Het is weer maandag, tijd om de laatste auto-ongein van drie losgeslagen Britten in de baas zijn tijd online terug te kijken dus!
Eerst gaat Richard Hammond in een Skoda Fabia rallymonster de strijd aan met een man met een jetpack op zijn rug. Vervolgens gaat Jeremy Clarkson los in een Maserati Granturismo MC Stradale. En een Mercedes C63 AMG Black Series. En die zijn natuurlijk allebei helemaal bagger, op Jeremy’s manier. Stiggie trapt ze ook nog even over het Top Gear baantje en de uitkomst van die battle is verrassend te noemen.
Vervolgens zien we een hippie (Matt Smith) een rondje rijden in de Keurig Geprijsde Voiture, maar het meest interessante deel voor ons is misschien wel wat daarna komt: Jeremy Clarkson en James May maakten de balans op na het Saab avontuur. De heren voelen wat oude modellen aan de tand en uiteraard komen er wat vertrouwde clichés voorbij.
Oh, Autoblogger, pak jij even koffie? Ik was gisteren nog te druk met mijn tassen uitpakken na mijn vakantie, dus ik ga hem ook even terugkijken nu. Napraten over deze aflevering kan uiteraard in de comments!
dennisr zegt
YES! kijk0n! :)
burninrubber zegt
Had alleen het einde gezien (mooi trouwens) dus moet ff kijken
Hubert zegt
Heerlijk ontnuchterend commentaar op het Saab gebeuren.
GM is eigenlijk helemaal niet de oorzaak van de misere.
Maar de eigenwijsheid van de Zweden.
kaasboerin zegt
@Hubert: Ja man, het is GM’s schuld.. Not.
Hubert zegt
@kaasboerin:
Natuurlijk zoek je als Nederlander de schuld bij iemand anders (Zie ook Calimero…)
VolvoXCseries zegt
@Hubert:
De directie van Saab weigerde het merk te verloochenen met gerebadgede Opel’s en bleef stug vasthouden aan de eigen visie en dat heeft helaas wel (te) veel geld gekost. Ik durf wel te stellen dat Saab GM op het feit heeft gewezen dat je met eenheidsworst en eindeloos rebadgen niet succesvol bent en dat Saab met het faillissement van General Motors hun gelijk hebben weten te behalen en dat het dwarsliggen van GM humoristisch gezegd ouderwets bitchen is van GM omdat er een bedrijf in hun portefeuille zat dat het wel bij het juiste eind had maar simpelweg is doodgezwegen
lincoln zegt
@VolvoXCseries:
hoe is Saab dan ooit in handen van GM gekomen ??
Hubert zegt
@lincoln:
Saab was zo goed als failliet (te dure / goede / over-engineerd / aparte auto’s) en GM zag dit als mooie aanvullinmg op hun bestaande portefeuille.
lincoln zegt
@Hubert:
Saab was dus naar de klote geholpen door de Zweedse rekenmeesters die door de Zweedse werknemersbescherming onontslaanbaar waren ..
en alsnog kapitein op hun verkochte schip wilden blijven ..
GM kon dat toen makkelijk betalen ..
maar parasieten blijken op ten duur altijd te duur ..
maakt niet uit hoeveel geld je erin propt ..
VM moet het serieus moeilijk gehad hebben ..
midasracer zegt
@Hubert: Je bedoelt met eigenwijs dat Saab serieus probeerde om een goede en veilige auto te bouwen? Dat was namelijk de conclusie van het item. Ze deden gewoon teveel hun best, dat is volgens mij wel een standbeeld waard.
gregorius zegt
Kan iedereen even seeden vanavond rond 1900; kan ik m mooi na werk even binnenhalen!
kraakensmaak zegt
Dat stuk van Clarkson over de c63 amg bs en de Maserati was wel weer erg voorspelbaar, had niet verwacht dat hij zou toegeven dat de nieuwe beter is dan zijn “oude” clk amg. Als je de traction control gewoon aanlaat zal het wel meevallen hoe tail happy de amg is.
