We blikken wederom vooruit op het komende jaar.. Wat gaat er gebeuren en wie doet welke voorspelling?
Alwood: Hmmmmm.. Volgens mij gaat de autobranche het komend jaar heel zwaar krijgen. Eigenlijk is de trend dit jaar al ingezet, autoverkopen en consumentenvertrouwen blijven dalen. Nu vooral ook bij de merken met kleine muesliwagentjes. De Europese autoindustrie krijgt het sowieso zwaar. Opel eindelijk failliet. Volkswagen heeft echter geld zat om op te drijven. En de enige reden dat Fiat blijft bestaan is een redelijke thuismarkt voor chrysler.
De Porsche 918 wordt een feest, BMW staat weer een beetje verder van de liefhebbers af met hun geneuzel in de hybridemarkt. Mazda MX-5 opvolger, krijgen we ‘m te zien? Wordt een verrassend nieuwe auto, gewijzigd concept maar rijdt fantastisch. Oh, en lokaal gaat Lexus het denk ik nog vrij relatief goed doen. Concurreren met audi enzo.. Met die nieuwe muil moet het ze wel lukken.
Autoblogger: Komend jaar wordt een keerpunt. Het geven van al die subsidies heeft teveel gekost, de schatkist moet aangevuld worden. De overheid richt zich daarom langzaam op het geven van extra boetes. Niet alleen verkeersboetes, maar ook vervuilboetes. Mensen met een auto met G-label (V8-V12) krijgen een aantekening bij de belastingdienst en ontvangen extra kwartaalaanslagen. Tevens zullen dit soort auto’s gemerkt worden met speciale stickers. In sommige kringen worden deze stickers gezien als statussymbool, maar het kost de eigenaren veel geld. Naast alcoholcontroles komen er namelijk ook stickercontroles, de boetes zijn hoog. Heel hoog. Daarnaast worden bij sommige pompstations variabele benzineprijzen geïntroduceerd, auto’s met sticker betalen een hogere benzineprijs (en dus meer accijns). Een deel van de extra inkomsten zal gebruikt worden voor het uitdelen van presentjes aan eigenaren van elektrische vervoermiddelen zoals de Twizy en de Leaf. Denk aan voedselbonnen, vocht regulerende creme en andere schoonheidszalfjes. The end is near..
CasperH: Fuck it, tijd voor optimisme. Ondanks de wat mindere economische tijden worden er komend jaar dus meer auto’s verkocht dan afgelopen jaar. Mensen geven wel iets minder uit en kiezen daarom voor een iets kleinere auto met een hoger uitrustingsniveau.
En dan: supercarwars! We zien eindelijk de Ferrari Enzo opvolger en ook de Porsche 918 is helemaal klaar voor actie. Het wordt F40 versus 959 all over again en dat heeft ook z’n effect op de autokeuzes van de gewone man. De beleving komt terug, de felrode auto kleurt het straatbeeld, sportpakketjes worden massal aangevinkt en hot hatchbacks en betaalbare sportauto’s zijn populairder dan ooit. En over de hot hatchback gesproken: de Peugeot 208 GTI verrast vriend en vijand en is beter dan de Renault Clio RS. In je gezicht, Renault Sport. En ook mooi: de benzineprijs zakt weer tot vlakbij de €1,50. Jep, 2013 wordt een mooi jaar.
Dennis: Zonder een goede glazen bol blijft het lastig voorspellingen te doen, maar desondanks heb ik een aantal verwachtingen. We gaan in 2013 meer horen van de Chinezen. China zal in Europa steeds meer voet aan de grond krijgen, door Chinese modellen op de Europese markt te introduceren of door een volledige overname van een Europese autobouwer.
Er is al flink ingezet op elektrisch rijden, maar alle inspanningen ten spijt, blijft het elektrisch rijden achter bij de verwachting. En van Alfa Romeo hoeven we ook in 2013 niets te verwachten.
Voor autodealers blijven de vooruitzichten slecht. Marges blijven onder druk staan en het aantal dealervestigingen zal met minimaal een kwart afnemen door fusies of sluitingen.
De automobilist blijft traditiegetrouw een gewillige melkkoe. Door maatregelen van onze overheid zal het autorijden in 2013 nog duurder worden.
De literprijs voor euro95 zal in 2013 de magische grens van 2 euro doorbreken.
Maru: Ik zie twee kampen in autoland ontstaan. De eerste bestaat uit de grote groep mensen die helemaal niets om auto’s geven en het ze dus geen reet uitmaakt waar ze in rijden, zolang het maar voordelig is. Voor meneer is dit dus een bluemotion, hybride of ev van de zaak (het liefst met 0% bijtelling), voor mevrouw een klein stadsautootje met 2, 3 of geen cilinders. Voor zover zij er een nodig heeft, natuurlijk, want de bakfiets blijft aantrekkelijk voor de hippe moeder.
