Wellicht kan jij je nog herinneren dat er iets meer dan een jaar geleden een smurfblauwe McLaren F1 achterop een file knalde in Duitsland. Het resultaat was een geschonden neusje en een gekrenkt ego. Inmiddels zijn we iets meer dan een jaar verder en is deze McLaren F1 gelukkig weer helemaal opgeknapt. Sterker nog hij is zelfs beter dan voorheen.
De F1 in kwestie waar we het hier over hebben is chassisnummer 40 en eigendom van iemand die op internet bekend staat als ‘Flemke’. De beste man is in elk geval niet te beroerd om simpele zielen zoals jij en ik mee te laten genieten van zijn speeltje.
Het afgelopen jaar is het nodige werk uitgevoerd aan de McLaren F1 van Flemke. Onder andere de volgende zake zijn aangepakt: ophanging, velgen, remschijven & blokken en dempers. Daarnaast is er een grote beurt uitgevoerd en is het kapotte bodywork vervangen.
Ook is de smurfblauwe lak vervangen door een donkerblauwe laklaag met een witte streep, uiteraard is dat wel door McLaren zelf gedaan. Ook is het interieur opnieuw bekleed en als finishing touch heeft hij nog een soort tribal op de motorkap voorklep gezet (niet mijn smaak).
In onderstaande video & gallery kan je hier hoe mooi deze McLaren F1 is opgeknapt na zijn ongelukje op de Autobahn. Foto’s van net na het ongeluk staan helemaal onderaan. (bron: pistonhead.com, via: gtspirit.com)
mout zegt
Dat logo ook: een grazende kiwi!
Ik zie het voor het eerst.
robbie zegt
@mout: Bruce McLaren komt uit Nieuw-Zeeland (wist je zeker ook niet ;))
mout zegt
@robbie: Dat wist ik ook niet, nee. Mijn kennis reikte niet verder dan het raceteam en de contractjes met BMW / Mercedes.
DennisS65B40 zegt
Nog steeds de droom van elke man.. Rijden in je hypercar in die o zo gave 1 2 opstelling, geflankeerd door een gewillig blondje en een wellustige brunette. Zucht…
norge zegt
Inderdaad opgeknapt ja ,maar valt dit nu onder de categorie opknappers?
E34M5Touring zegt
Dat BMW die motor nooit zelf ergens voor heeft gebruikt, zou toch een bloedstollende M5 zijn dan.
bassie zegt
@E34M5Touring: volgens mij in de bmw 850 Csi, maar dan een heel rustige variant, de potentiele bmw m8 is er nooit mee gebouwd..
Helaas!
Hupke zegt
@bassie:
Nee die motor heeft er niets mee te maken.
Behalve dat die evenveel cilinders heeft.
Hupke zegt
@E34M5Touring:
Die is speciaal hiervoor ontwikkeld, kan goed zijn dat ze hem niet eens ergens anders in mogen lepelen.
Hupke zegt
@E34M5Touring:
Ze hebben hem wel nog gebruikt in de le mans racers van BMW (Williams).
E34M5Touring zegt
@Hupke: Dat zou natuurlijk kunnen inderdaad. Blijft een juweel van een motor, niemand durfde het aan om Murray’s plan te bouwen, alleen BMW.
bozewolf zegt
@E34M5Touring: Ik meende dat ze eerst Toyota hadden benaderd, maar McLaren was niet tevreden over hun eerste “opzetje” zeg maar.
Dat ze toen naar BMW zijn gegaan als soort 2nd opinion, wat nogal een schot in de roos bleek te zijn.
Maar dat is voor mij beetje klok-klepel dus mssn heb ik het fout.
Wat ik wel zeker weet is dat de specs van de motor eerst wat anders uitvielen. Het blok was een kilo of 50 á 70 zwaarder dan Murray had gewild, maar Murray’s frons veranderde snel in een grimas toen BMW meldde dat ze ook 80 meer pk dan gepland eruit hadden weten te trekken.
bozewolf zegt
@bozewolf: Een tevreden grimas, that is.
E34M5Touring zegt
@bozewolf: Dat van Toyota wist ik niet. Ik wist wel dat het blok inderdaad te zwaar was maar door een surplus aan vermogen ging Murray uiteindelijk vrij makkelijk overstag.
