170 kilometer aan Belgische snelweg krijgt een goede onderhoudsbeurt. Het is slechts een klein percentage van het hele (snel)wegennetwerk, maar het is een begin.
Op weg naar het zuiden kom je naast de onzichtbare grens ook een goed voelbare tegen. Het gladde, goed onderhouden asfalt van Nederland maakt plotseling plaats voor een stuk gatenkaas, waarvoor je eerst van een flinke richel af moet stuiteren. Op de Belgische wegen is het bijna onmogelijk om je auto in goede staat te houden. Spiegels en nummerborden trillen los, ontelbare geklapte banden liggen op de vluchtstroken en ik heb zelf eens een slag in m’n velg gereden. Dat Mobiliteit en Openbare Werken nog niet overspoeld wordt door klachten en aanmaningen!
Nou ja, misschien was dit wel het geval. In 2013 wordt er op 19 punten 170 kilometer aan snelweg aangepakt, inclusief de aanleg van twee nieuwe spitsstroken (E19 en E40-E314) en het plaatsen van 12 kilometer geluidsscherm. Het drukst bewerkte gebied is West-Vlaanderen, waar op vijf stukken bijna 55 kilometer wordt gerepareerd. Dit gebied heeft prioriteit, omdat uit een recent snelwegenrapport is gebleken dat hier de grootste onderhoudsachterstand is.
Tijdens het onderhoud zal er rekening worden gehouden met het woon-werkverkeer door, waar nodig, 24 uur per dag, ’s nachts of in het weekend te werken. Ook aan de vakantiegangers is gedacht door de E40 Veurne-Oostduinkerke tijdens de zomervakantie open te houden om recreatief verkeer richting de kust niet te hinderen. Wat de gevolgen zijn voor mensen op doorreis en vrachtverkeer is nog onduidelijk. Hopelijk hebben ze hier ook rekening mee gehouden en wordt de bestuurder op tijd met borden (zeer onBelgisch) gewaarschuwd. Ach, zolang de wegen er maar van opknappen vind ik het niet erg om een stukje om- of terug te rijden.
Allroundnoise zegt
Goed begin is het halve werk maar de 2e helft zullen ze vast als Belgen vergeten! :p
SCscreamGT2 zegt
Nu al?
w211 zegt
awel dat is gewoon en zeer slechte nieuws dat zal zeker en dikke 5 jaar duren en gemiddeld straatje van 200 meter leggen ze hier af in 19+ maanden :(
Carreza zegt
@w211: das dan nog optimistisch. Waarschijnlijk gebruiken ze eerst een verkeerd soort asfalt…
driftkicker zegt
@Carreza: geen verkeerde soort, een goedkopere soort. En ondertussen verdwijnt er weer wat smeergeld bij één of andere dikke nek. Het jaar er na gegarandeerd kapot gevroren straten…
bsxc2 zegt
De enigste troost (voor de Belgen) zelf is dat ze minder wegenbelasting betalen dan in Nederland, dat is dan het compromis voor de slechte wegen.
TimoBac zegt
@bsxc2: Die overigens compleet worden over-shadowed door extra kosten die Belgen zullen krijgen door de straat van het asfalt maar afijn.
w211 zegt
@bsxc2: minder wegenbelasting ? Zodra ik het weet betalen jullie volgens de gewicht van de wagen ,en hier is het met motorinhoud ,ik zie de gierige nederlanders niks anders rijden dan ,C1’s ,twingo’s,en andere brol ,als deze systeem in belgie beschikbaar was zagen jullie hier niets onder de 150 pk rijden.
Vreddy_B zegt
@w211:
Het gaat er niet om of je betaald op basis van gewicht of motorinhoud. Maar welk tarief daar aan vast hangt ;-)
StijnB zegt
@Vreddy_B:
Voor een beetje leuke wagen (bijvoorbeeld een 3600 cc) 1500 euro per jaar…
Vreddy_B zegt
@StijnB:
Ik betaal voor mijn BMW E39 525D, (1580kg) € 1700,-
Nederland heeft voor diesel een apart tarief.