Een direct gevolg, dat ook het afgelopen jaar al goed merkbaar was, is dat de tweedehands markt overspoeld raakt met ex-leasebakken waar geen hond op zit te wachten. Kamp 1 rijdt namelijk in het nieuwste van het nieuwste zonder ook maar één optie aangevinkt te hebben, en hun wederhelft vindt de auto’s te groot en niet groen genoeg. “Want alleen nieuwe auto’s zijn goed voor het milieu.”
Nee, de honden waar ik hier over spreek vormen kamp 2. Dit zijn de autoliefhebbers. Steeds meer bewust van vervuiling, maar willen niet hun rijplezier opofferen ten behoeve van. Gelukkig wordt er in 2013 gehoor gegeven aan hun gebeden. Fabrikanten richten zich bewust op zowel de boomknuffelaars als de petrolheads door het nieuwe gamma op te splitsen. Aan de ene kant hebben we Zoeii en Prii (de reclames laten bloemen en lachende bijtjes zien), aan de andere kant de GT 86’s (reclames met powerslides en explosies). Wat mij betreft een positieve ontwikkeling, want ik zag het een jaar geleden nog somber in voor mijn rechtervoet. Nu doet-ie weer een vreugdedansje, hopelijk met een lekker dikke V8 eronder. Laat ze maar brullen!
Ricardo: De komende twaalf maanden zullen de autoverkopen mondiaal stijgen, maar in de Europa blijft het ruk waardoor PSA noodgedwongen fuseert met BYD en Warren Buffet als CEO wordt aangesteld. Hij kondigt een vertrekstrategie aan om onder het socialistische juk van Hollande uit te komen en gaat met PSY (samenvoeging van PSA en BYD) naar Zuid-Korea. Bij GM viert optimisme hoogtij en worden alle elektrische auto-projecten geannuleerd. Bob Lutz (114) wordt aangesteld aan Chief Gas Guzzler en hangt overal onzuinige viercilinders, slome zescilinders of draaikolk-in-de-tank-V8’s in. De Cadillac Sixteen gaat eindelijk in productie, en troeft zelfs de Veyron SuperDuperSport (1.800 pk) af.
De door Casper aangehaalde supercarwars komen tot een tragisch dieptepunt als de McLaren P1 een elektronische ramp blijkt, de Porsche 918 Spyder diverse autojournalisten verwondt wegens vuurspuwerij uit de hooggeplaatste uitlaten en in de Ferrari F150 niet te rijden valt omdat de 39 make-up spiegels met verlichting -zelfs een in de vorm van CEO Lapo Elkan- het rijzicht belemmeren. Pagani profiteert. Wachttijd van een Huayra loopt op tot 13 jaar.
BMW strijdt lustig door tegen Audi en verzint een nieuwe niche: FLRR-aandrijving, waarbij alleen het linker voorwiel en het rechter achterwiel worden aangedreven. Dit blijkt extreem CO2-gunstig. Zeker in combinatie met driecilinders. De 611i valt hierdoor in de 14% bijtelling.
In Nederland daalt de werkplaatsomzet van dealers nóg verder waardoor de prijzen rap omhoog gaan. Gemiddeld uurtarief bij VAG: €287. Universele garages gaan gouden tijden tegemoet. Leaserijders in een EV met range-extender worden verplicht gebruik te maken van een oplaadpunt. Wie té onzuinig rijdt in zijn of haar Ampera/Volt/Prius Plug-in wordt door de fiscus aangeklaagd voor belastingontduiking. Maximale celstraf: 12 jaar. Er ontstaat een klopjacht. Nederland keert zich massaal tegen EV-leasesletten en op staatsgevaarlijk.autoblog.nl worden ze met naam, toenaam en kenteken in het zonnetje gezet nadat Sacha de database van Leaseplan hackt en inzicht krijgt in de verbruikscijfers. Wetsvoorstel van Ton Elias (VVD) om ze van de linkerbaan te verbannen wordt door alle partijen gesteund.
