Het is officieel: Aston Martin heeft een nieuwe grootaandeelhouder, het in Londen gebaseerde Italiaanse fonds Investindustrial, voormalig eigenaar van Ducati. Voor 37,5% van het concern wordt 150 miljoen GBP (186 mln euro) betaald.
Vorige week gingen geruchten dat de deal al bijna beklonken was, en de grootste gegadigde was toen nog het Indiase Mahindra, maar nu gaan de Italianen er toch mee aan de haal. Met de transactie wordt de totale waarde van Aston Martin op 400 miljoen GBP geschat, zo’n 100 miljoen minder dan waarvoor Ford het in 2007 verkocht.
Het grote voordeel van Investindustrial zijn de banden met AMG, waardoor het flink wat technische know-how meeneemt naar het in zwaar weer verkerende Britse concern. Het bod schijnt wat lager geweest te zijn, maar de secundaire voorwaarden hebben in dit geval geprevaleerd. De aandelen worden overgenomen van Investment Dar, een Koeweits investeringsfonds. Investindustrial verwerft een minderheidsbelang (vier van de negen board seats), naast de reeds bestaande aandeelhouders.
Met deze kapitaalinjectie verbinden de Italianen zich wel aan een investeringsprogramma dat er niet om liegt: de komende 5 jaar wil Aston 500 miljoen GBP investeren in nieuwe modellen. We zijn erg benieuwd naar een mogelijke kruisbestuiving met AMG.
Aston Martin heeft het zwaar. De kleine speler mist budget om te investeren in bijvoorbeeld schonere motoren, en de verkoopcijfers lopen sterk terug. Kredietbeoordelers als Moody’s gaven het concern onlangs een downgrade, en de verkopen over de eerste 9 maanden daalden 20% ten opzichte van vorig jaar. De situatie wordt er niet beter op wanneer we de verkoopcijfers van de afgelopen jaren er bij pakken:
2007 7,400
2008 6,400
2009 4,000
2010 4,250
2011 4,200
Bron: Aston Martin
TimoBac zegt
Sorry voor het zeiken maar die eerste zin klopt niet helemaal .
fep739 zegt
@TimoBac: idd ,als je een spiegel neemt en je leest het daarin dan achterstevoren ,dan is ’tzelfde gezeik ;-)
Benny_Weisz zegt
@TimoBac: klopt, had: “Aston Martin HEEFT een nieuwe grootaandeelhouder” moeten zijn
betonstaal zegt
@bennyweisz: is het niet ‘heb’ van hebbes? Zinsverband: Me moeder heb gekook.
okartal zegt
Hmm, ik weet het niet.
eklasse zegt
Aston Martini
bempi zegt
Alle modellen zullen dan op kernenergie worden gedraaid. Ultimate Power !!!
bsxc2 zegt
Aston Martin DB9 AMG black top.
Klassiekerrally zegt
Als ze ’t later maar niet aan Audi verkopen…
toroloco zegt
Een Italiaanse halfbloed dus? Doe deze matador maar een toroloco uit Sant’Agata.
4x4wheels zegt
Aston Martin design en AMG beulblokken combineren lijkt mij geenszins een slecht alternatief :)
desjonnies zegt
Kijk naar de geschiedenis van dit merk en je zult zien dat ze slchts over een zeer korte periode in hun bestaan echt winst hebben gemaakt.
Winst hoort niet bij Aston Martin, het is een merk waarbij jou in samenzweerderige toon wordt uitgelegd hoe fantastisch ze niet zijn en wat voor fantastische geschiedenis het merk heeft.
Eigenlijk hoort Aston Martin te werken met 19 eeuwse machines op stoom in een oud vervallen bakstenen fabriekje, waar de hond van de directeur heel de dag door koekjes krijgt van de ‘craftsmen’
En jijzelf, na aflevering van je nieuwe trots, de testrijder blijkt te zijn.
jzaero zegt
@desjonnies: Die laatste zin doet het hem!
jrk68 zegt
Het begin van het einde….
Dat wordt dus over een paar jaar door verkocht aan Aldi, net als ze met Ducati hebben geflikt….
kaasboerin zegt
@jrk68: Zonder beleggers was het ALLANG al het ‘ende. ;)
eklasse zegt
@jrk68: tien jaar geleden maakten ze nog omgebouwde fords probe’s. Het zal zo ’n vaart niet lopen. Er komt weer geld binnen in elk geval , iets wat ze met alleen auto’s verkopen niet zo lukt.
kaasboerin zegt
@eklasse: Als die nu failliet was geweest hadden ze óók zitten janken over hoe de investeerders het kapot hebben gemaakt..
