Jep, ook in de jaren ’70 en ’80 kon je al controversiële tuningbakken krijgen. En dit ultieme voorbeeld staat nu te koop!
De door Koenig gerestylde Porsche 930 Turbo is een aandachtstrekker zoals een FAB design Panamera dat ook is: veel plastic in bizarre vormen doen de auto in weinig meer lijken op het product dat in Stuttgart van de band kwam rollen. Koenig voorzag de 930 Turbo van onder meer een compleet nieuw front met Porsche 928 koplampen, de volledige zijkant werd herzien, de achterzijde werd gesloopt en opnieuw opgebouwd met Audi 200 Turbo achterlichten en er werd een spoiler achterop gemonteerd waar je bang van wordt. Een setje BBS’jes maakt het plaatje af.
Motorisch kon Koenig de 930 Turbo van 480 pk voorzien, bijna twee keer zoveel als de 260 pk die uit de standaard luchtgekoelde 3.0 zescilinder kwamen rollen. Het exemplaar staat te koop in Denemarken en heeft volgens de teller slechts een dikke 31.000 kilometer mijl gereden. En dat voor 45.000 euro, prikkie toch?
rechercheur zegt
Ik vind die achterlichten wel heel “mooi” …..
trisx zegt
€45.000.- valt nog wel mee
Esprit_de_Flandre zegt
Vreemd ding. Moest dit nu gebeuren zou iedereen weer VAG zitten verketteren…
lincoln zegt
wowowow ..
480 peekaas in 1976 !!
dat moet een beetje de bruutste brandstof-crisis bak ooit zijn ..
norge zegt
Tjoeners het zou verboden moeten worden.
bullgod76 zegt
Vette bak die ik wel zou willen hebben.
45000 euro is peanuts alleen jammer dat deze wagen in Denemarken staat
Hupke zegt
@bullgod76:
Wat boeit dat nu? Waarschijnlijk wil hij hem wel brengen of anders moet jij naar daar gaan (kleine moeite als je er 45k aan gaat uitgeven) desnoods vraag je dat hij de wagen eerst laat keuren door een garage ofzo.
lincoln zegt
@bullgod76:
45.000 euro is peanuts ..
maar 450 euro (1%) bijkomende kosten houden je tegen !!
Uber LOL ..
x3ro zegt
@bullgod76: 45k is peanuts maar de nog geen 1k euro om de back hier te krijgen vind hij te veel :’) Of is Denemarken toch iets te ver voor een trapauto?
OT: Geweldig foute styling. Hier hou ik wel van.
Hupke zegt
Zalig ding dit is op zich een stukje geschiedenis.
Vraag me af of ik toen in die tijd iets zou gehad hebben als WAW (brabus, AMG,…) of iets van bweeuuurk (mansory, techart, rinspeed,…) of iets van mhh ‘interessant (gemballa).
In alle geval 45.000 is echt niet te veel voor zoiets.
hjhj zegt
€45000 peanuts.. maar dat stukje Denemarken is ineens te ver?
audicoupe84 zegt
Jammer van die mijlenteller. USA import?
E34M5Touring zegt
Vind hem er niet mooier op worden. wel iets speciaals voor een liefhebber.
atakan zegt
Dat ding is breeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeed.
rickr zegt
Lijkt zo van voren bijna wel op een Datsun 240z! Toch vind ik het jammer van de originele 930, dat is pas een prachtwagen!!
motherlover zegt
GADVERDAMME wat een disproportioneel gedrocht zeg! Ik ben zoiezo geen fan van porche-design (saai), maar dit is véle malen erger!
sebasjuhh zegt
@motherlover: goed ondersteunend je reactie ook, top
motherlover zegt
@sebasjuhh: Niet eens met mijn mening? dat mag… daarvoor is het ook een mening! :)
Modus zegt
928 koplampen lijkt me niet kloppen. Die werden wel gebruikt door sommige andere tuners op flatnose 911s.
T16 zegt
215 banden achter en 15 inch velgjes, remt waarschijnlijk voor geen meter meer als je hard gaat. Nee dank, veels te link.
torana zegt
@T16: standaard ligt er idd 215 onder een 930, zoals op het typeplaatje staat, maar als je de foto van de achterzijde bekijkt, dan liggen er in dit geval volgens mij wel iets bredere sloffen onder… overigens vertelt de diameter van de velgen niks over de remweg hoor
Hupke zegt
@torana:
Wel over hoe groot de schijven zijn die erop kunnen en dus ook over hoe goed die gekoeld kunnen worden en dus ook hoe hard je kan stoppen.
torana zegt
@Hupke: tegenwoordig zijn ze daar natuurlijk inderdaad veel verder mee, maar vergeet niet dat de 935é ed waarmee ze ver boven de 300 over de circuits denderden ook maar 15″ velgen hadden, veel grotere velgen werden er in die tijd sowieso nauwelijks gebruikt… en volgens mij konden ze allemaal remmen hoor
Onderstaande Ferrari BB512 LM bijvoorbeeld had ook maar 15″wielen ( zie beide links voor deze informatie )
http://www.ultimatecarpage.com/car/163/Ferrari-512-BB-LM.html
http://www.ferraridatabase.org/The_Cars/1981/BB%20512%20LM%20Series%20III/8/BB%20512%20LM%208%201981.htm
Hupke zegt
@torana:
Ik ben nog niet in een old-timer racewagen over een circuit gejakert maar ik kan je vertellen dat old-timer sportwagens (en moto’s for that matter) veel minder goed remmen dan hedendaagse modellen.
Die circuit versies zullen wel afgeremd hebben maar toch nooit zo efficiënt als de moderne racers.
torana zegt
@Hupke: ’tuurlijk, dat erken ik ook in mijn eerdere reply, dat is gewoon de vooruitgang die geboekt is in de loop der jaren, maar voor “die tijd” waarin de Koenig gebouwd is had ie toch echt wel een goed remsysteem… met een snelheidsmonster anno 2011 is het natuurlijk geen vergelijking meer
bramcorts zegt
Mist alleen wel de 480pk motor die er eigenlijk inhoorde:
http://www.1000sel.com/index.php?option=com_content&view=article&id=77&Itemid=62
ohoogeveen zegt
480pk door smalle 215 achterbandjes. Zal best een handvol zijn deze auto!
ohoogeveen zegt
@ohoogeveen: oh nee, er zitten gelukkig “iets” bredere sloffen onder de Koenig ;-)
dennisr zegt
ja mooie cijfers, maar die body kit ben ik op af geknapt..