Robbie: 2013 gaat het jaar worden van:
– Diepe crisis bij (niet-Duitse) Europese autofabrikanten: Ontslagen, gesloten fabrieken etc
– Fiat besluit Alfa toch te verkopen aan VW en de 4C komt als Abarth op de markt
– De zeepbel die “elektrische auto” heet wordt definitief doorgeprikt
– Mercedes en Renault gaan nog nauwer samenwerken. Net als BMW & Toyota
– Ondanks de nieuwe geldschieter blijft Aston Martin het moeilijk hebben
– Spyker ontvangt nooit het beloofde geld uit China
– Ford wordt groter dan GM (in de VS)
– Hét jaar van de waarheid voor nieuwkomers als Fisker en Tesla
– De nieuwe Qoros GQ3 blijkt opvallend goed te rijden
– Hybride supercars (918, F150, P1) blijken toch een stuk minder spannend dan hun voorgangers
Sir Smokalot: Nederland krijgt alleen 2 en 3 cilinders volgend jaar. Wil je een v8 of meer, dan moet je je eerstgeborene opofferen.
De Chinezen kopen PSA en Fiat krijgt een miljardendonatie van Silvio Berlusconi, die opnieuw tot president van Italië is verkozen. Er worden 23 nieuwe alfa’s, 19 Lancia’s, en 96 nieuwe Fiats aangekondigd, waarvan driekwart een variant van de 500 is. Uiteindelijk komt hier niets van terecht, want crisis.
BMW koopt DeTomaso, en maakt hier een prestigemerk van dat de spirituele opvolger van de 8 serie maakt. Mini daarentegen komt met een crossover die nóg lelijker is dan de Paceman. BMW zelf gaat volle bak aan de voorwielaandrijving, en introduceert de eerste 7 serie met driecilinder. Gelukkig geeft de 4 serie ze een hoop krediet.
Op persoonlijk vlak: Luca de Montezemelo overlijdt door een uit de hand gelopen sessie extreem zonnebanken. In plaats van hem komt Federico, de getrainde dolfijn, aan het hoofd van Ferrari te staan. Dieter Zetsche raakt verwikkeld in een kinderpostzegelschandaal, en moet aftreden. Victor Muller volgt hem op.
Wouter: 2013 wordt het zwaarste jaar ooit voor de Nederlandse automobielbranche. Kabinet Rutte-II doet nog meer onzalige voorstellen die de koopkracht aantasten, maar het volk pikt dit medio tweede kwartaal niet meer. Het kabinet valt en na de verkiezingen komt de coalitie van CDA, D66 en SP met gedegen plannen om vertrouwen en economie te herstellen. Even tandjes op elkaar dus, maar na de zomer 2013 wordt het allemaal beter.
Door de crisis worden autokopers nog conservatiever, het aandeel zilver, zwart, grijs, donkerblauw stijgt. De tegenbeweging wordt ingezet onder leiding van trendbepalers zoals de presentatoren van de BNR Nationale Autoshow (*kuch*). Langzaam wordt het een statement om een “echte” kleur te kiezen. Niet alleen laat het zien dat je smaak hebt, maar het toont ook aan dat je gefortuneerd genoeg bent om je niet druk te maken over de eventuele extra afschrijving. Trendkleur is net als in 2012 groen, maar dan een tint lichter.
De Chinezen komen en verjagen de Koreanen, nadat die marktaandeel van de Japanners hadden afgesnoept. Extra spelers op de markt betekent dat de spoeling nog dunner wordt, ook voor de Europese fabrikanten. De premium merken blijven nog wel presteren, maar voor de anderen is er weinig licht aan het einde van de tunnel. In 2013 vallen er geen autofabrikanten om, maar PSA moet wel bij de Franse overheid aankloppen voor steun. De Fiat groep snijdt (weer) in diverse plannen omdat de omzet blijft tegenvallen. Concreet betekent het dat alle mooie plannen voor Alfa Romeo (weer) op de lange baan worden geschoven.
dennisr zegt
Uiteraard lekker blijven bukken voor de overheid, zeker op auto gebied.
salberts93 zegt
ik ben wel voor Casper’s 1,50 voor benzine ^^ leve optimisme!
fristie zegt
Wouter… +1
sdk16420 zegt
@autoblogger
Bestaat die sticker niet al in de vorm van een V12 badge? (Bijvoorbeeld meer dan een ton prijsverschil bij Mercedes voor een x63 of een x65)
fristie zegt
@sdk16420: Dat moet je zien als een medaille
JamesBond007 zegt
@fristie:
Benieuwd wat al die wannabee S65, R32 eigenaren doen met hun Neppe v12 en R badge als ze daadwerkelijk meer moeten betalen voor hun badge.
alcantara zegt
Allemaal leuk en aardig, maar waar blijft de prognose van sacha?