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Kom nu maar weer van de kast af knul….
Je hebt er deze week wel lang genoeg op gezeten….
En over de Financiele geschiedenis van AM hoef je mij niks te vertellen, die ken ik wel…. En toch hebben ze altijd overleefd, onder Aldi zal dat ook wel zo zijn maar dan is het een lichaam zonder ziel!
kaasboerin zegt
@jrk68: Zo te horen zit jij er zelf op.. Op die denkbeeldige roze kast van je.
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Whoehaahaahaa, wat ben je toch simpel….
Echt taal vaan mijn neefje van 4 (alles wat je zegt ben je zelluf, lekkuh puh)
Grow up man….
kaasboerin zegt
@jrk68: Kan die al Nederlands praten?!
Gaaf man, outlander… :)
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Yep, en van een hoger niveau dan jij….
eklasse zegt
@jrk68: het complete VAG concern komt in het hele plaatje niet voor maar jij begint weer te ijlen… Man zet dat kacheltje in je Lotus eens harder want blijkbaar kunnen die Duitse hersens van je niet zo goed tegen de kou, of is t gewoon de leeftijd? Ben nou gewoon blij dat AMG misschien eens wat leven in dat Aston zieltje pomp.
jrk68 zegt
@eklasse:
Het zal de leeftijd wel zijn, wijsheid komt met de jaren….
norge zegt
De volgende overname van die groep wordt vast Alfa Romeo…
heidekonijn zegt
@norge: Dat waren ze van plan, maar nu zal het geld wel op zijn en blijft Alfa bij die merkenverkrachter van een Marchionne. Snif.
saintpaul zegt
met 500 miljoen euro kom je in de automotive world echt helemaal nergens ….ter vergelijking, tegenwoordig moet er voor de ontwikkeling van een komplete nieuw platform gerekend worden op 2 miljard € en voor een major facelift ongeveer 1 miljard €. Een “model year” kost ongeveer 100 miljoen €. Let wel, dat zijn mainstream modellen, voor Aston Martin zullen de kosten lager uitvallen maar een kompleet nieuwe auto maken voor 500 miljoen euro zal ook voor hen heel erg moeilijk zijn. Blijft dus niets anders over dan doorborduren op het bestaande. Als je dan ook nog rekent dat 500.000.000 € bij een gemiddelde verkoop van 5000 auto’s per jaar op 5 jaar afgeschreven moet worden zijn dat extra kosten van pak ‘m beet 20000€ per auto. En dan heb je nog geen enkele cent winst gedraaid … Wil de prijs van de auto hetzelfde blijven moeten de materiaal en produktiekosten met minsten 20.000 € per auto omlaag. Daarbovenop komt het feit dat de investeerder een “hedgefonds” is … tel uit je winst Aston Martin !
pieter-jan_catteeuw zegt
hmmm Mercedes motoren. Mist wel de Britse link maar ze vinden vast en zeker een moderne motor die bij een Aston past. AMG kan er zelfs eentje aanpassen zoals ze voor de Pagani doen. Mijn voorkeur: V6 Turbo voor de “V8 Vantage” en een V8 Turbo voor de Vanquish en de “V12 Vanquish”. En word het eentje met een versnellingsbak of met een transaxle-duo-psd-hybride-CVT-Kers-diff (working title). Liever dat laatste want dan kan je bvb lekker electrisch rondtoeren in London met je Aston.
Aston – nu de mechanica uit hun handen is – zeg maar – geoutsourced – moet vervolgens zich concentreren op gewichtbesparing (hennepcomposiet!) en aerodyanmica – alsook een rijke meer ecologisch (r)evolutionerende aankleding vh interieur (wol-sisal-hennep-vlas-ecologische-leer-accenten) met veel opties en varianties want daar verdien je geld aan.
Ze kunnen een vlootje in de chique steden rond de wereld houden via iMobility en hun dealerships en zo nog een graantje meepikken. Via de iMirror en de universele motorsturing is het mogelijk hun oude modellen (ingeruild voor een nieuwe) op iMobility te steken. Dan blijft die rederen zolang die aantrekkelijk blijft (en relatief goedkoop in onderhoud).
norge zegt
@Pieter-Jan Catteeuw: Neem een biertje…
eklasse zegt
@Pieter-Jan: lul niet zo stom
mezos zegt
Als ze investeren in hybride motoren dan zal verkoop waarschijnlijk weer stijgen.