Opel heeft grootse plannen op het gebied van elektrische auto’s. De maker van de Ampera wil marktleider worden als het gaat om elektromobiliteit. Zou dat betekenen dat de RAK-e, beter bekend als het One Euro Concept, in productie gaat?
Waarschijnlijk wel, maar een bevestiging hebben we daar nog niet van. Alain Visser, de Chief Marketing Officer van GM Europe, geeft in een interview met Automotive News Europe aan dat er aan een productieversie wordt gewerkt, maar dat de definitieve beslissing hierover aan het eind van dit jaar valt. Mocht hij gebouwd gaan worden, dan zou hij in 2013 al in de verkoop kunnen gaan. Naast de RAK-e zit er ook een EV minicar aan te komen.
De RAK-e zou tussen de 10 en 12.000 euro (ex belastingen) moeten gaan kosten. Voor de productie heeft Opel zijn licht opgestoken bij Kiska, een dochter van KTM (bekend van motoren en de X-bow) in Salzburg. Dit bedrijf heeft tevens geholpen bij de ontwikkeling van het concept.
Voor wat betreft de minicar: dit zal waarschijnlijk een zusje worden van de Chevy Spark, een auto’tje dat moederbedrijf GM in 2013 ook als volledige EV wil gaan produceren. Mijn eerste gedachte ging direct uit naar de ‘Junior’, het model onder de Corsa dat eveneens in 2013 op de markt moet komen. In hoeverre dit een rebadge van de Spark gaat worden moet nog blijken.
De uitspraken van Visser zijn gewaagd, want iedereen wil geloof ik wel leidend worden in de EV’s. Audi heeft grootse plannen, maar wanneer we het hebben over de segmenten waar Opel meer in opereert, dan gaan ze het meest last krijgen van Renault-Nissan, die al de Leaf op de weg hebben, en daarnaast ook nog eens de Kangoo en Fluence Z.E. (nov-dec) en volgend jaar de Zoe en de Twizy. Renault-Nissan mikt op 1,5 miljoen verkopen per jaar in 2016. Opel heeft een groot moederbedrijf (GM), maar dat is geen garantie voor succes. Toch is het een nobel streven. Over een jaar of 5 zal de balans opgemaakt worden, en zal duidelijk worden of Vissers ambities te hoog waren gegrepen of dat hij de daad bij het woord heeft kunnen voegen.
bigcar zegt
o gatverdamme, wat een lelijke plaatjes…. shit, mij ogen… aaahhh ( :) )
bigcar zegt
hoort dit niet op groen 7 ???
alcantara zegt
@bigcar: ben je bang van meisjes?
dawwg zegt
@alcantara: Wel als ze zo erg minderjarig zijn ja :)
bigcar zegt
@alcantara: sterker nog, ben op de vlucht voor ééntje :P
nee geintje, die foto’s van die meid vallen wel mee, maar die auto is echt verschrikkelijk. ik hoop dat ze niet op de openbare wegen worden toegelaten.
Esprit_de_Flandre zegt
@bigcar: Ach, niet mee inzitten. Opel brengt soms extreme, en soms zelfs leuke concepts. De productiemodellen worden echter Altijd Saai…
agera zegt
@Esprit_de_Flandre: Productiemodellen van Opel saai? Insignia is alles behalve saai
bigcar zegt
@agera: met allle respect hoor, maar toch zou ik die wagen / iets van dat merk echt niet nemen. ik haat opel, ik minacht dat model. ik verafschuw dat merk. gatverdamme.
bijvoorbeeld een wagen als de chevy volt vind ik kunnen, daar zou ik in rijden. de opel ampera daarentegen HAAT ik. ik zou er niet dood (noch levend) in gevonden laat staan gezien in willen worden.
ik ben van nature een opel hater. het zal me een worst wezen wat hoe standaart hun modellen nu zijn maar echt ik HAAT het. sinds ik ooit bijna verplicht werd in een kadet te stappen haat ik het. ik heb er nooit in plaatsgenomen (wel een keer in een insignia gezeten, weliswaar ergens achter een pakhuis, maar toch) en zou dat niet willen.
echt ik kan het maar niet al te vaak zeggen, maar ik haat opel. niemand die mij dat merk kan laten houden. mensen mogen die mening delen, maar mensen mogen ook iets anders ervan vinden, maar echt ik sta voor mijn zaak. staan voor mijn zaakk is gewoon maling hebben aan wie er in een zaal zit en gewoon jouw mening neerleggen, jouw visie, jouw idee uiten en schijt hebben aan anderen. gewoon lef hebben, en ik denk wel dat ik het heb.
@agera: jij bent een goede vriend van mij, ik weet dat jij opel wel een fatsoenlijk merk vind, (daar heb ik ook respect voor) maar die mening deel ik jammer genoeg niet.
—-
zo ff opgelucht, mijn mening geuit :P
o ja, gelukkig komt chevrolet (nederland) nu ook met de volt naar nederland (nu dus gewoon zegmaar interne concurrentie binnen GM :P ),
bigcar zegt
@agera: leuke profielfoto trouwens, heb je de pagani als droomwagen laten vallen, en ga je nu toch maar voor de s8 ??? :P
agera zegt
@bigcar: Ow nee de Pagani Huayra is en blijft mijn droomwagen 1 voor altijd voor mij bestaat er niks mooiers of beters dan een Pagani :P vind het voor de verandering wel leuk een verschillende profielfoto om de tijd en ik houd wel van de S8 :P
Esprit_de_Flandre zegt
@agera: Nee, de Insignia is vooral lomp…
Esprit_de_Flandre zegt
@agera: Ik sluit mij volledig aan bij @bigcar wat Opel betreft. De afkeer voor Opel is irrationeel en helemaal ongegrond, maar ze is er wel bij mij. No offense aan de Opel-liefhebbers…
agera zegt
@Esprit_de_Flandre: Dat mag natuurlijk jullie mogen Opel saai vinden, maar de ik zelf vind de Insignia mooi en lekker rijden. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Opel. Heb een tijdje in de Insignia mogen rijden en was mij uiterst goed bevallen.
norge zegt
Leuk meisje, grappig karretje Maar beiden mogen iets meer volum op bepaalde plaatsen hebben.
Esprit_de_Flandre zegt
@norge: :D Te veel volume is ook niet goed…
theman1996 zegt
wel mooie velgen
masterstig zegt
Jammer dat het een driewieler is, dat ziet er altijd een beetje raar uit, maar het rijgedrag schijnt dan beter te zijn?
lenyboy zegt
als jullie die meid niet willen neem ik haar wel:D:D