Crisis schmisis. Alsof de luxepaarden daar last van hebben… Porsche, Lamborghini, en Bentley droegen hun steentje bij aan het VAG-resultaat met een groei van respectievelijk 19%, 30%, en 22% in 2012.
Porsche noteerde op elk continent dubbele groeicijfers, maar het hardst groeiden ze in, u raadt het al, China (+28,2 %). In totaal werden er 141.075 Porkers op kenteken gezet, tegenover 118.868 in 2011. Met de komst van de Macan zal dit aantal nog wel even doorgroeien. Specificatie per werelddeel HIER.
Lamborghini blijft, niet heel verrassend, het een-na-kleinste merk van de VAG-stal. Echter, in 2012 werd voor het eerst sinds 2008 de grens van 2.000 verkochte exemplaren weer doorbroken, met 2.083 verkopen (922x Aventador en 1.161x Gallardo). In 2011 waren dit er 1.602.
Bentley zweeft tussen beide merken in (hoewel een stuk dichter bij Lambo) en zette 8.510 verkopen tegenover de 7.003 Bentleys die er in 2011 werden gesleten. De komst van de Bentley-Audi 4.0 liter V8 naar het Britse merk zal de verkopen evenmin schaden.
Zo, en nu zijn we even uitge-VAG’d voor vandaag qua cijfertjes. Beloofd.
kapiteinaudi zegt
Het zijn ook gewoon prachtauto’s!
alassad zegt
Maar, maar skoda en seat dan??
sir_smokalot zegt
@alassad: Daar heb ik vorig jaar heel hard naar moeten zoeken. Ze zijn wat minder open dan hun concerngenoten. En, als gezegd, dit is wel even genoeg voor vandaag. ’t moet geen grote VAG-show worden :)
mout zegt
@alassad: VAG groei totaal: 11,2%
VW: 12,7%
Audi:11,7%
Porsche: 19%
Lambo: 30%
Bentley: 22%
Bugatti zal niet veel verschil maken – maar vast gezakt zijn, want dat model wil maar niet uitverkopen.
Alle VAG merken die resultaten noemen, plussen meer dan het VAG-gemiddelde.
Doen we het in aantallen, ipv percentages, dan kom ik op
het volgende. VW + Audi + Porsche + Lambo + Bentley = VAG – (Seat + Skoda)
5,74 + 1,45 + 0,14 + 0,00 + 0,01 = 9,07 – (?)
Dat laat voor Seat + Skoda samen zo’n 1,73 miljoen auto’s over.
Ik gok zo’n 7% groei voor Seat + Skoda.
sir_smokalot zegt
Vorig jaar deden Skoda en Seat 879.200 om 350.000 verkopen. Maar dat zijn geen harde cijfers.
Ik gok ook dat VAG stiekem nog wat meetelt, want anders kwam ik vorig jaar niet boven de 8 mln uit. Maar als gezegd, weet niet zeker of deze laatste 2 cijfers kloppen. Duik er later nog wel eens in.
mout zegt
@sir_smokalot: Als de guiten Ducati, MAN en Caterpillar in de bonuspunten gooien…
Esprit_de_Flandre zegt
@mout: Caterpillar?? Bij Pon ja, maar heeft niets met VW te maken…
lincoln zegt
da,s toevallig ..
Gucci en Louis Vuitton ook ..
xilver zegt
@lincoln: ‘Tis crisis… de mensen zijn de wanhoop nabij…kopen ze liever een Rolex dan een brood, want daar kan je langer van nagenieten…
Megakix zegt
@xilver: ziedaar het gezegde ‘de rijken worden rijker’…heeft niets, helemaal niets te maken met ‘gemiddelde welvaart’.
varln1991 zegt
Het is toch algemeen bekend dat de rijken alleen maar rijker worden?
Volgens mij laatst nog gehoord dat er slechts 1 persoon uit de quote top 10 minder rijk is geworden, zegt genoeg.
Overigens maargoed ook, zou een saaie bedoening worden als dit soort speelgoed niet meer verkocht wordt.
sir_smokalot zegt
@varln1991: Ja natuurlijk worden rijken rijker. Je eerste miljoen in het moeilijkst, maar als je er al honderden hebt is het wat makkelijker je welvaart uit te bouwen.
ferrari94tr zegt
Fijn, meer Lambo’s op straat.
gforce zegt
Dat er nog zoveel Gallardo’s verkocht worden verbaast mij eigenlijk. Ik weet wel dat als ik in de markt zou zijn voor dat soort auto’s dat ik geen 10 jaar oude auto wil, die ook nog eens lelijk gefacelift is…
berlinetta zegt
@gforce: Ik denk niet dat die groei vooral te danken is aan de Gallardo.
gforce zegt
@berlinetta: Ik doelde niet op de groei, maar gewoon de aantallen an sich. Ik had niet verwacht dat er nog interesse in 1.161 Gallardo’s was na 10 jaar…
lambo4all zegt
@gforce: ik denk dat die gallardo’s vooral de nieuwe lp550-2 was! (Pre facelift) dat is namelijk een relatief goedkope rwd lamborghini waar velen lang op hebben gewacht.
vincent_995 zegt
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is Bugatti het kleinste merk van VAG.
Verder goed om te zien dat deze merken blijven verkopen en dus kunnen voortbestaan.
sir_smokalot zegt
@vincent_995: Ja, natuurlijk… Bugatti geeft echter geen verkoopcijfers vrij, dus die had ik niet in mijn lijstje staan en was ik ook heklemaal verget0n. Is aangepast!
vincent_995 zegt
@sir_smokalot: Haha, maakt ook niet heel erg uit, dit houdt je scherp.
Lucb zegt
Zijn vrij veel auto’s voor deze merken, gezien de prijzen.
toroloco zegt
Super voor Lamborghini en Bentley, de rest boeit mij niet. Zo’n B(rill)ugatti heb ik nooit mooi gevonden.
xilver zegt
Het zal bij de anti-VAG-boys wel flink steken…
berlinetta zegt
@xilver: Waarom? Groter betekent niet automatisch beter. VAG bewijst vaak genoeg dat niet alles in orde is daar.
xilver zegt
@berlinetta: Geen enkele firma is 100% in orde, ook bij VAG niet. Het ergert me gewoon dat er hier een aantal lui zijn die bepaalde merken zonder gegronde redenen ‘haten’… merken haten is in mijn opzicht een beetje zielig…
berlinetta zegt
@xilver: Dat ben ik met je eens. Ik ben een BMW-liefhebber, maar dat betekent niet dat ik Audi’s niet kan waarderen. Vind het prachtige auto’s.
xiran zegt
@xilver: ik ben het met je eens alleen móet ik wel bekennen dat ik af en toe soms een vooroordeel heb op sommige merken op basis van ervaring.
jrk68 zegt
@xiran:
Ach, laat hem…. Fanboys kunnen gefundeerde kritiek nu eenmaal niet handelen….
bmwe46csl zegt
Crisis? Wat is dat?