Autoblog onderzoek wijst uit dat de automerken het BPM voordeel graag in eigen zak houden. De BPM verdwijnt per 1 januari en dus dachten we op de redactie “Mooi! Dan zullen opties wel goedkoper worden” maar helaas bleek dat zelden het geval. Het lijkt erop dat de meeste Nederlandse importeurs liever kiezen voor fors meer marge op hun extra’s.
Sinds 2010 daalde de BPM al van 27,4% naar 11,1% op nieuwe auto’s en per 1 januari 2013 komt de BPM volledig te vervallen. Dat zou dus betekenen dat opties (op een beetje inflatie en 2% meer BTW na) gemiddeld 27,4% goedkoper zouden moeten worden per 1 januari 2013 en dat de prijzen nu al 16,4% minder BPM in zich zouden kunnen hebben. Helaas blijkt dat zelden het geval. De BPM korting verdwijnt namelijk vooralsnog in verreweg de meeste gevallen in de zak van de importeurs! De optieprijzen blijken voornamelijk gelijk te zijn gebleven, of zelfs te zijn gestegen.
We onderzochten prijslijsten van onder meer Renault, BMW, Mercedes, Peugeot, Audi en Porsche en richtten ons daarbij met name op de wat duurdere opties, omdat de verschillen daar het duidelijkst zijn. En wat blijkt: een metallic lak, panoramadak of verwarmde voorstoel kent vandaag de dag vaak een ongewijzigde consumentenprijs ten opzichte van de prijslijsten van 2010. In sommige gevallen werden opties zelfs duurder. Toch vreemd, want de importeurs hoeven inmiddels 16,3% minder BPM te betalen. Dat doet ons afvragen: waarom wordt dit voordeel niet gewoon aan de consument doorberekend?
De enige merken die wij tot op heden kunnen vinden die wél de volledige BPM korting doorberekenen aan de klant zijn nota bene merken die erom bekend staan retedure opties te hebben. Voor BPM voordeel (en dus goedkopere opties) moet u namelijk naar Audi of BMW. And on that bombshell…
Alwood zegt
Oplossing: even langs de dealer in Duitsland. Even narekenen natuurlijk maar nettoprijzen van autos liggen als het goed is op hetzelfde niveau en als opties dan goedkoper zijn…
xiran zegt
@Alwood: vanaf een mercedes c klasse gaat het verschil tellen .
griffendahl zegt
@Alwood: Hoe zit dat dan nu met de BPM plicht op ingevoerde auto’s kortom ?? Ben ik nu nog steeds duurder uit als ik een auto bij een Duitse dealer koop ??
Alwood zegt
@griffendahl: even rekenen per model met de cijfers uit dit topic klik
FelixF zegt
@Alwood: nettoprijzen lagen in Nederland juist vaak lager dan in Duitsland. Dit om de heftige BPM enigszins te compenseren.
Alwood zegt
@FelixF: volgens mij is dat een paar jaar terug verboden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ah, dus bij Audi gaat de marge op opties nu van 300% naar 289%… Meevallertje!
kaasboerin zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Like slapping Jesus in the middle of prair :)
solmatje zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Het kost wa maar dan hedde ook wa!
jrk68 zegt
@solmatje:
Ja, een VW die eindelijk een beetje uitrusting heeft….
Nu nog iets doen aan de betrouwbaarheid.
Dan heb je een mooie auto die je ook nog kan gebruiken….
solmatje zegt
@jrk68: Hij hoeft het niet langer dan 2 jaar te doen, dat houden ze meestal wel vol..
Emile_Benz zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: En toch boeren ze goed bij Audi…
Dat itt Saab. Daar kreeg je de accessoires er gratis bij en geld toe. En nog kregen ze die wagens niet verkocht…
Jochempie zegt
Dus met andere woorden: Het is gewoon afwachten totdat men nieuwe auto’s over de oostelijke grens gaat kopen, dan zullen de nettoprijzen wel weer dalen..
kaasboerin zegt
Ze willen dus gewoon minder (blijven) verkopen?