Zo betaal je voor een, Polo 1.6 tdi meer belasting dan voor een Passat CC 3.6 V6.
E34M5Touring zegt
@Vreddy_B: Ik betaalde 1800,- per jaar voor de M5 (1730kg)
E34M5Touring zegt
@E34M5Touring: Sorry 1200,- Dat betaal ik ook voor mijn Alfa 147 JTD (1230kg)
flippert zegt
@bsxc2: enige
roadrebel123d zegt
@bsxc2: Klopt voor een diesel, compleet fout voor een dikke benzine. Bereken eens de wegenbelasting voor een nieuwe m3 in België en in Nederland… of voor een Amerikaanse SUV… en dan betaal je in België een veelvoud.
dromedaris zegt
Dat ze de E34 ook maar eens deftig aanpakken, ik ben belg maar hou ervan om Nederland binnen te rijden, zodat ik tenminste de muziek kan horen en niet het gebonk van mijn ophanging door de staat van de weg.
Esprit_de_Flandre zegt
@dromedaris: Alleen jammer dat die ‘Ollandse zenders op geen r**t trekken…
Bart_V zegt
@dromedaris: Eens, wat een stuk beton is dat zeg
met name een km of 10 voordat je de NL grens over gaat een enorme bult er in
vonkenregen van de uitlaat gegarandeerd
Jantje_555 zegt
in Belgie kunnen ze tenminste door die slechte wegen goed rijden, want ze moeten altijd opletten, dat is wel anders dan die trajectcontrole waar je tegen 130 moet doorkachelen…
berlinetta zegt
@Jantje_555: Ben jij nu aan het beweren dat Belgen goed kunnen rijden?
straatpiraat zegt
@berlinetta: Ik heb het zes keer over gelezen maar jeetje, ’t lijkt er inderdaad op! Maar nee doe niet zo gek, je maakt mij niet wijs dat iemand dat denkt hoor..
nasty zegt
@berlinetta: yup, wij laten tenminste mensen invoegen op een snelweg als de linkerbaan vrij is.
TimoBac zegt
@nasty: Wat een onzin..
nasty zegt
@TimoBac: valt me elke keer weer op. Staat zelfs in de Auto Review beschreven. Als je wil invoegen (en er rijdt iemand op de rechterstrook) moet je ofwel plankgas geven en ervoor, ofwel vertragen en erachter!
Jantje_555 zegt
@nasty: in Belgie is “de wet van de sterkste” en “urban jungle” zelfs tastbaar :-)
driftkicker zegt
@berlinetta: ik ben zelf Belg en ik kan je vertellen dat Nederlanders veel beter rijden. In Belgie snapt geen mens voorrang van rechts en kunnen ze geen rotonde nemen zoals het hoort.
ronin1130 zegt
@Jantje_555: Nederlanders rijden wel gedisciplineerder, tenminste in hun eigen land. ALs je ze in België tegenkomt passen ze zich wel aan …
Carreza zegt
Vooral richting Belgische kust zijn de wegen slecht…
Logisch, als jullie daar elk jaar massaal met die caravans van jullie overheen rijden, komen er putten in onze wegen… ;)
barchetta zegt
Maakt niets uit, want in België verdwaal je toch wel, zelfs met navigatie, dus je komt sowieso op een slecht stuk weg. Kunnen ze niet 1 lange snelweg van Nederland naar Frankrijk leggen? Wat zal het zijn, 80 kilometer?
betonstaal zegt
@barchetta: België is toch veel leuker als Frankrijk. Iedere stad zijn eigen bier!
barchetta zegt
@betonstaal: Het bier is er inderdaad goed. Maar als je onder de plak zit kan je beter door naar Frankrijk…
betonstaal zegt
@barchetta: andere man/vrouw nemen
Esprit_de_Flandre zegt
@betonstaal: Ieder dorp zelfs…
Panther zegt
@barchetta: Ja want dat is onze prioriteit!! Jullie kunnen van geluk spreken dat België geen democratie is want als de meerderheid het voor het zeggen had zou er een caravan verbod komen tijdens de zomermaanden.
