Hyundai heeft nieuwe motoren aangekondigd. De spannendste? Het Gamma 1.6 T-GDi blok dat we in ieder geval in de Veloster gaan vinden. En nee, die D in T-GDi staat niet voor diesel, al heeft Hyundai ook nog nieuws op dat vlak.
Het lijkt misschien niet zo héél spannend nieuws maar om één en ander in perspectief te plaatsen hebben we hieronder een aantal motoren op een rijtje gezet van een aantal grote spelers op de Europese markt waarmee dit blok zal kunnen gaan concurreren.
Om te beginnen is er de 1.4 TSI van Volkswagen. Het blok dat we ook kunnen vinden in vrijwel alle andere merken van het VAG concern uiteraard. Dat blok levert in de A1 185 pk en 250 Nm koppel dat bij 2000 toeren per minuut vrijkomt. MINI levert de Cooper S Works met een 1.6 met 211 pk en 265 Nm vanaf 1850 toeren. En dan hebben we ook nog Alfa met de 1750 TBi. Dat blok levert in de Giulietta 235 pk maar is ook 150 cc groter. Opel levert een 1.6 EcoTec met 180 pk in de Astra en de Insignia, en in de Corsa OPC komt het 1.6 blok zelfs tot 192 pk.
Om 204 pk’s uit een EURO-5 goedgekeurd blok te sleuren is dus best een nette prestatie van Hyundai, dat het maximale koppel van 265 Nm ook nog eens weet aan te spreken bij 1750 rpm. De 204 pk’s leven bij een toerental van 6000 rpm. Het vermogen wordt behaald dankzij een turbo met twinscroll en air guided intercooler, alsmede directe inspuiting en dual CVVT. Er worden nog geen uitspraken gedaan over welke modellen met dit blok gaan worden uitgerust, maar we weten in ieder geval dat de Veloster het door Herman gewenste performance modelletje gaat krijgen.
En dan was er ook nog dieselnieuws: Hyundai gaat een 2.0 viercilinder turbodiesel leveren met 150 pk en 382 Nm koppel die voldoet aan de EURO-6 norm. Hyundai timmert lekker aan de weg dus!
Nino zegt
Ik kan die Veloster wel waarderen, zeker met 200peekaa :)
bozewolf zegt
Weinig mis mee, lijkt zo.
Hup Hyundai?
Tommy2 zegt
De Veloste is helemaal niet zo’n goede auto als ik de revieuws mag geloven. Maar de grootste euvel wordt hiermee wel opgelost, het tekort aan motorvermogen. Nu de stuurinrichting nog onder handen nemen.
MARS zegt
@Tommy2: Je moet niet alles geloven wat anderen zeggen..
Tommy2 zegt
@MARS: Als aanvulling op mijn reactie, ik wil het toch graag even onderbouwen:
In de rij-imressie van Autorevieuw stonden wat kritiekpuntjes:
– Slappe achterwielophanging
– Vage besturing, totaal geen stuurgevoel
– Futloze motor onder in de toeren
De eindconclusie is dat je een Veloster alleen koopt om zijn uiterlijk vertoon, een sportieve stuurmansauto is het allerminst. In feite gaat het ook gewoon om een i30 in een ander jasje.
MARS zegt
@Tommy2: Heb je zelf ook deze kritiekpuntjes gevonden, oftewel heb je erin gereden..
Ik blijf erbij, je moet niet alles geloven wat anderen zeggen..
utr1984 zegt
@MARS: Geloof het maar wel, de vering is echt ondermaats en de besturing net zo spannend als in een i30. Er moet dus wel wat aan de Veloster gesleutelt worden willen de Koreaantjes er echt iets vets van maken (qua rijgedrag)
MARS zegt
@utr1984: Proefrit maken en een eigen mening hebben, lijkt me beter dan ’t aannemen en herkauwen van onbekenden..
norge zegt
@utr1984: Je moet niet geloven wat anderen zeggen.
utr1984 zegt
@norge: Ik doe ook iets met auto’s rijden en testen enzo, en heb uiteraard uitgebreid met de Veloster gereden. Ik praat dus geen anderen na, maar ga uit van eigen bevindingen en ervaringen ;)
utr1984 zegt
@norge: Ik doe ook iets met auto’s rijden en testen enzo, en heb uiteraard uitgebreid met de Veloster gereden. Ik praat dus geen anderen na, maar ga uit van eigen bevindingen en ervaringen ;)
Tommy2 zegt
@MARS: Zij zijn de expert en hebben al tientallen/honderden auto’s getest, en hebben dus goed vergelijkingsmateriaal. Zij kunnen dat beter beoordelen dan mij. Dat jij zo sceptisch bent dat je niets geloofd kan ik ook niet helpen. :P Ik wil alleen maar zeggen dat er veel meer in de Veloster gezeten had voor Hyundai als ze het goed aangepakt hadden.
besaram zegt
@Tommy2:
Experts die helemaal vag geil zijn, en de rest wat er uit duitsland komt. En het liefst alles wat daarbuiten vandaan komt afkraken.