Alle andere meningen zijn overbodig.
dheep zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
norge zegt
Hyundai koopt BMW en Mercedes wordt aan de Chinezen verkwanseldt,Audi…sorry VAG wordt verboden door Greenpeace.Alle auto’s worden verplicht Hybride en het woord premium wordt op straffen van zweepslag verboden.Toyota krijgt een boete van 10000000.0000000 Dollar omdat je jezelf klem kan zetten tussen de deuren met je geslachtsdeel en gaat vervolgens alleen nog maar Lexus maken.
roberto zegt
@norge: Dat je het jaar toch nog afsluit met een reactie waar ik om kan lachen, proficiat!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
2013 word het jaar van MyCar! Alvast een voorzichtige voorspelling, word vervolgd…
alcantara zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: wordt
jrk68 zegt
@alcantara:
Dat je een paar vingertjes, (een stuk of 10) mag verliezen vandaag….
Zijn we eindelijk van dat zielige spellings/grammatica gezeik af….
Kunnen we volgend jaar weer fijn over auto’s discussieren.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Met dt.
dheep zegt
@jrk68: Zo vlak voor het eind van het jaar ben ik het toch een keer met je eens.
jrk68 zegt
2013 wordt gewoon een mooi jaar.
Autorijden en studeren worden weer elitaire bezigheden zoals het hoort. Het gepeupel wordt weer terug in het hokje gestopt waar ze horen.
Leaserijder gaan eindelijk de werkelijke kosten betalen, dus mijn 40% bijtelling.
Ongeacht of het een EV, hybride of ander zogenaamd zuinig hok is.
Yep, ik zie 2013 zonnig in….
Het gaat eenieder hier goed in 2013….
bmwpowerm5 zegt
2013 word een klote jaar. bedrijf failliet de m5 komt via een veiling bij een petje terecht
de f10 m5 word de Gay Car of the year 2013
klein lichtpuntje bmw kampioen in de dtm
alcantara zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
bmwpowerm5 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Jokkebrok zegt
Kommer en kwel voor komend jaar!
jrk68 zegt
@Jokkebrok:
Komkommer en kwijl, lijkt mij een realistischer vooruitzicht.
E34M5Touring zegt
China neemt Amerika over en bouwt er een enorm pretpark.
sdk16420 zegt
@E34M5Touring: *neemt het pretpark over
E34M5Touring zegt
@sdk16420: Zoveel pret heb je als Amerikaan op het moment niet.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Nee, maar 1 grote hylarische poppenkast blijft het wel….
E34M5Touring zegt
@jrk68: Ach, ik kom er regelmatig en zolang je weer naar huis kan is er niks aan de hand. Als je daar nu werkloos bent wordt het een ander verhaal. Vermaak me er altijd prima.
jrk68 zegt
De eerste keer dat ik daar kwam was net na de 1ste golfoorlog. Toen was het ook niet best in Florida.
Het is natuurlijk wel een ikke, ikke en de rest kan sterven apenland.
Mensen die het een halfjaar daarvoor heel goed hadden lagen ineens op een bankje in het park.
Nu vind ik het sociale vangnet hier overtrokken maar zo als daar hoeft het ook niet te worden.
4991 zegt
De plannen van Ricardo zijn toch de betere.
pleiades zegt
Ik vond het verhaal over die peugeot van @CasperH maar onzin :D
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Oh @ricardo … :)
heidekonijn zegt
Marchionne wordt gespot terwijl hij -enkel gehuld in een slobbertrui- probeert weg te vliegen op zijn zaktelefoon. De Agnelli’s beginnen uireindelijk toch door te krijgen dat hij gekker is dan een wezel op alcohol en rohypnol en laten hem interneren. Onderweg naar het gesticht wordt hij gelyncht door Italianen, mussolini stijl. De Agnelli’s geven het op, verkopen Fiat aan Geely en Alfa aan Tata. Die hebben nu het laatste stuk van de puzzel en zetten een premium offensief in waarbij Alfa de middenklasse inpakt, Jag de luxo-barges, en LR de Suvs. BMW en co zien verkopen dalen als gevolg. The balance in the force has been restored.
Joel_D zegt
Ik hoop niet dat autoblogger gelijk krijgt. Wij hebben 2 auto’s met een G-label in de garage staan. Hoop toch niet dat we die moeten verkopen. :(
Verder +1 voor Caspers optimisme!
autobart zegt
Wel lekker dat mierenneuken van de overheid over die energielabels… Die benzine koffiemolens hebben enkel problemen en zuipen olie… Lang leve de zware atmosferische motor!
Hulde!
http://www.youtube.com/watch?v=9h4rukdXp10
zakar36 zegt
Ach gewoon dikke 5,6,8,10 en 12 cilinders kopen(2de hands welteverstaan)
sandervolvo zegt
denken julie nou echt dat ik dat ga lezen?