BaRa zegt
@Panther: How to troll Flemish Style…?
flippert zegt
@Panther: caravans zijn ook helemaal kut. Ik pleit al jaren voor een verbod hier in NL..
norge zegt
Kunnen ze niet beter een tunnel onder Belgie doorleggen?
Jantje_555 zegt
@norge: Als de nederlanders het betalen is dat allemaal goed
camber24 zegt
@norge: of afsnijden en de zee in drijven…? ;-)
hollow zegt
@norge: als dat er voor zorgt dat onze wegen vrij zijn van caravans van de typische gierige Nederlanders, mij best.
OT: veel Vlaamse snelwegen zijn al van goede kwaliteit (behalve de E34 komende van Eindhoven).
Heb het al meerdere keren gezegd. Liever een put in de weg dan 8000 flappen BPM neer te leggen bij een middenklasser.
Hoor jullie bezig. Als er 1 auto onvriendelijk land is ter wereld, dan is het Nederland wel.
Pordon zegt
@hollow: Wat hebben caravans en gierige mensen met elkaar te maken? Wij gingen thuis voorheen ook altijd met de caravan naar frankrijk in de zomer. Waarom? Omdat we camperen leuk vinden. Niet omdat het goedkoper zou zijn, want dat is het zeker niet. De rest van het jaar spenderen we al genoeg tijd in hotels en in de zomer hebben we daar geen zin in. De echte gierigaards gaan last-minute ‘all-inclusive’ naar Egypte, Tunesië, Turkije etc.
Maargoed, leuk voor de belgen dat ze eindelijk wat nieuw asfalt krijgen. Ben benieuwd hoe lang ze moeten wachten tot het allemaal klaar is.
betonstaal zegt
@Pordon: all-inclusive is voor Henk en Ingrid.
norge zegt
@hollow: Het mes snijdt ook aan twee kanten :)
ropbp zegt
Alsof de wegen in NL zo fijn zijn…. Wel eens op de A50/A73 rond Nijmegen gereden. Daar zijn ze nu al twee jaar met de weg bezig en het is een rampenplan dat nog wel een paar kaar gaat duren…… Ja, er wordt aan gewerkt
rsvbf1 zegt
@ropbp: beter dan niks
mersieboekoe zegt
@ropbp: dat valt reuze mee daar en op een aantal plekkenis recent nieuwe laag gelegd. Het asfalt is te doen bij nijmegen, alleen die brug is een ramp om overheen te moeten in de spits
midasracer zegt
Oh das jammer. België is perfect om de wielophanging te testen van nieuwe auto’s. Daar heb je geen RDW testcircuit voor nodig. Kost ook nog eens niks.
xilver zegt
@midasracer: Geen paniek joh… onze regering verkoopt veel praatjes maar meestal komt daar toch niets van in huis, tenzij ze belastingen willen innen maar da’s een andere zaak.
camber24 zegt
Belgen steken je altijd een mes in je rug… Zal me dus niks verbazen als ze weer iets vinden waardoor wij Nederlanders kunnen betalen voor een stukje voorziening in België…..
BaRa zegt
@camber24: Ja, de Hedwigepolder was inderdaad een mooi stukje Nederlandse correctness. Man, wat een luluitspraak…
camber24 zegt
@BaRa: Belgen doen al snel boehoehoe als het tegen zit. Best sneu, zo afhankelijk te moeten zijn van een ander…
BaRa zegt
@camber24: Eerste poging: ze zijn niet te vertrouwen. Tweede poging: ze zijn zielige jankpoten. Ga je nog een derde poging wagen, of is je troll-budget op voor vandaag?
Esprit_de_Flandre zegt
@camber24: Ah so…
In ons bedrijf leeft de opvatting: als een ‘Ollander je niet in ’t zak heeft proberen te zetten, dan is ie het vergeten…
solz zegt
wij belgen wachten gewoon lang genoeg tot er zodanig veel putten zijn dat we weer een egaal wegdek hebben! :)
heidekonijn zegt
Gaan Ollanders nu eindelijk leren rechts rijden?
kaasboerin zegt
@heidekonijn: te mooi om waar te zijn..
