De BMW 6 Serie E24 in één woord samenvatten? Tijdloos. Want: veel langer in productie dan de 5 of 7 Serie (uit dezelfde periode) en duidelijk nieuwer dan zijn voorganger (de BMW E9). Fout, dat is ‘ie ook al sinds zijn introductie. In de jaren ’70, ’80 en ’90 een auto voor bad guys. Eigenlijk een imago dat nog steeds wel past.
Hoe lang BMW de 6 Serie E24 maakte? Ruim 13 jaar. Dat is heel erg lang voor één model auto zonder significante facelift. BMW introduceerde de 6 Serie E24 nipt voor de 7 Serie E23, in 1976. Toen nog met iets bescheidener bumpers en kleinere velgen. Met de jaren werd dit allemaal aangedikt. De productie stopte pas in 1989. Geïntroduceerd in een tijd van carburateurs, 4-versnellingsbakken. Pas uit productie na de eerste ‘milieunormen’, brandstofinjectie en grote lichtmetalen velgen.
Heel veel 6 Serie’s verkocht BMW in die tijd overigens niet. Veel minder dan 5’s of 7’s. Er zijn in 13 jaar 86.216 6 Serie’s gemaakt. De grote sportieve coupé is ook absoluut ene niche product. BMW heeft voor de 6 Serie precies de tegenovergestelde aanpak gekozen van concurrent Mercedes. Waar Mercedes haar grote coupé luxueuzer en prestigieuzer maakte dan een S-Klasse past de BMW 6 Serie juist in het gat tussen de 5 en 7 (logisch?). Groter en duurder dan de ‘standaard’ sedan maar niet zo exclusief als de duurste 7 Serie’s. Heel even probeerde BMW het ook ‘andersom’ met de 8 Serie, daar kwamen ze in 2003 op terug.
In zekere zin is de 6 Serie (E24) de optimale BMW. Tweedeurs, een vrij laag zwaartepunt en gewicht in het algemeen. Enkel heerlijke zescilinders én van veel luxe voorzien, met een volledig op de bestuurder gericht interieur.
In 1976 begon het verhaal. Vier jaar na de eerste BMW 5 Serie, 5 jaar voor de introductie van de tweede generatie 5 Serie. De BMW 6 Serie E24 is wat deze tijdslijn doet vermoeden: een brug tussen 2 5 Series. De E24 leende om te beginnen veel kennis en onderdelen van de E12 5 Serie. Er werd aan doorontwikkeld, in de 6 moest alles net wat beter op elkaar aansluiten en beter vast zitten. Vervolgens kon de ‘nieuwe’ E28 5 Serie een paar jaar later van dezelfde ontwikkelingen genieten.
Voorin de eerste E24’s ook een M30 zescilinder, een 3.0 en 3.2 liter. Toen al heerlijk ‘smeuiige’ motoren met een vrij hoog koppel bij lage toeren. De 630CS had 255Nm bij 3500 tpm en 185pk bij 5800 tpm, de 633CSi (i van injectie) had 284Nm bij 4300 tpm en 197pk bij 5800 tpm. Heel veel moeite hebben deze zescilinder lijnmotoren niet om de 1480kg 6 Serie in beweging te brengen. De inmiddels 35 jaar oude coupé accelereert binnen de 8 seconden naar 100km/u en hield niet op tot ruim 210km/u. Met handbak althans, want 3-traps automaten in die tijd waren weinig op performance gericht.
Iedereen die ‘in de markt’ is voor een 6 kan sowieso de meeste automaten negeren. Pas in 1983 werd er een 4-traps geïntroduceerd, wat nog enig gevoel van efficiëntie geeft. Tot 1979 zat er standaard een handbak met 4 versnellingen in de E24, vanaf dat jaar werden het 5 verzetten.