Zo kan het dus ook overkomen.
Tommy2 zegt
@besaram: Lees je het betreffende blad wel eens? Want ik kan namelijk geen enkele vorm van ‘vag geil’ bespeuren. Ze vallen vaak zelfs over de soberheid van bijvoorbeeld Volkswagen modellen. Dus je bewering slaat nergens op. En daarbij zijn we zelf ook nog wel in staat om objectief naar het commetaar in zo’n test te kijken. ;)
dawwg zegt
@besaram: Nou, ik heb de – twijfelachtige – eer gehad om erin te mogen rijden en het is inderdaad minstens zo erg als hierboven beweerd wordt. Misschien leuk voor je opa, maar het rijdt echt als een vaatdoek, geen gevoel en kilometers onderstuur (en dan stukken meer dan we gewend zijn van VAG !)
norge zegt
@dawwg:Kan ook aan de chauffeur liggen ,de mijne rijdt en stuurt prima hoor .
rechercheur zegt
@norge:
hahahaha, je doet wel heel erg goed je best om iedereen er van te overtuigen dat die i30 CW CRDi een fantastische aankoop is geweest …. dat noemen ze cognitieve dissonantie.
:-)
norge zegt
@rechercheur: Beter lezen in je woordenboekje agentje,mijn geval heet cognitieve consonantie :P
rechercheur zegt
@norge:
een typisch symptoom van cognitieve dissonantie is het tegendeel proberen aan te tonen ….
rechercheur zegt
@dawwg:
klopt, zo’n Hyundai rijdt als een natte krant.
In zowel AutoVisie als AutoWeek staat momenteel een dubbeltest tussen een Passat en i40, en in beide tijdschriften wint de Passat van de i40, ondanks de hogere aanschafprijs. De Passat wint het met name op aandrijflijn, wegligging en restwaarde, precies de punten waar Hyundai nog nooit in uitgeblonken heeft ….
bozewolf zegt
@MARS: Altijd beetje flauw argument gevonden. Je hoeft toch niet per sé een auto gereden te hebben om er een beetje onderbouwd oordeel over te kunnen vellen? Autojourno’s testen auto’s, das hun job. Mag je aannemen dat ze er enig verstand van hebben.
Als we alles zelf moeten rijden dan heeft niemand (veilige aanname) op dit blog enig idee of een Veyron wel goed is. Om maar es wat te noemen.
Als Wouter deze auto zou testen en zou zeggen dat de besturing wat vaag is en meer gevoel kan gebruiken, heb ik toch weinig reden aan hem te twijfelen? Tenzij hij één van de weinigen is en “de rest” deelt zijn bezwaren niet. Maar dat is niet het geval volgens mij.
BJ zegt
@bozewolf:
+1
Top als je je mening na een proefrit bijsteld/aanpast, maar reviews zijn een prima uitgangspunt voor een start, zeker als er meerdere zijn. Bovendien geeft Tommy2 ook nog aan dat ie het gebaseerd heeft op reviews… Spijkers, laag water, enzovoort enzo verder,
meneersander zegt
Vind de Coupe van Hyundai eind jaren 90 (?) nog steeds mooier, alleen die rijden tegenwoordig alleen nog maar met 160” inch wielen rond en 7meter verlaagd met een uitlaat met de doorsnee van de schipholtunnel
kaasboerin zegt
@meneersander: Haha, wou net zeggen.. Zonde van zo’n bak hé.
sdk16420 zegt
@meneersander: Ik heb er ook wel eens een zien staan met een bodykit waar 20cm dik schuimplastic onder zit.
meneersander zegt
@sdk16420: af en toe moet ik gewoon spontaan huilen als ik sommige auto’s zie rijden, dat zou er zomaar een kunnen zijn:p
baasbas zegt
@CasperH: Hoeveel is dat koppel?
baasbas zegt
@baasbas: Na zelf goegelen: 265nm, net als de Mini.
