Hè hè, de nieuwe BMW 3 Serie is officieel! En, wat vinden we ervan? Maken of kraken?
De nieuwe Drie is flink gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Met 9,3 centimeter extra lengte (waarvan slechts anderhalve centimeter bestemd is voor de beenruimte van de achterin zittende passagiers) gaat echter geen gewichtstoename gepaard. Sterker nog: er is -afhankelijk van de gekozen motor- tot 40 kilo bespaard op de voorganger. De wielbasis is 5 centimeter gegroeid en ook de spoorbreedte is ruimer, voor is dat 3,7 centimeter meer geworden, achter zelfs 4,7 centimeter. Overigens meldt BMW trots dat er ook 8 millimeter extra hoofdruimte beschikbaar is. Daar zal Wouters kapsel blij mee zijn.
Er is voortaan de keuze uit meerdere instellingen, te weten Eco Pro, Comfort, Sport en Sport+. Dit wordt onder de noemer “Driving Experience Control” gemonteerd. BMW claimt dat je in Eco Pro modus tot 20% benzine kunt besparen. Wat zuinigheid betreft: er is ook een achttraps automaat met Start/Stop leverbaar op alle motorvarianten.
Andere noviteiten zijn het optionele Head Up Display, ConnectedDrive, Active Cruise Control met Stop & Go functie, Lane Change en Lane Departure Warning met Collision Warning en Surround View. Ook RTTI (Real Time Trafic Information) is een nieuwe gadget op de 3 Serie.
De nieuwe Dreier sedan gaat vanaf 11 februari 2012 in de verkoop in drie uitvoeringen, te weten Sport Line, Modern Line en Luxury Line. De verkoop start met de 328i (245 pk) en 335i (306 pk) benzine motoren en met de 320d (184 pk) en 320d EfficientDynamics (163 pk), maar die reeks wordt in het voorjaar van 2012 uiteraard al uitgebreid met andere motorvarianten. In het najaar van 2012 volgt ook een full-hybrid versie van de 3 Serie.
Tot die tijd moeten we het doen met deze draadtekeningen van de nieuwe 3 Serie:
Video! Bekijk het op Autojunk! En nog een tweede video van de nieuwe 3 Serie.
bempi zegt
Ziet er echt meer coupé achtig uit. Dit wordt wederom een bestseller. Ik ben de E90 alweer vergeten.
StijnB zegt
@bempi:
+1
Vind het ook fijn dat de lengte niet echt fel is toegenomen (4,62m), de A4 vind ik met 4,7m toch wat te lang (zeker voor de beperkte binnenruimte).
drivingpleasure zegt
@bempi: inderdaad. Ik vind het een hele mooie auto geworden hij ziet er echt top uit!
cindy zegt
Nice! en de prijzen? Krijgen we die ook vanmiddag te horen?
sirmustang zegt
ik moet nog eerst ff de voorkant zien voordat ik kan oordelen
DonEmilio zegt
1 plaatje is iets te weinig om te beoordelen, maar de achterkant ziet er in ieder geval goed uit!!
veyronlover zegt
Ziet er netjes uit toch?
jack_abarth zegt
Dikke bak, vind ‘m eerlijk gezegd ook dikker dan de huidige 5.
Verder 320d 184pk(?!) waar is de tijd gebleven dat een 320 een karige bak was.
StijnB zegt
@jack_abarth:
Is nooit zo geweest, in 1998 had de (eerste) 320d 136pk. Een ware revolutie in dieselland, eindelijk een 2-liter diesel die onder de 10s op 100 zat…
Megakix zegt
@jack_abarth: en de huidige E90 facelict heeft ook 184Pk…
ralf zegt
Dit wordt een verkooptoppertje! Voorkant met de doorlopende koplampunits in de grill wordt volgens mij ook wel gaaf. Nog ff geduld daarop!
bobster92 zegt
ben nog niet helemaal overtuigd, vond de e90 achterlichten van na de facelift super. hier moet ik denk ik nog even aan wennen denk ik..
meneersander zegt
Ik dacht even toen ik de achterlichten zag dat de A6 een facelift had gehad…
Nino zegt
Mooie achterkant, achterlichten lijken een beetje op die van de X6. Ja.. vind het een lekkere dikke achterkant! Nu wachten op de rest van de plaatjes!
