Zoals je wellicht weet (of niet) is Lotus eigendom van het Maleisische autobedrijf Proton, maar dat zou binnenkort wel eens kunnen gaan veranderen. Het Luxemburgse investeringsfonds Genii Capital zou namelijk staan te springen om Lotus (deels) te kopen van Proton. Genii Capital is op dit moment overigens ook al eigenaar van F1 team Lotus Renault GP.
Sinds Dany Bahar (ex-Red Bull & Ferrari) aan het roer staat bij Lotus is hij druk bezig om heel veel “herrie” rondom het merk te maken. En dat is duidelijk te zien aan de enorme stroom conceptcars (waarvan het maar de vraag is of ze in productie gaan) en de ambitieuze autosport aspiraties. Veel concreets is er echter nog niet van de grond gekomen, er is echter wel veel geld uitgegeven.
En dat zou voor Proton dus een reden kunnen zijn om Lotus (gedeeltelijk) van de hand te doen. En wat is dat Genii Capital dan precies hoor ik je denken. Dit investeringsfonds (opgericht door de Luxemburgers Gerard Lopez & Eric Lux) kwam voor het eerst in het nieuws in 2009 toen ze het Renault F1 team (deels) overnamen van Renault. En inmiddels zijn ze voor 100% eigenaar van dat team (en het heet nu Lotus Renault GP).
Ook brachten ze in 2010 (samen met Bernie Ecclestone) een bod uit op Saab, maar die deal ging uiteindelijk niet door omdat Victor Muller er met Saab vandoor ging. Daarnaast hebben ze ook nog Gravity Sport Management een bedrijf dat het management van sporters doet (zoals bijvoorbeeld Romain Grosjean en Ho-Pin Tung.
En weet je wie er (wellicht) ook nog betrokken is bij dit nieuwe verhaal? Onze goede vriend Vladimir Antonov! Om de aankoop van het F1 team te financieren had Genii (veel) geld nodig en aangezien ze dat niet zelf hadden moesten ze het lenen. In eerste instantie werd dat van Renault geleend, maar later is die lening omgezet naar Snoras. Dat is ook de reden waarom er Snoras sponsoring te zien is (was?) op de zwarte Lotus Renault GP auto. Het zou dus zomaar kunnen dat vrolijke Vlad zich nu maar gaat richten op CPP, Bowler en Lotus. Spyker is al aan zijn neus voorbij gegaan en bij Saab valt ook weinig meer te behalen voor hem.
Het feit dat er iets speelt tussen Lotus en Genii blijkt ook wel uit het feit dat CEO Dany Bahar de geruchten niet wil ontkennen (of bevestigen):
“I can only say this, when we made the announcement about our involvement in Lotus Renault GP we made it clear that this was the start of a close relationship and this journey continues.”
Ik voel een nieuwe soap aankomen! (via: autocar.co.uk)
UPDATE 12-10: Lotus-eigenaar Proton ontkent in ieder geval keihard. De speculaties zijn volgens hun “untrue” en “highly speculative in nature.”
w0o0dy zegt
Heb laatst op een Amerikaanse (meen ik) site een stukkie gelezen over die Bahar… schijnt dat Lotus zo ongeveer koppie onder gaat als ze hem eruit willen werken. Verder lijkt hij gruwelijk met (r&d-geld) over de balk te smijten….
robbie zegt
@w0o0dy: Yep, hij smijt enorm met geld maar ontslaan is lastig. Hij heeft namelijk een redelijk slim contract voor zichzelf geregeld waarbij hij enorm veel geld krijgt als hij aan de kant wordt gezet.
Las overigens ook dat de plannen voor een LMP2 raceauto alweer in de koelkast zijn gezet.
Nog wat leuk leesvoer mbt Bahar, Lotus, Proton en het F1 team:
http://joesaward.wordpress.com/2011/08/26/lotus-and-lotus/
http://joesaward.wordpress.com/2011/09/13/one-lotus-two-lotus-no-lotus/
http://joesaward.wordpress.com/2011/09/27/turning-the-lotus-renault-gp-story-on-its-head/
w0o0dy zegt
@robbie: precies, dat bedoelde ik… het lijkt een beetje op MET Bahar naar de afgrond of zonder Bahar op de afgrond… bad situation…
robbie zegt
@w0o0dy: yep, het is een ingewikkelde situatie. Lotus is natuurlijk wel al jarenlang een zorgenkindje. Ze dreven voornamelijk op Lotus Engineering en het geld dat Proton erin wilde stoppen.
