Veertig jaar quattro, dat moet gevierd worden! Daarom is hier de Audi TT RS 40 Jahre quattro.
Op misschien Jeep na zijn er weinig merken die zo sterk geassocieerd worden met vierwielaandrijving als Audi. De term quattro staat inmiddels voor veel meer dan alleen vierwielaandrijving. Dit jaar is het 40 jaar geleden dat Audi het systeem voor het eerst toepaste.
Jubileum
Als Prior Design meer aandacht besteed aan het jubileum dan Audi zelf gaat er natuurlijk iets niet goed. Daarom presenteert Audi nu een special edition om het 40-jarig jubileum luister bij te zetten. Dat is ten slotte hoe je bij een mijlpaal stilstaat in autoland.
Walter Röhrl
De auto die is uitgedost als feestkonijn is de Audi TT. Als inspiratie is uiteraard de Audi Sport quattro S1 genomen, de auto waar het allemaal mee begon. Om iets specifieker te zijn is het bovenstaande exemplaar, waarmee Walter Röhrl in 1987 de Pikes Peak Hill Climb won, als uitgangspunt genomen.
Striping
De Audi TT heeft daarom dezelfde striping gekregen als de auto waarmee Röhrl destijds de Pikes Peak bestormde. Verder valt er op de flanken quattro te lezen, want daar draait het uiteindelijk allemaal om. Een erg gave toevoeging zijn de witte velgen, iets wat we best wel eens vaker terug zouden willen zien op hedendaagse auto’s.
Carbon
De Audi TT RS 40 Jahre quattro is verder voorzien van een lading carbon goodies. Naast een prominent aanwezige spoiler is de TT uitgerust met een diffuser, splitter en een luchtinlaat in de motorkap. Op een normale TT tref je dit allemaal niet aan. Wél als je een TT met Performance Parts besteld. Deze onderdelen zijn dus niet exclusief voor de 40 Jahre quattro.
280 km/u
In motorisch opzicht is niets veranderd. Dat betekent dat je 400 pk en en 480 Nm tot je beschikking hebt. Niet zoveel als de auto van Walter Röhrl destijds, maar genoeg om een hoop lol te beleven. Audi heeft voor de gelegenheid wel de teugels iets laten vieren wat de snelheidslimiet betreft. De begrenzer zit nu namelijk op 280 km/u in plaats van 250 km/u.
Interieur
In het interieur is de striping van Röhrl’s Audi wederom terug te vinden. Verder is het vooral alcantara wat de klok slaat. Voor het extra rallygevoel is de achterbank optioneel te verwijderen. In plaats daarvan wordt er dan een carbon frame geplaatst. Dat scheelt toch mooi weer 16 kg. Uiteraard zijn er ook diverse inscripties die duidelijk maken om welke special edition het gaat.
Oplage
De Audi TT RS 40 Jahre quattro is gelimiteerd tot een oplage van – je voelt hem al aankomen – veertig stuks. Het slechte nieuws is dat deze allemaal bedoeld zijn voor de Duitse markt. Één troost: met een prijskaartje van €114.040 kon je hem waarschijnlijk toch niet betalen.
Ter afsluiting: de epische beelden van Pikes Peak 1987 met in de hoofdrollen Walter Röhrl en de Audi Sport quattro:
melkkoe zegt
Audi was z’n tijd ver vooruit met quattro. Merken als Mercedes en BMW hebben enkele jaren geleden toch toe moeten geven dat 4wd op topmodellen gewoonweg de beste optie is
dedon zegt
@melkkoe: Ja, want Audi was de eerste met 4wd, toch?!?
HZW zegt
Nee, 4WD was er al lang, maar dat waren meestal all-terrain modellen.
Audi was ook niet de eerste met een NON all-terrain 4WD auto.
De Jensen FF (Interceptor based) was een 4WD Grand Tourer gebouwd tussen 1966 en 1971.
De Audi ür-quattro was wel Audi’s eerste 4WD model waar het allemaal mee begon.
B.t.w. dit is wel een heel slap aftreksel om 40 jaar quattro te vieren.
Het is gewoon een Audi TT RS met Audi Sport Goodies en een Pikes Peak kleurtje.
Ik vermoed dat dit model langzaam het einde van de TT productie inluid, de TT heeft zijn tijd gehad, en verkoopt steeds slechter.
Ook het feit dat de Cupra Formentor VZ gebruik gaat maken van de Audi 2.5ltr 5-cilinder geeft al een beetje aan dat de TT(RS) productie zijn einde nadert en dat er nieuw afzet gebied gevonden moet worden voor de 5-cilinder motor om zijn Productie te rechtvaardigen.
Het is opvallend dat dit bij Seat/Cupra gebeurt en dat VW hem niet krijgt.
rubend zegt
@HZW: Check svp ook nog even de geschiednis van Spijker (niet ‘t luchtkasteel Spyker).
melkkoe zegt
De eerste die het veelvuldig toepaste op de topmodellen.
