Audi heeft een prijssticker geplakt op de nieuwe A3, die vanaf 25 mei besteld kan worden. De vanafprijs (voor de 1.4 TFSI) bedraagt 25.650 euro.
Audi’s bestverkopende model komt in eerste instantie in 3 varianten de 1.4 en 1.8 TFSI (met 122 en 180 pk), en voor de dieselaars is er de 2.0 TDI met 150 pk, zij het pas vanaf augustus. Dankzij een CO2-uitstoot van respectievelijk 120 en 130 gram/km (benzine) en 106 gr/km (diesel) vallen alle beschikbare A3’tjes in de 20% bijtellingscategorie.
De vanafprijzen zijn als volgt:
A3 1.4 TFSI 6-bak € 25.650
A3 1.8 TFSI S tronic € 32.400
A3 2.0 TDI 6-bak € 30.250
Leggen we dit naast de prijzen van de vorige generatie (25.460 euro voor 1.4, 30.410 euro voor de 1.8 en 29.640 euro voor de 2.0 TDI), dan zien we dat er niet al te veel bij is gekomen. Maar hou wel in het achterhoofd dat een lagere BPM door een lagere uitstoot hier debet aan is. Vanzelfsprekend zal de optielijst voldoende mogelijkheden verschaffen om wat rugjes extra stuk te slaan op je nieuwe Audi.
De 1.4 TFSI had 125 pk, en krijgt er nu 122. Bij de andere twee krijg je juist wat extra power: de 1.8 TFSI had 160 pk, en levert nu dus 20 pk extra, en de 2.0 TDI springt van 143 naar 150 pk.
We zijn benieuwd wat voor prijs Mercedes op de nieuwe A-klasse plakt, dan kunnen we gaan vergelijken.
geengehoorisrechtdoor zegt
Leuk prijsje voor een audi. ben alleen niet zo overdondert door z’n looks als bij de vorige generatie.
G-Ammo zegt
@geengehoorisrechtdoor: Had je kunnen verwachten he, die ”looks” :D
RubenPriest zegt
@geengehoorisrechtdoor: leuk prijsje? Ik vind het aan de hoge kant. Zal wel aan mij liggen..
bempi zegt
@rubenpriest:
Nee je bent niet de enige. Ik vind het ook zeer prijzig voor weinig auto wat je ervoor terug krijgt.
Het lijkt wel alsof elk merk met elk volgend model de prijzen flink kan opschroeven.
En dit zijn nog maar de vanafprijzen, wat inhoudt excl. BTW / rijklaar kosten en nog een paar dingen.
Ik zie al een leuke verlies tegemoet komen bij Audi in de volgende kwartalen / jaren.
norge zegt
@bempi: en dan komen de extra’s nog die de prijs verdubbelen.
gerard1710 zegt
@bempi: Lijkt me sterk dat ze verlies gaan draaien, ‘in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst’, dat weet ik ook wel. Maar de ingezette weg wordt voortgezet en die heeft hen geen windeieren gelegd. Ik verwacht dat dat men wel door zal gaan met teveel (imo) betalen voor verbeterde VW’s.
bempi zegt
@gerard1710:
Het zou best kunnen. Moeten ff de ontwikkelingen afwachten. Doordat de regering en banken steeds meer willen wegtrekken bij mensen door alles te verhogen zullen mensen alles nog meer op de knip houden.
2013 zal sws een moeilijk jaar worden voor alle markten. Je moet je wel echt kunnen onderscheiden als je iets wilt verkopen. Ik denk overigens niet dat Audi wat zal inleveren met deze nieuwe A3 ook de BMW 1 serie. Uiteindelijk zullen mensen kiezen voor mooie auto’s tegen betaalbare prijzen.
rechercheur zegt
@rubenpriest:
Ligt inderdaad aan jou, je krijgt voorlopig immers geen leasebak, en snapt dus niet hoe het wel werkt ….
pursuit zegt
@rechercheur:
Hij heeft wel een punt, 26 mille voor een Golf V met wieldoppen is niet niks.
rufctr01 zegt
Ik denk dat je de optielijst zeker nodig hebt. Audi maakt de auto’s zo kaal en saai mogelijk! Ik vind het een behoorlijke prijs voor een omgekatte VW?
mashell zegt
@rufctr01: standaard airco!
wobwobgaserop zegt
@rufctr01: Eey Kalimero met je gele porsj-plaatje en je berichtje verstuurd van je ei-pet… Audi is succesvol en dat is niet eerlijk!
sjonniek zegt
@wobwobgaserop: laat die jonge, ik zou ook nooit in een Audi willen rijden..
wobwobgaserop zegt
@sjonniek: gelukkig zijn er meer merken behalve Audi, ga daar lekker iets positiefs over zeggen, skip dan lekker de Audi-artikelen. En als je er n sport in ziet om consequent met je apenkop te lopen bashen, dan zie ik er n spel in om n keer n banaan terug te gooien, snapte.. ;)
Justawheelchairguy zegt
Saai…en de achterkant vind ik zelfs ronduit lelijk!
kuzydude zegt
vorige a3 met de lampen van een a6 = verassend geslaagd :)
gregorius zegt
Verrassend? Nee.