MAB zegt
Goed bezig BMW! hier kun je tenminste het verschil zien tusse groot en klein.. wat bij audi niet het geval is.
Tommy2 zegt
@MAB: Het is gewoon een kleine 5. Maar dat maakt hem niet minder mooi want de 5 is ook mooi! :D Zegmaar een ‘betaalbare 5-serie’.
insideman zegt
http://www.facebook.com/BMWGroup
vanaf 16.00 live de onthulling
ralf zegt
Correct me if I’m wrong, maar de nieuwe 3 serie is dus LICHTER geworden, maar de nieuwe 5 serie (F10) ZWAARDER???
VantageR zegt
Lijkt erop dat de mensen van F30post.com in de juiste richting zaten.
http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/01/zo-gaat-de-nieuwe-bmw-3-serie-f30-eruit-zien
GOD zegt
@VantageR: De globale lijnen en vlakken zijn via spyshots wel te ontrafelen. Daarnaast hebben ze nog een gesprek met een insider die hun wat richtlijnen geeft met betrekking op details zoals lichtunits etc.
Daarom zitten ze er bij bimmerpost vaak heel dichtbij.
En in dit geval is de hele auto al ontbloot te zien geweest omdat iemand ergens stiekem zijn camera mee naar binnen heeft genomen: http://www.autoblog.nl/archive/2011/08/14/bmw-3-serie-f30-zonder-camouflage
vale46 zegt
Ziet er lekker uit, geen gekke dingen.
Behalve die koplampen dan, maar het is duidelijk dat BMW er mee aan het experimenteren is. De 1-serie waren 2 ongelijke angel-eyes, deze heeft gewone(denk ik), maar ze lopen door tot tegen de nieren.
Een klein minpuntje: de hoge kont.
Het is redelijk goed gemaskeerd, ook met de (optionele?) parkeersensoren, maar hij heeft echt een te hoge kont.
Dat gaat vloeken op de toekomstige M3 vrees ik.
kaasboerin zegt
@vale46: Ongelijk als in 1 groter dan de andere? Dat heeft de huidige dreier ook, eigenlijk elke BMW.. Bij de 1er zijn ze gewoon een beetje té ver uitgeschoten.
vale46 zegt
@kaasboerin: Vroeger waren ze alle4 toch even groot?
een beetje formaatverschil dat is nog mooi, maar ik bedoel dat de 1-serie echt té is. Dat te ongelijk niet mooi is.
GOD zegt
@vale46: Als het goed is heeft deze vierkant achtige angel eye’s.
kaasboerin zegt
@GOD: Aan de onderkant recht inderdaad.
vale46 zegt
@GOD: Vierkant zou ik het niet noemen, het ziet er rond uit en het is precies beetje achter de carrosserie verborgen. Wat natuurlijk maar een illusie is, in werkelijkheid zijn ze vierkantig
GOD zegt
@vale46: vierkant achtig of vierkantig komt op het zelfde neer toch :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Mooie cleane, haast Scandinavische look! En daar hou ik van… Ik vind ook mooi dat het weer een ingetogen auto lijkt te zijn, a la 5-serie. Dat stokje nemen ze mooi over van Audi, wat altijd de subtielste WAS van de Duitse Drie… En dat is toch wat de zakelijke rijder belangrijk vind!
dennisr zegt
goed bakkie.. gewoon maken :) de prijzen zullen wat minder leuk zijn.. maar dan heb je ook wat :mrgreen:
baasbas zegt
Mooi! Mooier dan de 5 imho!
Maar een E90 van de laatste serie ziet er ook nog steeds goed uit. Niet echt verouderd. Gewoon, anders.
Megakix zegt
@baasbas: eensch…je rijdt (nog niet) echt in een oud model zegmaar…
Xenonverlichting zegt
Mooie achterkant! maar ik denk dat de voorkant mij tege gaat vallen…
robbie zegt
@iedereen hierboven: De foto die eerst bovenaan stond (en nu onderaan) is een photoshop van automobielmanagement.nl en dus niet the real deal. De eerste echte beelden zullen pas na 16:00 beschikbaar komen!!!
bempi zegt
@robbie:
Shit. Dus je wilt me zeggen dat de nieuwe 3 serie toch een sufferdje wordt. Nog erger dan een E90 :( Wrm god Wrm !!!
kaasboerin zegt
@bempi: Vind je de E90 zo afschuwelijk?
bempi zegt
@kaasboerin:
Nee hij was perfect in het totale geheel, maar de achterlichten waren echt een drama. Optisch gezien wilde ze het verbloemen, maar daar faalde ze in.
