De lifestyle station voorbij gegroeid.
Het is wat flauw zijn om te stellen dat de BMW 3 Serie met zijn doelgroep langzaam uitdijt, maar geheel bezijden de waarheid is het niet. De 3 Serie is nauwelijks meer een compacte sedan (of station) meer te noemen. Deze generatie touring (F31) groeide in de lengte met bijna 10 cm (97mm om exact te zijn), terwijl de wielbasis ook met 50mm groeide. Kunnen jullie je ook nog de tijd herinneren dat je een BMW Touring niet perse voor de meeste ruimte kocht? Dat is inmiddels voorbij, want de 3 Touring heeft de grootste kofferbakruimte van zijn (premium) concurrenten. De prijs per kubieke meter kofferbak ruimte is uiteraard nog steeds niet de beste, maar mensen met ruimtevretende hobby’s hoeven de dreier Touring niet te laten staan.
Nu het toch over de ruimte gaat; de plek op de achterbank is redelijk, maar pas bij een 5-serie kan je echt met vier volwassenen comfortabel zitten. Tenzij je gezegend bent met een chauffeur met minder lange benen, dan kan de passagier op de achterbank zijn benen ook nog lekker kwijt.
De extra ruimte is natuurlijk welkom, maar een nadeel heeft het ook. Als je vanuit een 3 serie in een 1 serie stapt, dan merk je hoe zeer je eigenlijk “last” hebt van het extra plaatwerk. Om met deze auto te boenderen blijft een maatje kleiner toch lekkerder. Hiermee wil ik overigens niet stellen dat de 3 Serie geen rijdersauto is, maar wel dat er ook een keerzijde is aan het groter groeien van de automobiel in het algemeen. Ieder voordeel heeft zijn nadeel.
Weggedrag
Het allereerste wat je moet doen zodra je instapt (dat geldt inmiddels voor bijna de hele range aan BMW’s) is om de knoppen voor BMW Driving Experience Control te zoeken. Er is een ECO PRO stand die de auto simpelweg verziekt: de gasrespons wordt doods, de airco gaat bijna uit en de 3 Serie transformeert tot een auto waar een Prius sportief bij afsteekt. Als je dan toch zo graag milieuvriendelijk met een achterwielaandrijver rond wil rijden, koop dan gewoon een fiets. De Comfort stand is beter, maar de systemen missen dan scherpte en de besturing mist leven. Alleen gebruiken als je echt hele lange afstanden moet afleggen, maar zelfs dan verdien je minpunten als petrolhead. De Sport en Sport+ standen zijn veel prettiger: de besturing krijgt meer gevoel, de automatische versnellingsbak wordt alerter, kortom het rijden wordt zoals het in BMW hoort.
De 3 Serie Touring is lekker uitgebalanceerd. Achterwielaandrijving voegt een extra dimensie toe aan het weggedrag, als je wilt kun je zelfs een klein driftje neerleggen. Zonder sperdifferentieel en met een relatief soepel onderstel is de 3 Touring daar geen koning in. Dat hoeft ook niet, want tevens bij “normaal” sportief gebruik is het leuk spelen met achterwielaandrijving.
Motoren
This is may come as a shock to you. De krachtigste motor en de enige zescilinder is een diesel. Niet dat er iets mis is met de BMW diesels, maar toch.. Gelukkig is het tijdelijk, want op termijn wordt het aanbod aan motoren absoluut uitgebreid en kunnen we ook een 335i Touring verwachten. Voorlopig moeten de kopers het echter doen met de keuze uit de 328i of een van de twee diesels: de 184 pk sterke viercilinder in de 320d of de 258 pk sterke zescilinder in de 330d.
Benzinefans kunnen hun hart ophalen aan de BMW 328i. Tegenwoordig is dat een viercilinder en BMW hoopt dat de smeuïge loop, kracht en relatieve zuinigheid (6,8 liter per 100 km) ons de zescilinders doet vergeten. Helaas lukt dat niet, de twee liter TwinPower turbo klinkt best leuk voor een viercilinder, maar het is geen zescilinder. Iets anders kunnen we er niet van maken, qua brandstofverbruik, CO2-uitstoot en daarmee de verschuldigde belasting tijdens aanschaf ga je er op vooruit, maar qua beleving ga je er op achteruit.
