zijn wel mooi everhalen.
Zo ook de s14, bmw e30 m3 motor.
Ze wilden snel een snelle e30 hebben. En toen hebben ze paul rosche gevraagd of hij met zijn mannen dat kon doen.
Dat kon wel, ze hebben toen de m88 motor uit de e28 m5 gepakt, dat was in feite een 6 cilinder m30 met een 24v kop. Nu was die m30 eigenlijk een m10 viercilinder waar ze 2 potjes aan gemaakt hadden.
Dus hoe is toen de s14 ontstaan? Ze hebben een m10 gepakt, en de kop van een m88, daar hebben ze 2 potjes afgehaald, en van het kleppendeksel ook een stukje er af. Zuigers gepakt, nokkenassen gemaakt, de computer aangepast en ze hadden de legend ebinnen 2 weken klaar.
GOD zegt
@undifined1:
Yup en zo zijn er nog vele andere mooie verhalen over van alles en nog wat. De goede oude tijd met geweldige mensen als Paul Rosche. Zulke tijden komen helaas nooit meer terug.
En stel je voor dat de hoge pieten destijds wat anders rookten als een sigaar. Dan waren creaties als de M8 en dergelijke nu klassiekers geweest ipv. concepten :)
GOD zegt
@undifined1:
Je moet eens wat lezen over Paul Rosche aka Nocken-Paul.
Geweldig hoe die begon met bij BMW met 0,0 verstand van motoren en dom stond te kijken toen hem gevraagd werd een nokkenas te pakken. Hij zij altijd gewoon maar ja toen hem gevraagd werd of ie iets kon maken terwijl die niet eens wist wat het was of hoe het werkte. Snel ff een boek kopen en doorlezen, trial en error en later de beste er in zijn. Hij leerde ook veel van andere grootmeesters in zijn team uit die tijd zoals von Falkenhausen en Ludwig Apfelbeck, maar ook door hier en daar af te kijken bij anderen zoals bij Cosworth, de luchtvaart en alles waar die maar ideeën en oplossingen vandaan kon halen. Langzamerhand werd het misschien wel de beste motoren bouwer ooit.
Die man was heel vindingrijk en kwam met hele slimme oplossingen. Hij ontwikkelde toen die tijd telemetrie omdat ie geen testbank tot zijn beschikking had. Het begon met wat elektronica van een helikopter bouwer en groeide langzaam uit tot wat vandaag de dag bekend staat als telemetrie. Turbo F1 wagens hadden in het begin niet zo veel pk´s vanwege detonatie.
Hij kwam toen op het idee om brandstof van gevechtsvliegtuigen te gebruiken. 1500 pk in kwalificatie trim konden de andere teams alleen maar van dromen tot dat het bekend werd wat het magische ingrediënt was doordat een stel Italianen van een ander team stiekem een vat had gestolen. En zo zijn er nog tal van mooie verhalen uit die tijd. Heel interessant om zijn verhaal te lezen.
Kom je er ook achter dat het 3 tot 4 weken duurde om het S14B20 blok te bouwen ipv. binnen 2 weken ;)
benzinehoofd zegt
@GOD: Gelet op de M3-pickup-1-aprilgrap vorig jaar kon dat nog best eens meevallen.
GOD zegt
@benzinehoofd:
Geloof mij maar dat is totaal niet vergelijkbaar met hoe het er vroeger aan toe ging. Daarbij komt bij dat M GMBH heel wat anders is als BMW Motorsport GMBH.
kickass zegt
Leuk zo’n V12, maar de auto zelf verpest het…