w0o0dy zegt
@robbie: ik denk wel dat die V6 Exige en de Evora S interessant zijn… alleen nogal prijzig in verhouding tot de concurrentie…. kasschaaf over de prijzen en pr-offensief!
janklaassen zegt
Maakt weinig uit wie er rijker van word; als het merk maar zijn waarde blijft behouden.
robbie zegt
@philipzuidijk: van Lotus zijn nog maar weinig mensen rijk geworden hoor ;)
mashell zegt
Zal wel niet door gaan. Immers in de autoindustrie wordt alles opgekocht door 1 van 3 V’s (VAG, Vladimir of Victor) ;)
robbie zegt
@mashell: het is goed mogelijk dat Vladimir erbij betrokken is hoor ;) Lees het artikel maar goed :D
norge zegt
Waarom niet wachtten tot Saab over de kop gaat en het alsnog overnemen,lijkt me iets goedkoper.
robbie zegt
@norge: het ‘probleem’ is dat als Saab failliet gaat ze de rechten op de naam (en het logo) Saab kwijtraken.
Saab Automobile is namelijk niet de eigenaar van de merknaam Saab. De eigenaar van de merknaam is namelijk Saab AB (vliegtuigbouwer) en Saab Automobile mag de merknaam in licentie gebruiken. Zodra Saab Automobile failliet gaat vervalt die licentie en het is nog maar de vraag of Saab AB (de vliegtuigbouwer) erop zit te wachten dat er een nieuw Saab komt. Het levert hun namelijk ook de nodige negatieve publiciteit op.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Mwoah, negatieve publiciteit door Saab Automobile, daar heeft Saab AB vast weinig last van. De klanten van Saab AB zijn specifiek beperkt tot één segment, en die weten goed genoeg het onderscheid tussen een Saab 37 Viggen en een Saab 9-3 Viggen. Ik denk wel dat de merknaam Saab aan nieuwe auto’s kan worden gegeven, mits er deftige garanties zijn dat het beter zal gaan…
norge zegt
@robbie: Just wishfull thinking :P
TT225man zegt
De Saab soap gaat ook door:
http://www.carros.nl/autonieuws/32756-saab-soap-krijg-onverwachte-wending/
Megakix zegt
@TT225man: interesting !
lincoln zegt
@TT225man:
en die deal met Hemfosa is ook niet helemaal zuiver ..
denk idd ook dat er een raar spelletje gespeeld wordt ..
Esprit_de_Flandre zegt
@TT225man: Damn…
“Ook jij, mijn zoon?”
Megakix zegt
Lache…dus een investeringsfonds dat geen geld heeft, wèl een Renault’achtige F1 basis, zodat ze geld van Renault gaan lenen, waarna Vlad nog even om de hoek komt kijken (niks te doen), en een glimmende manager die Lotus bakkenvol geld heeft gekost en nu in z’n zijdenpakkie iets ‘warrigs’ als ‘journey continues’ uitspuugt…muwaha !
Ofwel: ik ga me n’s verdiepen in de achtergrond van deze plaaggeestjes in de autowereld ;-)
robbie zegt
@Megakix: lees vooral ff de linkjes die ik hierboven in de comments heb gezet. Zit interessant materiaal tussen.
Megakix zegt
@robbie: ik beëindigde met een volzin iets ‘soortgelijks’?
gordongekko zegt
@Megakix: Heldere samenvatting!
Megakix zegt
@gordongekko: haha, yep…nadat ik het geschreven had (en geplaatst) bedacht ik mij hetzelfde…’samenvatting’…misschien deed ik het om mijn eigen harde schijf te ordenen…ofzo ? :lol:
gordongekko zegt
@Megakix: Vat je die andere documenten dan ook even voor me samen?
Megakix zegt
@gordongekko: nah..ik doe het vanaf nu ‘minder hardop’, dus je moet je eigen cellen in conditie houden kerel ! ;-)
robbie zegt
@w0o0dy & @Megakix: Nog wat extra informatie mbt de eventuele verkoop van Group Lotus:
http://joesaward.wordpress.com/2011/10/10/meanwhile-in-lotus-land/
Zitten wat interessante stukjes informatie tussen.