Jep, het is officieel. Het topmodel uit Sant’Agata wordt een virtuele zespitter. Het cilinderuitschakelprogramma van VAG heeft zijn weg naar de Aventador gevonden en ze noemen het Cylinder Deactivation System (CDS).
Bij deellast en snelheden onder de 135 km/u wordt een complete cilinderbank uitgeschakeld om brandstof te besparen. En zo is je 700 pk sterke supercar heel even een mindere God met slechts een zes-in-lijn. Een drukje op het gaspedaal zorgt er vervolgens voor dat de overige zes pitten weer meedoen en alle 700 pk’s beschikbaar zijn. Of het systeem ook is uit te schakelen laat Lamborghini niet direct weten, maar we gaan er van uit dat deze fratsen in de Corsa-stand niet voorkomen.
Een tweede feature voor betere emissiecijfers is de toevoeging van een start/stop-systeem. Lamborghini maakt hierbij gebruik van condensatoren -hé, net als Mazda– om stroom op te slaan. Wanneer de V12 weer wordt aangesproken gaat opgeslagen energie uit de condensatoren naar de startmotor om binnen 180 milliseconden weer ‘aan’ te zijn, en het irritatieniveau tot een minimum te beperken.
Het verbruik van de Aventador zakt hiermee zeven procent, wat een score van 16 liter/100km theoretiseert. Niet dat Lambo-eigenaren doorgaans erg met verbruikscijfers begaan zijn, denken we, maar een bijkomend voordeel is de CO2-uistoot die van 398 naar 370 g/km zakt. Dat levert in Nederland toch al gauw een aanschafkorting van 6.776 euro op. Slok, borrel, CO2-belasting.
Houden de wijzigingen daar op? Neen, het belangrijkste meldt Lamborghini eigenlijk tussen neus en lippen door. Er komt namelijk een koolstofvezel pakketje beschikbaar, waarbij de bumpersplitter, luchtinlaten, de motorafdekplaat en verschillende interieurdelen van het lichtgewicht spul worden voorzien. Daarnaast krijgt iedere Aventador MY2013 aanpassingen aan de dempers en veren – laatstgenoemde worden een fractie stijver volgens de Audi-dochter.
subaruian zegt
Het is officieel.. de wereld gaat naar de klote.. dit is slechts een voorbode!
loloo zegt
WHY? WHY would somebody do this to us? WHY?
urtarget1992 zegt
Fijn en nu nog een dual clutch…
autobart zegt
@urtarget1992: Een DSG bak is nauwelijks sneller dan de ISR versnellingsbak van de Aventador. De DSG bak heeft als nadeel dat hij extra massa heeft en de ISR schakelt weliswaar iets langzamer maar de ISR bak geeft net dat tikkeltje meer beleving… (of whiplash)
lamborgfan zegt
Wedden dat het zeer snel na aanschaf kapot gaat! Ghehe, italians for life! Ach ik vind het nog steeds een mooie supercar maar vind dat het geluid niet kan tippen aan de lp640/670..
MAB zegt
Ik vind dit zo een vette auto, alleen vind ik het ook heel erg jammer dat ik hoor dat de single clutch transmissie zo slecht is?
kenner zegt
en als volgende special edition een hybride ??
mikkeloentje zegt
Ik wacht op de 2.0tdi
4991 zegt
@mikkeloentje: ikke op de 1.6tfsi.
fant zegt
@4991: Lamborghini Aventador twinair.
mercs zegt
@fant: Ja, een Lambo met Fiatmotor, ik denk het ook. Dat is onwaarschijnlijker dan dat de aarde plat is….
fant zegt
@mercs: De aarde is toch plat? Kwam een hele vriendelijke man me laatst aan de deur vertellen! Hij had zelfs flyers waar het op stond, dus het moet wel waar zijn.
awiebo zegt
hmm…zo lust ik hem nog niet, op z’n minst ook een start-stop systeem erop
fant zegt
@awiebo: Nou, dan kun je hem nu gaan bestellen, want er staat duidelijk in het artikel dat dat er ook op zit.
lambo4all zegt
zolang in corsa het alle eco systemen uit staan vind ik het goed. toch gaat een startstop systeem wel erg ver vind ik.
pikes83 zegt
Cilinder uitschakeling op een Lambo is voor mij persoonlijk een no go.maar goed als volkswagen hier in gelooft moeten ze dat lekker doen.
roadrage zegt
@ pikes83: Amen!
featherlight zegt
Ik ben gewoon fan van de Aventador. Eerlijk vindt ik ook dat cilinder uitschakeling niet echt thuis hoort op dit soort autos, “eco lamborghini”? WTF! Maar, goed, dan zet je hem gewoon altijd in Corsa en heb je ten alle tijden toch maar de volle 12 (+ missile launcher).
ikkee zegt
Oke welke halvegare heeft dit nu weer bedacht?
Serieus een V12 met cilinderuitschakeling? COME ON!!
Als je zo’n miljonair bent en dit heilige apparaat koopt bomt je het toch geen F*CK over die 28 grammetjes CO2?
Als we dit nou bij alle ‘normale’ auto’s doen hoeft dat echt niet meer bij deze bakken hoor Jesezz!!
alassad zegt
Ik vind het juist wel een goed idee. Je hoeft niet altijd alle cilinders te gebruiken. Vind de besparing wel heel matig overigens…
porker zegt
Snapt dan niemand het waarom?
Omdat ieder merk wordt afgerekend op de totale CO2’s van de hele modellen serie. Een veeldrinkert laten minderen (met fluwelen voet en cilinder uitschakeling) levert Euro’s besparing op (#Brussel).
salberts93 zegt
Aventador is altijd top! Top top top! dit word met een beetje extra ecotroep gewoon een wat bruikbaarder auto, misschien zie je er dan ooit nog eens eentje rijden als die onder normale omstandigheden normalere eigenschappen heeft. past wat mij betreft helemaal bij die ideale Lambo-blend van pure gekte en puur gemak als je ermee rijdt!