Qua prestaties overigens niet, wat dankzij de turbo-techniek heeft de 28i motor een mooie vlakke koppelkromme tussen 1250 en 4800 tpm. Houdt de naald van de toerenteller tussen die waarden en het maximumkoppel van 350 Nm is beschikbaar. Het maximum vermogen is een gezonde 245 pk, net even wat meer dan wat Audi, Mercedes en Volvo uit hun geblazen tweeliters halen. Met de prestaties is dan ook niets mis, de 328i Touring presteert precies even goed als de E36 M3 3.0. Voor degenen die die cijfers niet uit hun hoofd kennen: de topsnelheid is 250 km/u en de sprint naar de 100 duurt precies zes seconden.
Elektrische kofferklep standaard
Dat is een unicum in deze klasse en het is fijn, heel fijn. Het lijkt op papier een onzinnige optie, maar het is een genoegen om met een druk op de knop de kofferklep te kunnen openen en sluiten. Als je de schoptechniek verfijnt hebt, dan kan je zelfs zonder handen de kofferbak openen. Met een inhoud van 495 liter is de kofferbak tevens de grootste in zijn klasse, maar de verschillen met de concurrentie zijn niet schokkend.
Met de introductie van de 1-serie kwamen ook bij BMW de pakketten om de hoek zetten, behalve het bekende M-Sport pakket zijn er tegenwoordig ook drie lines, te weten Luxury, Sport en Modern Line. De Touring waarmee wij reden had het Luxury Line pakket. Alles wat bij de Sport Line zwart is, krijgt dan een chroom laagje. De uitlaatjes, grille, de stripjes in de bumper, maar ook in het interieur glimt een en ander je tegemoet. Combineer dit met de optionele lederen bekleding in beige en het interieur wordt chique.
Mocht je je willen uitleven met de optielijst, dan zal de BMW dealer je daar uiteraard in ter wille zijn. Er is ook meer dan genoeg leuks te krijgen, zoals een fullcolour headsupdisplay. Connected Drive voegt een internetverbinding toe aan het (ook optionele) navigatiesysteem. Het kaartmateriaal komt dan desgewenst van Google maps en dat ziet er fraai uit. Helaas leidt in- en uitzoomen tot kleine vertragingen, voor het echte premiumgevoel had het systeem nog iets sneller moeten zijn. Met het gewone kaartmateriaal treedt het probleem overigens niet op.
Vanaf eind september 2012 wordt de nieuwe 3 Serie Touring leverbaar. Al het moois komt wel met een stevige vanafprijs: de goedkoopste Touring is voorlopig de 320d die 44.130 euro kost. De 328i Touring begint bij 45.755 euro. Mocht dat buiten je budget vallen, dan is het wachten tot de 320i Touring en de minder potente diesels volgen.
t00n zegt
Leuk filmpje, leuke auto.
De daklijn lijkt hoog? Beetje een GT gevoel.. Heb ik bij de 5touring niet..
RubenPriest zegt
Mooi gezinsbak. Ideaal ook die STANDAARD elektrische kofferbakklep. kom je met 2 tassen vol met boodschappen aan. Klep omhoog en pleurt die tassen erin. Grijze kleurtje is dan weer net te braaf he. Ik zou dan mooie kleur blauw bestellen. Jammer van die 4 cilinder maarja, dan moet je voor de 330 gaan shoppen.
Megakix zegt
@rubenpriest: jij loopt dus altijd met je sleutels in je bek?
RoT___ zegt
@Megakix: Keyless go FTW. Al zal die toevoeging nog wel een paar Meier kosten.
jrk68 zegt
@RoT___:
En voor je het weet is die gejat…
RoT___ zegt
@jrk68: Kwestie van de sleutel goed op zak houden, het zelfde geldt ook al bij een normale non-keyless sleutel.
jrk68 zegt
@RoT___:
Volgens mij heb je het een en ander gemist.
Iets met een docu over autodiefstallen…
RoT___ zegt
@jrk68: Je bedoelt dat ze de auto zo jatten vanwege de verouderde OBD chip? Daar hebben auto’s zonder keyless go ook last van, dat maakt dus geen verschil.
jrk68 zegt
@RoT___:
Dan heb ik dat verkeerd begrepen waarschijnlijk, voor zover ik mij kan herinneren ging dit alleen op met een kaart daar er dan geen fysieke connectie plaats vindt.
Met een contactslot moet de sleutel er wel in en als je die niet hebt…
RoT___ zegt
@jrk68: Zoals je hier ziet is er nog wel een fysieke sleutel nodig om de auto te kunnen starten. Enkel door het apparaatje wat in de buurt is lijkt het keyless, daar komt waarschijnlijk de verwarring van: http://youtu.be/S8z9mgIkqBA
RubenPriest zegt
@Megakix: niet over na gedacht maar bij onze auto gaat het slot eraf als je in de buurt (3m) bent met de sleutel in je zak.