Precies na de wisseling van de versnellingsbakken wordt de E24 écht interessant. Voorin liggen inmiddels allemaal motoren met brandstofinjectie. Een heerlijk simpel doch doeltreffend Bosch systeem. Een 3.5 liter zescilinder heeft zijn weg naar de lange neus gevonden. Tevens introduceert BMW met de 628CSi de lichtste 6 (1450kg). Het paradepaardje en tevens de lekkerste 6 Serie ooit (ever!) bewaren ze tot 1983. In dat jaar, nipt voor de introductie van de E28 M5, verschijnt de M635CSi. Deze zal BMW bouwen tot en met 1989. Een auto die ze in Amerika overigens juist als “M6” kennen, hoewel de Amerikaanse juist iets tammer is dan ‘onze’ M635.
De BMW M635CSi heeft als enige 24 kleppen en een topsnelheid die later taboe zou worden. Met zijn 286pk (@6500tpm), 340Nm (@4500tpm) “M1” motorblok stoomt deze 1510kg coupé door tot een weerzinwekkende 255km/u. Enkel de katalysator probeert in 1987 de pret nog iets te bederven, deze zet de power terug naar 260pk en 330Nm.
Prijzen voor een tweedehands BMW 6 Serie E24 liggen, zeker in Duitsland, tegenwoordig op ‘acceptabel’ niveau. Maar, zoals zo vaak, probeer maar eens een nette te vinden. De echte (pre-1980) auto’s roesten als een conservenblikje en dan heb je ook nog ontelbaar veel ex-petje auto’s. Prijzen in Nederland liggen hoog en het aanbod is vrij klein. Leg voor een goede (Duitse) 6 Serie minimaal €7000,- apart. Is het niet voor de aankoop dan ben je dat het eerste jaar zeker aan onderhoud. Zwaardere motoren zijn uiteraard duurder. Een goeie “M635”? Tsja, dromen mag.
lincoln zegt
kan @Mistubishi een ip-ban krijgen ??
masterstig zegt
@lincoln: Mee eens, wordt echt gek van die Outlander tussen het reactieveld, stop daarmee AB!
audicoupe84 zegt
@lincoln: Die jongens van AB moeten ook betaald worden, wij betalen niet, dus de keus is snel gemaakt. In ieder geval beter dan pop-ups.
lincoln zegt
@audicoupe84:
wacht jij maar .. na 250 comments krijg je de rekening vanzelf in de bus ..
Punk zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Porsche_Fan zegt
@Punk: Dat is een advertentie hoor. ;p
nibor zegt
Prachtige auto zeg! BMW’s hebben toch een stuk tijdlozer design dan Audi’s en Mercedessen hoor. Niks ten nadele van deze merken hoor, maar deze auto blijft gewoon sierlijk ogen. Zelfs het interieur is niet echt lelijk te noemen.
agera zegt
@RRenault: Mercedes heeft geen tijdloze modellen? de W107, R107, W123, W124, W126, W16 om maar een paar op te noemen. Ik zal vast nog een paar Mercedessen vergeten, maar dit zijn de eerste die in mijn opkomen.
masterstig zegt
@agera: Profielfoto weer veranderd naar de G gelukkig, blijft een superbak :D
agera zegt
@masterstig: Welk model er ook uitkomt ik val altijd terug op de G :P De G heeft eigenlijk de meest tijdloze design zou nog vele jaren meekunnen.
masterstig zegt
@agera: Klopt, zelfs in 2020 zal hij nog goed ogen.
Hupke zegt
@agera:
Je vergeet er een heel stuk maar de R129 en de R230 mogen er ook nog zeker bij, die dingen zullen ook nooit oud worden.
masterstig zegt
@RRenault: Mercedessen zijn tijdlozer dan de meeste BMW’s, vind ik. De oude Mercedessen zijn nu nog prachtig.
agera zegt
@masterstig: Vind persoonlijk de oude Mercedessen mooier dan de nieuwe.
masterstig zegt
@agera: Ik moet ook steeds meer wennen aan het nieuwe Mercedes design.
luuktb zegt
@masterstig: Kijk maar eens naar het interieur van een Mercedes uit 2000 vind ik gewoon klote
masterstig zegt
@luuktb: Wat is daar klote aan?
integraturbo zegt
Krijgt elke auto/merk zo’n uitgebreid verhaal bij overgang naar youngtimer?
jackiejack zegt
@integraturbo: Dat zou mooi zijn!