Bart_V zegt
-edit, check, idd ;) thanks!-
dennisr zegt
nou doe je best Hyundai! :lol:
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Heel knap deze ontwikkelingen. Meer dan 200 pk daar had je nog maar 10 jaar geleden nog een 3 liter V6 voor nodig …
bozewolf zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Of een B202 twintig jaar geleden :)
kaasboerin zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Inderdaad, straks is het bij meetings “check m’n 1.2 liter 350pk dan uit” … “moet je die van mij dan zien, 1.4 liter 500pk vrrriend“..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Of een Saab Turbo natuurlijk. Die hebben het downsizen uitgevonden… Stond in de jaren ’80 al in de Saab brochures!
E34M5Touring zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Dat wou ik je altijd al is vragen, er staat mij iets van bij, (ergens gelezen dacht ik) dat Saab een 1.6 had met 200pk dmv een veranderende cilinderkopstand.
Klinkt misschien heel stom maar het is echt een hardnekkige gedachte.
Weet jij toevallig of dit klopt of is het echt tijd dat ik van de weekendsnoepjes afblijf.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@E34M5Touring: lol! Klopt inderdaad, Saab had begin jaren ’90 een motor ontwikkeld met variabele kop. Was helemaal af, maar toen werd GM volledig eigenaar van Saab. Die lachte Saab uit om het idee. ‘Dit is onverkoopbaar, zit niemand op te wachten’… Tja…
audi18 zegt
ze doen nu met alsof de 1.4 van vag zo weinig vermogen heeft met 200cc minder, maar bij de alfa motor zetten ze er wel bij dat het 150cc meer is..
OT die koreanen gaan het steeds beter doen, na de schrik van vw baas voor de i30 nu ook moderne turbomotoren (Y)
janklaassen zegt
Ja, Hyundai Kan het wel,
Zag hem 3 weken geleden in Apeldoorn rijdne in het wit..
Mja, niet verwacht dat ik het zou zeggen, maar het oogte wel dik!
Geen heel tijdloos ontwerp maar oogt cool!
masterstig zegt
Ik ben niet helemaal te spreken over het design van tegenwoordig van Hyundai. Een paar jaar terug was het wat vierkanter en wel wat minder spannend, maar het was wel wat volwassener. Vinden jullie dat ook of ben ik hier de enige op AB :D.
bozewolf zegt
@masterstig: Als je met volwassener ook saaier bedoeld heb je objectief gezien gelijk.
Persoonlijk zie ik liever dat Hyundai de hooligan gaat uithangen op stijlgebied. Ik denk ook dat dat het merk ten goede komt, creeer je toch meer eigen identiteit dan steeds maar van die smoelloze auto’s op de markt zetten.
masterstig zegt
@bozewolf: Ja oké, je hebt op zich gelijk, alleen krijgen steeds meer Koreaanse en Japanse merken een gezamenlijke designstijl. Dan bedoel ik vooral de scherpe lijnen die ook bij andere merken uit het oosten terugkomen. Ik vind het zelf dus niet zo origineel, net zoals bij de Duitsers gezegd word dat het inspiratieloze modellen zijn omdat ze op elkaar lijken (even vierkant enz. , je kent die oordelen wel).
kaasboerin zegt
@masterstig: Ik moet je zeggen dat ik de Veloster toch wel een unieke look vind hebben hoor, Japanse en Koreaanse autofabrikanten hebben niet vaak mijn aandacht weten te trekken maar ik begin dat steeds vaker te krijgen bij Hyundai. :)
masterstig zegt
@kaasboerin: Maar ben je het met me eens dat nu ook de Koreanen en Japanners een beetje een gezamenlijke designstijl hebben gekregen. Bij Duitse merken wordt er al genoeg geklaagd over hun designstijl, maar bij andere merken gebeurt dat gewoon nooit, erg jammer dat dat altijd bij de Duitsers moet gebeuren terwijl zij niet de enige zijn.
bozewolf zegt
@masterstig: Hm dat is mij nog niet opgevallen maar ik zal er eens op gaan letten.
Ik zat gister wat oude Motorworld te kijken (leuke oude Clarkson docu over hoe bepaalde landen iets met (of tegen!) auto’s hebben. De Japan aflevering gaf wel duidelijk aan dat de Japanse designers destijds ook in een aardig slopje zaten. Dan hebben we het over begin/mid 90’s.
Dus ze moesten wel van ver komen, want de Aziaten hebben 2, 2.5 decennia lang werkelijk niks spannends ontworpen tot een paar jaar terug. De NSX en de Supra (en dan ook alleen maar de 4th gen.), wellicht de Mitsu GTO uit die tijd kunnen we beschouwen als spannend ontwerp. Voor de rest heb ik geen idee of er meer kandidaten bestaan maar ik kan niks bedenken.
Misschien creert die regio nu een beetje een eigen stijl omdat ze creatiever durven zijn.
jack_abarth zegt
@bozewolf:
R34 skyline mag er ook nog wel bij.
