Lange tijd bekeken we de geruchten met een niet onaanzienlijke dosis scepsis, maar het lijkt er toch op dat BMW/MINI serieuze plannen heeft met de Nedcar-fabriek in Born. Vanaf 2014 willen de Duitsers er auto’s bouwen.
Wij moeten ons baseren op informatie uit tweede hand, maar er schijnt vandaag een hoge delegatie van BMW in Limburg op bezoek te zijn. Volgens de voorlopige plannen zou BMW de faciliteit overigens alleen gebruiken, en zou het Eindhovense VDL eigenaar worden. VDL is het bekendst om de grote stadsbussen die in groten getale in Nederland rondrijden, maar is ook toeleverancier voor de auto-industrie.
Overige geïnteresseerden voor het al jaren kwakkelende en nu zieltogende Nedcar, zoals het Zwitserse Q-PM of de Chinezen, zijn allemaal afgehaakt, dus het is prettig voor de werknemers dat er weer beweging in het proces zit. Ook de kans dat er ooit nog een DAF van de band rolt achten wij niet zo realistisch, maar zeg nooit nooit, zeker niet als een Eindhovens bedrijf de boel overneemt.
Overigens is de deal niet rond, maar het mag duidelijk zijn dat er vergevorderde interesse is, anders zat BMW er niet vandaag met een aantal mensen uit de hogere echelons. Volgens de berichten zou een doorbraak enkele weken op zich laten wachten. (via NOS)
UPDATE 16.15 – VDL bevestigt betrokkenheid middels een nieuwsbericht.
UPDATE 2 (03-05) – In Slowakije verschenen in de media de laatste dagen berichten dat BMW een nieuwe fabriek zou willen bouwen (voor EV’s), maar BMW ontkent. Over Nedcar heeft het bedrijf zich echter nog niet uitgelaten. Slowakije heeft al fabrieken van VW, Kia en PSA staan.
nelly0183 zegt
BMW is iets waar we trots op kunnen zijn, dat die prachtwagens in ons kikkerlandje worden gebouwd.
Want van Mitsubishi word ik niet vrolijk, droevig merkje.
sir_smokalot zegt
Eerlijk gezegd denk ik dat het de werknemers aan hun reet zal roesten of ze nou een Lada of een Rolls Royce in elkaar schroeven. Als er maar brood op de plank komt.
bempi zegt
@sir_smokalot:
Precies !
geengehoorisrechtdoor zegt
@sir_smokalot: Valt inderdaad wat voor te zeggen. Maar desalniettemin is het wel leuk dat BMW (MISCHIEN!) auto’s gaat bouwen in Nederland. Spreekt mij meer aan dan mitsubishi eerlijk gezegd (dat zal ook wel te maken hebben met mijn voorkeur voor automerk (A)).
bobb zegt
@sir_smokalot: Misschien als de SP het straks voor het zeggen krijgt, ff een belletje naar Poetin om de produktie van de 2107 hier weer op te starten.
Esprit_de_Flandre zegt
@sir_smokalot: Eerlijk gezegd denk ik dat het ze wel kan schelen. BMW verkoopt beter dan Lada, dus biedt meer werkzekerheid…
desjonnies zegt
Hetzelfde wat de Japanners heel goed doorhadden na de teloorgang van British Leyland :
Het personeel weet hoe ze voertuigen moeten bouwen.
De Japanners investeerden, bouwden nieuwe fabrieken en voila Nissan’s en Toyota’s made in England.
BMW kampt met een acuut tekort aan productie capaciteit en personeel.
Wilkommen in Holland !
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: Groot verschil. De Japanners hadden Europese fabrieken nodig om importheffingen en wisselkoersproblemen te vermijden. Of dat dan in de UK, Frankrijk of Polen was, maakte niet zoveel uit. Dat een hele boel fabrieken in de UK sloten was waarschijnlijk wel een ‘voordeel’ waar de Japanners mee rekening hebben gehouden, want makkelijk sectorspecifiek personeel te vinden.
Voor BMW zijn die redenen veel minder van toepassing…
bfniels2 zegt
Maar wat zullen ze er dan gaan produceren? De nieuwe varianten van de Mini of de nieuwe X-lijn modellen?