Als ik die fabrikant zou zijn had ik is effe bij de importeur aangeklopt.. Boefjes, wat is dat nou voor short-term zakkenvullen-en-wegwezen strategie..
Jesper zegt
@kaasboerin: Ik snap niet dat er nog geen fabrikant is die jou heeft aangenomen en in laten vliegen…
kaasboerin zegt
@Jesper: Pon is inmiddels gigagroot, en gigarijk. :)
En dat voor een ‘importeur’..
justaminifan zegt
Its time to end! See you next week!!
lamdi zegt
Ach, accessoires leiden toch af van t autorijden.. Abs en stuurbekrachtiging is tegenwoordig (bijna) altijd standaard.
Wat heb je nog meer ECHT nodig? Als je meer wil is meer betalen dus niet heel raar…
Mairsil zegt
@lamdi: Opties leiden af van het rijden? Volgens mij maken gimmicks als een headup-display het toch echt makkelijker om je ogen op de weg te houden. Een electrisch verstelbare stoel met geheugens zorgt dat je stoel en spiegels altijd goed staan. De metallic-gele lak leidt hoogstens andere bestuurders af. En het LSD maakt het rijden ook alleen maar leuker.
jrk68 zegt
@Mairsil:
LSD is reuze gevaarlijk in het verkeer, dan kan je net zo goed bezopen achter het stuur kruipen….
gregorius zegt
@lamdi: Wat heb je nou echt nodig?
In dat geval kan je thuis ook gewoon een oude TV van 50 cm hebben. Daarbij een harde k-bank van Ikea of eentje van je oma/tante van 30 jaar oud. En je kleding kan je ook makkelijk bij de Wibra kopen.
Als je 1 uur per dag in een auto zit, dan wil je als het even kan wel lekker zitten. Dan zijn opties als stoelverwaming en mooie lederen bekleding best leuk. Ook die climate-control is wel lekker. Als je je niet elke dag wil ergeren aan dat klote-TomTom ding op je vooruit (wat echt ZO lelijk is), dan moet je toch aan de sat-nav optie. En ja, mooie velgen, sportpakketje en dergelijke dingen zijn misschien overbodig; maar het maakt die auto wel mooier!
Dus ja, je hebt het niet nodig, maar je wil het wel!!
alassad zegt
Surprise surprise…
bsxc2 zegt
De meeste particulieren hebben hier toch het geld niet voor,alleen op de zakelijke markt kan je nog een nieuwe auto kopen + mooie accessoires.
Mijn tip: Koop gewoon een gebruikte auto met alle opties en lach de eerste eigenaar uit.
m19nl zegt
@bsxc2:
Jep, als geld een rol speelt dan liever een 2 jaar oude auto met alle opties dan een splinternieuwe die de eerste jaren veeeeeel meer afschrijft…
Pordon zegt
@bsxc2: Ja want zakelijke auto’s zijn altijd zo rijkelijk uitgerust…
ramshoek zegt
@Pordon:
Ik ken genoeg mensen die een 14% spaardiesel leasertje kiezen voor 14 / 15 mille en net zo lang doorklikken tot er in de optie lijst geen vakjes meer aan te vinken zijn (catalogusprijs intussen €22k+) en er dan achter komen dat ze nog steeds € 50,- onder hun leasebudget zitten.
Veel particulieren die hun 15k autootje tot boven de 22k aankleden, ken ik niet…
civicfk3 zegt
Voor 22k hb je nog niet eens een full options polo :’)
jrk68 zegt
@Pordon:
Bij mij kiezen ze daar wel voor ja, die kiezen voor een Full Options 14% Megane of Focus.
De laatste A3 gaat er in januari ook uit.
