Vanwege de crisis wordt de broekriem overal aangehaald, zo ook bij Rijkswaterstaat. De organisatie moet fors bezuinigen, en als gevolg daarvan zal er in Nederland meer filevorming optreden.
Grote veroorzaker van de extra opstoppingen is het eerder toestaan van de wegwerkzaamheden. Nachtwerkers zijn duurder dan hun collega’s overdag, en dus worden de arbeidsuren meer naar de dag getrokken, wanneer er meer verkeer is dan ’s nachts. Volgens een woordvoerder is het overigens de bedoeling dat de file-toename niet boven de 10% uitkomt. Bereid je er op voor, en doe een beetje lief tegen de mannen langs de weg.
Wat mij betreft is dit prima: dankzij verbredingen en algeheel doorpakken van de vorige twee ministers (thanks for nothing, Tineke Netelenbosch en voorgangers!) is de filedruk met een veel groter percentage afgenomen, dus dit kunnen we nog wel lijden. Er moet 1,64 miljard bezuinigd worden bij RWS, en die euro’s kunnen helaas niet uit een hoge hoed getoverd worden.
Naast het snijden in de nachtdiensten wordt op verschillende plekken in het donker de wegverlichting uitgeschakeld, onder andere bij de A6 tussen Hollandsche brug en de aansluiting Almere-Buiten Oost en rondom de aansluitingen Lelystad (september), en vanaf maart gaat op verschillende andere locaties. Tja, je hebt als het goed is koplampen op je auto zitten, dus dat is niet onoverkomelijk, tenzij je bang bent in het donker. (bron: cobouw, via nu.nl)
Filefoto: autojunk.nl
sdk16420 zegt
Wacht, zat deze partij niet in de regering?
Sorcerer zegt
Mijn bullshitmeter gaat af bij dit artikel. Camiel Eurlings wordt door velen gezien als minister die een hoop projecten heeft opgestart, maar in feite waren veel van deze projecten al zaken die door eerdere ministers zijn opgestart. Politiek is nou eenmaal een langetermijn-iets waar de hele tijd kortetermijn-mensen op zitten.
Wel heeft die regering er o.a. voor gezorgd dat milieugroeperingen minder snel en minder lang roet in het eten kunnen gooien (nota bene draaiende op overheidssubsidie).
Verder vraag ik me af of het in deze tijden een goed idee is om mensen langer in de file te laten staan. Dit lijkt me nou juist iets wat je wil voorkomen omdat het het bedrijfsleven geld kost; waarschijnlijk meer geld dan het de overheid oplevert…
sir_smokalot zegt
Ben ik niet met je eens. Netelenbosch kwam niet verder dan haar nutteloze tolpoorten en meer van dat spprt ongein. Toen had ook best de schop in de grond gekund, maar de wil of de capaciteiten ontbraken bij de dames ministers.
kaasboerin zegt
Ze moeten ook eens dat NS op goed op hun kloten geven, het is en blijft een living hell om daarmee te reizen.
Anders gewoon Deutsche Bahn uitnodigen om NS even kapot te beconcurreren, kijken of ze dan nog veel grappen en grollen uithalen.
fernie zegt
@kaasboerin: Onderbuik… het is vaak pro rail die zijn zaken niet op orde heeft (al dan niet door gebrek aan capaciteit). Nederlandse spoorwegen net is in vergelijking met andere van prima kwaliteit.
kaasboerin zegt
@fernie: Niks onderbuik, ik ben klant van NS, betaal ze daarvoor, dus ik dien waar voor mijn geld te krijgen.
Als ik een rotte frikandel bij de snackbar krijg ga ik toch ook niet direct naar zijn groothandel??
fernie zegt
@kaasboerin: Waarvoor betaal je dan, voor vervoer van A naar B, of ook voor een zitplaats, een schone wc, een start en finish tijd, een dubbele infrastructuur voor als het fout gaat, een trein die zo lang is dat die enkel zijn capaciteit vol gebruikt tijdens de spits of ook voor de trein als er niemand gebruik van maakt? Als een blackberry messaging eruit ligt omdat een TIM server is onploft ga jij dan zeuren bij je provider?
