Het is weer eens raak bij de Autosalon van Parijs. Anderhalve week geleden bleef het protest bij een aantal stickers op de Ford stand, maar nu werd er flink met eieren en bloem gegooid. Er moest traangas aan te pas komen om de schavuiten weg te jagen. Die fabrieksarbeiders van tegenwoordig…
De 1.000 protestanten probeerden door de politieblokkade heen te dringen om toegang te krijgen tot de beursvloer. Zij komen van een PSA Peugeot Citroën fabriek die op de lijst staat om gesloten te worden. Natuurlijk pikken deze hardwerkende mensen dit niet, net als de mogelijk aanwezige arbeiders van andere fabrikanten die een deel van hun salaris in moeten leveren.
De protesten op de Autosalon Parijs zijn voorbeelden van de vele nationale demonstraties. Frankrijk kampt met een werkloosheid van 10 procent. De overheid is nog in dubio of ze meegaan in het voorstel van de Europese Unie om de crisis te bezweren met behulp van Franse financiën, een idee dat weinig aanhang vindt onder de bevolking. Zij zien liever dat het geld gebruikt wordt om werkgelegenheid te creëren. Omdat Fransen niet vies zijn van een verzetje zo nu en dan, zullen we in de toekomst nog wel meer te zien krijgen. Parijs, hou je beursvloer maar goed in de gaten.
widodh zegt
De Fransen zijn echt een vreselijk stelletje sjovinisten!
Raar volk blijft het. Mooi land maar erg jammer van de mensen die er wonen.
Ze lijken nog niet helemaal te snappen dat we de euro samen hebben als landen en dat we er ook samen iets aan moeten doen om deze sterk te houden.
bigcar zegt
@widodh: kap met zaniken. elk volk heeft zo z’n eigen trekjes.
fransen zijn stelletje sjovinisten en hebben lekker vrouwen en stokbroden.
hollanders zij fucking zuinig / gierig en houden van kaas
just saying..
rsvbf1 zegt
@bigcar: ik lust geen kaas, klopt dus niet helemaal ;-)
koenmb zegt
@widodh: En Nederlanders breken een dorp af omdat een stom grietje niet met facebook kan werken. Over “raar volk” gesproken. Iedereen is chauvinistisch als het hun goed uitkomt, maar uiteindelijk denkt iedereen gewoon aan zijn eigen pens, ongeacht over welk volk of land je spreekt.
kaasboerin zegt
@koenmb: Stom grietje? Stom facebook…..
lemans96 zegt
@widodh: Te dom voor woorden, deze reactie. De EUSSR staat op ’t punt van klappen, onze regeringen blijven tientallen miljarden in zuid-europese bodemloze putten storten en jij ‘wilt onze euro sterk houden’ ?
Ga toch fietsen man. We hebben elke euro in eigen land keihard nodig om niet in een dikke economische afgrond te storten. Daarbij kunnen we die ongekozen neo-nazi’s van die EU missen als kiespijn !
widodh zegt
@lemans96: Jouw eigen euro is anders helemaal niets meer waard als de hele euro-zone in elkaar klapt.
Dan kan je er leuk je muur mee behangen als de inflatie keihard omhoog schiet en een brood weer 10.000 euro kost, maar verder heb je er niets meer aan.
Alleen geld in je eigen land blijven steken is op korte termijn leuk, maar je moet wel zorgen dat de munt in zijn geheel sterk blijft.
kaasboerin zegt
@widodh: Daarom hadden we in 1e instantie niet met die primitieve pauperlanden in ‘zee’ moeten gaan.
lemans96 zegt
@widodh: Voor de invoer van de euro hadden wij Hollanders een keiharde, waardevaste munteenheid. Dankzij de euro is daar nu niets meer van over. Hoe eerder we van die euro af zijn, hoe eerder we op weg zijn naar werkelijk economisch herstel. Zo eenvoudig ligt het. Hoe langer we met de EUSSR doorgaan, hoe dieper dit land in de financiële misère zal worden gestort. Let op mijn woorden…
notsobig zegt
@lemans96: Blijf vooral lekker dromen over de gulden…
Denk je nou werkelijk dat het daar beter op gaat worden? Laat me raden je denkt dat nederland ook beter af is zonder de EU?