En ze mogen toch echt zelf kiezen….
bempi zegt
@bsxc2:
De meeste particulieren hebben het geld op de bank staan, maar geven het niet uit. Daar kunnen de banken vervolgens mee op de markt gaan beleggen in verschillende projecten zoals pensioenfondsen, griekenlanden & vastgoed enz. Vervolgens raken ze flinke bedragen kwijt en moet dat gecompenseerd worden middels bezuinigingen. De wereld is wel makkelijk te lezen hoor.
SvenB zegt
Over accesoires betaal je nooit bpm,dit aangezien ze bij de dealer pas aan de auto worden toegevoegd.
Opties zijn af fabriek en daar betaalde je dus wel bpm over.
hamerhaai zegt
@SvenB: Klopt! Over accessoires betaalden we al geen BPM, dus er is ook geen vrijval.
Denk aan: trekhaken e.d., worden (of werden.. jaren terug) allemaal ingevoerd en gemonteerd bij Pon in Leusden.
waverider zegt
Volvo houdt het niet in eigen zak, tenminste zo lijkt het. De V60 en S60 worden in sommige gevallen ruim 4000 euro goedkoper.
FelixF zegt
@waverider: Maar het gaat hier niet om de auto’s maar om de opties.
hetvijfdewiel zegt
“Dat doet ons afvragen: waarom wordt dit voordeel niet gewoon aan de consument doorberekend?”
1. Wie is ons?
2. Waarom wel?
autoblogger zegt
@hetvijfdewiel:
1 Autoblog
2 omdat dat de bedoeling is van de BPM verlaging?
TimoBac zegt
Go figure! Audi en BMW??
autoblogger zegt
Let op: de daling van de BPM is veel groter dan 16 procent. Het is namelijk 16 procentpunt en dus eigenlijk 60 procent! (geldt overigens alleen voor af-fabriek accessoires)
Hubert zegt
De nettoprijzen waren al de laagste van Europe (om de BPM te cmpenseren)
Nu is de BPM weg, dan gaan de nettoprijzen gewoon omhoog richting de nettoprijzen van de rest van de EU.
Niet echt verrassend dus…
mashell zegt
@Hubert: Is het geen fabel dat de netto prijzen nog steeds lager zijn. Er is een tijd geweest dat Nederland en Denemarken lagere prijzen voor belastingen hadden. Dat mocht van de EU niet en de fabrikanten waren er ook niet gelukkig mee omdat er een grijze importcultuur ontstond vanuit NL en DK naar andere europese landen. Maar dit is al jaren terug opgehouden.
pomoek zegt
Ik zag bij de Volvo V60 een “portable navigatie” in de prijslijsten staan. Feitelijk is dit een oud Garmin navigatie systeem dat destijds voor zo’n 250 euro leverbaar was. Bij Volvo vragen ze hier vrolijk 695 euro voor. meer dan 2,5 keer de consumentenprijs! En dan heb ik het nog niet eens over de ingebouwde navigatiesystemen die vaak vrolijk voor € 1000,- of meer in de prijslijsten staan. Autodealers hebben nooit reële prijzen gerekend voor accessoires. Geen wonder dat de consument nu zonder erbij na te denken dezelfde bedragen blijft betalen voor accessoires. Complimenten overigens voor het feit dat jullie dit wereldkundig maken, mij was het inderdaad nog niet opgevallen!
totske zegt
Gewoon niet ouwehoeren! Als je geld zat hebt om een dikke auto te rijden maakt het toch niet meer uit of je nu een paar procent meer of minder moeten betalen!
Emile_Benz zegt
Tja, de dealer heet niet voor niets dr steeler…
TJ_1987 zegt
Wat een flauwe kul artikel, de BPM verdwijnt maar wordt direct vervangen door een hogere CO2-tax.
CasperH zegt
@TJ_1987: hoeveel CO2 zou een bekerhouder uitstoten eigenlijk?