De iX was al niet goed ontvangen, maar BMW maakt het alleen maar erger met een campagne op social media.
Door de jaren heen is BMW al diverse keren met een controversieel design op de proppen gekomen. De laatste tijd lijken ze de frequentie te hebben verhoogd. Vorig week was het weer raak. BMW presenteerde namelijk de iX: een grote, lompe EV met nieren die noch mooi noch functioneel waren. Er zitten weliswaar wat sensoren en camera’s in, maar zoveel ruimte nemen die nu ook weer niet in beslag.
Koningslied
De reacties op het design waren dan ook niet bepaald positief. De iX werd ongeveer net zo goed ontvangen als het Koningslied. De consensus was dusdanig duidelijk dat BMW zich genoodzaakt voelde zich te verdedigen. Dat deden ze door middel van een social mediacampagne, die alleen niet het gewenste effect had.
Campagne
In plaats van de kritiek te negeren zette BMW de negatieve reacties op de iX juist in de schijnwerpers in de bewuste campagne. Na het tonen van diverse reacties sluiten ze af met de vraag ‘What’s you reason not to change?’ Daarmee impliceert BMW dus dat de critici niet open staan voor verandering.
Averechts
Niet geheel verrassend lokte deze campagne alleen maar meer negatieve reacties uit. BMW vraagt er letterlijk om. De reacties laten zich dus raden. Een kleine greep uit de antwoorden op de vraag die BMW zelf stelde: “Omdat de auto lelijk is.” “De grille.” “Omdat ik niet blind ben.” “Ik heb al genoeg om me voor te schamen.” “Omdat ik geen Allegro met spleetogen en eekhoorntanden wil rijden.” Enzovoorts. Het is dus duidelijk dat de campagne averechts werkte. Tenzij de marketingmensen van BMW iets snappen wat wij niet snappen.
OK Boomer
Op Twitter deed BMW ook nog eens bijdehand door te reageren op de kritiek met ‘OK Boomer’. Daarmee verloren ze het laatste restje sympathie. Dat zagen ze uiteindelijk zelf ook in want ze kwamen een paar dagen later met een excuusbericht op Twitter.
Excuses
Daarin boden ze hun excuses aan voor het feit dat ze een hele generatie (die toevallig een belangrijk deel van de clientèle vormt) te kakken hadden gezet. In de Tweet zegt BMW: “Het spijt ons, het was niet onze bedoeling om iemand te beledigen met meme-taal.” Ze voegden er nog aan toe dat de weg naar ‘nieuwe wereld van mobiliteit’ niet makkelijk is. Dat zal vast, maar BMW maakt het zichzelf er op deze manier niet makkelijker op. Misschien is het allemaal bedoeld als humor, maar dat kunnen de Duitsers toch beter aan anderen overlaten.
gekketurbo zegt
“101: How to shoot yourself in the foot?!?” Volgens mij bestaat het grootste gedeelte van de het klantenbestand van BMW uit boomers of mensen die conservatief en dus anti-verandering zijn…
Interieur is best goed te pruimen trouwens.
faithnomore zegt
Ik denk dat eigenlijk niet. In de vs is bmw toch echt premium, dus hoog opgeleid, dus Democraat ( das naar onze normen misschien niet echt progressief, maar naar Amerikaanse wel).
In Europa durf ik die associaties niet te maken.
knapzuur zegt
En laat die boomers, conservatievelingen allang hun laatste nieuwe auto gekocht hebben die BMW überhaupt zou maken, hun volgende auto word een kek a-segmentertje of een OV abonnement.
Dit zijn auto’s voor een nieuwe markt, ik behoor ook niet tot die markt maar er is een markt voor.
sidelo zegt
Een boomer is nu ongeveer 70 jaar oud, dat is toch echt niet wat ik nu gemiddeld in een BMW op de weg zie zitten.
Goed_Koopman zegt
De social media kanalen zullen wel bemenst worden met 19-jarige BMW-wappies.
vaakbenjetebang zegt
In enigszins aangepaste vorm geldt hier ook voor BMW: “Never argue with an idiot; they will only drag you down to their level, then beat you with experience.”