tttooommm zegt
@lemans96: Jouw reactie is minstens net zo dom, wat hebben wij nou aan onze euro\’s als de hele eurozone instort :s
lemans96 zegt
@tttooommm: terug naar de gulden(andere naam mag ook, als het maar een eigen munteenheid is) natuurlijk. We hebben de EUSSR echt niet nodig. NL heeft een zeer goede ligging v.w.b. handel, kijk maar naar R’dam & A’dam havens, Schiphol, onze grote rivieren, etc. Daarbij zijn we een hardwerkend handelsvolk, met z’n allen werken we ons echt wel weer uit de huidige economisch puinhopen maar dan moeten we wel eerst UIT de EUSSR. De EEG was destijds voor ons land véél beter…
The360box zegt
@lemans96: True alleen hebben we een regering die zakken met geld overdraagt en niks om het eigen volg ‘geeft’. Wat dacht je van de VS, die blijven maar geld bijdrukken en toch blijft de Dollar nog enigszins waardevast terwijl hij geen drol meer waard is.
sir_smokalot zegt
Nog steeds de 5e economie ter werel, dus ze doen kennelijk nog wel iets goed.
bofkont zegt
Barbaren zijn het, maar dan GVD ook eens een goede auto.
Zie Bmw met hun record omzet ;)
bofkont zegt
http://www.autoweek.nl/autonieuws/20864/bmw-group-noteert-recordmaand-september
camber24 zegt
Boze Fransen? Fransen zijn toch altijd boos?? Putain de merde!!
alcantara zegt
Waarom meteen wegjagen met traangas? Misschien waren ze gewoon van plan pannenkoeken te gaan bakken voor de beursgangers ter goedmaking van het vorige relletje.
mout zegt
Ik weet wat. Gebruik dat geld om al die fabrieken open te houden, en vééél meer te produceren dan de vraag. Dat levert vast op den duur veel banen op. Ja toch? Of….?
norge zegt
De fransen geven het goede voorbeeld, in Nederland geven ze liever miljarden weg dan dat ze de straat op gaan.Vechten voor je boterham!
bungabungastig zegt
@norge: of ze vluchten naar het buitenland.
norge zegt
@bungabungastig: In mijn eentje tegen zeventien miljoen hielp niet…
Hupke zegt
“maar nu werd er flink met eieren en bloem gegooid” die arme kerels werden gewoon verkeerd begrepen. Ze wilden gewoon crêpes maken.
tttooommm zegt
@Hupke: Crêpe de panne!
norge zegt
crêpes, Hahaha waar jij verstand van heb…..
pieter-jan_catteeuw zegt
Om het probleem van verlieslatende (auto)fabrieken op te lossen is een hele herorganisatie vd economie nodig – denk ik. Aan de ene kant moet “de economie” groeien groeien groeien, aan de andere kant creëert het systeem exponentieel stijgende schulden (vermoedelijk om de olie prijs te stabiliseren – zie de begroting) terwijl het zijn eigen markt saboteert door te concurreren met lage loon landen (wat vermoedelijk de olie prijs doet stijgen door de circa 70% olie verkwisting aan transport).
We moeten grondstofgewijs zowiezo naar een economie evolueren die minder consumeert-produceert – en dus producten maakt die langer meegaan en door meer mensen minder worden gebruikt. iStream en auto delen bied een oplossing. De fabrieks jobs die verloren gaan kunnen dan gecompenseerd worden door het logistieke en onderhouds aspect van auto delen.
Lokaal produceren (en updaten) via iStream – liefst met een lokale productie vd onderdelen en locale grondstoffen – en fabrieken die meerdere merken kunnen bouwen (om zo de verlieslatende groei en krimp cyclussen te doorbreken van gespecialiseerde lijnen) – kunnen ook mensen aan het werk zetten en geld doen circuleren.
