Vergeet wat je dacht te weten over de eerste supercar van Arrinera. De Polen hebben de V8-powered bolide een redesign gegeven en er een nieuwe roepnaam aan gehangen. Maak kennis met hun nieuwste vingeroefening die alleen nog op 3D-tekeningen bestaat: de Hussarya.
De Hussarya, vernoemd naar Poolse Huzarenstrijders uit de 17e eeuw, laat het productiemodel zien van de sportbolide die Arrinera samen met de Warsaw University of Technology in elkaar heeft gestampt. We zien dat de voor- en achterkant minder conceptueel zijn dan wat we tot nut toe hebben gezien. Daarnaast stappen ze van het vleugeldeurengebeuren af. Wellicht om verdere vergelijkingen met een Lamborghini-kitcars te voorkomen. De auto die technisch mede mogelijk wordt gemaakt door supercarfetisjist Lee Noble beschikt nu trouwens over twee Pagani Huayra-achtige spoilertjes achteraan die boven de 150 km/u als luchtrem werken en voor actieve aerodynamica (downforce indien nodig) zorgen.
Indien de setup onder de kap gelijk is gebleven vinden we daar een 6.2-liter V8 van General Motors met 650 pk en 850 Nm aan koppel. Van versnellinkjes wisselen gaat via een handgeschakelde Graziano-zesbak en wie zulks met een beetje souplesse hanteert zou de Hussarya in 3,3 tellen naar de honderd km/u kunnen blazen. De topsnelheid lag bij het prototype op 340 km/u.
Binnenkort beginnen de eerste wegtesten op een Spaans circuit en hoopt CEO Lukasz Tomkiewicz de Hussarya eind 2013 op de markt te brengen. Om de exclusiviteit een beetje verder op te schroeven nemen ze alvast orders aan voor een Limited edition 33 Series. Een gelimiteerde oplage (33) met een gewijzigde binnen- en buitenkant. Jup, dat wordt een limited edition van een nog niet bestaand model.
We gaan het meemaken: blijft het bij vaporware of krijgen ze ‘m daadwerkelijk aan het rollen? Van het prototype hebben we immers al genoeg rijbeelden gezien. Overigens is een prijs nog niet bekend. Van het prototype werd echter geclaimd dat hij voor belastingen slechts €120.000 kostte. Een goed vooruitzicht, maar niet bepaald realistisch…
RippiN zegt
Gallardo meets mp4-12c?
gedwongenleaser zegt
@RippiN: vind je het erg? Ziet er erg smakelijk uit toch? :)
garp zegt
@RippiN: zie ook nog wat Lotus aan de achterkant. Eerste aanblik: oh Lambo met een slecht studie model.
citroenfanboy zegt
@RippiN: vergeet tesla roadster nie
jrk68 zegt
@citroenfanboy:
Yep bijster origineel is het niet.
Gallardo x Corvette x tesla ff in de blender en dit kwam er uit, joepie.
smoked zegt
Ik vind dit er zeer strak eruit zien!
w0o0dy zegt
Jammer dat ze de Gallardo luchtroosters aan de voorkant niet iets anders hebben vormgegeven, verder een topontwerp.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@w0o0dy: hey, wooody is er ook nog! Ik vind de neus wel anders hoor, omdat die zijkanten los staan van de neus.
RuVi zegt
Klinkt als…… ;-)
Leuk ontwerp, hopelijk komt het ook echt een keer van de grond. Wel cool had er gewoon een ouderwetse handbak in komt te liggen.
mercedesclk350 zegt
Blijf wel denken aan het feit dat dit een Pools product is. Wie mij een goed Pools product noemt, krijgt een duimpje omhoog.
E34M5Touring zegt
@mercedesclk350: Bier!
mercedesclk350 zegt
@E34M5Touring: welk bier dan? Nou ja, ik geloof je wel!