Leuk detail vind ik nog steeds dat de sound engineering door Kenwood is gedaan. Het is zo’n mooi blok, denk qua gretigheid (hoe snel die op toeren komt en toeren verliest) is de enige die er in de buurt komt de LF-A.
E34M5Touring zegt
@E34M5Touring: Laatste zin moet zijn in de buurt komt bij de LF-A die is natuurlijk nog sneller met op toeren komen, dat gaat gewoon nergens over.
bozewolf zegt
@E34M5Touring: Ik zit ook uit m’n nek te lullen want het was Honda en niet Toyota.
*mompelt iets over teveel bier*
E34M5Touring zegt
@bozewolf: We’ll glance over that fact.
dennisr zegt
echt een hele verbetering, die kleur is prachtig! :O velgen kan wel een stuk mooier.. maar dat is ieder zn smaak :)
Hupke zegt
Echt een pracht wagen toch.
Geweldig dat ze hem hebben kunnen repareren.
Wel zonde van die ’tribal’ of wat het dan ook mag zijn en de lelijke velgen.
Alpinaa zegt
Haha die tribal is zo fucking lelijk op die auto! Verder erg gave auto, een droom om te bezitten.
Freewarefreak zegt
Geld, liefde, vakmanschap, tijd.. dan komt alles goed. Gelukkig is deze behouden. Hulde!
cl65amg zegt
beest auto om te rijden pfff kan nie wachte voor de volgende rit:D
E550 zegt
Niet origineel gelaten: -1
maxx1 zegt
@e550: en nog knap lelijk gemaakt ook :S
mclarenf1lm zegt
Ik dacht in ieder geval al meteen dat die kleur niet origineel was, wel een mooie kleur al zou ik zelf voor een andere (originele) kleur gaan. In ieder geval goed dat er nog zoveel F1´s rondrijden.
Volvo_440_turbo zegt
Ik geloof dat je bij BMW nog terecht kon voor een motorupgrade… zouden ze dit ook gedaan hebben?
Anyway, dat ze de auto een beetje aangepast hebben aan deze tijd vind ik niet zo erg.
Ik ben ook tegen het ‘vernieuwen’ van klassiekers , maar dit kan nog net als je het mij vraagt…
clubbtraxx zegt
Hij wilde niet NOG een keer ergens op knallen.
Dus er moesten grotere remmen en dus automatisch grotere velgjes op. Ik vind het gekozen type nog best aardig lijken op de wagen, niet overdreven groot en een beetje in dezelfde stijl als het origineel. Goed gedaan dus.
robbie zegt
@clubbtraxx: volgens mij zijn die velgen gewoon origineel.
robbie zegt
Waarom zeikt iedereen over die velgen? Volgens mij zijn dat gewoon standaard McLaren F1 velgen. Alleen zijn ze hier zwart gespoten.
bozewolf zegt
@robbie: Niet 100%, de inkepingen in de spaken lopen iets langer door met de zwarte velgen.
Maar op zich zijn het idd gewoon zelfde model, alleen dan zwart en mssn een maatje groter?
Het staat iig uitstekend.
lincoln zegt
@robbie:
lache toch ..
een stukje uber techniek aanschouwen en dan op een pedant toontje tjenken over wieltjes ..
dat is “sarcasme” (mag ik hopen iig) ..
geertje123 zegt
Gewoon oranje spuiten de volgende keer, das veel mooier
kor1 zegt
Mooi ding, maar beetje vreemd dat de linker centrale wielmoeren rood zijn en de rechter exemplaren blauw….
scalemaster zegt
@kor1:
Dat is een configuratie die in de racerij vaak gebruikt word
daar worden de wielmoeren voor de linker of rechterkant in rood of blauw gespoten.
robbie zegt
@kor1: bij raceauto’s heel normaal. Is bijvoorbeeld ook bij de Porsche Carrera GT gedaan.
mozesrules zegt
Is nou de binnenkant van de rechterdeur niet meegespoten of zie ik dat verkeerd? Lijkt wel of die nog de oude kleur heeft….
lotuselises2 zegt
Dit kleurtje staat hem erg goed!