W115 zegt
Hoge daklijnen hadden ze vroeger. tijden veranderen snel.
jack_abarth zegt
@W115:
Ik denk dat de daklijn niet veel verandert is, maar de hoogte van de deuren (excl raam dus) is drastisch hoger geworden.
E34M5Touring zegt
Die 635 is echt een heerlijke motor. Voorloper en basis voor mijn 3.8l. Bij The Gallery in Brummen heeft heel lang een M635csi te koop gestaan. Dat was echt een plaatje, in topstaat ook. Moest wel 15.000,- opbrengen. Heb nog even getwijfeld.
mbevo zegt
@E34M5Touring: is maar goed dat je hem hebt laten staan,want de Galley koopt ook oude schade auto’s op( woon in brummen namelijk)
E34M5Touring zegt
@mbevo: Ja weet ik, kom er uit de buurt. Alleen dit was een Zwitser van origine en had een sluitende historie. Als je daar woont weet je misschien wel welke ik bedoel, het was een zilvergrijze met licht leer interieur en de originele BBSen eronder.
mbevo zegt
@E34M5Touring: Ja denk wel te weten welke je bedoeld,hij staat nou volgens mij ook lekker buiten wat eigenijk doodzonde is mag ik vragen waar je woont dan ik heb je m5 nog nooit gezien hier in de buurt
E34M5Touring zegt
@mbevo: Kom uit Lochem. Rijd zeker een keer in de Maand naar The Gallery. Je kan er zo lekker wegdromen soms. En inderdaad hij staat geloof ik buiten aan de ingang zijde. Lache dat je weet welke ik bedoel, zeg eerlijk is wel een plaatje!
mbevo zegt
@E34M5Touring: Het is idd een mooie auto om naar te kijken,maar zoals me naam al zegt ben ik van de Mercedes,maar leuk dat je uit lochem komt heb ik ook nog een goede 3jaar gewoont:)
E34M5Touring zegt
@mbevo: Je nick is de auto waar een Maat van me verslaafd aan is. Tenminste ik neem aan dat het voor 190e 2.5 16 EVO2 staat? Er rijd er bij ons in de buurt een. Een echte met aftermarket achterlichten. Wel een enorm bruut ding, DTM ON THE ROAD!!!!
mbevo zegt
@E34M5Touring: Ja dat staat idd voor de 190,ik heb een hele tijd terug een evo1 gehad met amg power pack,ging als de brandweer,maar nou heb ik in nieuwstaat verkeerde 2,3-16v
jzaero zegt
@E34M5Touring: Heerlijke auto. Als je een beetje weet te klussen is dit echt een prachtstuk. Erg gewilde auto en ook een auto die BMW het imago heeft gegeven van wat nu nog eigenlijk in veel mensen in het achterhoofd zit. BMW, prachtig stuurkarakter, snel, lekker onzuinig, en dan natuurlijk het pareltje, 6 cilinders. Wie denkt er nu eigenlijk niet 6 cilinder als we BMW roepen? Heerlijke tijd was dit toch.
E34M5Touring zegt
@jzaero: En daar gaat het bij mij mis. Ik ben geen klusser, en dan loop je er op leeg, zeker met de M5 er nog bij. Dat loopt uit de hand. Some day…….
lincoln zegt
@E34M5Touring:
no worries dude .. die dingen zijn nogal foolproof ..
maar als je niet kan klussen kan je er ook geen plezier aan beleven ..
lekker rijden doe je in een nieuwe auto ..
