Het hing al een beetje in de lucht, maar gisteravond kwam de bevestiging: Saab wil niet langer met Pang Da en Youngman verder. Dit liet moederbedrijf SWAN gisteravond middels een persbericht weten. Hoewel er aan het einde van de vorige week al flink aan deze stoelpoot gezaagd was, ligt hij er nu volledig onder weg.
De voortekenen eerder deze week wezen al op dreigend onheil: Saab, dat tot dan toe redelijk dicht tegen de Chinezen aan in bed lag, begon ineens te flirten met het Amerikaanse North Street Capital, het met raadselen omhulde investeringsfonds, dat bekend was geworden als de koper van Spyker (de andere autotak van SWAN). De reden die hiervoor aangedragen werd, was dat SWAN geen vertrouwen had in verdere betalingen van de Chinezen inzake het ‘Bridge Loan‘ van 70 miljoen euro.
Dit is tevens de officiële reden die in het persbericht wordt gegeven voor het eenzijdig beëindigen van de samenwerking. Gelukkig voor SWAN hebben ze al wel een eerste betaling binnen. Geld dat de Chinezen hoogstwaarschijnlijk als kostenpost kunnen gaan schrijven, want dat gaat niet meer terugkomen. Hoe veel dit precies is, weten alleen de twee betrokken partijen.
Dan was er nog Guy Lofalk, zeg maar de ‘curator’ van SWAN, dat volgens Muller had geprobeerd achter zijn rug om Saab te verkopen aan de Chinezen. Er ligt een overnamebod, volgens SVD.se ter waarde van 22 miljoen euro (200 mln SEK). Dit bod weerstaat Muller koste wat het kost, omdat hij bij acceptatie zijn bedrijf kwijt is, maar nog wel tot zijn nek in de schulden zit bij Vladimir Antonov. Volgt u het nog? Ik neem het u niet kwalijk als het allemaal wat verwarrend wordt.
Conclusie: Saab heeft eigenlijk iedereen tegen zich in het harnas gejaagd, behalve de enige partij waarvan niet helemaal duidelijk is of het nou geld heeft of niet (North Street Capital). Maar aangezien je van een kale kip geen veren kunt plukken zal het er niet echt mee zitten dat het niet meer met de Chinezen in hetzelfde schuitje zit. Mocht North Street echter geen betrouwbare partij blijken te zijn, dan zijn hun opties in mijn optiek aardig op. Laten we maar afsluiten met de volgende profetische woorden: wordt vervolgd.
UPDATE 15:30 – Momenteel schijnt in Stockholm druk overlegd te worden tussen de advocaten van Saab en de Chinezen, dus kennelijk hebben ze elkaar nog niet helemaal de tent uit gevochten. Victor Muller is hier overigens, wegens familieomstandigheden, niet bij.
masterstig zegt
Ik hoop dat er ergens geld vandaan wordt getoverd want anders is Saab zeer snel geschiedenis ben ik bang.
wssl zegt
Ik snap niet dat vag geen intresse heeft, die willen namelijk wel alfa kopen, wat ook veel verlies maakt
masterstig zegt
@wssl: Wat raar want een Saab is wel wat degelijker en betrouwbaarder dan een Alfa, dus zou je denken dat de VAG dan Saab zou kopen omdat dat beter bij hun past (VAG auto’s, betrouwbaar).
W115 zegt
@wssl
: Alfa heeft 2 dingen die saab niet heeft, historie en trouwe aanhang
Yeelen zegt
@W115: Saab geen trouwe aanhang? Nog niet van @Svenska_Aeroplan_AB gehoord? :lol:
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Yeelen: Dank u
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@W115: Onzin natuurlijk he… De enorme trouwe aanhang is ten tijde van de overname zelfs diverse malen aangehaald als exemplarisch! In NL alleen al 800 Saabs op een rijtje als steun. Dat redt je misschien met 2 merken: Saab en idd misschien Alfa.
mashell zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: dat red je ook met VW. Bewijs? Morgenvroeg staan er 800 Golfjes Passatjes en Polo Bluemotiontjes voor je in de rij op een willekeurige snelweg.
Stender zegt
@W115: Iets met turbo motoren in de jaren 70 en rallyrijden ofzo. Bijna geen historie inderdaad.
En Saabrijders zijn over het algemeen zeer merkentrouw.
Benjamin1 zegt
@wssl: dat willen ze niet om nog meer kannibalisatie te voorkomen.
timberleek zegt
@wssl:
ik denk dat saab niks te bieden heeft voor VAG.
Alfa creert eigenlijk een uitlaatklep richting de sportievere markt (met inderdaad een trouwe aanhang). Saab maakt (grof gezegd) vooral een luxe sedan.