Lancia en Subaru doen in mijn ogen niet mee met Mercedes BMW en Audi. Dat is een heel ander segment
davelepeef zegt
@melkkoe: lancia doet überhaupt nergens mee…
Ot92 zegt
@dedon Vast niet, maar Audi was wel het eerste merk die zich op 4wd focuste met zijn top modellen. Een paar jaar terug deden Bmw en Mercedes dat nog niet, tegenwoordig zijn ze allemaal verkrijgbaar met 4wd.
dedon zegt
@Ot92: Dat is heel simpel. Dat was eerst nog niet nodig, aangezien zij wel knappe onderstellen en goede configuraties konden bouwen. De reden waarom ze het nu ook gaan doen in hun topmodellen, is omdat de vermogens zo hoog worden.
Baldr zegt
@Ot92: 4-matic en X-Drive zijn dr al een tijdje pik
911targa zegt
Audi kwam begin 1980 met 4wd, BMW en MB 1986. Ze hebben ooit een 200 pk sterke Audi laten racen tegen een 100 pk sterke 4wd. De 100 pk was nauwelijks langzamer en dat werd het begin van 4wd rally auto’s. Hoogtepunt is toch wel, die Europeaan die Pikes Peak won. https://www.youtube.com/watch?v=ljHZO-bSGZM
kennone zegt
@melkkoe: en het onderstuur dan?
melkkoe zegt
@kennone wat heeft dat hiermee te maken?
smex zegt
Niet de eerste maar wel een van de eerste die het systeem in personenautos ging gebruiken nav de successen in de autosport, daarnaast is het nog steeds het beste of in ieder geval een van de beste 4 wiel aandrijving systemen die er bestaan. Ze hebben dit altijd toegepast op hun topmodellen en nu moeten MB en BMW idd toegeven dat het met veel vermogen gewoon beter is.
dedon zegt
@smex: De beste? Laat me niet lachen. Beslist niet. Lancia een Subaru hadden het veel sneller, veel beter toegepast gekregen. Het enige waar ze echt goed in zijn, en dat geldt voor het hele VAG is pr. Zaken jatten van de minder bekende concurrentie, en dan durven beweren dat ze de bedenkers er van zijn.
michaelb zegt
@dedon: Lancia had een goed systeem maar was in het begin duur en complex. De eerste productiemodellen van subaru waren niet heel denderend in de vroege rijd. Audi had een aardig betrouwbaar en simpel torsen systeem.
tttijn zegt
@dedon: volgens mij heeft BMW de aandrijving gejat van VAG en niet andersom.
Dutchdriftking zegt
Ja hij is erg fijn.
monsieurleloure zegt
Quattro is er alleen maar om het onderstuur te verbloemen.
Er gaat niets boven achterwielaandrijving met een motor die netjes boven de vooras ligt ipv over de vooras
911targa zegt
Boven de achteras als je achterwielaandrijving hebt, of boven de vooras, als je voorwielaandrijving hebt. Achterwielaandrijving en motor boven de vooras, is voor 150 pk blokken max.
monsieurleloure zegt
@911targa
De mijne heeft 257 pk , gaat prima.
De eerste snellere 911jes waren levensgevaarlijk werden niet voor niets widowmakers genoemd, pas na jaren ontwikkeling heeft Porsche dat concept rijdbaar kunnen maken.
dare2think zegt
Ik vind hem niet speciaal genoeg, het is geen waardige hommage aan de ‘urquattro’, maar een stickerfeest inclusief een pretpakket wat normaal ook te krijgen is. Het is een beetje bedroevend eigenlijk om dan daaronder de urquatro zijn heldenstatus waar te zien maken. Is die oude Pikes Peak tijd naar huidige standaarden snel? Nee. Is het ontwerp intrinsiek mooi? Nee. Geeft de auto je een geweldig gevoel? JA.
Het zijn 3 vragen die tegenwoordig anders beantwoord worden dan vroeger, waardoor auto’s 95% van hun ‘fun-factor’ verloren hebben.
michiel_vandelft zegt
AB, wat is dat voor onzin dat wij waarschijnlijk geen 115k voor een auto neer kunnen leggen? Komt een beetje denegerend richting je lezers over, er zijn er namelijk zat die dat kunnen (willen is een tweede..) willen jullie gewoon kappen met die stellingen die niets toevoegen? Thx! ;)
knapzuur zegt
.. wat? Het is overigens denigrerend..
michiel_vandelft zegt
@knapzuur: bedankt man, ga langs start en ontvang 115k
HB zegt
Als Audiaan niet een product waar ik trots op zou zijn geweest en denk dat Piech zich ook zal omdraaien in zijn graf. Kan me ook niet voorstellen dat W. Rohl hierin gezien zou willen worden.
Onehp zegt
Effe op E85 zetten, 600pk en 10s quarter mile, prima hoor. Nu nog een echt sperdifferentieel en geen onderstuur…