Als je in de range-toppers van Audi wilt rijden, dan moet je natuurlijk wel bereid zijn hier minstens een bedrag van zes cijfers voor neer te tellen. Audi Nederland snapt dat, en zet de S’jes met 4 liter twinturbo V8 in de markt vanaf 100.520 euro.
En voor dat geld krijg je vanzelfsprekend een S6 sedan zonder opties. De S6 Avant staat voor 103.280 euro in de lijst. Goed voor 420 pk, 550 Nm, en een 0-100 sprint die binnen de 5 seconden is af te leggen (4,8/4,9 seconden). De S7 Sportback dan, die verwisselt voor 109.900 euro van eigenaar, en heeft dezelfde specs als de S6.
Heb je nog 40.000 euro extra liggen, dan is de S8 een optie. Deze gaat voor 150.100 euro over de toonbank. Dankzij een beetje extra beademing pompt de limousine er maar liefst 520 pk en 650 Nm uit, uiteraard ondersteund door Audi’s Quattro-systeem. Nul tot 100 gaat in 4,2 seconden, en het gewicht ligt met 1.975 kg nét onder de twee ton. De prijs daarentegen kan je waarschijnlijk wel over de 2 ton krijgen met de optielijst in de hand.
Let wel, deze prijzen zijn gebaseerd op een BTW-tarief van 19%. Zodra men in Den Haag, waar liever gekozen wordt voor lastenverzwaring dan voor bezuinigingen (met de automobilist als easy target), ons het 21%-tarief door de strot heeft geduwd worden deze nieuwprijzen verder opgekrikt. Gelukkig drukken innovaties als cilinderuitschakeling (op alle modellen) de prijs, ter compensatie.
Ter vergelijking hier de meest recente ‘oude’ prijzen van de voorlopers:
Audi S6 (met 435 pk 5.2 V10) € 133.280 (scheelt toch een dikke Audi A3)
Audi S7 n.v.t.
Audi S8 (met 450 pk 5.2 V10) € 153.485
barry zegt
Mooie specs maar mooie prijzen ook seg
bempi zegt
Ik ben niet zo van Audi, maar die A8 is wel beest ! Avant vind ik ook wel wat hebben. Die A7 zou ik op een vuilnisbelt gooien.
bempi zegt
@bempi:
Of Total loss rijden. En de prijzen zijn ook een prikkie, maar daar hebben ze op ingespeeld met de tijd.
gedwongenleaser zegt
@bempi: ja joh, een ‘prikkie’. Echt geen geld, lijkt wel alsof ze gek geworden zijn daar in Ingolstadt, dikke uitverkoop…
mashell zegt
@bempi: Grappig. Van dit setje zou ik de S7 kiezen. Die is anders, wijkt af van de saaie sedans met dikke motoren dat de A6, 5 en E-klasse meestal zijn.
jolig zegt
Als die rijdynamiek van die S6 inderdaad zo middelmatig is, dan zou ik gewoon voor de dikste diesel gaan. Maar marginaal langzamer. Voor 30k kan ik vast wel wat leuks verzinnen.
spylegion zegt
In Dui. 72.900,-/75.250,-/79.900,- …
garp zegt
@spylegion: maar dat is juist goed. Daarmee zorgen we er in NL voor dat er minder verkocht worden, zodat die peut die daarmee bespaard wordt in de tank van een Rus of Chinees kan, die 1 euro per litertje betaald. (/sarcasm)
Stopwearingpants zegt
@spylegion: zet je je auto op Duits kenteken, wat deze week gelegaliseerd is!
mashell zegt
@Stopwearingpants: heb ik wat gemist? Heb je meer info?
Stopwearingpants zegt
@mashell: staat op autoblog ergens, recentelijk
Alwood zegt
Hey, dat dacht mijn glazen bol ook al :P
stanny zegt
Jeezes, ik verschiet elke keer opnieuw als ik de prijzen lees van de auto’s in Nederland…
Ahja :D Binnenkort zijn we dan niet meer het enige land met een standaard BTW tarief van 21% in europa? -> Welkom !
james125 zegt
Ik denk niet dat er veel s6 sedans verkocht zullen worden. Voor iets meer heb een s7. En s6 s alleen met een station interessant.
gedwongenleaser zegt
@james125: maar dat je in de markt ben voor een S6 zegt absoluut niet dat je daarom ook de S7 een mooie auto vindt.
james125 zegt
@gedwongenleaser: ik zeg ook niet dat er helemaal géén S6 sedans worden verkocht. Ik zeg dat er veel mensen zullen gaan voor een S7 in plaats van een S6 sedan. Dit publiek kijkt niet op het kleine prijsverschil. De S7 lijkt daarnaast behoorlijk op de S6, dus het is nauwelijks mogelijk de S6 wel mooi te vinden en de S7 niet. De S6 zal vooral in station worden verkocht, omdat dat die meer ruimte biedt, en mensen die geen station willen, dan een S7 kiezen.