Megakix zegt
@rubenpriest: kk ;)
flutterby zegt
@rubenpriest: Is dat niet heel onhandig dat je auto dan niet op slot staat als je hem voor de deur geparkeerd hebt? Of heb je ook een mogelijkheid voor handmatig vergrendelen?
fep739 zegt
smalle kofferopening !
3246cm252kw zegt
@fep739: ik hou wel van een smalle koffer opening :-D
Flamingo zegt
@3246cm252kw: waarom +8?
stanny zegt
@Flamingo: hahaa blijkbaar ben je niet helemaal mee :D
tip: Tight…
fep739 zegt
@stanny: Blijkbaar heeft niet iedereen het graag ‘spannend’ …
Flamingo zegt
@stanny: laat gewoon even zien wat je bedoelt van ik snap er weer niks van
splitsecond zegt
@Flamingo: ik weet niet of dat kan hoor, op AB…
fep739 zegt
@splitsecond: Tuurlijk kan dat. Ze durven zelf mottige tuningwijfies posten…
evdw zegt
@flamingo: En na bijna 6 jaar was hij er nog niet achter….een kudt flamingo, een kudt!
3246cm252kw zegt
Er zijn maar heel weinig menden die met deze auto gaan driften denk ik.
Verder mbt het interieur wil je ook echt niet in een gepimpte VW gevonden worden…. Want Audi kan wel zeggen dat het een premium merk is maar daardoor is het het nog niet :-p
t00n zegt
@3246cm252kw: Audi is premium.
White_Lightning zegt
@t00n: Audi oogt premium en BMW rijdt Premium. Accelereer maar eens vlot een weg op met je A4 dan wordt het plots een stuiterkar.
t00n zegt
@White_Lightning: Ik heb geen A4 hoor :) wel een VW.
White_Lightning zegt
@t00n: dat is ook een beetje Audi ;-)
stanny zegt
@White_Lightning: Euhm, men A5 rijdt lekker comfortabel hoor. Heb helemaal niks tegen BMW, maar jij blijkbaar wel tegen Audi….
Wel valt de nieuwe 3 me een beetje tegen. Hij lijkt niet meer zo sportief als zijn voorgangers en richt zich meer op stijl dan sportiviteit. De nieuwe 5 is mooi, de nieuwe 3… niet mijn ding.
rufctr01 zegt
@stanny: en stijl heb je bij Audi niet.
rempedaal zegt
@stanny: laten we zeggen dat de nieuwe 3 serie gewoon echt niet mooi is, vooral de neus is lelijk het is net ofie er een tik op heeft gehad.
Dat hebben ze bij de 5 serie mooier opgelost.
johnny23 zegt
@stanny:
Je reageert wel op een test met de luxury line. Dus ja, die is meer op stijl gericht.
Ik twijfel. M’n 535d bevalt me eigenlijk nog heel goed, maar ik vindt de styling van de nieuwe 3, met name de neus, veel mooier dan van de nieuwe 5.
Wacht dus nog even rustig af, maar als er een 335d (of nog liever een M550d) komt ben ik om.
Wat ’n droom: 380PK, 740Nm in een 3-serie :D
lambo4all zegt
@White_Lightning: toch hoor je wouter hier zeggen dat het een logge zware bak is… waar gaat dit heen met de wereld, bmw verliest al zijn pluspunten..
Flamingo zegt
@White_Lightning: oja mooie tokkieautos dus die bmwtjes
rufctr01 zegt
@t00n: Audi is niet premium. Als je premium bent sta je op nr 1 met je betrouwbaarheid en wil je de rommel van VW niet onder je kap hebben.
lamborgfan zegt
@rufctr01: Gast… Na 1 keer een reactie te geven waarin we duidelijk maken dat je niet helemaal weg bent van audi i prima hoor! Maar verveel ons dan niet iedere keer met die reacties die nergens op slaan a.u.b….
Flamingo zegt
er gebeurt gewoon 10 sec n iks in het filmpje wtf
verder ik vind het niet zo’n bijzondere bak de 5 serie touring is veel mooier
maar hij heeft natuurlijk wel standaard een elektrische achterklep dus dat maakt het allemaal weer goed!:P
RubenPriest zegt
@Flamingo: het is de bedoeling dat je een keiharde drift van wout verwacht maar er gebeurt dus niks.