Ofwel: als alle reaguurders van de wereld vanaf hun zolderkamertjes op sociale media een bijdehand meninkje debiteren over het (in dit geval op zijn minst gewaagde) design van je laatste creatie, kun je ze beter laten begaan. Er is geen eer te behalen. Aan de andere kant: controversieel is-ie toch al, die auto, dus dan kun je maar beter zo veel mogelijk reuring creëren. Dan weet tenminste iedereen met een internetverbinding straks het ding te koop is. Alleen die excuses zijn een beetje lafjes. Heel erg 2020.
zeilboot zegt
Dit laat wel zien hoe zelfverzekerd BMW is met hun nieuwe designs. Verklaart ook waarom de 7 en 4 met hun neuzen zo de productie in zijn gegaan.
Toch een kanttekening over het niet willen veranderen. Qua interieur heeft BMW het nooit radicaal aangepast. Bijvoorbeeld de stoel verstelling die al jaren hetzelfde oogt/is, of bij de nieuwe 3, die heeft dezelfde design elementen als een e46.
mashell zegt
Qua interieur klopt het ergonomisch helemaal, daar kunnen ze alleen met de materialen nog wat aan verbeteren. Precies wat ze telkens doen.
gwnbmw zegt
@zeilboot: laat de elektrische stoelverstelling nou net precies perfect zijn, zo goed dat eigenlijk hetzelfde systeem wordt toegepast op rolls royce.
dikkereinier zegt
@zeilboot: de stoelverstelling bij deze BMW zit nu in de deur. Geen verbetering. Had het maar bij het oude gelaten.
Dutchdriftking zegt
Deze BMW is zo lelijk dat zelfs de Chinezen hem niet kopiëren.
dalmore zegt
@dutchdriftking: volgens mij heb je zojuist het top-secret geheim ontrafeld!
Esprit_de_Flandre zegt
@dutchdriftking: Wees gerust, komt nog wel…
ffwdrwd zegt
Staan grill-maskers op de optie lijst?
Robert zegt
@ffwdrwd: de accessoirehandel wrijft zich al weer verlekkerd in de handen…
dalmore zegt
BMW heeft het laatste beetje respect ook verloren ..
mcshine zegt
Hier thuis een i3, Tesla en een Z4 Coupe, dus sta echt wel open voor de nieuwe vorm van mobiliteit of aparte vormgeving, maar die iX is me toch een partij lelijk hok, daar helpt geen campagne tegen.
Robert zegt
@mcshine: met zo’n constatering vind ik het al opvallend dat je überhaupt een i3 voor de deur hebt staan, want die zeker niet fraaier dan de iX. En ik ben zelfs geneigd te concluderen dat dit eerder een vaststaand feit is dan een subjectieve mening…
mcshine zegt
@RRRobert: de i3 is een briljante auto, al moet je hem eerst leren waarderen. Maar hij is bijvoorbeeld veel ruimer dan je aan de buitenkant zou denken, met name vanwege wat designkeuzes. En welke auto uit 2013 ziet er moderner uit, dan moet je al goed zoeken…
Jack zegt
Zal van de week eens kijken bij de banana box test.
towi1989 zegt
Zo’n lelijk hok zou ik nog niet eens als uitzicht in mijn spiegels willen hebben, laat staan dat er 1 op de oprit komt. De zwaar bekritiseerde design filosofie word ongeremd voortgezet. Dit lijkt meer een snelcursus ‘hoe graaf ik mijn eigen graf’ te worden.
antoonniels zegt
Misschien kunnen ze Chris Bangle weer terug halen om de auto’s te gaan ontwerpen……
joki zegt
Als hij dan iets ontwerpt als een E60 zijn ze gered. Dat vind ik nog steeds een frisser ogend model dan al hun laatste creaties samen.
E550 zegt
Ah Chrissie, die o.a. de hondslelijke E65 heeft ontworpen. En de E60 wordt de hemel ingeprezen door M5 V10. Een standaard E60 is ook niet wauw, vergeleken met een E39. De 3-serie, 6-serie en X5 E53 van Bangle zijn nog best wel mooi.
blogie zegt
Ik zal wel de enige zijn maar ik kan het juist waarderen. Eindelijk een ander design. En als de 7 en 4 serie iets geleerd hebben is dat de foto’s vaak niet recht doen aan het design.
Begrijp dat veel mensen een etron mooier vinden. Maar als je zegt dat ie al 6 jaar op de markt is geloof ik het zo. ‘T is een mooie maar behoorlijk saaie auto.
blogie zegt
@blogie:
Overigens was de campagne al klaar voor de introductie en wist men in München dat deze controversiële auto dit soort reacties zou oproepen.
superfunky zegt
@blogie: ik geloof dat ik dat wel met je eens ben. Heb net ff gegoogled en in het rood met zwart interieur, is het meteen een heel ander verhaal. Zwarte gril erin en zwarte 22 inchers en we zijn alweer een stap dichterbij.
