In december 2011 maakten BMW en Toyota middels een intentieverklaring duidelijk met elkaar te gaan samenwerken op het vlak van ‘milieuvriendelijke technologieën’. Vandaag krijgt die samenwerking meer gestalte: ze ontwikkelen samen Lithium-ion-batterijen.
In ruil voor de toegang die Toyota BMW verschaft in hun batterij-expertise geeft BMW Toyota toegang tot hun 1.6 en 2.0 liter dieselmotoren (kan Toyota weer mee gaan doen op de zakelijke markt). Volgens het persbericht gaat het hierbij alleen om Toyota Motor Europe (en niet Lexus), wat logisch is, want zoveel diesel-vierpitters heb je in bijvoorbeeld Amerika niet.
Beide partijen zijn al begonnen met hun gemeenschappelijke onderzoek dat zich volgens het pb toespitst op “increasing the performance and capacity of lithium-ion battery cells through the use of new combinations of materials for cathodes, anodes and electrolytes.”
Ondertussen kijkt Tesla met argusogen vanaf de zijlijn toe. Zij zouden immers een volledig elektrische RAV4 maken met Toyota, maar ik zie de naam ‘Tesla’ in deze deal verder niet voorkomen.
Voor de volledigheid: het gaat hier dus om accu’s die voor de aandrijving gebruikt worden, niet die andere (brandbare) dingen.
trisx zegt
Oke mooi
Voor toyota dat ze weer mee doen naar maak dan de avensis wat spannender
G-Ammo zegt
@trisx: Je gaat het niet eens merken, man.
desoper zegt
@G-Ammo: Ik mag toch hopen van wel, voor de toekomstige toyota-dieselaars. Die 2.2-d-cat was een ramp. Voor mij de reden om nooit meer een toyota te nemen. Nog onbetrouwbaarder als de Vag-V6, en met een stevige rijstijl ook nog eens veel minder zuinig (en dat met een 4-cilinder!!).
desoper zegt
@G-Ammo: Ik zal toch ook maar wat positieve zaken melden: De service van de dealer is goed (itt de vag-dealer, waar je lekker alles zelf mag betalen) waardoor de kosten al met al meevielen, helaas wel een aantal dagen verpest. Verder was het windgeruis en daarmee gepaarde rijgeluid echt minimaal
desoper zegt
Hoezo dieselmotor van BMW? de 2.2 d4d d-cat, was toch toch zo’n super-schone-zuinige-betrouwbare-groene-krachtige-177PK-dieselmotor.
sir_smokalot zegt
Met 25% bijtelling en een discutabele betrouwbaarheidsreputatie.
desoper zegt
@sir_smokalot: ik weet er helaas alles van
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Nog steeds Lithium-Ion?? Wat ouderwets!
nibor zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Want? Iets echt veel beters is er nog niet hoor. Ja LiPo, maar dat is nog iets te duur voor zulke grootschalige massaproductie. Het zou de accu’s wel een heel stuk lichter en kleiner kunnen maken…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@RRenault: De Koreaanse merken werken al met Li-Po. En Lexus. Is toch de toekomst!
Carreza zegt
@sir smokalot: De deal tussen BMW en Toyota geldt enkel in Europa, zeg je…
Misschien heeft die deal met Tesla dan betrekking op een andere afdeling van Toyota (VS of Azië)?
robbie zegt
@Carreza: beter lezen. De deal mbt de dieselmotoren is alleen voor Europa.
De deal mbt de accu’s is tussen BMW Group en Toyota Motor Corporation (TMC) en de deal mbt de dieselmotoren is tussen BMW Group en Toyota Motor Europe (TME).
Carreza zegt
@robbie: niets beter lezen, gewoon redelijk verwarrend artikel…
Met de extra uitleg die je geeft, is het duidelijker.
sir_smokalot zegt
Dat is de motorendeal, die is exclusief voor TME (Toyota Motor Europe).
akrapovic zegt
@Carreza: amerikanen rijden geen diesel ;) bovendien wil bmw niet dat lexus gebruikt maakt van hun blokken, wat logisch is
Carreza zegt
@akrapovic: volgens mijn redenering zou de deal tussen Tesla en Toyota te maken hebben gehad met Amerika of Azië. Heeft dus niets te maken met het feit dat Amerikanen geen diesel rijden aangezien ik het over een elektrische deal had.
Maar goed, ik zat ook fout dus maakt niet uit… ;)
lincoln zegt
tuurlijk gaan die 2 dat ontwikkelen ..
want BYD en Panasonic hebben helemaal geen verstand van batterijen ..
ja hoor .. geloof het direct ..