Flamingo zegt
@rubenpriest: treiteraars! heel kinderachtig dit weer van autoblog
MartijnGizmo zegt
@Flamingo: oeps, foutje met exporteren – nu is er wel bewegend beeld
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Nog steeds achterwielaandrijving?? Wat ouderwets…
Simpson zegt
wat een doodsaaie auto. en dan te bedenken dat je voor de prijs van een instapper een topmodel van de concurrent kunt krijgen.
Tel daarbij het overschot aan auto’s op in europa en ik snap niet dat deze dreier uberhaupt nog verkoopt. Misschien dat ‘ie vanwege fictieve restwaarde goedkoop in de lease is ofzo…
of dat je er een dame met dikke tieten op de motorkap bij voor moet stellen (omdat ze vanwege het gewicht niet rechtop voor de auto kan blijven staan)
splitsecond zegt
@Simpson: Een 3-serie een doodsaaie auto noemen. Dat is hetzelfde als bijvoorbeeld zeggen dat Brazilianen niet kunnen voetballen. Jij begrijpt het dus niet (wat je verderop ook toegeeft). Wel, de 3 is (algemeen gedeelde mening) de fijnst sturende auto binnen zijn segment. Dat is zijn bestaansrecht, en daarmee is hij de ruggengraat van BMW. Veel mensen kopen een 3 juist daarvoor. Als je prijzen gaat vergelijken met een nieuwe A4 of Passat, Mondeo of wat dan ook ligt hij nog relatief gunstig in de markt. En waarom moet je een auto volstampen met opties als het rijgedrag er niet beter van wordt? Je zou er eens in moeten rijden dan voel je direct verschil met het ‘overschot aan auto’s’. Daarnaast is de 3 altijd een gegarandeerd succes op de tweedehandsmarkt, omdat de kop er af is, maar de kwaliteit nog lange niet.
pietjepuk zegt
@splitsecond:
Inderdaad, helemaal correct gesproken.
Simpson zegt
@splitsecond: dank voor je uitleg!
Ik bedoel eigenlijk alleen maar: als je prive rijd en 44 mille aan een auto uit gaat geven, koop je dan een nieuwe 3-serie? of een lekker dik aangeklede tweedehands en hou je geld over? voor de stuurbeleving en kwaliteit hoef je geen nieuwe, denk ik dan.
En daar gaat het me om: de concurrentie haalt BMW (en ook audi en mercedes) snel in als het gaat om kwaliteitsbeleving en comfort. Daarbij zijn de oude modellen nog prima en dus ook concurrentie.
Dan moet je, volgens mij, met meer komen dan een nieuw smoeltje en een elektrisch te openen kofferklep. Of je moet volledig op je fanbase vertrouwen dat die perse het nieuwste moeten, en dat lukt alleen apple :-)
splitsecond zegt
@Simpson: Helemaal mee eens!
berlinetta zegt
Wat is nu de meerwaarde ten opzichte van de video van de 328i sedan? Hadden jullie niet beter de video van de sedan kunnen gebruiken en er de kont van de station op kunnen fotoshoppen? Niemand die het gemerkt had..
masterstig zegt
@berlinetta: Tuurlijk niet, nu kan Wouter ook eens met de (nieuwe) 328i rijden, de sedan rijtest was al ingepikt door Casper. Geintje jongens :), prima test, alleen die 10 sec. niks had er wel uit geknipt kunnen worden!
MartijnGizmo zegt
@masterstig: oeps, foutje met exporteren – nu is er wel bewegend beeld… we hadden overigens liever de 320d gereden om bovenstaande reden, maar meneer BMW wilde ons in een 328i
masterstig zegt
@MartijnGizmo: Haha opgelost!, ik zal al vol spanning op een drift te wachten maar die kwam maar niet. :D
mylvan zegt
Wat schuift er nou onder de achterklep vandaan op 1:35?
White_Lightning zegt
@mylvan: Ze sluiten de elektrische achterklep terwijl ze wegrijden. Je ziet dus de bovenzijde van de achterbumper verschijnen.
RoT___ zegt
@mylvan: De bumper, de klep sloot op het moment van filmen.
Silverarrow zegt
De x28i N20 heeft 245 pk, de oude N53 zes cilinder had er wel 258.
voytekbe zegt
@Silverarrow: Maar de N20 heeft meer koppel en weegt meer dan 10 kg minder!
Silverarrow zegt
@voytekbe: Sorry bedoelde het anders, in het artikel staat het namelijk verkeerd. Heb met de 528i N20 gereden en vond de souplesse en snelheid vergelijkbaar met de E60 530d, mede dankzij de nieuwe achtbak. Alleen de soundtrack is wat anders. Op papier maakt de nieuwe 528i trouwens gehakt van de 530i, heb het helaas niet in de praktijk kunnen testen.
autoblogger zegt
@Silverarrow: check, het het aangepast. Thanks!