Gelukkig hebben ze dat snel hersteld met de facelift versie, maar in ruil daarvoor mocht de kap het weer ontgelden met een misplaatste bulp.
kaasboerin zegt
@bempi: Sja, vond het zelf ook niet bepaald mooi, foutje moet kunnen toch? De LCI heeft het gefixt.. Ik heb het zelf ‘opgelost’ door BlackLine achterlichten te monteren. Het ging vooral om dat witte hoekje van het achterlicht dat het minder mooi maakte, vooral op een zwarte bolide. Het licht zelf (niet de kap), de 3 strepen met een pauze in het midden, zien er daarintegen wel supergaaf uit, sterker nog, ze lijken in het donker zelfs op die van de Camaro 2010..
GOD zegt
@kaasboerin: Ik vind de pre LCI versie achterlichten juist weer mooier. de E90 op zich vind ik geen zak aan maar dat gedrongen kontje in combinatie met de pre LCI units gaf een soort van pitbull kontje effect.
kaasboerin zegt
@GOD: Ik moet toegeven dat ook ik de LCI mooier vind dan de pre-LCI. Wilde alleen zeggen dat de meest voor-de-hand liggende oplossing BlackLine achterlichten zijn mocht je een E90 eigenaar zijn en ook (zoals vele anderen) niet tevreden zijn met de achterlichten. De achterkant is bij de LCI net even wat strakker gemaakt maar het is vooral de voorkant van de LCI wat ik een stuk mooier vind, de E92/93 nieren (zonder wenkbrouwen, met ronde hoeken) in combinatie met de 2 lijnen over de motorkap liet oa de Sedan van voren veel sportiever ogen, waardoor het nét een coupé lijkt. Ook de LCI achterlichten zijn uiteraard mooier, ook als ze aan staan. Toch ben ik ontzettend trots op m’n eigen bolide, en voor de meerprijs van een (2e hands) LCI vind ik het nu nog niet waard..
Nino zegt
@robbie: oh
tuning zegt
bwm kennende hebben ze van de 3 serie weer wat moois gemaakt, je ziet ze niet voor niets zo vaak op de weg. ;)
technopatat zegt
Lijkt qua achterkant hier eigenlijk een beetje op een Saab…
raphael zegt
Ze moeten wel, ze hebben 2 jaar de tijd voordat Audi met de nieuwe A4 komt en 3 jaar tot Mercedes met een nieuwe C-klasse komt. Aangezien bijna 50% van totale BMW verkopen van de 1 en 3-serie komen moeten ze nu scoren.
vwally zegt
Ik moet toch eerst een echte foto zien voordat ik echt kan oordelen over de 3, maar ik ben nu al bang dat ik de voorkant niet zal gaan waarderen.. Afwachten dus.
Xenonverlichting zegt
Oooh ik dacht al deze achterkant lijkt veel bruter, dan de bedekte versie die ik zag rijden in de buurt van Munchen..:(
jaapiyo zegt
Ziet er weer lekkel strak uit zo te zien. Kleine 5 serie met een agressieve neus.
Ik wil er wel een hebben.
sirmustang zegt
onder die foto op http://www.automobielmanagement.nl staat Let op: dit is de huidige BMW 3-serie. Beeldmateriaal van de opvolger volgt later op de dag.
sirmustang zegt
@sirmustang: hiermee bedoel ik niet dat ik denk dat dat de huidige is..
agera zegt
Jongens dit wordt aftellen geblazen tot 17:15/17:30 :P
Naar mijn mening de belangrijkste wagen van de middenklasse. Wordt vanouds weer een echte BMW, zoals we kunnen zien van de foto die boven getoond word. BMW moet niks veranderen aan het rijdynamiek, want BMW stuurt messcherp en heeft uitzonderlijke rijkwaliteiten waar menig autofabrikant iets van kan leren.