Pics or it didn’t happen.
porsche928 zegt
@heidekonijn: dat doe ik overal behalve in Belgie, ik wil niet verongelukken!
ericc zegt
170km is dat alles? De melkkoe, genaamd “auto”, brengt jaarlijks miljarden opvia BTW, accijnzen, taksen,…
En wat krijg je in de plaats…170km nieuw asfalt en 100 flitspalen.
Bedankt Di Rupo (=1′ minister in België)
ronin1130 zegt
@ericc: Je moet eerder de Vlaamse ‘heldin’ Crevits bedanken, zij is verantwoordelijk voor deze materie
frensj zegt
Ik snap al die klagende Nederlanders toch echt niet hoor, woon ik soms in het verkeerde België? Zal wel weer die typisch Nederlandse grootspraak zijn, of is het eerder dat klagen-om-te-klagen?
Dit jaar was er trouwens ook al 150km snelweg gerenoveerd, dus waarom dit nu ineens zo’n groot nieuws is…? Zo glad als in Nederland is het nog niet nee, maar jullie kunnen een pak overdrijven hoor :p
Vreddy_B zegt
@frensj:
In Nederland is geldt het motto ‘Een dag niet geklaagd is een dag niet geleefd’ ;-)
dragspert zegt
Dus in het artikel hierboven zeiken we over wegenbelasting in Nederland, maar als de wegen er bij liggen zoals in belgië is het ook niet goed?
Geef mij maar wegenbelasting!
waxweazel zegt
Ter informatie:
Die 170 km snelweg die vernieuwd wordt gaat enkel over Vlaamse wegen en niet die in Wallonië meegerekend.
Wie dit bericht heeft geschreven zou toch beter eens zijn bronnen controleren of vooral eens goed lezen !
Minister Hilde Crevits is Vlaams minister en geen federaal minister.
thompson zegt
onze regering had al jaren geleden het wegenvignet moeten invoeren! als klein doorvoer land iedereen gratis over de wegen laten rijden is gewoon te zot voor woorden.
desjonnies zegt
Probleem is dat België een doorvoerland is, men rijdt er doorheen, op weg naar een andere bestemming.
Dus heeft het verkeer voor de Belgen geen enkele toegevoegde waarde.
Daarnaast ben ik van mening dat onderhoud een ander begrip in België is dan in Nederland, dat is een mentaliteits verschil.
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: Dan moeten ze die doorvoer maar Europees regelen. De grote verbindingen tussen landen zouden met Europees geld moeten onderhouden worden…
love4sportcars zegt
ehm, ik weet niet hoe dit nieuws in Nederland aankomt maar de Belgische regering is al 3 jaar bezig met het renoveren en opnieuw aanleggen van de snelwegen. dat dit nu in het nieuws komt is omdat het een plan is voor 2013, wat dus een deel van het ‘grote geheel’ is. ik wil alleen maar zeggen dat de renovatiewerken al van 2009 bezig zijn, en ze pas beëindigt zeullen zijn in 2014-2015. even ter verduidelijking, voor het geval dat jullie denken dat de regering al jaren niks doet aan onze snelwegen…
malinwa zegt
Voor alle duidelijkheid die 170km wegenwerken is enkel en alleen voor Vlaanderen. Van Wallonië en Brussel zijn er geen cijfers geweten. Dus die 170km is enkel al aan werken op de Vlaamse snelwegen.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/121211_wegenwerken2013
ronin1130 zegt
WTF is er eigenlijk opeens aan de hand met die geluidsschermen in België. Je ziet ze geplaatst worden voor akker- en weiland waar 2 man en een paardenkop woont. Welke politieker heeft hier weer voordeel bij?
tjorque zegt
haal al die gele platen in antwerpen van de ring en alle files zouden weg zijn…
AB, ik stel voor dat jullie nog meer artikels schrijven over onze wegen en de immense risicos die je loopt door ze te gebruiken… :)