Megakix zegt
@Silverarrow: 272pk in de latere update vanaf 2007
Silverarrow zegt
@megakix: Dat was toen de 530i, dacht ik.
Megakix zegt
@silverarrow: nope…ook de 3
Ace zegt
Het zou ongelofelijk handig zijn dat ook de Belgische prijzen zouden worden vermeld.
Ik denk de Belgische bezoekers toch een belangrijk deel uitmaken van de lezers.
masterstig zegt
@Ace: autoblog.NL Niet om racistisch te doen, maar waarom het nu niet gebeurd is omdat AB Nederlands is. Er komen hier meer NL’ers dan Belgen waarschijnlijk.
SimonMc zegt
@masterstig: Tijd voor een poll!
masterstig zegt
@SimonMc: Liever gewoon de site statistieken van AB (die zijn er natuurlijk i.v.m. reclame), is makkelijker en betrouwbaarder.
SimonMc zegt
@masterstig: Oh, en sinds wanneer zijn Belgen een ras?
masterstig zegt
@SimonMc: Pff, gaan we daarover weer moeilijk doen. Ik wou/probeerde gewoon eerlijk uit te leggen dat AB Nederlands is, waardoor de prijzen ook de Nederlandse prijzen zijn. Niet naar bedoelt ofzo en mis. ook een beetje een verkeerde woordkeuze…
Megakix zegt
@masterstig: waarom lullen jullie vanaf Brussel in de franse taal….? Nou ? Huh ? ;)
RoT___ zegt
@masterstig: Autoblog.be stuurt je ook naar de .nl versie, dus de Belgische prijzen vermelden lijkt me zo gek nog niet. Vooral om nog eens lekker te benadrukken dat we in NL genaaid worden :(
masterstig zegt
@RoT___: Ohh, dat wist ik niet. Nee, als het ook voor BE is dan moeten er idd wel de Belgische prijzen bij.
Ace zegt
@masterstig: Wat is dat nu voor een belachelijk bekrompen reactie. Ik zei gewoon dat het een kleine moeite zou zijn om ook de Belgische prijzen te vermelden omdat ook een belangrijk deel van de bezoekers Vlamingen zijn. Heeft absoluut niets te maken met .nl of niet. Het lezerspubliek bestaat uit Nederlanders & Vlamingen (ben curieus wat de verhouden zijn).
masterstig zegt
@Ace: Nu ben ik bekrompen! Tuurlijk heeft dat wat te maken met .nl, ik geloof niet dat je helemaal door hebt waar dat voor staat. Nederland… En als je een beetje actief was in het lezen van de comments had je al gezien dat ik het er toch mee eens werd (be prijzen op deze site). Ik wist niet dat als je autoblog.be intypt, je ook doorgestuurd werd naar deze site. Dan zijn Belgische prijzen idd gerechtvaardigd.
belg zegt
@Ace: jep, zou idd handig zijn
Good point!
mylvan zegt
Zo ja natuurlijk! Thnx.
pietjepuk zegt
Toffe bak, de combinatie van luxury line en high executive is natuurlijk een erg mooie uitrusting ….
norge zegt
@pietjepuk: Tijd om je cabrio in te ruilen ?
jrk68 zegt
@norge: LOL, hij is leuk, jammer dat hij eerst een bruin armpje bij zijn baas moet halen om dat te kunnen lenen..
bbroek zegt
@norge: Haha, +1 van mij!
pietjepuk zegt
the-budel-guy zegt
Elektrische achterklep standaard!!!! zo willen we dat zien.
wij hebben het nog als optie moeten bestellen maar het is werkelijk super. handen vol met spullen simpel onder de auto trappen en hij gaat open. hopelijk gaan mercedes en audi dit voortaan ook standaard leveren!!
verder vind het vorige model 3serie mooier (maar dat is ook het geval bij de 5 6 en 7 serie)
dawwg zegt
@the-budel-guy: Knopje op de afstandbediening voldoet niet ? Nouja, ieder z’n meug; ik zou b.v. nooit meer zonder stoelverwarming kunnen ;)
the-budel-guy zegt
@dawwg: knopje gebruiken we normaal wel maar als je je handen vol hebt dan laat je die sleutel lekker in je zak en zwaai je met je been onder de auto super handig
RoT___ zegt
@the-budel-guy: Vind het een leuke toevoeging, maar ik zou het niet als optie bestellen. Dat geld zou ik liever in andere opties stoppen die nuttiger zijn. De kofferbak trek ik wel dicht met de hand, die blijft overigens nog steeds schoon als je hem op de goede manier dicht trekt.