E34M5Touring zegt
@kraakensmaak: Nou het schijnt ook een beetje te liggen aan de 255 achterbanden. Nou niet bepaald veel rubber voor 500+ pk. Chris Harris noemde dit ook tijdens zijn test op vier thuisbrengertjes. Daarom verbaasde me het erg dat ie zo’n snelle tijd wist neer te zetten
Dev zegt
@kraakensmaak: Ik vond het ook wel komisch hoe Clarkson z’n punt probeerde te maken dat er wéér een AMG is met te veel vermogen zonder het kwijt te kunnen.
Bewijst Stig vervolgens het tegendeel en is hij eigenlijk uitgeluld. En volgens mij kan de Benz nóg een stukje sneller want hij heeft bij verscheidende media al een flink poepje laten ruiken aan de M3 GTS.
kaasboerin zegt
@Dev: Yep.. En ik heb besloten een BMW i8 te kopen puur en alleen op basis van Hollywoodfilm Mission Impossible…
964rs zegt
Vond het een leuke aflevering alleen het stukje van saab duurde me een beetje lang
meneersander zegt
@964rs: te lang? Dat was het mooiste van het hele seizoen!
964rs zegt
@964rs: en als je het misschien had gezien. Op het schermpje in de merc stond dat in zn banden 3,6/3,7 bar druk stond. Als dat echt zo is snap ik wel dat ie zo tail happy was
midasracer zegt
@964rs: Dat viel me ook op. Volgens mij hadden ze dat met opzet gedaan om minder grip te krijgen voor de rokerige plaatjes. Maar dan zeuren over dat de banden na 6 ronden op waren is gewoon zielig en de boel bedotten.
Mairsil zegt
@midasracer: De banden waren na 4 laps al op… En natuurlijk is dat alleen als je als een volslagen malloot rijdt, maar dan nog zijn er niet veel auto’s waarbij je de banden zo snel op kan roken. Vergelijk het met de Tesla die na 60 km ofzo leeg was. Dat gebeurt ook alleen als je als een malle rijdt, maar het is nog steeds niet best dat het kan.
Dimglor zegt
Was best een goeie aflevering… Het begin was weer een typisch stukje Top Gear madness… De test was best goed, mooie wagens enzo… maar het beste stuk was toch het Saab stukje…
widodh zegt
@Dimglor: Idd! Dat Saab stuk was erg goed en liet een historie zien die ik niet goed kende.
Wel jammer, zo zie je dus maar dat er voor degelijke auto’s te weinig markt is. Saab wilde gewoon keihard aan de veiligheid werken, maar daar kijkt men bij de koop dus weinig naar.
Dimglor zegt
@widodh: Wel jammer eigenlijk. Ik vond de Saabs wel wat hebben…
Het voordeel met Saab was ook dat hun klanten enorm merktrouw waren… Jammergenoeg was hun klantenbestand niet groot genoeg om het merk boven water te houden….
mclarenmercedes zegt
Heerlijke bak die Mercedes, ook in het p0rnogeel :D
laurensl zegt
Dat stukje waar ze lieten zien wie welke wagen rijdt was top :D
raphael zegt
Ouderwets leuk!
RubenPriest zegt
Was een leuke aflevering :)
VeniVidiVici zegt
Verdorie, waarom spelen die filmpjes van Streetfire nooit goed af en stoppen ze halverwege de rode tijdbalk op m’n mobiel? :?
Hupke zegt
Doe mij die oude CLK AMG BS maar die ziet er tenminste nog uit.
Zeg nu zelf dit ziet er toch veel beter uit dan die kanarie:
Rohrl-fan zegt
@Hupke: Ieder zijn ding zegt men dan bij ons in België… Ik ben een grote fan van de CLK63 Black Series, maar de gele met spoilers vind ik toch echt wel NOG knapper!