zo simpel is dat ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: Of ik laat het door Pro’s oplossen, waardoor ik altijd kan rijden wanneer ik wil. Begrijp je punt, maar ik geniet wanneer ik hem ophaal bij de garage en de kleppen zijn net weer gesteld etc. Zoals ie dan loopt, is echt heerlijk. En ik ben bang dat ik dat gewoon niet voor mekaar krijg.
lincoln zegt
@E34M5Touring:
stukje bij beetje je nieuwsgierigheid voeden ..
in het begin voel je je al koning omdat je de bougies hebt vervangen ..
boekje erbij en steeds iets verder graven ..
geeft zo,n heerlijke voldoening ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: Je hebt zeker een punt en mijn volledige begrip. Ik heb enorm respect voor monteurs en vind het knap hoe sommigen aan het geluid al kunnen horen waar het mis is.
Ik heb een klein beetje technische kennis en zou bougies, olie verversen, oliefilter vervangen etc. wel kunnen. Maar vooral de specifieke dingen zou ik altijd door een monteur laten doen.
lincoln zegt
@E34M5Touring:
mooi zo .. de monteur heeft ook een gezin te voeden ..
anyway .. kan zo,n 6-serie zeker aanraden als je zelf geen sleutelaar bent ..
zijn mechanisch solide dingen waar je elk schroefje of boutje nog net zo makkelijk los kan draaien als 30 jaar geleden ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: Like i said some day….
jzaero zegt
@E34M5Touring: Heb ik dus ook. Een oude auto lijkt mij heerlijk, maar met de kennis (of beter gezegd, het missen ervan) die ik heb lukt het mij niet om dit soort auto’s rijdende te houden. Ook al heb ik zoveel liefde voor klassiekers. Het is een dure en anders tijdrovende hobby, helaas dingen die ik waarschijnlijk niet heb.
undifined1 zegt
@E34M5Touring:
ja inderdaad, je moet wel een beetje kunnen klussen met zulke auto’s, maar lijkt me voor de m5 ook geen overbodige luxe? de 3.8 staat nu ook niet bekend als de meest betrouwbare m88/s38, ik er 2 keer entje gezien met een gat in het blok.
dat is ook de reden waarom ik liever een 3.6 (nog liever een 3.5 eigenlijk :-) zou hebben.
E34M5Touring zegt
@undifined1: Hmm mijn ervaring is eigenlijk zonder enig probleem. Zolang je de beurten netjes op tijd doet etc. Mijne heeft ook maar 158.000km gedraaid, niet echt veel voor een 1993 5 serie. Moet wel zeggen, die van mij was van de eerste eigenaar en heeft altijd BMW dealeronderhoud gehad tot nu toe (heb em net vorige week weer opgehaald). Dingen als kleppen stellen is erg belangrijk bij deze motor, en goed warm rijden etc.
undifined1 zegt
@E34M5Touring: ja inderdaad, ik ben het zeker met je eens dat je altijd het goede onderhoud moet plegen en vooral warm lopen is belangrijk. maar bij een bmw specialist wara ikw el eens kom, hebben ze eigenlijk nog nooit problemen met de 3.6 gehad, maar met de 3.8 wel veel, al riden die mannen ook een beetje anders dan u vermoed ik. zijn veel drift/nordschleife mannen daar
E34M5Touring zegt
@undifined1: Nah driften etc. doe ik er niet mee. Circuit op ook nog niet gedaan. Hij krijgt wel regelmatig op de kloten. Dat is het leuke van een auto zonder typeplaatjes. Veel denken ahh 525i of 520i en kruipen maar wat graag op m’n staart. The look on their face when you floor it… Epic :)
mbevo zegt
Deze en de e30 zijn bmw’s beste auto’s geweest,en toen ging het mis
norge zegt
Meer BMW als dit kan het niet worden.
somebody zegt
Die BMW blijft een geweldige auto…..
Die Mitsu-reclame zuigt, en flink…..
tritone zegt
In 1976 had Audi Totaal geen antwoord op deze auto.
De 6 serie was toen best wel mooi, maar niet super, maar was wel beter dan de duitse concurenten.