bbroek zegt
Hij heeft misschien wel veel standaard, maar bijvoorbeeld een instap a4 is 10000,- goedkoper
RoT___ zegt
@bbroek: Wacht nog even tot ze de lijn naar onderen toe uitbreiden. Of zet er in de tussentijd een gelijk gemotoriseerde A4 naast, de vergelijking van vanafprijzen gaat nu nog niet op.
norge zegt
Maar goed dat die achterklep voor invaliden gratis is, anders had niemand het gekocht.
Flamingo zegt
@norge: weet ik niet had van de prijs afgehangen maar het lijkt me erg handig en leuk
Flamingo zegt
@norge: jij zeikt ook altijd op andere auto san kia en hyundai he :P
norge zegt
@Flamingo: Ik? Nouja…
mout zegt
Grappig he, het scheelt een paar tienden met de 911. Maar het voelt niet zo vlot. Zucht. Blijkbaar is Geluid, Beleving alles.
loberg zegt
Toch by far de meest begeerlijke gezinsbak. Jammer dat ik een kind te veel heb, (of de BMW een zitplek te weinig….)
Flamingo zegt
@loberg: hoeveel heb je er dan? 1 voorin en 3 achter toch?
masterstig zegt
@Flamingo: Hij houdt wel van z’n vrouw, dus wil hij haar niet thuis laten als ze op stap/vakantie gaan… (dus 4 of meer kinderen)
jensdm zegt
@masterstig: Daarom koop je dan ook een touring. Vrouwtjelief vastbinden en de mond snoeren, en hupakee in de kofferbak. Vinden ze soms nog kinky ook!
Mbaas zegt
Goed filmpje. Maar ik kan me vergissen maar ik meende 6 seconden naar de honderd te horen!
pietjepuk zegt
Als @bbroek nu genoeg centjes op z’n Pardoesrekening spaart, dan kan hij later ook zo’n mooie auto kopen ….
bbroek zegt
@pietjepuk: Gaan we weer…. zucht…..
masterstig zegt
@pietjepuk: Waarom altijd die terror tussen @bbroek, @norge, @jrk68 en noem maar op. Relax, peace en geniet van de auto’s op deze site (en ook zeker in real-life)!
redbeams zegt
@pietjepuk:
Je bedoelt jezelf zeker…over 10 jaar is het een petjesmobiel en vandaar dat je nu al voorbereid bent met je avatar :)
koenh zegt
@pietjepuk: tjongejongejonge….
E34M5Touring zegt
@pietjepuk: Is de auto alsnog van hem en niet van z’n baas…..
redbeams zegt
Grootste kofferbak in zijn klasse?
Een ongeveer gelijk geprijsde diesel van bijvoorbeeld opel insignia,toyota avensis en peugeot 508 zijn groter.
voytekbe zegt
@redbeams: Ja want een Avensis of 508 is echt wel dezelfde klasse als een BMW, Audi of Merc… Das zoals zeggen dat citroenen even zoet zijn als appelsienen
redbeams zegt
@voytekbe:
Lees de tekst nog maar eens…grootste in zijn klasse waarbij premium tussen haakjes staat.
Als de prijs en afmetingen nagenoeg gelijk zijn vertel mij dan eens waarom t dan geen concurrent kan zijn…alleen vanwege t logo?
jrk68 zegt
@voytekbe: Als je de gebakkenlucht even weg denkt heeft hij wel een punt. D-segment blijft D-segment. Dat wordt door toevoeging van gebakkenlucht echt geen D+ of E-.
KaCh1ng zegt
ideale auto voor mij, moet wel 325D / 330D of 335D zijn
Megakix zegt
Audi heeft mooiere materialen…ok, dat weten we dan ook weer! Feit blijft evenwel dat de layout van de dash bij Audi horkerig lelijk is.