Esprit_de_Flandre zegt
@wssl: Niemand van bovenstaande replyers lijkt in te zien dat een Saab onderhuids een Opel is, en dat GM die technologie niet zomaar aan VW gaat geven…
upstream zegt
@wssl: Niet moeilijk, VAG wil Alfa om Alfa uit te bouwen om BMW te bekampen (toekomstig achterwielaangedreven platform, sportief en trendy imago), Audi moet dan weer richting de premium luxe markt markt gaan (Mercedes, Lexus, Jaguar). Saab past niet in dit plaatje aangezien Saab in het recente verleden (afgelopen 10j) veelal wagens in de markt heeft gezet gericht op het luxe segment…
upstream zegt
@upstream: + de huidige saabrijder heeft meestal meer het Audi-Mercedes profiel (luxe, rust, uitstraling, premium) en gaat minder voor de BMW kenmerken (rijgedrag, imago…)
desjonnies zegt
In de keiharde grote-mensen wereld van het zaken doen weet men dat er een over productie is in auto-land.
Dus gaat niemand SAAB kopen.
In tegendeel zelfs, men kan niet wachten totdat SAAB deaud is en men het gevecht aan kan gaan voor SAAB’s marktaandeel.
Al is dat ook nu te verwaarlozen.
Qua sentiment, tegendraadse eigenzinnigheid en vernieuwer zullen we SAAB gaan missen.
Maar alleen super grote concerns of kleine in schuurtjes geproduceerde merken hebben de toekomst.
En krijgen wij steeds minder diversiteit.
Freewarefreak zegt
@desjonnies: En dit comment past dan in de stelling die jaren geleden in de autowereld al gedaan is.. er zullen uiteindelijk 5 grote wereldconcerns overblijven. De rest is bijzaak. (wie zei dat eigenlijk? Was dat Carlos Ghosn van Renault/Nissan niet?)
robbie zegt
@Freewarefreak: Sergio Marchionne
lincoln zegt
@Freewarefreak:
waarvan 10 in China ..
Carreza zegt
Ik merk een verandering in het Saab-nieuws: er werd altijd gesproken over een plan A en plan B. Nu blijft er volgens mij enkel een plan B over… het is dus erop of eronder nu. Of zou Muller al aan plan C begonnen zijn? :D
Esprit_de_Flandre zegt
@Carreza: Zitten ze ondertussen niet aan plan W? Nog twee te gaan, Z is faillissement…
Carreza zegt
@Esprit_de_Flandre: na Z is het nog niet gedaan, dan begint hij gewoon met cijfers… daar kan hij ook sterk mee goochelen :D
Esprit_de_Flandre zegt
@Carreza: Mja, juist. Of AA, AB, AC…
Jochempie zegt
Hey wat grappig, dat album zag ik afgelopen weekend in de Efteling liggen :)
ropp zegt
@Jochempie: dat is ook precies wat Muller zijn volgende carriere stap is, hij is toch een uitstekende sprookjesverteller en luchtkastelen bouwer ;-)
bempi zegt
Lachwekkend. Alsof saab in een luxe positie zit om alle potentiële kopers weg te wuiven. :lol:
Klassiekerrally zegt
Ben ik de enige die mateloze bewondering voor de inhoud van Muller’s trucendoos heeft en zijn volharding bovenmenselijk vindt, maar al dit soort nieuwtjes eigenlijk beu is?
Overleef of sterf. Maar doe het snel aub.
euro95 zegt
@Klassiekerrally: Ja, je bent de enigste;)
Ik heb er geen bewondering voor, uiteindelijk weten we toch dat hij al de subsidies en het overige geld in zijn zak steekt. Victor muller is een boef.
dennisr zegt
”Geld dat de Chinezen hoogstwaarschijnlijk als kostenpost kunnen gaan schrijven, want dat gaat niet meer terugkomen.”
ga je nou serieus beweren dat al die miljoenen niet meert terug keren naar China ? :o heeft die Victor M (ja vanaf nu crimineel) toch goed geregeld..
ik volg het nog redelijk, maar kan het je niet allemaal na vertellen :lol: oh wat een hopeloze zaak..
kaasboerin zegt
@dennisr: Victor M. is nu bij Hessing z’n nieuwe Bentley aan het proefrijden.. :lol:
lincoln zegt
Victor Muller heeft geen vijanden ..
alleen maar naaiers ..
met de Zweedse regering en Hemfosa voorop ..
let maar op ..
als het verhaaltje straks afgelopen is Victor nog de enige die in de spiegel kan kijken ..
mashell zegt
Wie het laatst lacht het hardst. En zal GM wel zijn, ik kan me niet voorstellen dat die niet de eerste koop op de boedel bedongen hebben. Dus misschien is de 95 straks dan nog wel gewoon te koop als Opel Omega.