Een mooie coupe maar geen sportwagen.
DonEmilio zegt
Mooie wagens, ik heb hier een e9 met zo’n m30b35 blok uit een e24. Vindt de e9 toch net iets mooier, maar zou graag nog een 635csi erbij hebben en dan met een mooi setje BBS of Alpina velgden eronder!
DonEmilio zegt
@DonEmilio: *velgen
supercarwaar zegt
die M1 op de achtergrond is veel mooier
lincoln zegt
heb uiteraard ook ooit zo,n ding gehad ..
die dingen zopen als een bootwerker ..
daar kon geen Amerikaan tegen op ..
werden nieuw gekocht door welvarende mid-life figuren ..
eenmaal 2de hands gingen ze direct door naar de plaatselijke disco uitsmijter ..
het werden al snel barrels met een bouvier op de achterbank ..
op het laagste punt betaalde je voor een rijdbaar exemplaar 2000 gulden ofzo ..
na 1995 zijn de prijzen weer een beetje omhoog gegaan ..
gingen de slopers op aan onderdelen en de rendabelen werden opgelapt ..
kan er gerust vanuit gaan dat elk exemplaar ooit zwaar gehavend is geweest ..
kaasboerin zegt
@lincoln: Jammer dat je ‘m heb weggedaan, een echte eyecatcher.
desjonnies zegt
@kaasboerin:
Tsja, maar je kunt echt niet alles bewaren.
Spijt echte spijt, echte dingen waar ik ’s nachts van wakker wordt dat ik ze ooit heb weggedaan, een gek lijstje maar ok :
1 Innocenti Cooper 1300 DE Italiaanse Cooper S
2 Alfa Giulia Nuova 1300 in PIMPELPAARS
3 Renault 4.
4 Jaguar XJ6 Series II Lwb met schuifdak.
Kocht ik voor Dfl 150,– echt waar !
Ja en een gewone Renault 4, maar hij kon werkelijk alles !
En nu : een “nest” Impreza WRX’en STi’s R coupe’s
Gewoon…. voor de HEP
En zo’n 6 coupe, die had Turbo Joop gekocht (nog steeds mijn Rally maat) en daar hadden we gewoon een 7 Serie Turbo motor ingebouwd.
Reden we op de vrije training in Zolder te blazen achter de works-6 Coupe die meedraaiden in het toerwagen kampioenschap.
Werden we de pits ingeloodsd door de BMW crew, ze begrepen niet dat een gewone 6 serie op het rechte stuk hun racewagens bijhield.
En twee BMW peopletjes moesten en zouden een rondje doen in onze 6.
Echt waar.
Kon toen nog.
En toen was BMW nog BMW, tikje ordi (zie @ Lincoln) en gebruikt grijpstuiver waard.
kaasboerin zegt
@desjonnies: Ge-wel-dig.. Als ik dit soort verhalen lees baal ik altijd dat ik weinig verstand van de mechanika van een auto heb.. Ik vraag me echter alleen af wat jullie bedoelen met ’toen was BMW nog BMW’, is dat omdat jullie van de wat oudere bolides houden om er vervolgens mee te kunnen knutselen? Autofabrikanten moeten nou eenmaal met de tijd meegaan om zich in leven te kunnen houden, kijk bijvoorbeeld naar Alfa, ik vind de Giulietta en MiTo persoonlijk niks (zal kwalitatief prima in orde zijn). Echter een maat van me heeft een 156 uit 2000, dat vind ik dan wel weer echt ‘Alfa’, en dan met name het design.. Heb je ook wel eens gedacht aan een E30? Schijnen ook een heerlijk exemplaar voor op ’t circuit te zijn.
lincoln zegt
@kaasboerin:
idd .. de urge om meteen die kap open te trekken en dingen te veranderen ..
dat veranderen noemen we steevast “verbeteren” ..
een primitief oer-instinct om te denken dat we veel slimmer zijn dan de fabrikant ..