Bijzonder? Nee.
Wordt ie er veel mooier op? Nee.
Als je er eentje hebt met de benodigde opties. Zal je dan tevreden zijn? Waarschijnlijk wel.
Nou, dat is wat Audi wilde. Update van geslaged product.
(en in verschillende landen verkoopt dit ding heel aardig; het is maar net het probleem dat NL zo’n belachelijk auto-land is).
anakiet zegt
@gregorius:
Het lijkt mij juist dat de A3 in NL het juist goed doet in vergelijking met andere landen. In DL rij je een A4 voor dat geld, in de VS ook en zo’n beetje overal op deze aardbol :(
In China zijn ze bvb wel duurder (dacht ik), maar daar willen ze geen hatchback :)
De A4 is wereldwijd het best verkochte model.
Zet maar voor de deur, geen problemen mee, misschien ander kleurtje ;)
anakiet zegt
@anakiet:
1 op de 3 faal, goed bezig !!!
afb 12 was dat :)
gedwongenleaser zegt
@gregorius: dat verstaan ze dus onder “recht praten wat krom is”. Lees je argumentatie eens terwijl je in de spiegel kijkt en probeer niet te lachen… Ik hoor graag van je of het gelukt is :)!
bempi zegt
Audi kiest liever voor een strategie als: Auto zo kaal mogelijk afleveren tegen en hoge aanschafprijs in de hoop dat men wat opties erbij neemt waar ze 3 dubbel aan kunnen verdienen.
Terwijl je ook als strategie kan kiezen voor iets meer auto met goedkopere opties. Klanten zullen dan sneller geneigd zijn om meer af te nemen.
Maar ja Audi is altijd voorsprong door techniek & achteruit gang door de rest.
barry zegt
Vind ik zeker genoeg voor een kaal audi-ding. Voor dat geld koop je bij een ander merk wel wat leukers en beter aangekleed.
W115 zegt
Zonder sportpaket, full led lampen, navigatie, lerenbekleding, velgen, mooie lakkleur kortom de voledige optielijst ziet de auto er zeer sober uit
Vreddy_B zegt
Inderdaad erg veel geld voor weinig auto.
Wij hadden destijds het oude model sportback zo ongeveer full option. Stond op de balans voor 40k.
En dan praat je over een auto die van binnen nog compacter is dan een Golf.
kraakensmaak zegt
@Vreddy_B: een full options sportback voor 40 mille gaat je niet lukken, ken iemand met een sportback voor 40 mille en die heeft nog genoeg opties niet. Je kan zo naar de 60 mille met die dingen.
Megakix zegt
@kraakensmaak: een volgehangen A1 komt uit op € 65K
Vreddy_B zegt
@kraakensmaak:
Ja ligt ook aan het motorblok he ;-) Het was een 2.0 tdi DSG. Geen 3.2
En wat is full option? S-line, sport stoelen (half leer), navi stoelverwarming, etc etc? Vind ik redelijk full option.
kraakensmaak zegt
@Vreddy_B: 2.0 TDI met S-Tronic is zelfs een van de duurdere motoriseringen, heb zelf een Golf 6 met 2.0 TDI DSG en dat ding kost 37 mille. Geloof mij op mijn woord hij is nog vrij kaal. Het is haast te absurd wat opties tegenwoordig kosten, je zou bijna geneigd zijn om over te stappen naar de Fransen.
jack_abarth zegt
Gezien de vanaf prijs van 24.000,- voor een Giullieta lijkt me dit nog geen onaardig startbedrag. Oké, de Alfa zal in de basis iets meer aangekleed zijn, maar ook die wagen heeft opties nodig om leuk te zijn.
trigger565 zegt
@jack_abarth: Really? Een Giulietta 1.4TB met 120 pk kost €20.000, voor 25.000 heb je al een 159 hier in België. Ik vind dit toch veel geld voor een inspiratieloos iets. Het is niet dat het mooie design iets waard is, dus hij moet wel erg lekker rijden om z’n prijs te verantwoorden.
gerard1710 zegt
@trigger565: De 159 wordt toch niet meer gemaakt, of nog ergens in Egypte? ;)
trigger565 zegt
@gerard1710: Ach, ik denk dat dealers er nog wel genoeg hebben staan ;) Blijft toch een prachtbak.