Blijft dat ik never meer een SUV zal rijden, maar dat is persoonlijk.
Kweenie wat erin past, maar als ze er tzt een 100/120kwh pack inkrijgen, berg je dan maar! Dan gaan we er nog heel wat zien!
Henk zegt
Ik kan deze auto ook wel waarderen, gezien de meeste electrische auto’s nou eenmaal futuristisch zijn vormgegeven kan ik hier wel aan wennen, bmw vaart zijn eigen koers al jaren en die arrogante houding lokt reacties uit heerlijk, toen de e60 uitkwam man man wat veel negatieve reacties kwamen er en ik vond m zelf ook niet zo.. maar na een poosje dacht ik ja het is toch een mooie auto het is wennen maar ze hebben gewoon een vooruitziende blik netals de z3 coupe, 1 serie e87, wat voor mij de mislukking is bij bmw de e65 7 serie
dikkereinier zegt
@Henk: ik ook.
Boomer zegt
Wat is er mis met de term boomer?
Ram-G-maN zegt
Als je als marketingafdeling van te voren weet dat de designafdeling het grandioos heeft weten te verkloten, zorg je tegenwoordig voor om vooral een onorthodoxe marketingstrategie te uitvoeren wat steeds meer gemeengoed wordt. Alles eraan doen om de aandacht te verplaatsen van het bij voorbaat mislukte design en vooral vol tegenin de publieke opinie te gaan.
Anno 2020 zeg je iets provocerend -> komt vervolgens grootschalig in de media -> vervolgens kom je met een rectificatie/excuses -> kom je vervolgens wederom in de media
Ik noem dit de corporate attention wh*re strategy. Je doet er alles aan om in de picture te blijven. We kunnen het ook gewoon lekker op z’n polders de Patricia Paay Strategie noemen. Alleen zie ik BMW niet zo snel over zich heen laten pissen. Maar wie weet wat 2021 ons zal brengen.
Boomer zegt
Nou de bek staat al wagenwijd open…
mcshine zegt
@Boomer: jij trekt wel erg Van Leer
babayaga zegt
Het ruikt qua wanhoop in marketing een beetje naar Ghostbusters 2016.
Overigens niks mis met BMW maar och och och wat zijn die nieuwe neuzen lelijk zeg. wow.
bernoulli zegt
Bij de modellen uit de Bangle-tijd heeft het ook een hele poos geduurd, maar inmiddels kan ik die modellen wel waarderen. Ik kan me alleen niet voorstellen dat ik dat ooit ga krijgen met dit design,
Als opvolger van mijn huidige leasert ben ik in de markt voor een G20/G21 320i, maar ik ben als de dood dat ze in de tussentijd de neus van de 4-serie erop plakken.
danni zegt
Dit wordt de eerste BMW met als optie een mooie neus. Prachtige marketing truc.
Variomatic zegt
Op de grill na gewoon een mooi, nieuw en onderscheidend ontwerp. Laat al die hallucinate overdreven space-design ontwerpjes met overal strepen, vegen, hoeken etc. maar lekker over aan de jappen en de koreanen, ik wordt al moe als ik er naar kijk (en ben geen boomer) en het onderscheidend vermogen ervan is onderhand nul. Gooi de logo’s in een mand van 10 Aziaten op een rij en je hebt geen idee meer op welk Star Trek adept je ze moet terugplakken..
potjak zegt
Geniale commercial, erg goed gedaan. En ja spraakmakend. Missie volbracht!
mashell zegt
Ik kan de reclame ook wel waarderen. Duidelijk maken dat als iets anders is en dat als provocerend ervaren wordt er iets aan de ontvangende kant mis is. De auto vind ik niet mooi, maar mooi is ook niet de hoofdzaak bij een auto.
Loek zegt
BMW moet zich niet zo laten kennen. Ze maken gewaagde designkeuzes die voor veel mensen niet werken, maar door gewenning dan wel het zien van een paar in het vlees kan het altijd erg meevallen. Als zij deze keuzes willen maken dan doen zij dat. Consumenten kopen elektrische auto’s momenteel op specs en merktrouw zijn, dus wat dat betreft is dit nu al een hit.