-=edit: check!=-
akrapovic zegt
Laten we het hopen. Zou mooi zijn voor de werknemers en voor de limburgse economie
undifined1 zegt
ik hoop niet dat het allemaal vdl kwaliteit wordt, die vdl berkhoff ambassador bussen, zijn ehct niet best, allemaal gerammel en ze valen geregeld uit, en de stoelen zijn slecht. Een paar jaar geleden reden ze nog met van die den oudsten alliance bussen ofzo, daar voelde je aan alles dat het degelijkwas, en er zat tenminste een laag schuim op de stoeln
Esprit_de_Flandre zegt
@undifined1: Zo degelijk dat ze failliet zijn gegaan…
undifined1 zegt
@Esprit_de_Flandre: waarschijnlijk wilden die mensen de bussen goed en degelijk maken, maar konden ze daarmee niet concureren met lage prijzen tov vdl.
Esprit_de_Flandre zegt
@undifined1: Ik denk eerder aan een gebrek aan klanten. De reden waarom er te weinig klanten waren spreek ik me niet over uit, dat weet ik niet. Zou wel kunnen dat ze te duur waren dus. Echter, voor een product dat beduidend beter is dan de concurrentie vind je altijd wel klanten, ook al is het dan wat duurder. Blijkbaar woog de meerprijs niet op tegen de hogere kwaliteit…
jzaero zegt
@undifined1: die den oudsten bussen rijden nog steeds in Rotterdam op lijn 71 en 68. Komen uit Woerden, tegenover ons bedrijf. Toch leuk om dat zo mee te maken.
sinaasboom zegt
Hier zijn een tijdje terug de geruchten rond gegaan dat er al z4’s zijn geperst door BMW. Gewoom om proef te draaien.
Wel netjes als BMW naar Nederland zou komen met productie!
premiumtap zegt
Zou super tof zijn. Beter dan al hetgene wat daarvoor van de band rolde.
koelkast zegt
Zou geen slecht idee zijn van BMW, bijvoorbeeld voor de Z4. In de VS nemen ze het niet al te nauw met kwaliteit en de ongunstigere stand van de dollar tov. de euro kan zomaar reden zijn om lokaal te gaan produceren, dat dat dan in NL gebeurd is een goede zaak voor NedCar en Limburg. Al stoor ik mij er wel gigantisch aan de grote ‘huiliehuilie’ storyline rondom NedCar. Het bedrijf is niet met z’n tijd meegegaan en de vakbonden hebben het er – verblind door hebzucht van hun achterban – ook niet beter op gemaakt.
koelkast zegt
Correctie: al stoor ik mij (‘er’ moet weg) gigantisch (…)
Justawheelchairguy zegt
Ach, de kleinere modellen (1 serie en X1) en alle Mini’s kunnen er prima gebouwd worden lijkt me?
mashell zegt
@kp92: Het kijkt mij voor de marketing van MINI essentiële, om die in Engeland te bouwen.
kaasboerin zegt
Personeel hebben in NL.. Weet waar je aan begint..
Hubert zegt
@kaasboerin:
Valt wel mee.
Gewoon langzaamaan al het personeel vervangen door ossies.
Die kosten geen drol.
bempi zegt
@kaasboerin:
Hahaha inderdaad ! De meeste werken een maandje om vervolgens ziek te melden met alle kwalen van dien.
desjonnies zegt
@kaasboerin:
Breek me de bek niet open……………
ramshoek zegt
Wat ik niet begrijp, waarom zou VDL de toko kopen terwijl (alleen) BMW er gaat produceren?
Hubert zegt
@ramshoek:
VDL gaat assemblagewerkzaamheden voor BMW uitvoeren.
m.a.w. : BMW’s in elkaar schroeven.
fiatrider zegt
Dat is prachtig nieuws. Hopen dat BMW ook de Mini in Born gaat bouwen. Maar niet te vroeg juichen. Pas als ze ondertekend hebben kunnen ze een feestje bouwen bij Nedcar.
norge zegt
voor de nieuwe voorwielaagedreven BMw’s ?
silverline zegt
dat zou top zijn voor ons ik was er helaas vrijdag niet bij jammergenoeg eindelijk weer een premium merk zoals vroeger volvo