RoT___ zegt
@Megakix: Plus dat de bediening nog steeds verre van ideaal is. Het MMI hebben ze gelukkig van wat knoppen verlost, maar nog is het vaak denken wat ik nu precies in moet drukken om ergens te komen. De airco is al helemaal een ramp, met een temperatuur regelaar die blijkbaar ook dient voor de snelheid/luchtverdeling/stoelverwarming/stoelventilatie etc. Ik wil minder knoppen voor de MMI en meer voor de airco!
porschegt2rs zegt
ABHD vind ik niet HD…
Just saying.
jonathan zegt
Dit model vind ik een pak mooier als zijn voorganger, tijd geleden ben ik dan ook een testrit gaan maken. Het enige dat mij toen tegenhield waren die optieprijzen… ze zijn er in geslaagd die nog duurder te maken als 5 jaar geleden. Standaard was die 34.000, de testauto met niet zo superveel opties was 59.000, njah..
pietjepuk zegt
@jonathan:
Je moet ook niet de opties zomaar klakkeloos bij elkaar optellen. Bij de introductie kreeg je er ‘gratis’ achttraps-automaat bij. Op dit moment een upgrade van Executive naar High Executive en lederen bekleding. Voor een dikke € 6.000,- aan opties ben je toch wel ver klaar, dan heb je momenteel High Executive, lederen bekleding, upgrade velgen, sportstoelen en upgrade navigatie en audio. Zou niet weten wat je er allemaal nog meer op zou moeten hebben, misschien nog een schuif/kanteldak ? …
stijn_torfs zegt
STANDAARD elektrische kofferklep.. ANNO 2012
Ik had reeds deze STANDAARD optie op mn IS200 van 1998…
norge zegt
@Stijn Torfs: Maar dat was dan ook een echte premium kwaliteits auto.
desoper zegt
@norge: Ik snap het niet meer. Je roept altijd dat premium “gebakken lucht” is en nu noem je een IS200 premium-“kwaliteit”? wat is er nou premium in jouw ogen?
redbeams zegt
@desoper:
Het verschil zit m in het woord “echte” ;)
desoper zegt
@redbeams: @norge: dank voor de verduidelijking, van twee geheel objectieve personen.
norge zegt
@desoper: Kwaliteit Betrouwbaarheid .
jack_abarth zegt
€44.000,- ?!?!
Doe dan maar een V60 T5, houd ik nog €1.500,- over. En als het me dan echt om de ruimte gaat, hallo Volvo V70. Zelfs dan houd ik nog geld over.
pietjepuk zegt
@jack_abarth:
Ik heb getwijfeld tussen de Volvo S60 D3 (2.0d vijfcilinder 163pk) of BMW 320d. De BMW rijdt echt wel een stukje leuker. Dus puur en alleen af gaan op de prijslijst en optielijst is misschien ietwat te kort door de bocht. Audi wordt op AB geroemd vanwege z’n vage stuurgedrag, dat is iets wat de Volvo S60/V60 toch ook wel enigszins kent. Qua ‘sturen’ is de BMW 3 by far de ‘betere’ auto.
desoper zegt
@pietjepuk: waarom heb je niet voor een 6-in-lijn gekozen? hiervoor had je toch een ook 325.
desoper zegt
@desoper: ook een 325
redbeams zegt
@desoper:
Hij moest verplicht downsizen…van A2 naar A3 formaat poster ;)
Megakix zegt
@desoper: wellicht was de 325d toen nog niet op de markt ?
Bartholomeo zegt
Een tijdje geleden heb ik ook mogen rijden met de nieuwe 3-serie. Erg aangename dagelijkse wagen, absoluut geen straf als je dit op de oprit hebt staan.
Maar direct erna mocht ik met de nieuwe 5-serie van men schoonvader terug naar huis rijden en het verschil is enorm.
Op elk gebied. Hij is zwaarder en groter, maar hij voelde zoveel “steviger” aan. Je voelt echt dat je met een luxe-auto onderweg bent. Waar het bij de 3-serie dat gevoel ontbreekt. De autosnelweg met de 5 is een genot, fluisterstil, kracht over, luxe. Ruime achterbank ook voor de passagiers. Ik heb geen snelweg met de 3 kunnen nemen, maar het voelt “anders” aan. Hij voelt niet alleen kleiner, hij is het ook. Vooral aan de beenruimte achteraan merk je dat. De breedte van de cockpit is ook merkelijk smaller bij de 3 ivm de 5.
Voor wat hoort wat natuurlijk, de prijs van een 5 ligt hoog. En bmw aanvaard geen nieren, armen of benen….
Megakix zegt
@Bartholomeo: de 3 is dan ook de beste stuurauto…lichter en vooral agieler dan de 5.
progression zegt
Toch lijken de 3 en de 5 serie nog meer op elkaar dan de a4 op de a6, BMW’s designers zijn ook op vakantie denk ik.
Of ze zijn net terug van vakantie uit Ingolstadt!!