Wacht vol spanning af op meerdere foto´s laat maar komen :P
agera zegt
@agera: met foto bedoel ik natuurlijk de tekening van de voor en achterkant.
kaasboerin zegt
@agera: +10, ik denk zelf dat de grootste verandering hem in de voorkant gaat zitten.
Initial_D zegt
De 328i gaat echt een verkooptoppertje worden. 245 pk, en zuinig!
censored zegt
Lekker hoor, maar toch nog eventjes wachten met te vroeg juichen voordat ik de voorkant heb gezien
kraakensmaak zegt
Achterlichten van de nieuwe 911?
sirmustang zegt
@kraakensmaak: wat heb jij gesnoven?
Nino zegt
@kraakensmaak: ja… bijna…
kaasboerin zegt
@kraakensmaak: Écht een leek der leken antwoord..
mazdarx8 zegt
@kraakensmaak:
ja, en koplampen van een Aston Martin dbs
jolig zegt
Beetje eenheidsworst wordt het allemaal. Dat achteraanzicht kan met heel weinig fantasie ook zo van een audi of mercedes of willekeurig welke japanse sedan zijn.
kaasboerin zegt
@jolig: Zit weinig verschil in met de huidige e90.. Ga nou niet zeggen dat ze van andere merken ideeen stelen..
jolig zegt
@kaasboerin: Nee, dat zal ik ook niet zeggen. Ik wil alleen zeggen dat alles op elkaar lijkt. Vandaar ook ‘eenheidsworst’.
Nino zegt
@kaasboerin: Lekker laten gaan.. Als we zijn post moeten geloven zouden de A4/C-klasse/Lexus IS/Toyota Avensis allemaal erg veel op elkaar lijken.
jolig zegt
@Nino: Leg eens een tekening van de audi a4/6/8 en mercedes e en bmw 5 en deze nieuwe 3 naast elkaar. Dan lijken al die achterlichten toch wel verdacht veel op elkaar. Met een brede balk daarboven en een achterkant die naar de bumper toe licht uitloopt ipv recht is.
bempi zegt
@jolig:
Jij vergelijkt puur horizontale achterlichten met elkaar, terwijl ze afwijkend zijn. Ik weet niet wat voor tekening jij voor je ogen ziet, maar deze 3 serie heeft bij lange na niet zulke lelijke achterlichten als die van een Mercedes E klasse sedan / coupé. Datzelfde geldt voor de Audi A8 & A6.
BMW heeft het lijnen spel beter in verhouding waar de achterlichten tot zn recht komen. Bij de rest lijkt het meer op oversized reflectoren net Dombo met te grote oren.
Poll zegt
@kaasboerin: nou, sorry maar ik zie een klein vleugje C-klasse in de achterkant. Overigens niks mis mee heur, en de lijnen zijn verder helemaal goed.
bempi zegt
@kaasboerin:
Nou je moet wel eerlijk zijn. Mercedes kwam met knipperlichtjes in de zijspiegels. Op de gelekte foto’s is bekend dat deze BMW 3 serie ook die kant op gaat ?
Nino zegt
@bempi: Ach, BMW kwam weer met het start stop systeem, de complete automarkt heeft dat van ze ‘gejat’. Zo ‘jat’ ieder automerk wel wat van de ander, toch?
jolig zegt
@Nino: Maar wie is de schuld daarvan. Jatten kun je het niet noemen. Het is meer een stijl waar iedereen zich aan houdt. Het komt misschien door de wetgeving? Als iemand iets kan vinden dat werkt binnen de regels, dan is het heel duur om een eigen manier te ontwikkelen.
Nino zegt
@jolig: ‘jatten’ stond ook ’tussen haakjes’.
jolig zegt
@Nino: nee, was ook niet daarom bedoeld. Ik vraag het me echt af waarom veel auto’s zo erg op elkaar lijken tegenwoordig.
bempi zegt
@Nino:
Ja datzelfde geldt voor de I-Drive van BMW. Elk merk zal altijd wel iets hebben. Niks is perfect.
Pica zegt
Ziet er voorlopig goed uit, mooi profiel, mooie achterkant, ik hoop dat de voorkant ook goed is, heb ik beetje twijfesl over.