wobwobgaserop zegt
@james125: Ja, lijkt me ook. Smaken verschillen uiteraard, maar ff op de gok: keuze tussen S6 sedan en n S7…………… euhhh……S7?! ;) In dat segment tik je die paar rooie verschil ook wel ff af. Pour moi, le S6 Avant sil vous plait :)
Bo1972 zegt
auto’s nieuw kopen is eigenlijk niet meer verantwoordelijk in nederland. de afschrijving in 1 jaar is de afgelopen 2 jaar duidelijk groter geworden. Maar dit is nog niet alles, door een beetje onderzoek weet ik inmiddels dat je veel auto’s beter nieuw in het buitenland kunt kopen en dan hier op kenteken zetten. Er worden grote kortingen gegeven op nieuwe auto’s. Mooi voorbeeld is de DS lijn van citroen. Je bent pas echt spekkoper wanneer je een auto van 1 jaar uit Duitsland koopt. Door de nieuwe wetgeving heb je dan al een grote korting te pakken op de BPM. in 2011 zijn maar liefst 60.000 auto’s uit duitsland geimporteerd. En met het geld dat je hieraan overhoudt kun je heel veel andere leuke dingen doen. Advies: doe goed je huiswerk….
meneersander zegt
Vind het een hoop geld voor zo’n auto.
rufctr01 zegt
Belachelijk duur voor zo’n geval! Het is en blijft maar een Audi!
Jimmy zegt
@rufctr01: Inmiddels al je 4e hands Porsche op marktplaats gevonden?
stanny zegt
@Jimmy: +1 Zinloze comments. Een M3 is ook maar een BMW, een AMG is ook maar een mercedes…
agera zegt
@stanny: M5 en een E63 AMG vergelijken met een S6?
wobwobgaserop zegt
@Jimmy: is alleen een plaatje van Porsche wat hij heeft, rijdt volgens mij Daihatsu Cuore of zo in vaal rose nadat de blanke lak afgebladderd is. regelmatig wordt’ie door dikke Audi’s (alle Audi’s dus) aan de kant geduwd en geseind. Dat heeft hem een knauw gegeven. Nu moet hij in ieder artikel over Audi ff lopen zeiken om zichzelf weer een beetje goed te voelen ;)
sir_smokalot zegt
Heb nog even de ‘oude’ prijzen toegevoegd. S8 is ‘iets’ goedkoper geworden, S6 veul (!) goedkoper
Justawheelchairguy zegt
Auto’s zijn (in Nederland) gewoon absurd duur! Zo’n S6 kan me nog wel ene beetje bekoren..
Joel_D zegt
Ik neem aan wel beter uitgerust dan een ‘normale’ A6? Want hij is 25.000 Euro duurder dan een A6 3.0TFSI Proline S. Voor 5.000 Euro kan je die bij ABT opvoeren tot 420pk.
the-budel-guy zegt
De nieuwe A6 is en blijft een pracht wagen. wij staan op het punt een deze weken een nieuwe auto te kopen. aangezien onze A6 nu na 6 jaar trouwe dienst wel rust verdient. en we zijn er nog steeds niet uit of het een nieuwe 5 serie wordt of een nieuwe A6 qua uiterlijk en qua prestaties zijn die 2 behoorlijk aan elkaar gewaagd.
agera zegt
@the-budel-guy: De keus is aan jullie natuurlijk en je bent meer van de Audi weet ik ook :P Alleen persoonlijk zou ik liever voor een 5-serie gaan, vooral de nieuwe is een prachtwagen geworden.
themotto zegt
Zijn de verschillen in prestaties tussen een S6 en S7 niet te klein? Wordt je er straks uitgereden door een S6 avant in je S7.. lullig lijkt mij.
The360box zegt
Wat betreft het nieuwe BTW tarief, Audi en andere verkopers zorgen er maar voor dat het niet uit de hand loopt(lees prijs verlagen).
agera zegt
Tja wat valt er te zeggen over Audi, zeker als men kijkt naar de belachelijke NL prijzen. Voor dat geld zijn er leukere dingen te koop, een dikke BMW X5 bijvoorbeeld. Moet het perse een Audi zijn dan liever een Q7.
birdboy zegt
Idiote prijzen, maar die S7 lust ik. Op pep kuurtje bij MTM en zet maar neer!
bmwpowerm5 zegt
een s6 dat is echt een 1daagsvlieg van audi over deze auto word maar een paar dagen gepraat niemand heeft het meer over de huidige s6. een m5 daarintegen…….
the-budel-guy zegt
@bmwpowerm5: s6 moet je niet met een m5 vergelijken. Dan moet je de RS6 pakken en die is er nog niet.
kickass zegt
Komt er nou ook een RS7? Die wordt na de R8 de ultiemste Audi! :)
nitroman zegt
Toch apart dat Audi niet voor een psychologische prijs kiest door net onder de 100k te zitten (voor de S6 dan).
Ik gok dat ze een elitaire prijstelling hanteren voor deze auto’s. Het soort mensen wat hierin rijdt wil natuurlijk wel kunnen opscheppen over de aanschafprijs ;).
Jochempie zegt
Oei, dat wordt kiezen tussen een RS4 en een S7… ;)
porsche996fan zegt
@Jochempie: Ligt eraan of je een stationwagen wilt..