die dingen kosten op 1 of andere manier veel tijd en geld ..
we plachten dat als “investering” te zien ..
tuurlijk weten we beter .. maar dat is bij voorkeur achteraf ..
kaasboerin zegt
@lincoln: Ach ja, ik heb tot zover maar 1 kleine (voor mij grote) wijziging gedaan onder de kap, en dat vond ik al heel wat.. Als ’t aan mij ligt hang ik met boek en al de hele dag onder de kap, maar denk ook dat dat bij de ‘nieuwere’ auto’s je wat moeilijker gemaakt wordt door de fabrikant, er hangen computers aan die elke storing registreren.. Bovendien, het is een dure hobby en kost alleen maar, en dat is eigenlijk wat mij ’t meest tegenhoud, ik wil hem ook nog een keer kunnen verkopen voor een fatsoenlijke prijs..
lincoln zegt
@kaasboerin:
ik weet zeker dat als jij de binnenruimte tot je beschikking zou hebben dezelfde verslaving had ..
de grappigste oldtimers koop je (als je bij de les blijft) voor een grijpstuiver ..
en wordt ineens elk merk leuk en interessant ..
kaasboerin zegt
@lincoln: Met binnenruimte refereer je naar een garage? Ik denk dat jij gelijk heb, nu zit ik er maar ’n beetje naar te staren vanuit m’n huis.. Begint ’t weer te kriebelen, alsof ik iets moet doen met de auto, ‘mods’ zoeken op internet, wat uiteindelijk verslavend werkt..
desjonnies zegt
@lincoln:
Yep, we konden het ALTIJD beter dan de fabrikant.
En dat is nu met het opbouwen van een Impreza WRC body nog nix veranderd.
Want wij hebben een veel en veel betere motor gebouwd dan Prodrive !
@kaasboerin
BMW was toen nog BMW omdat het in onderhoud dure en voor die tijd gecompliceerde k*t auto’s waren.
Ze zaten meer op Jaguar level dan nu.
Nu zijn ze premium, populair in de lease en vind ik er nix meer aan.
Als een merk groot wordt, ben ik weg, je moet de pijn van een werkman ervaren bij een merk.
kaasboerin zegt
@desjonnies: Ben ik het helemaal mee eens, echt waar.. Al kan je ’t de fabrikant niet verwijten.. Toch ben ik wel van mening dat er wel degelijk verschil zit in auto’s van verschillende autofabrikanten, het is maar waar je zin in heb.. Mijn huidige is mijn eerste, heeft me uiteraard een kluit geld gekost (doet nog steeds auw), maar oh, wat blij dat ik er mee ben, voordat ik daar wat aan doe bestudeer ik eerst 20 verschillende DIY’s.
desjonnies zegt
@kaasboerin:
Och ik rijd nu Alfa, de 159 JTDm, gewoon een FIAT in een designers-jurkje van Gucci of zo, meer niet.
En puur gekocht omdat íe drie kleine metertjes in de midden console heeft.
Net als de Giulia van toen, die had er twee.
Pure romantiek, is nix geen rekenmachine aan te pas gekomen !
kaasboerin zegt
@desjonnies: Dat is een mooie auto, met name de voor- en achterkant.. Het middenconsole oogt lekker sportief, de metertjes zien er gaaf uit, maar zijn in mijn ogen ook redelijk praktisch, en dan met name de temperatuurmeter.
lincoln zegt
@kaasboerin:
nee hoor ..
want die dingen zijn er nog zat te koop ..
heb em toen ingeruild tegen een Maserati biturbo ..
ben ik trouwens ook niet rouwig om dat ie uit mijn gezichtsveld is verdwenen ..