Dimglor zegt
@Hupke: Laten we zeggen dat de Clk er niet zo agressief uitziet. En hij is een stuk “klassieker” gelijnd… Ook het gegeven dat ie niet zo’n knoert van een spoiler heeft verandert veel aan het uiterlijk van deze… Die Clk is inderdaad ook een prachtige wagen, maar die C Black vind ik ook niet mis…
sanderzuyderduyn zegt
Ik dacht dat na de Maserati en de Mercedes C63 AMG, ze zouden doorgaan met de nieuwe BMW M5, ik zat al op het puntje van me stoel maar helaas.
xilver zegt
Ik vind dat geel echt pimp op de BS. Echt niet de normale manier van doen voor Mercedes en het gaat ze erg goed af.
bozewolf zegt
Ik vond dat stukje over Saab niet alleen cool vanwege de sentimentaliteit (snif) maar ook die dak-val crashtest was komisch. Voor sommigen was de uitkomst geen verrassing. Ik ken twee gevallen binnen mijn sociale cirkel waar mensen hard zijn gecrasht met een 900.
De moeder en broer van een kameraad van mij. Moeder is in slaap gevallen achter ’t stuur en ze zijn de sloot in gefloept (met aardige snelheidje nog wel). Allebei helemaal niks. Auto total loss.
Andere was m’n neef in z’n mooie zwarte 900 Turbo Aero. Moest op een provinciale weg opeens uitwijken voor een inhalende motorrijder, vloog een weiland in en rolde 4 keer.
Had helemaal niks behalve veel woede en verdriet om zo’n arme Aero, die was ook total loss namelijk.
En vrienden van vrienden kregen met een 900 in Zweden een echte eland op de voorkant. Alle inzittenden okee, de eland was minder okee, de Saab was er ook niet best aan toe.
Goeie auto’s.
jobh zegt
Hoeveel afleveringen komen er nog na deze?
laurensl zegt
@jobh: 2 denk ik.
jaapiyo zegt
Na wat ik over de BS gelezen had had ik al enigszins verwacht dat Jeremy ‘m af zou kraken maar je weet het nooit met die snuiter en zijn liefde voor Mercedes.
Maar ja, dus toch…te hard geveerd maar alsnog geen grip op het circuit. De AMG jongens moeten nog even oefenen dus om een chassis te ontwikkelen (of aan te passen meestal in het geval van AMG) dat de auto het vermogen ook kwijt kan.
Ralph1 zegt
@jaapiyo: Vandaar natuurlijk dat ie sneller is dan een R8 V10, net zo snel is als een SLR en een stuk sneller is dan een M3 GTS. Haters finna hate.
Mairsil zegt
@Ralph1: Hij was toch nog anderhalve seconde trager dan een oude Nissan, blijft allemaal relatief. Het lijkt er wel op dat het net als de meeste 911s een auto is waar je goed voor moet kunnen rijden, om de snelheid er uit te krijgen.
anakiet zegt
@Ralph1:
Sneller dan een R8 ?? Denk et niet. Sowieso is er ook nog een R8 GT, die veel meer een concurrent is van deze, en die is een stuk sneller.
kniesoor zegt
Even voor de goede orde : de C BS die door Top Gear werd getest, was voorzien van een optioneel spoilerpakket, dat behalve de taartschep achterop ook de zijvinnetjes aan de voorspoiler etc omvat. Zonder die meuk erop is ’t – zeker in een donkerder kleur – een tamelijk beschaafde verschijning, vergelijkbaar met een CLK BS zonder achterspoiler (ja, zo’n onding was optioneel ook op een BS te krijgen – BAH !).
Het is waar, dat het niet eenvoudig is om al het vermogen van ’n BS goed in snelheid om te zetten, dat vergt flink oefenen. En zelfs als er flink geoefend is, is dat – getuige lomperik Clarkson – geen garantie dat het lukt. Wel een beetje sneu, dat-ie dan ter maskering van z’n onkunde (quasi)lollig gaat doen door in 4 rondjes de banden op te roken.
baasbas zegt
@amghans: Ik zie het anders. Hij maakt het punt dat je getraind coureur moet zijn om fatsoenlijke snelheid uit de auto te krijgen. Normale stervelingen eindigen achterstevoren in een kolom van rook als ze eens zin krijgen om dat ding de sporen te geven.