Het is een beetje de hedendaagse Fiat Multipla. Mooi is het niet, maar eigenlijk staat dat buiten kijf. Men schreef de Multipla af vanwege zijn lelijkheid en miste daardoor wat een geniale auto het eigenlijk is.
speedster72 zegt
Het is niet per definitie de grill, daar kun je je ontwerp op baseren en terug laten komen in het design. Maar het is alsof de stijlen futuristisch, elegant, stoer en stadsauto in de blender zijn gegooid, en er een soort van giftige chemische reactie is ontstaan.
Kijk dan naar bijvoorbeeld Ford, afhankelijk van het pakket is het een meer elegante wagen of juist een sportiever/stoerder model. Alles in 1 model stoppen, dat werkt niet.
Variomatic zegt
@speedster72: zoals bij de Ford Ecosport ‘Active’ bedoel je?? ?
speedster72 zegt
Hehe, nou ik dacht meer aan bijvoorbeeld de Focus, te bestellen in ST, Titanium, Vignale, of Active uitvoeringen. Is natuurlijk niet het enige merk die dat doet. Maar BMW wil nu de elegantie stoppen in een model wat futury is. Zelfde met die EcoSport, die moet stoer zijn terwijl z’n formaat dat helemaal niet is.
vpowert zegt
Toch hoeft slecht design niet slecht te verkopen, zolang er maar een BMW logo op zit. De 1-serie is ook lelijk (en een voorwielandrijver, brr) maar verkoopt niet slecht: zo’n 3200 exemplaren dit jaar in NL. De A-klasse doet het wel beter (3300+ exemplaren) maar de A3 juist weer slechter (1800 stuks).
Blijkbaar deert het design dus niet bij een BMW – voor veel kopers althans. Misschien dat hier wat nieuwe 1-serie rijders te vinden zijn die hun aankoop kunnen beargumenteren en wellicht dat dat ook enig inzicht geeft in het potentieel voor die lelijke iX?
dromedaris zegt
Tja duitsen en humor is nu eenmalig een slechte combinatie.
spence zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom de overgang naar elektriciteit (of waterstof) noodzakelijk gepaard moet gaan met een futuristisch design, en dan liefst lelijk.
Ik zie dat design vandaag nog weinig mooiheid omvat. Kijk naar de mode in de kledij: daar hoor je dingen bij elkaar te dragen die geenszins met elkaar passen. In de fotografie krijg je faam als je een zo onduidelijk mogelijke print maakt. En er zijn nog tal van andere voorbeelden.
Waarom mag een auto niet eenvoudig mooi zijn ? De vorige en huidige 5 zijn daarin schoolvoorbeelden.
Porsche doet dat al zo lang met de 911.
Ook zij zijn nog relatief éénvoudig gebleven met de design van de Taycan.
jensoffbutton zegt
Zoals hier al eerder gezegd; Deze productieversie is nog maar een kleine week gelost, en nu al zo’n compleet campagnefilmpje? No way, zelfs een grote firma flikt dit niet op een paar dagen. Dit is al 3 maand of meer geweten en gepland.
Of het de verkoopscijfers gaat beïnvloeden is onduidelijk. Mensen hebben vaak ook andere argumenten om een auto te kopen. Als het design echt de doorslag gaf, dan was de Mazda 3 nu te vinden in de top 3 voor het C segment.
Geld/prijs en trouw aan merk/dealer blijft nog altijd een belangrijker aspect bij een aankoop.
doublechevron65 zegt
Dat dat bijna de gehele Autoblog “Mannschaft“ zich d’r over zo opwinden was te voorspellen. Maar bij een onderneming als bijvoorbeeld BMW gaat het om geld verdienen, dus analyseert men de bestaande als ook de potentiële klant. De cijfers laten dus tot nu toe het tegendeel van jullie geroeptoeter zien. En ja deze kunnen jullie positioneren onder de “paarse broeken” zoals jullie willen, zolang Quandt en Klatten tevreden zijn, functioneert het!
Esprit_de_Flandre zegt
Op zich is er niet veel mis met het filmpje, de ok-boomer-opmerking op Twitter was natuurlijk niet echt elegant.
In design hoef je nooit te luisteren naar spontane criticasters. Zij die ongevraagd hun mening geven, kopen het ding niet, of ze nu negatief of positief reageren…