We hebben eindelijk iets gevonden waar België kampioen in is! We wisten natuurlijk al dat ze kampioen waren in het langzaam formeren van een regering, maar nu blijkt dat ze ook nog eens het land zijn dat de meeste opstoppingen en files kent. Nederland eindigt op een niet onverdienstelijke tweede plek. Laten we er trots op zijn!
Onderzoeksbureau INRIX is met hun zogenaamde Traffic Scorecard op de proppen gekomen waarin ze laten zien in welke Europese en Noord-Amerikaanse landen het verkeer het meest verstopt is. Onze Zuiderburen staan met kop en schouders bovenaan en Nederland neemt een mooie tweede plek in beslag.
Aan de hand van verzamelde GPS informatie van 100 miljoen automobilisten is INRIX tot deze conclusies gekomen. In een periode van 12 maanden zou je in België gemiddeld zo’n 53,1 uur stilstaan en in Nederland is dat 48,5 uur. Als we kijken naar de top 10 met drukste steden dan vinden we op plek 1 Milaan gevolgd door Brussel en Antwerpen. Op plaats 8 staat de enige Nederlandse stad uit de top 10: Rotterdam.
Dat wijkt overigens fors af van de resultaten van een onderzoek dat TomTom vorig jaar onthulde mbt de filedruk in verschillende Europese steden. Brussel stond daar bovenaan en de eerste Nederlandse stad was Amsterdam op plek 20.
Het onderzoek van INRIX heeft zich trouwens alleen gericht op Noord-Amerika en Europa en daarom vinden we landen als India en China niet terug in deze lijst.
PS Een schrale troost is dat in zowel Nederland als Belgie de afgelopen tijd de filedruk met 9% is afgenomen. Met een beetje geluk dalen we dus snel op deze ranglijst.
Carreza zegt
En wat winnen we nu voor onze eerste plaats… extra asfalt?
mout zegt
@Carreza: Extra betonplaten, extra verkeersborden http://www.autoblog.nl/archive/2011/06/01/officieel-de-domste-weg-van-belgie, extra niet-werkende trajectconrole.
SimonMc zegt
Kom op jongens, even genoeg met België-bashen…Veel bezoekers hier zijn ook Belg.
Carreza zegt
@SimonMc: België staat op 1 en Nederland op 2. Ik denk dus dat beide landen weinig reden hebben om trots te zijn…
robbie zegt
@SimonMc: winnen jullie een keertje van ons, is het weer niet goed.
SimonMc zegt
@robbie: Hoezo wij van jullie winnen? ( ik waarschuw jullie nu al, ik ben een leek! :p )
solmatje zegt
@SimonMc: ti’s maar een grapje
snelweg zegt
Top 3 landen waar veel regen valt
jrk68 zegt
@snelweg:
Je hebt een punt ware het niet dat Duitsland dan ook een stuk hoger zou moeten staan.
Daar regent het net zoveel als hier alleen s’winters hebben ze daar veel meer last van sneeuw.
Of zou het dan echt zo zijn dat het met de rijkunsten van ons Belgen en Hollanders droevig gesteld is.
luuktb zegt
@jrk68: Ik denk het wel , in de US Krijg je in veel staten een rijopleiding van niks maar rijden kunnen ze wel.
Als ik vervolgens terug kom in Nederland kan ik wel janken.
Maar goed file tja het is vervelend maar als je het een beetje slim aanpakt heb je er weinig last van ,en anders muziekje aan rustig zitten we overleven het wel.
faalhaas zegt
Het is daarom ook belachelijk dat wij filerijders meer asfalt krijgen, dat heet auto’tje pesten…
Als k geen file wil , dan ga ik wel met de trein!
jzaero zegt
Hahaha, maar ik vind het een beetje raar onderzoek. 100 miljoen automobilisten zijn nog lang niet alle automobilisten van alle landen bij elkaar lijkt mij. Het lijkt mij logischer om alle automobilisten mee te nemen, dus eigenlijk de officiele cijfers van alle files, die bij elkaar opgeteld en dan pas uitrekenen hoeveel mensen daadwerkelijk op de snelwegen vast staan. Rotterdam is inderdaad een ramp ja.. Coolsingel is een grote puinhoop in de spits.
robbie zegt
@jzaero: ooit van een steekproef gehoord?
En ik durf de weddenschap wel aan dat Rotterdam gedurende de spits een stuk fijner is dan Amsterdam qua files.
Ik zeg wel eens: Rotterdam is de enige stad waar ik midden in de spits doorheen ‘durf’ te rijden.
jrk68 zegt
@robbie:
Die weddenschap win je handsdown Robbie.
Alleen de A15 is hier een ramp.