“gehad hebben” is veelal beter dan hebben ..
nooit gehad hebben is zwaar kut ..
nog kutter dan hebben ..
kaasboerin zegt
@lincoln: Hoelang houd jij zo’n auto gemiddeld? Puur voor knutsel-gebruik, of rijdt je er ook dagelijks mee?? Je zal wel een giga-lijst hebben met auto’s die je gehad heb.. Een Maserati BiTurbo, hoe gaaf is dat dan..
lincoln zegt
@kaasboerin:
ik verkoop alleen als ik geld nodig heb ..
en moet er niet aan denken om dagelijks in te rijden ..
mijn 1.9 jtd Fiatje is het beste vervoersmiddel dat ik ooit gekocht heb ..
dus daar rij ik mee ..
de rest hoeft alleen maar “mooi” te zijn ..
Alpinaa zegt
Bij de foto-gallery staat een interieurfoto van de BMW E9 ertussen. ;)
love4sportcars zegt
@tritone: toen was Audi ook nog niet echt een concurrent van BMW, dat begon pas na 1995 (ongeveer hé)
en eigenlijk, waarom heeft Audi nu nog steeds geen concurrent voor de 6 coupé? hier wacht ik toch wel al een tijdje op..
een A7 coupe bijvoorbeeld ;D
tritone zegt
@love4sportcars: Dat zegt alles over Audi…. wannabe’s!
Alpinaa zegt
Een E24 Alpina B7 Turbo met 330pk en 500nm koppel, ook heel lekker. :)
Alpinaa zegt
@Alwood: Waar hebben jullie deze pic’s vandaan? Ik zou graag zo’n foto van die BMW’s voor het museum als achtergrond willen gebruiken. ;)
Alwood zegt
@Alpinaa: BMW persplaatjes, welke gaat het om?
Hupke zegt
Het is wel een leuke wagen maar geen spek voor mijn bek. Moest ik een leuke coupé uit dat tijdperk kiezen ga ik wel voor de W126 SEC.
lincoln zegt
@Hupke:
of de XJ-C (geen aanrader) ..
dus de Peugeot 504 zou het voor mij worden ..
vale46 zegt
@Hupke: Ziet er inderdaad stukken beter uit.
@Alwood: Mooi stukje, voor herhaling vatbaar! :)
kaeser zegt
Ik droom er nog steeds van hoor!
carlo zegt
Als er een wagen is die ik niet zal kopen dan is het wel die Outlander, k..reclame, oh ja en zeker ook geen Corsa met die k.. reclames telkens.
undifined1 zegt
zou toch liever een e28 m5 hebben dan een m635csi, de m5 is toch lichter en echt een “wolf in schaapskleren” en hij gaat harder dan de m635csi, en veel zeldzamer (3283 lhd ece m635csi vs 588 lhd ece m5) en qua prijs zitten ze ongeveer op hetzelfde, de m5 misschien nog iets goedkoper.
Ik heb eens in een Boek gelezen dat ze bij bmw motorsport indertijd de beste motoren in de m5 stopten (of het waar is weet ik niet)
en ik vind persoonlijk de e28 mooier dan de e24.
het liefste zou ik een hatrtge e28 m5 willen met 330pk, dezelfde motor als in de m5, maar dan wat getuned en niet een m30 met turbo zoals in de alpina b7. alleen jammer dat neimand weet hoeveel er van zijn gemaakt. waarschijnlijk minder dan 10
janklaassen zegt
Jaaaa Tijdloze lijntjes in deze Beamer. :)
euro95 zegt
@alwood: +1, mooi geschreven man ;)
gforce zegt
Mooie vergelijking plaatjes! Begrijp ik dan goed dat er tussen de voorlaatste 6-serie (Bangle) en deze uit dit stukje dan geen 6 serie zit?? Dat is volgens mij iets van 14 jaar?
Ook wel opvallen dat die nieren van de laatste 2 generaties véél groter zijn.