Lucb zegt
Blijft nog steeds te duur voor wat je krijgt. V.a. 22.000/23.000 zou al veel beter klinken.
rune zegt
@lucb: vind ik ook, maar langs de andere kant is hij wel vergelijkbaar in prijs met de concurrentie… (bmw 1, volvo v40 en mercedes A klassse, waarvan de prijzen nog niet bekend zijn, maar ze zullen zeker in die categorie liggen)
bohica zegt
@rune: Alleen krijg je bij die merken een vollere auto met meer vermogen.
dawwg zegt
@bohica: Alleen bij Volvo; BMW en Mercedes hanteren dezelfde Duitse regel: kaal + veel dure opties …
gedwongenleaser zegt
Even afgezien van het feit dat ik hem niet direct van de ‘oude’ zou kunnen onderscheiden, vind ik hem er op bovenstaande plaatjes best kek uitzien. Ik ben dus alleen erg benieuwd wat die kost (zoals die dus op de foto staat)…
anakiet zegt
@gedwongenleaser:
Bij de vorige kost een proline S pakket ( S line interieur + exterieur 17 inch ed) zo’n 3400 euro en alleen op een ambition uitvoering.
Kom je op:
1,4 tfsi abition 27.600 + zo’n 3.400
+ meerprijs voor deze velgen denk ik
doestilvoort zegt
Ik vind hem wel vet
alfamail zegt
Krijg ik voor dat geld wel her origineel, of toch de Chinese copy???
meneersander zegt
Als je hem met de vorige vergelijkt, dan is het een mooie prijs, maar als je eens na denkt wat de standaard uitrusting is, dan is het wel afschuwelijk duur.
akrapovic zegt
Hopelijk ziet de sb er bij deze generatie er niet ut als een station maar gewoon als een 5-deurs hatch. De prijzen zijn vrij fors ja, reken maar dat je voor de 1.8 de 40k wel aantikt
mashell zegt
@akrapovic: of als de sportback weer een avant lijkt (laten ze er nu een echte avant van maken) deze gewoon avant noemen. Inderdaad sportback = gewoon de liftback versie.
dawwg zegt
De A3 TFSI had altijd al 125pk en nooit 122pk (= VW 1.4 TSI zonder compressor), motorisch zijn er kleine verschillen, al is het in de basis gewoon de zelfde motor.
pikes83 zegt
prachtige wagen vind ik het,mooiste in zijn klasse en ben helemaal geen audi fan.
kickass zegt
@pikes83: Ik ben wel een Audi fan, maar ik vind hem juist helemaal niet mooi. Veel te braaf…
rechercheur zegt
Een A3 wordt niet nieuw particulier gekocht, is namelijk een typische leasebak. Verschil tussen een kale A3 en dik uitgevoerde S-line is een paar tientjes per maand. Figuren die beginnen over catalogusprijs en opties, die hebben het echt niet begrepen …..
pursuit zegt
@rechercheur:
Benzine uitvoering met beetje opties gaat snel naar investering van 33+. Met 20% bijtelling is het gewoon duur voor een Golf.
Kan je beter een CT200h kiezen, scheelt je 10 mille en is ook 14%. Geen wonder dat die het zo goed doet.
Tommy2 zegt
@pursuit: Golf :’) Deze A3 is wel even wat nieuwer dan een Golf, dat is verouderd spul naast deze. Plus dat je veel meer lekkere opties kan krijgen.
speedie zegt
Basisprijs valt best mee gezien de uitgebreidere basisuitrusting : Alle modellen beschikken standaard over onder meer MMI Radio met acht luidsprekers, lichtmetalen velgen, airconditioning, een met leder bekleed stuur, verwarmbare buitenspiegels, ruitensproeiers en Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes voor de passagiersstoel… Looks zijn ook sportiever, nog verfijnder om van het interiuer maar te zwijgen. Voorkeur gaat echter naar de nog komende sportbak.
drivingpleasure zegt
same old same old
sjonniek zegt
Wat een geld voor zo’n horrel
tvr1974 zegt
Volvo duur? Een C30 Eco 2 R-line met 1.6 115pk eco diesel komt op nog 21000 momenteel(beetje onderhandelen en niks inruilen). Chip er in zit je ook op 150 pk en ben je 21.500 kwijt.. Dat gaat je niet lukken bij BMW/AUDI/MERC of zelfs bij VW.
Oh ja… je rijdt ook nog wb vrij/14% … Nu VAG nog…
rechercheur zegt
@tvr1974:
Bijna goed,want waarschijnlijk wil je er ook een metallic lakje bij, en wellicht ook andere velgen en navigatie. Dan zit je ondertussen ook over de € 24.000,-. Maar met 14% blijft zo’n C30 een interessante leasebak ….
koelkast zegt
Als ik nu zou moeten gaan leasen (thank god no) ligt de keus – indien de leasemaatschappij het toelaat – toch echt tussen een 1-serie of een A-klasse. Audi is te weinig vernieuwend bezig, Vorsprung durch Technik, Verzug durch Design.
mark27s zegt
Nou, deze zou ik graag op de weg zien. Prachtvoertuig. BMW en zeker Mercedes zouden dit Audi niet nadoen. Mijn mening.