E34M5Touring zegt
@mercedesclk350: Busch heet het geloof ik, erg smakelijk.
mercedesclk350 zegt
@E34M5Touring: Wil ik wel eens proeven, klinkt lekker! Maar een Duits speelgoedautomerk heeft dezelfde naam…
kaasboerin zegt
@mercedesclk350: Poolse kurva’s!
cbsevenfifty zegt
@mercedesclk350: Polen produceert motoren en andere auto-onderdelen en ze hebben grote assemblagebedrijven voor ondermeer Volkswagen, GM, Fiat, Toyota en Volvo(trucks). Op technologisch vlak zijn ze sterk in de fabricage voor LG electronics, Philips lighting, Electrolux en vele andere. Een groot deel van de export bestaat uit koper en petrochemische productie. Het is een land met veel hooggeschoold technisch en creatief talent dus ik wens ze veel succes met hun Hussarya.
Megakix zegt
@cbsevenfifty: ok ok…en wat maken ze ZELF ? Grondstofwinning = geen eindprodukt. Assemblage voor fabrikanten elders over de wereld = geen eindprodukt. Petrochemie kán eindprodukt zijn. Doe ons ff wat goede voorbeelden…please ? ;)
cbsevenfifty zegt
@Megakix: Zelf ben ik nogal fan van Sunreef Yachts, maar dat is slechts één van de vele (Galeon, Ostrada, Delphia,…) 100% Poolse botenbouwers. Het Mazury-merengebied in noord-oost Polen is trouwens een echte aanrader en trekpleister voor vele Europese zeilliefhebbers.
kaasboerin zegt
@cbsevenfifty: Lol, dat is labour work, weinig met ‘verstand’ te maken.
cbsevenfifty zegt
@kaasboerin: Dat klopt. Het makkelijkste om de economie op peil te krijgen en te doen groeien was door in de eerste plaats voor produktiejobs te zorgen. Dankzij de voortdurende economische groei kwamen er kansen voor eigen R&D en ontstonden er 100% Poolse bedrijven die reeds zijn doorgestoten tot de europese top, bijvoorbeeld in de farmaceutische sector (Polpharma), busbouw (Solaris), cosmetica, etc. We kunnen hier alleen maar dromen van een dergelijke stabiel groeiende economie; de afgelopen tien jaar telkens 3,5% tot 7% groei.
kaasboerin zegt
@cbsevenfifty: Tsja, van 1 naar 2 is ook 100% groei. Maar oké, dat klinkt goed. :)
Megakix zegt
@mercedesclk350: hoeren ?
mercedesclk350 zegt
@Megakix: in die Arrinera pas ik wel, maar die hoer betwijfel ik. Zijn ze goed?
kaasboerin zegt
@mercedesclk350: Goedkoop en flexibel. =D
mercedesclk350 zegt
@kaasboerin: dat zal! Zijn alle Polen geloof ik.
mercedesclk350 zegt
@mercedesclk350: wacht: de auto of de hoer? ;)
Megakix zegt
@mercedesclk350: hahaha !
Megakix zegt
Complete copy-paste van de Gallardo…met die fratsen van de Stealth version of the Murcielago (weet ff de naam niet meer). Kortom, gaaf verhaal hoor.
RuVi zegt
@Megakix: Reventon ;)
Megakix zegt
@RudyV: dank !
bungabungastig zegt
@Megakix: koppie-pees?
rubinator zegt
Wanna be Lambo
lamborgfan zegt
Een noble lotus gallardo!
Lucb zegt
Dacht even dat het om een nieuwe Lambo ging.
reventon zegt
Lijkt heel erg veel op de Honda HSC http://en.m.wikipedia.org/wiki/Honda_HSC
Tommy2 zegt
Eerste wat ik dacht toen ik de foto zag was: Lamborghini. Dat is geen goed teken. :)
pininfarina zegt
En de zoveelste. Pfff, wat word ik hier ongelukkig van. Waarom zou ik zoveel geld stuk slaan op deze auto? Als ik een auto koop van dit kaliber wil ik een stuk emotie en geschiedenis. Waarom zou ik niet gewoon een échte Lamborghini kopen. Desnoods als het echt niet anders kan een Pagani maar… dit?
reventon zegt
@pininfarina: meestal hebben deze beginnende bedrijfjes meer passie en emotie dan Lamborghini.