Poll zegt
Mercedes steekt er ’n beetje sneu bij af, met al die strakke bimmers. En Audi is natuurlijk sowieso ruk met die voorwielaandrijving.
mout zegt
Een EcoPro modus betekent vooral het tegendeel. Rijdt voor geen meter, staat dus altijd uit. Maar werd natuurlijk wel gebruikt tijdens de testcyclus. Dat betekent dat je eens te meer 20% extra verbruikt ten opzichte van wat de fabrikant claimt.
kaasboerin zegt
@mout: +1, maar dat doet elk merk natuurlijk, top toch.
mout zegt
@kaasboerin: Neuh, de meeste fabrikanten bieden geen aparte Eco-modus.
Onmenselijk zuinig rijden tijdens de testcyclus doen ze wel allemaal.
BMW doet het nu allebei. Dus verwacht ik bij de 3-serie een nog groter verschil tussen opgave en praktijk dan bij die andere merken.
bozewolf zegt
Zelfde gewicht of iets lichter?
Goed bezig, Beieren! Waarom kon dit niet met die nieuwe 5-serie?
mrbones zegt
die achterkant zou zo van een koreaans merk kunnen zijn.
Nino zegt
@mrbones: Want? argumenten? Vergelijkingsmateriaal? Waarom koreaans en niet japans? …
kaasboerin zegt
@mrbones: Je bedoeld visa versa denk ik, ik corrigeer je maar, doe ik allemaal graag voor je, aardig hé?
the-budel-guy zegt
alles wat bij de 5serie lelijk is komt bij deze 3 TOT zn recht. nu wil Ik wel de voorkant zien.
agera zegt
@the-budel-guy: Ik denk juist andersom, alles wat bij de 5-serie mooi is komt bij de nieuwe 3-serie ook tot zijn recht. De ontwerpers zullen tenslotte veel inspiratie hebben opgedaan van de nieuwe 5 wat een mooie wagen is.
GOD zegt
Nog 4 minuten spannen…NOT.
Ok misschien wel een klein beetje vanwege de countdown teller.
MDA zegt
Bolle motorkap zeg… Doet een beetje Z4 achtig.
meneersander zegt
Jezus laat me die auto nou zien idc about dat gepraat:p
GOD zegt
LOL al die buitenlanders willen ze niet voor de microfoon hebben :lol:
rechercheur zegt
Jammer dat AB zo’n beetje het meest interessante nieuws vergeet te melden, namelijk dat de nieuwe 3-serie als 320i Automaat (benzine!) een versie met 20% fiscale bijtelling betreft ….
kaasboerin zegt
@rechercheur: Laat het me weten wat je plannen zijn.. En.. Pics natuurlijk.. Maar zal nog wel een tijdje duren natuurlijk. :lol:
GOD zegt
2 mensen die ter gelijk praten in verschillende talen is wat ik nu moet doorstaan. Mag toch wel hopen dat het de moeite waard is.
janklaassen zegt
Nou; wat een officieel bericht; als die afmetingen en wazige fotos het nou moeten maken als intro?
robbie zegt
De Facebook server rookt een beetje. Live kijken kan ook via deze link:
http://www.media-server.com/m/p/y8g4ysoo/lan/en
henkbobsjon zegt
Ik zie echt geen verschil met de oude 3 serie, of met de oude 5 serie ook niet echt. Kan iemand me helpen, ik word echt niks wijzer van de tekeningetjes en een soep.
n0zem zegt
Ben geen bmw fan, maar deze is erg mooi!
Nino zegt
Prachtige auto!!
kaasboerin zegt
@Nino: +100, Zeer mooi, de voorkant oogt echt oppermachtig. Super weer!
rgeerolf zegt
Ik vin hem echt prachtig, voorkant oogt erg sportief :D
knilles zegt
Wat een superbak! Vooral die donkerblauwe meet chrome line, super mooie auto :)
rodger zegt
Lekker agressief voorkantje, dit gaat weer een lease toppertje worden ;)
robbie zegt
Video! Bekijk het op Autojunk!
love4sportcars zegt
owww… jeetje ik moet even wennen aan de nieuwe koplampen, aan die achterkant moet ik niet wennen want die is van een 5-serie!
robbie zegt
En nog een tweede video van de nieuwe 3 Serie.
drivingpleasure zegt
Hele dikke wagen zeg…