Ik vind trouwens die witte 3200 CS, echt prachtig!
mashell zegt
@gforce: Yep. Maar de 8 serie (850 en 840) zit er natuurlijk nog wel tussen. Die generatie plaatjes tonen zo genadeloos aan dat dit de laatste echt mooie grote coupe van BMW was.
germancarsftw zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
dennisr zegt
@germancarsftw: is anders een leuk filmpje hoor, misschien moet je eens dingen bekijken voordat je er commentaar op levert.. als je gek bent op auto’s zul je het toch ook wel interessant vinden om te zien hoe ze gemaakt worden neem ik aan..
umadbrah zegt
@Alwood: “Als een conservenblikje” nice, mooi artikel.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
13 jaar in productie? Pfff, niks vergeleken bij Saab… ;)
bertorelli zegt
Prachtige auto deze 6 serie.
Rij zelf een Merc W126 (500SEL) uit 1984 en de 6 serie was destijds de concurrent van de SEC.
De 7 series was die van de SE en SEL.
Ben zelf een keer op de Sharknose meeting wezen kijken en er staat genoeg moois bij.
Uiteraard is de W126 mooier maar helemaal objectief is dat natuurlijk niet :roll:
midasracer zegt
Dit zijn de allermooiste BMW’s of je nu de 3, de 5 of de 6 serie neemt. Perfecte styling, vloeiende vormen gecombineerd met scherpe lijnen. Alles wat daarna is gekomen is minder. Maar dat zal wel met mijn jeugd te maken hebben. De muziek uit de jaren 80 vind ik ook het mooiste wat er ooit is gemaakt.
Freewarefreak zegt
Zo een ga ik nog een keer aanschaffen. Die nar uit Eindhoven, Johan Vlemmix, heeft er één te koop staan bij zijn “klein Soestdijk” villa. Een rode. Wel een restauratieproject. Een vriend van mij heeft ook een E24 in de restauratie en was die gaan bekijken. Die van Vlemmix is zo rot als iets, dus moet volledig uit elkaar. Maar zoek je er één en heb je een loods.. rij eens naar Eindhoven.
desjonnies zegt
@Freewarefreak:
Nee never nooit. Deze auto’s zijn zo gecompliceerd dat je een ware Italiaanse Aria Zingende Meester Plaatwerker moet zijn om van een doorgeroeste 6-serie iets te maken.
Koopt er dan eentje in de droge VS en een Europese slopert om hem weer terug te bouwen naar het beschaafde continent
desjonnies zegt
@Freewarefreak:
Dat zeg ik, koop een Yank!
http://bringatrailer.com/2011/12/16/euro-1980-bmw-635csi/
Freewarefreak zegt
@desjonnies: Wow! Zullen we hem gaan halen? Maar dan moet jij wel mee.. ;)
Deze is ook zo gaaf.. letterlijk puntgaaf.. die zag ik staan in Lelystad.. die moest ik fotograferen natuurlijk.
Hupke zegt
@Freewarefreak:
Een nep alpina?
Freewarefreak zegt
@Hupke: Nee, het is geen Alpina. Het is een gewone. Deze man heeft er gewoon dingen opgezet die het voor hem mooi maken. Mooie oldskool Alpina wielen. DE wielen voor onder een E24. Of het een M is week ik ook niet, maar zo’n plaatje zit wel in de grille. Ik vind hem mooi, zodoende.
Hupke zegt
@Freewarefreak:
Dat het een gewone was vermoede ik al ondanks z’n alpina-blauw en de velgen hanger er nog gewone schildjes en M-logo’s op en vreselijke pinkers.
Wat ik ook wel overkill vind maar misschien dat hij het idd gewoon mooi vind.
Modus zegt
Toen BMW’s nog mooi waren.
statler zegt
De oude 6 serie ziet er wel zo heerlijk jaren 80 fout uit he, ik wil er ook wel een. Het liefste in zo’n typische 80ies kleur als oranje.
bmw7serie zegt
heel mooi die 6 maar ik heb altijd de neiging (als enige in de wereld??) sedans mooier te vinden: de Siebener dus!
DonEmilio zegt
-edit: goede link reeds gevonden-
DonEmilio zegt
-edit: goede link gevonden-
DonEmilio zegt
BmwMPower zegt
@DonEmilio: Speechless.