De huidige logica vervangt mensen door olie (plus goedkope mensen in gebrainwashte dictaturen) terwijl olie beperkt is (en de Chinezen-capaciteit vd planeet uiteindelijk ook). Ze houden dit systeem in stand door de rijkdom te concentreren en zo de olie consumptie te reduceren en de prijs te stabiliseren (dit door het monitaire systeem i.e. eindeloze fraudulente crisisen – oorlogen). Terwijl wil het steeds groeien (vanwege de interesten-schulden) en dus uiteindelijk steeds meer olie moet consumeren. Een duidelijk paradox die ervan uitgaat dat olie uit een magische bodemloze put komt. Vroeg of laat valt dit systeem stil omdat de fossiele olie productie zal dalen naar een nulpunt (samen met de waarde vd dollar/euro).
Gelukkig valt het hier in Europa nog mee met de bevolkingsgroei want als je denk dat vergrijzing een probleem is dan snap je niet dat de planeet een rond bolletje is. Ik zal maar niet beginnen over het klimaat of kankers enzo.
Wanneer de oliepompen stilvallen dan komt er een economie van hernieuwbare energie, hernieuwbare grondstoffen (hennep), recyclage, locale productie, langduring gebruik en onderhoud, en delen (dus goedkoper-effecienter leven).
Dat vergt een ommezwaai in infrastructuur, levenwijze, cultuur,… en ik moet zeggen dat de arbeiders organisaties al even blind zijn als de werkgevers. De werkgevers gooien alles overboord – inclusief de arbeiders – om zo lang mogelijk op het schip te blijven zitten – terwijl de arbeiders op het zinkende schip willen blijven hoewel het schip dan sneller gaat zinken natuurlijk. Maar wie wil er nu overboord gegooid worden? De oplossing is uiteraard een schip bouwen zonder gaten terwijl we het oude schip min of meer drijvende houden tot we iedereen naar het nieuwe schip hebben over geheveld. En dat wil dus zeggen dat men in die lege fabrieken werk begint te maken van een iStream proces (ik denk dat Tesla zoiets gedaan heeft) en daarbuiten lokale grondstof technologieën begint toe te passen (Tesla opnieuw) en de infrastructuur ombouwd naar een deel-economie met een minimalisering van de individuele energie-eisen (zie Cambio bvb). En dat hoeft geen verarming van ons leven te wezen – integendeel.
We kunnen ook natuurlijk nog meer fabrieken naar China verhuizen en symbolische eieren gooien naar metalen dozen. Ik zie arbeiders als consumenten lustig de producten kopen die hen hun jobs gaan kosten. Er heerst aan alle kanten een gebrek aan realisme en verantwoordelijkheid.
Hennep groeit bijna overal en je kan er bijna alles mee doen. Je kan er structurele bouwmaterialen en isolatie mee maken. In een lage energie economie gaan veel gebouwen moeten worden geupdate – vervangen. Daar valt al veel werkt te doen. En het kan met lokale grondstoffen. Ideaal dus om werk te genereren. Dit zijn de technologiëen vd toekomst. Straks bouw je uw geodesic dome huisje als een lego setje van hennep blokjes zo sterk als kevlar. Wat staan die vakbonden daar op de autobeurzen te doen? Sorry maar die activiteiten zijn ten dode opgeschreven.
Het is redelijk idioot om uw nationale economie te saboteren om internationaal te concurreren. Waar ben je dan eigenlijk mee bezig? Geld word gecreëert als een nationale schuld dus hebben werkgevers een nationale plicht. Natuurlijk de consument zit er ook voor wat tussen. Niets is gratis en die goedkope brol zal u kosten. Maar als het klimaat deze transport intensieve globale economie niet keelt dan zal het de olie productie zijn. Lokaal is zowiezo de toekomst. Dus ik zou zeggen, begin al te werken met de lage technologische toepassingen van lokale grondstoffen, zoals het isoleren van gebouwen, om werk te genereren en om de bouw van het nieuwe schip in gang te steken (zie metafoor ergens hierboven) terwijl deze oude roestbak aan het wegzakken is. En misschien kunnen de kleinkinders dan rondrijden in hun gedeelde en lokaal geproduceerde bio-brandstofcel hennep wagens. Voor het alternatief zal ik naar Mad Max 2 verwijzen.