Tommy2 zegt
Heb de sedan al een paar keer zien rijden, mooie bak! Helemaal zwart met dakraampje en xenon. Of in het donkerbruin met beige interieur. Ik zou altijd voor de sedan gaan, dan maar wat minder ruimte.
dennisr zegt
Heerlijk zo’n rijtest, weet je tenminste dat je alleen naar BMW hoeft te zoeken VOOR 2012..
wat een grafbak is dit zeg..
isobmw zegt
Wel een beetje jammer.. Heb je een e36 M3 3.0 (286 pk) en dan is zo’n nieuwe 328i net zo snel als je M3.. Dan neem je beter de e36 M3 evo (321 pk) 5.5 sec 0-100
jrk68 zegt
@isobmw:
No offence, dat heet vooruitgang…
jrmpower24 zegt
weer een heerlijke BMW.
Bubba zegt
Goed filmwerk hoor. En zo’n achterklep werkt idd verslavend.
jrk68 zegt
@Bubba:
Zit er een vakje voor je snuifwaren in dan..
RoT___ zegt
@Bubba: Wat is er zo verslavend aan, dat ding bedien je toch enkel als je in de kofferbak moet zijn? Hem alleen maar open en dicht doen omdat het automatisch gaat is volstrekt zinloos.
phantom zegt
Moet echt wennen aan die neus en weet eigenlijk niet of ik em ooit mooi ga vinden. Kont lijkt teveel op die van de 5 die ook nog eens de mooiere kont heeft..
moveyourmind zegt
Mooie auto! En zonder andere merken erbij te willen betrekken, BMW’s zijn over het algemeen wel een heel mooi afgewerkte auto’s, en de hoge aanschafprijs zeker waard.
CapsLock zegt
Juist, nou ben je weer te verstaan @wouter! Bedankt :) Het interieurgeneuzel mag je wel achterwege laten van me trouwens. Het is een BMW, dat is wel in orde :p
OT: Mooie auto, maar niks voor mij. Als het al een BMW zou moeten zijn, dan liever de sedan. De Touring vind ik toch iets te lomp.
w0o0dy zegt
“Met een inhoud van 495 liter is de kofferbak tevens de grootste in zijn klasse, maar de verschillen met de concurrentie zijn niet schokkend.”
Welke klasse is dat dan? Massa’s stations die aanzienlijk wat meer ruimte bieden.. Zelfs mijn bescheiden leasehok heeft al meer ruimte achterin
tampie zegt
@w0o0dy: De A4 avant, C-klasse Estate en de V60, zo moeilijk is dat niet om wat te vinden in deze klasse.
redbeams zegt
@tampie:
Zoals ik al eerder zei…opel insignia,toyota avensis,peugeot 508 om maar ff te noemen.
w0o0dy zegt
@tampie: de enige klasse is de c-klasse, verder noemen we auto’s van dit formaat een d-segment auto, al het andere is marketing klets. Concurrenten te over die groter zijn dus.
PeugeotGTI zegt
Die Hofmeister knik maakt bijna elke BMW Touring lelijk
Het klopt gewoon niet . . .
zender zegt
@autoblog mooi filmpje weer! Lekkere muziek ook. @wouter BMW introduceerde het volgens mij al in 2004(?) die elektrische kofferklep; danwel als optie. Onze bmw uit 2006 heeft het in elk geval wel alleen je kunt hem enkel openen. Dat schoppen is wel ideaal..
mightymike zegt
Tja leuke auto maar een basis prijs van bijna 46.000 en dan een 4 cilinder? Zal vast allemaal prima rijden en lekker zitten etc…. Helaas is de tijd van een mooie 6 inlijn verdwenen, zo ook het geluid
baasbas zegt
Ik zie de voordelen van zo’n elektrische klep nog niet. Als ik met twee boodschappentassen aan kom lopen zet ik er rustig eentje neer. Dan heb je namelijk een hand vrij om de auto open te maken. Best een goed systeem is dat eigenlijk.
Daarnaast zet ik haast nooit twee boodschappentassen in de kofferbak. Die donderen toch direct om bij de eerste bocht. En klooien met netjes of elastieken doe ik toch ook niet. Ik zet ze op de achterbank. Wederom: best een goed systeem.
En zonder al dat soort fratsen wordt een BMW 3 serie lichter en dus gewoon een betere auto…
imho
drivingpleasure zegt
Wat een lekkere wagen zeg. Interieur echt prachtig, voorkant blijf ik erg mooi vinden.
jens28 zegt
de neus hoort niet op een ”grote” 3serie.
de neus is gewoon te klein en niet lekker uitgesproken.