Je betaald geen drol voor een treinrit in Nederland, hier in Engeland betaal je om London uit te komen tijdens de ochtend spits £100+ voor een enkeltje van 60 minuten… reis je om 11h ipv 8 betaal je ineens maar 20. Je krijgt waar voor je geld ;). Als je marktwerking op het spoor wilt zal vervoer een stuk duurder worden tijdens spits en in randstad, prima toch?
kaasboerin zegt
@fernie: Jij bepaalt dus of ik mag klagen of niet omdat het ‘goedkoop’ is vergeleken jouw eigen omgeving????????
LOL!
Het gaat toch om het principe?!
Al ben ik multimiljardair, ik wil wat mij beloofd wordt.
En wat jij allemaal opnoemt; zo simpel zit dat niet in elkaar.
Ik heb altijd een maandtrajectabonnement van zo’n 120 euro; 1e klas. Er wordt misschien 3x gecontroleerd per maand, dus er zitten altijd sloebers zwart te rijden op mijn 1e klas plaats.
Vaker vertraging dan níet.
De WC gebruik ik sowieso niet, met dat volk in mijn omgeving zou ik al gauw een ziekte oplopen.
De 1e klas stoelen (in de “nieuwe” sprinters) zijn tegenwoordig bijna kleiner dan in de 2e klas.
Het is zo ziekelijk druk, ik ga 1e klas omdat mijn kans op een zitplek dan groter is..
Dat allemaal neem ik voor lief omdat mijn tripjes toch niet lang zijn, maar de vertragingen, en dan de vol lopende perrons, dat je treinen moet gaan overslaan omdat je er niet eens meer in past..
En dan janken dat men met de auto blijft gaan… Lol.
fernie zegt
@kaasboerin: Je moet inderdaad pas klagen als je geen waar voor je geld krijgt ;). Bij de KFC moet je ook geen sterrenzaak eten verwachten en daar moet je ook niet over gaan klagen. Wel moet je klagen als je voor je kleine budget voedsel krijgt wat onder de maat is of als je bij de MC betere service krijgt. Er wordt je bij de NS geloof ik niets beloofd (voorwaarden gelezen..?!)
Die klachten die jij hebt zie ik hier dan weer niet omdat men een godsvermogen betaald voor een 1ste klas rit (of 2de), vliegen of huurauto is vaak goedkoper. Zonder kaartje kom je of het perron niet op en in de eerste klas kan je niet zitten voordat je je kaartje hebt laten zien. ’s Octhends krijg je een ontbijtje en ’s avonds een biertje, G&T en wat chips/nootjes :).
Ik zou ook gewoon de auto pakken hoor in NL, heeft zo zijn voordelen.
kaasboerin zegt
@fernie: Hehe, klinkt ook goed daar.
Wou dat ik kon rijden, maar ik werk in hartje Amsterdam. Parkeer-abonnement zou zo’n €300+ p/m kosten.
jzaero zegt
@fernie: wat een onzin vergelijking. Als je het nou eens anders bekijkt? Ik krijg 100% 3G ontvangst in de metro vijftig meter onder de grond in Hong Kong. Stipt op tijd rijdende treinen. Mega schone stations, altijd werkende poortjes en wanneer dat fout gaat ben ik zo binnen paar minuten geholpen en kan ik weer verder (in plaats van 2 weken te wachten op een nieuwe kaart oid). Dat heet een service bieden die WERKT. Nederlandse Spoorwegen daarentegen, laatst stond ik op station Rotterdam Alexander. Ik stond daar met een maatje een praatje te maken. Verderop hadden ze mij net gecontroleerd op het platform of ik wel heb ingecheckt. Niet wetende dat achter mij een paal stond, zag ik een karretje steeds meer mijn kant op rijden. Ik stap dus op het laatste moment opzij, komt zo’n gefaalde ex-gedetineerde van de NS zelf (waarom ben je anders controleur of straatveger voor de NS in deze tijden?) met de volgende opmerking: “Rot eens op, je ziet toch dat hij eraan komt lopen dan moet je niet op het laatste moment opzij gaan”. Dan roep ik, “lekkere service weer”. Komt hij met een antwoord: “Wil je nog met die trein mee? Ik haal je zo ervan af hoor als je nog een grote bek trekt”. Pardon? Die lul krijgt zijn loon betaalt van mijn geld, dus beetje service is ook wel terecht. Daarnaast was de trein al 20 minuten te laat, dus hij had geeneens recht van spreken, ik had ironisch gezien geeneens een trein om mee te gaan.