flippert zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
sjamp zegt
@flippert: Inderdaad. Proost!
flippert zegt
@flippert: nutteloos, maar wel kort en to the point! Zouden meer mensen moeten doen..
lincoln zegt
@Pieter-Jan Catteeuw:
“herorganisatie” !!
dat is in de grote mensen wereld het zelfde woord voor “ontslagronde” ..
mashell zegt
@Pieter-Jan Catteeuw: Het is een feit dat naarmate een stuk tekst langer wordt deze meer waarheid bevat. Evengoed is het zo dat dat naarmate een stuk tekst langer wordt deze meer onzin bevat.
lincoln zegt
@mashell:
toen hij begon te beweren dat de aarde rond was ben ik gestopt met lezen ..
thijsied zegt
@Pieter-Jan: Riveting tale, chap!
bsxc2 zegt
@Pieter-Jan Catteeuw: Knap dat jij nog zo’n lang stuk tekst aan het typen bent geweest,de meeste hier interesseert het toch niks.
flippert zegt
@bsxc2: als je in een gesticht zit heb je daar de tijd voor
midasracer zegt
@Pieter-Jan Catteeuw: Jemig, dat ga ik niet echt allemaal lezen. Kan het ook in 10 woorden? Dit is een blog, niet het NRC.
Hupke zegt
@Pieter-Jan Catteeuw:
Of we maken de markten 100% vrij en we krijgen vanzelf een systeem dat duurzaam en efficient is.
kaasboerin zegt
Ach ja, Grieken, Fransen, NedCar personeel….
flippert zegt
@kaasboerin: precies, allemaal lui stakend tuig met een pamper van de vakbond om
nickjacker14 zegt
Er staat voor een paar miljoen aan prachtige sport wagens gaan die jaloerse Franse het vernielen ik zou juist blij zijn want hierdoor krijgen je land weer meer toeristen maar ja daar denken ze niet over na stelletje pannenkoeken
Mee zegt
Sinds wanneer is het “de autosalon” in plaats van het???
nibor zegt
@Mee: sinds het ontstaan van de Nederlandse taal denk ik? Het salon? De salon lijkt me toch het juiste.
maru zegt
@RRenault: Nee, daar heeft @Mee best wel een punt. Ik heb er het online woordenboek even op nageslagen, en inderdaad. “Het salon” is een handelstentoonstelling, met als voorbeeld “het autosalon”, en “de salon” verwijst naar een mooie kamer in een huis waarin je mensen ontvangt. Echter, als je Googled naar “Autosalon Parijs”, zie je dat er overal “de” gebruikt wordt. Er is dus ergens in de journalistiek iets misgegaan, waardoor “de” nu dient als de algemeen geaccepteerde vorm. Weird…
midasracer zegt
Vreemd, ik zie op Megafactories altijd allemaal van die blije werknemers. Maar nu besef ik dat ze in geen een Franse fabriek hebben gefilmd (tenzij je Bugatti meerekent).
Hupke zegt
@midasracer:
Een fransman die blij is als hij moet werken bestaat immers niet. Tenzij hij iets ambachtelijks op z’n dooie gemak mag doen. Je weet wel dat soort museum toestanden.
midasracer zegt
@Hupke: Vandaar dat ze ’s middags bij de lunch liters wijn naar binnen werken. Dat is om hun verdriet te verdrinken. Je zal maar een auto kopen die gebouwd is door een stel aangeschoten Fransen. Overigens hetzelfde gezien bij Airbus! Flesje witte wijn bij een bakje Cervelles. En ik dacht nog wel dat het lasagne was.
mashell zegt
@midasracer: bij BMW en Audi in Beieren is bier drinken aan de band toegestaan!
potver7 zegt
Wat ik me afvraag: hoe weet Autoblog dat het allemaal protestanten waren? Zaten er echt geen katholieken, moslims, hindoes, atheïsten of humanisten bij?