Rond 020 de gehele ring.
kaasboerin zegt
@jrk68: Yep, en dan is er nog zo’n ambtenaar/kunstenaar/wethouder die ’t naar 60-50km/h wil maken. Overigens is zo’n 99,9% van de ring trajectcontrole 80.. En reken maar dat je ‘m hebt..
jzaero zegt
@jrk68: @robbie: Ik heb het dan ook niet over de snelwegen, maar ik rijd wel dagelijks over de A15 en A20 waar het elke dag vast staat. Het gaat mij echter om het stukje Coolsingel -> Erasmusbrug. Ik vermijd dat stuk altijd, maar laatst moest ik aan de overkant (Wilhelminaplein) zijn. Die weg is zo’n anderhalf kilometer lang, heb daar 2 uur vast gestaan. Nu is het nog erger omdat de Maastunnel is afgesloten. Ik kom zelf niet vaak in Amsterdam, maar heb daar ook wel in de spits stilgestaan. Vond het wel te doen, maar toch. Een steekproef zegt net zo weinig als iemand die eens in de tien jaar naar Nederland voor vakantie komt. Als er die ene periode net meer mensen met GPS op pad gaan dan zonder (en kilometers zonder GPS zijn er nog een hele hoop), dan klopt het totaalplaatje in mijn ogen niet.
zdev zegt
Laten we het spoor in België en Nederland asfalteren.
Je mag er alleen op als je auto sneller kan dan 200KMh :)
Oh en Belgen mogen er na 13:00 niet op ivm hun neiging alcoholische versnaperingen te nuttigen tijdens de lunch ;)
RoT___ zegt
@zdev: Haha, de alcohol bij de lunch viel me ook al op. Om 12u iedereen aan het bier, zat volgensmij als enige aan de koffie.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hoe meten ze dat dan? TMC informatie? Of kijken aan de hand van GPS hoe vaak een auto stilstaat? Lijkt me lastig… Dan tellen stoplichten en bruggen bijvoorbeeld ook mee. Vreemde methode lijkt me!
Kvgorp zegt
België zit qua snelwegen verkeerskundig echt slecht in elkaar maar ja wat doe je er aan als je geen geld hebt.
desjonnies zegt
Simpel.
We werken hier ons de pleuris.
Stappen in de wagen voor business en gaan erop af
Verder zijn er in de Belgisch-Nederlandsch regio nogal redelijk belangrijke HAVENS te vinden.
Het zijn kleine overbevolkte landen.
Die geografisch op een kruispunt liggen.
Eigenlijk zouden de Fransen met hun lege land (behalve de Parijse regio, Lyon en Nord) zich moeten schamen.
koelkast zegt
@desjonnies
Geen slechte analyse ;-)
Iemand moet natuurlijk de Zuid-Europese en Franse boot drijvende houden.
@Kvgorp
Ook de verkeersveiligheid bij onze zuiderburen is bedroevend, de frequentie van (vooral zware) ongelukken vind ik schokkend hoog in België. Het rijgedrag van de Belgen zal er ook wel mee te maken hebben, op de laatste 100 meter drie banen kruisen om uit te voegen een afslag op is meer regel dan uitzondering.
RoT___ zegt
Ze zouden ook eens rekening moeten houden met korte opstoppingen door irritante weggebruikers. Van de week van zuid België naar NL. In België nagenoeg continu op de cruise kunnen rijden, in NL hem continu moeten onderbreken omdat iedereen de zaak zo naar links dondert.
Weet trouwens iemand of de flitser voor de Lode Craeybecktunnel zich aanpast aan de matrixborden? En of dat de boetes al weer aankomen in NL?
Brammer zegt
@RoT___: Ik kan uit ervaring zeggen dat die flitspaal geen rekening houdt met de matrixborden
the-budel-guy zegt
Als we nu massaal de auto in stappen kunnen we tenminste ergens kampioen in worden. :D
jonash zegt
En Nederland is nummer twee, dat zij ze daar ondertussen al gewend.
xilver zegt
België is kampioen in het halen van top-1 slechte scores…
9114life zegt
België is ook kampioen in ‘het beter thuisblijven van EK’s als het anders toch maar is om u volledig belachelijk te maken door 0 op 9 te halen…’
4991 zegt
tja, wat doe je er aan als je een doorstroomland bent en je een slechte ministers hebt?
Flamingo zegt
niet zo gek wij staan in de top 10, miss zelfs wel top 5, dichtsbevolkte landen van de wereld!
17 miljoen mensen bijna in een klein landje als ned!
belgie heeft maar iets van 11 miljoen mensen
en denemarken 6 miljoen
jackl zegt
Het stikt hier dan ook van de hollandse vrachtwagens en nu momenteel ook de bekende sleurhutzeulers…
speedie zegt
Reden : Veel vrachtverkeer rond Antwerpen, te smalle of gewoon wegvallen van rijstroken, teveel overbodige verkeerslichten. Bij ongeval of panne duurt het heel lang voor het opgeruimd is. Kortom : gebrek aan deskundig beleid
jodocus zegt
belgen en nederlanders winnen deze ranking omdat wij graag in de file staan! Wij kiezen ervoor om aan te schuiven in ons blik op wielen, véél liever dan de trein te nemen of de fiets !
onze auto is toch onze vrijheid, toch ?