Dan wil je een klacht indienen en kan dat helemaal niet simpel. Zo zijn er nog talloze voorbeelden die ik kan geven in de jaren dat ik met de trein ben geweest. Als ik genoodzaakt geld moest neerkwakken voor óf de auto óf voor de trein, dan blijf ik lekker benzine stoken en lekker in de file staan. Het scheelt dat ik nu OV heb, maar ik heb ook uit verschillende principes gewoon 3 maanden lang de auto genomen richting school.
Marijn90 zegt
Misschien die matrixborden wat minder aanzetten. Soms rijd ik over de snelweg en springt dat ding opeens op 70 of soms zelfs 50 iedereen remt af en 200 meter verder springen ze weer uit..
fep739 zegt
@Marijn90: zodanig snel rijden , dat je de matrixsborden niet meer kan lezen is ook een mogelijkheid
kaasboerin zegt
@Marijn90: Daar zouden de spinnen nog eens achter kunnen zitten.
http://www.autoblog.nl/spinnen-ontregelen-duitse-matrixborden
lemans96 zegt
” en die euro’s kunnen helaas niet uit een hoge hoed getoverd worden.”
Maar wel degelijk uit de hoge gebouwen van Rijkswaterstaat, die gevuld zijn met duizenden nutteloze raamambtenaren en veel te duur betaalde opperambtenaartjes.
Maar wat gaat men doen? Juist, op de straatwerkers bezuinigen en, hoe verwonderlijk voor een egoïstische overheid, de veiligheid op de openbare weg…
Al wat deze ambtenaren doen om bezuinigingen te realiseren is het belasten van haar burgers en het uitmergelen van bestaande voorzieningen. Dit uiteraard, terwijl ze elkaar de handjes boven het hoofd houden…
TE WALGELIJK voor woorden !
JMWPvG zegt
Ze hadden de NS nooit zelfstanding moeten maken, zodat het treinkaartje aanzienlijk goedkoper was geweest dan nu.
Dan waren er veel meer personen met de trein gegaan.
starletje zegt
@Dreumeltje, duidelijk dat jij niet vaak met de trein gaat, de treinen zitten al overvol in de spits, niet normaal. En die linksmensen willen nog meer mensen de trein in, ja verbeter dan eerst even de capaciteit!
moveyourmind zegt
Hèhè, eindelijk de verlichting uit op de snelwegen. Eerlijk gezegd heb ik hier, behalve \’s nachts bij slechte weersomstandigheden, nooit het nut van ingezien. Soms brandt die verlichting zelfs al als het nog niet eens schemer is, soms op klaarlichte dag, echt verspilling.
dennisr zegt
@moveyourmind: Ja maar hallo.. het resulteert wel in 1 extra doden per 3 jaar he.. zonder lichten..
Kan toch niet!!
Wil er iemand zo vriendelijk zijn zich morgen dood te rijden op die weg? Kunnen we de komende 3 jaar in elk geval vele miljoenen besparen..
moveyourmind zegt
@dennisr: valt meer effect te bereiken op het gebied van verkeersveiligheid door bijvoorbeeld het verplicht voeren van dagrijverlichting. Dat is onder veel omstandigheden juist wel effectief, zeker bij weersomstandigheden zoals nu. Of iets simpels als de richtingaanwijzer gebruiken bij het veranderen van de rijbaan. En hogere eisen stellen aan fietsverlichting en strenger toezien op het gebruik.