Verder de Z-series van Nissan zijn ook wel aardig in mijn ogen.
bozewolf zegt
@bozewolf: Designwijs zijn de Skylines gewoon hokken, laten we eerlijk zijn. Persoonlijk vind ik ze wel tof, maar echt mooi of spannend kunnen we toch nauwelijks zeggen.
De Z-series van Nissan waren heel spannend in de 70’s, al minder in de 80s en toen kwamen ze in de 90s met de Fairlady Z (300ZX), een gigantische mastodont bedoeld voor dikke Amerikanen. Voor de 4th gen is misschien nog iets te zeggen, maar echt spannend? De achterkant is rechtstreeks gelift van andere Nissan modellen en de rest is redelijk standaard coupe idee.
Pas met de 350Z hebben ze weer een geheel eigen auto neergezet, maar die was er dus ook pas in 2000-nogwat.
mrbones zegt
Eindelijk een motor die past bij het uiterlijk
Freewarefreak zegt
@mrbones: Kijk dat dacht ik nou ook. Slechte besturing? Weke vering? Geen idee.. kan er niet over meepraten. Maar op papier is het vermogen nu in balans met het uiterlijk. Geen schaap in wolfskleren meer..
Poll zegt
blijft een lelijk ding, met die rare deur.
The360box zegt
Ik vind het ontwerp gewoon niet mooi, waarom, alleen di 3 deuren al, dan de hele achterkant, om te lachen.
masterstig zegt
@The360box: +1
rechercheur zegt
Als ik de verschillende tests mag geloven, dan is het een redelijk blubberig gebakje met een niet al te beste wegligging en vage besturing ….
norge zegt
@rechercheur:Buiten Europa worden ze toch beter beoordeeld als hier .Eigen ervaring, gewoon een goede auto met goed nauwkeurig stuurgedrag.
rechercheur zegt
@norge:
tsja, als je eerder auto’s zoals een Opel Corsa 1.4 Swing, Seat Ibiza 1.5, Citroen Berlingo 1.4, etc hebt gereden, dan kan ik me best voorstellen dat je onder de indruk bent van een Hyundai. Zou je zoiets als een BMW 3-serie of Alfa 156 voor onder je kont hebben gehad, dan zou je wel anders piepen …
:-)
norge zegt
@rechercheur: Ach Honda Accord en tweede generatie Primera heb ik ook gehad en die werden door de experts de hemel in geprezen wat weggligging betreft .En niet te vergeten de Toyota Corrola Gt (T71) met fabelachtige achterwielaandrijving/wegligging. dus ik weet waar ik over praat .Een maat van me zijn Audi A4 pas geprobeerd ,over saai gesproken…….
BMW van overbuurman ook gedaan ,heb nog pijn in mijn handen van dat gerammel in het stuur de hele tijd,dan maar het rustige evenwichtige goede weggedrag van de I30CW die echt perfect over de berg/landweggetjes heen te jagen is.
rechercheur zegt
@norge:
hahahaha, en je gaat het nog verdedigen ook … :-)
speedlimit zegt
@rechercheur:
Tja @norge onderbouwt t tenminste nog.
En jij…hoe oogt die bmw poster boven je bed GTR?
midasracer zegt
Lelijk ding (ikweetut, is persoonlijk) en dan blijkbaar ook nog op alle andere fronten matig of slecht, hoe is het mogelijk? Waarom proberen automobielfabrikanten steeds weer opnieuw het wiel uit te vinden? Ik verwacht dat er steeds betere en spannendere auto’s op de markt komen, maar de praktijk is dat je tegenwoordig meer lol beleeft aan een leuke coupe uit de jaren 80.
norge zegt
@midasracer: Lelijk is smaak valt niet over te twisten maar slecht? Lees hier eens ,http://www.motortrend.com/roadtests/hatchbacks/1109_2012_hyundai_veloster_first_test/viewall.html
KaCh1ng zegt
een sterke motor maakt een lelijke auto niet goed kijk maar naar de R – klasse
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@KaCh1ng: Huh?? Sinds wanneer zijn mooi en goed hetzelfde??
freezzr zegt
Hyundai is echt goed bezig qua design, vind het nog net niet spannend genoeg, maar lef hebben ze wel!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@freezzr: precies! helemaal mee eens, erg te prijzen. En kijk eens wat hierboven in de comments gebeurd: wordt direct afgezaagd… Iets met kop en maaiveld zeg maar. Raar spruitjesvolk zijn we toch!
midasracer zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Boven het maaiveld uitsteken is wat anders dan een geslaagde styling. Ik bedoel, deze stak ook boven het maaiveld uit: