Het gaat niet goed met Saab, gisteren werd een nieuw dieptepuntje bereikt toen bleek dat Guy Lofalk de vrijwillige reorganisatie wil afbreken en Muller en de zijnen dat weer moeten gaan aanvechten. Vandaag komen we erachter dat Victor Muller een overnamebod van de Chinezen heeft afgeslagen.
Zo langzamerhand komen we op het punt dat de redding wellicht uit Hollywood komt. Als er geen mensen bereid zijn fors te betalen voor dit verhaal om het te verfilmen tot een 16 seizoenen tellende financiële autosoap dan weet ik het ook niet meer. In ieder geval heeft Victor Muller goede redenen gehad om het bod van Youngman en Pang Da af te wijzen: “Het bod was onacceptabel, omdat het zou zorgen voor een verandering van de controleclausule bij het bedrijf en dat zou mogelijk het einde van Saab betekenen.” Hoe hoog het bod was is vooralsnog niet bekend.
Fair enough, Victor heeft dus nog steeds het beste voor met de Zweden. Muller heeft China volgens Reuters laten weten dat het zich kan houden aan de afspraken die eerder dit jaar gemaakt zijn: in ruil voor de beloofde centen een belang van 53,9 procent in Swedish Automobile en anders zoeken ze het maar uit. Victor laat weten een plan B te hebben, maar wat dat is wil hij niet zeggen.
Wel laat Alex Mascioli, eigenaar van North Street Capital –het bedrijf dat Spyker laatst kocht– weten dat het desnoods Saab over kan nemen en alles zal doen om het volgens Mascioli ondergewaardeerde merk te redden. Gaat de Amerikaan het merk wegkapen voor de neus van de Chinezen?
UPDATE 13:30 – Pang Da en Youngman hebben een nieuw bod gedaan, aldus SWAN in een PB. Saab schijnt de kwartaalcijfers uit te stellen van 28 oktober naar 30 november:
Swedish Automobile N.V. (Swan) confirms that a new offer, constituting a direct purchase of the shares of Saab Automobile AB and Saab Great Britain Ltd, was made by Pang Da and Youngman. The parties made the offer during discussions with Swan, referring to changed circumstances since July 2011 when the subscription agreement was signed. Swan declined this offer. Swan has requested confirmation from Pang Da and Youngman that they are able and willing to consummate the agreements that are signed. That confirmation has not been received to date. Further discussions are ongoing.
UPDATE 2 – 14:15 – Radio-interview Radio P4 West met Victor Muller (Engels) op 20-10 HIER te beluisteren. Guy Lofalk had overstepped every possible boundaries, aldus Muller. Lofalk has worked behind my back, not once but twice.
UPDATE 3 – 17:00 – Saabsunited zegt een brief van Muller aan het Saab-personeel te hebben. De (Engelstalige) tekst staat hier.
UPDATE 4 – 21:00 – Lofalk reageert.
glashelder zegt
Iemand met de naam Mascioli en veel geld, Raar dat ik daar een beetje griezelig gevoel bij krijg………….Mannen met grote, lange koffers en zo.
house zegt
@glashelder: je hebt teveel films gekeken -_-
meneersander zegt
@glashelder: ik had ok gelijk het idee dat hij van oorsprong uit sicilié of Napoli ofzo kwam:p
midasracer zegt
Zie je wel. De Chinezen laten de boel bungelen en op het eind kopen ze de resten voor een fooi. Ik heb het eerder gezegd en zo is het met Rover ook gegaan.
jwstoop zegt
@midasracer: Eens, mijn gevoel is dat ze dat ook met de wereldeconomie doen op dit moment, maar dat is een hele andere discussie…
Hubert zegt
Zullen we maar gezamelijk het kaarsje uitblazen?
Dan krijgt Saab toch nog een waardig einde.
Groet van een ex-Saab rijder.
MLTB zegt
Saab ga alsjeblieft een keer dood. Al is het maar dat ik dan al die berichten niet meer voorbij zie komen..
Uitstel van executie!
meneersander zegt
Waarneer komt er eigenlijk de Saab site Saab7 ofzo?:p
BobbyD zegt
Op automobielmanagement.nl staat dat North Street Capital aandelen van Saab koopt en een lening verstrekt?
CasperH zegt
@BobbyD: dat willen ze wel ja, en dat lees je ook als je op de eerste link uit het bericht klikt.
BobbyD zegt
@CasperH: Misschien lees ik het verkeerd, maar het linkje verwijst naar een bericht waarin ze het willen, en in dit bericht staat dat er een overeenkomst is. (die alleen a.s. maandag pas definitief wordt)
robbie zegt
@BobbyD: er is dus nigh niks definitief. Op dit moment zitten die Amerikanen in het “willen” stadium.
robbie zegt
@BobbyD: ze kopen aandelen Swedish Automobile, dat is iets anders dan direct aandelen Saab kopen.
robbie zegt
Ik weet wel waarom Muller dit aanbod heeft afgeslagen. Hij zou dan met lege handen achterblijven terwijl Saab gered zou zijn.
Dat is uiteraard niet in het belang van de heer Muller en dus heeft hij dit aanbod afgeslagen.
Muller wil alleen maar een oplossing die goed voor hem is. Hij heeft niks aan een oplossing waarbij Swedish Automobile buitenspel wordt gezet.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: zo klinkt het wel ja… En toen dacht Lofalk ‘ bekijk het dan maar’ waarschijnlijk. Dit is dus precies wat ik bedoel met al die spelletjes over de rug van Saab… Nogmaals, bah.
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: het meest bizarre blijf ik vi.den dat (vrijwel) niemand inziet dat Lofalk in het belang van Saab handelt en Muller in eerste instantie uit eigenbelang en op de tweede plaats komt Saab.
Het zal ongetwijfeld aan zijn geweldige pr te wijten zijn dat niemand hem als de boeman ziet.
monk zegt
@robbie:
Of Saab gered is bij een overname van de chinezen is nogal sterk de vraag. Evenals de vraag wat er daarna van het merk overblijft. Als je de naam perse wil redden kan dan via de Chinezen, maar of daarmee Saab (en het saab-gevoel) overeind blijft… ik denk het niet
robbie zegt
@monk: waarom zouden ze anders moeite doen om de boel over te nemen…
monk zegt
@robbie:
Kennis, bezit en naamsbekendheid van Saab misschien?
robbie zegt
@monk: en wat heb je daaraan als je geen auto’s bouwt? Als die Chinezen Saab kopen doen ze dat om straks Saabs te kunnen bouwen & verkopen.
Als ze alleen de techniek (etc) willen dan wachten ze tot Saab failliet is en kopen ze de restjes.
kaasboerin zegt
@robbie: Ik snap überhaupt niet dat mensen denken dat een ondernemer met een onderneming waarbij zoveel geld is gemoeit, de held gaat spelen. Alsof hij z’n leven zou geven voor een bedrijf, alles draait uiteindelijk om de eigen bankrekening..
Zoepie zegt
ik heb maar een woord voor de saab soap: SAAIb
robbie zegt
@Zoepie: of Slaab ;)
Carreza zegt
Er zijn gwn te veel mensen geïnteresseerd in Saab om het verloren laten te gaan! En beter naar de Amerikanen dan naar de Chinezen denk ik dan.
@al die mensen die de Saab-soap beu zijn: reageer gewoon niet op dit artikel en vul je tijd dan “nuttiger” in!
Hubert zegt
@Carreza:
Ja, de Amerikanen hebben Saab de eerste keer ook van de ondergang gered….
Carreza zegt
@Hubert: als de Chinezen Saab overnemen, gaat de geloofwaardigheid van het merk meteen een enorme duik nemen. Met de Amerikanen heb je dat probleem niet… de vraag is alleen of ze genoeg geld hebben om er een stabiel bedrijf van te maken en er blijvend in investeren (dus niet zoals GM deed door Opel-Saabs te bouwen)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Carreza: In welke eeuw leef jij?? Kijk naar Amerika, dat hele land is eigendom van China… Of naar Volvo, om in de auto’s te blijven. Onzin dus!
Freewarefreak zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Precies.. de USA heeft een staatsschuld van ontelbaar miljard.. net weer het kredietplafond opgehoogd.. 3x raden waar ze dat lenen.. jep.. bij onze Gele Vrienden.
Carreza zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik blijf bij mijn stelling. Indien Saab wordt overgenomen door de Chinezen wordt het een verhaal zoals Rover, NIET zoals Volvo… Dus ja, absoluut imagoschade!
Hubert zegt
@Carreza:
Goh, dacht dat Volvo het ook best aardig deed.
We moeten het juist toejuigen dat China interesse toont.
Beter zo, dan dat ze de rest van de wereld overspoelen met hun zelf ontwikkelde rotzooi.
Wij maken sinds enige tijd ook deel uit van een Chinees bedrijf, en tot nu toe alleen maar voordelen gehad.
Zelf personeel hier op R&D in NL met 30% toegenomen.
Carreza zegt
@Hubert: de wereld overspoelen doen ze sowieso…is het niet met hun eigen rotzooi dan is het door hele bedrijven over te nemen en naar hun hand te zetten. Volvo heeft het voorlopig inderdaad niet slecht met zijn Chineze bazen, maar als Pang Da een overnamebod doet terwijl er afgesproken was om Saab gewoon te ondersteunen, geloof ik eerder in een Rover-verhaal
robbie zegt
@Carreza: jij wil dus zeggen dat een of andere vage Amerikaanse autocoureur waar niemand iets vanaf weet betrouwbaar is dan miljoenenbedrijven uit China? Ik zie dat toch iets anders.
Pang Da & Youngman zijn wellicht niet de “ideale” partners voor Saab, maar dat investeringsfonds van Alex stelt helemaal geen fuck voor. De beste man heeft niet eens een fatsoenlijke website of een kantoor.
Carreza zegt
@robbie: ik meen mij niet te herinneren dat ik ooit het woord “betrouwbaar” heb vermeld in één van mijn posts…
En jij gebruikt het woord “partner” voor Pang Da??? Een overnamebod is net iets anders dan partnering weet je!
dennisr zegt
volgens mij ben je knettergek als je SAAB overkoopt, dat merk is denk al het vertrouwen van mensen wel kwijt..
kaasboerin zegt
@dennisr: Gewoon Saab kopen en er letterlijk een Soap van verfilmen.. Binnenlopen ofnie?!
dennisr zegt
@kaasboerin: wel lekker commercieel :P
norge zegt
Ben benieuwd hoe het Saab gaat heten :S
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Lees net dat het eerste bod van Pang Da op Saab 1 euro was… 1 euro!!! Maar dan wel 5,5 miljard kronen investeren. Zou dus goed zijn voor Saab, maar iets minder voor Victor…
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: zoals ik al eerder zei:
Lofalk heeft het beste voor met Saab
Muller heeft het beste voor met zichzelf
Victor Muller wil vooral dat Saab blijft leven én onderdeel blijft van Swedish Automobile. Als Saab uit SWAN wordt gehaald dan is Victor failliet en heeft hij torenhoge schulden bij Vladimir Antonov. Dat is de enige reden waarom Muller geen ja heeft gezegd tegen dit aanbod van de Chinezen.
Al die Chinezen Saab schuldenvrij kunnen kopen voor 1 euro en daarnaast nog een 500 miljoen euro klaar hebben liggen om te investeren dan kan je er wel vanuit gaan dat Saab een aantal jaar vooruit kan.
De enige reden die ik kan bedenken waarom Muller hier geen “ja” tegen gezegd heeft is: Hij wordt er zelf slechter van.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Klopt als een bus. Ben benieuwd naar het tweede bod van Pang Da, en met name naar de reactie…