Dat lees je goed, door reflecterend asfalt te gebruiken moet het volgens bouwbedrijf Dura Vermeer en Rijkswaterstaat mogelijk zijn om ongelukken te voorkomen en (ook héél belangrijk *kuch*) CO2 uitstoot te verminderen. Zie je het al voor je? Snelwegen die als een lichtend pad voor je liggen.
Het goedje heeft Luminum pave en is ontwikkeld in een samenwerkingsverband tussen Dura Vermeer Infrastructuur, bouwstoffenleverancier Rotim Steenbouw en ingenieursbureau voor openbare verlichting De Kruijter. Het is een “lichte asfaltsoort” die beter in staat is om licht van koplampen en straatverlichting te reflecteren. Door die goede reflectie is er minder straatverlichting nodig (en dat bespaart CO2).
Dura Vermeer ziet de volgende voordelen:
– Verlaging lichtenergie door hogere wegdekreflectie
– Veiligheid weggebruiker wordt vergroot
– Reductie van CO2 uitstoot door verminderen openbare verlichting
– Verlaging van temperatuur in binnenstedelijke gebied op warme dagen
Rijkswaterstaat gaat nu een proefvlak met een totale lengte van 625 meter aanleggen op de A35. Als je binnenkort dus op de A35 rijdt en je ziet dat het asfalt op een stuk niet zwart is maar licht van kleur dan kan je heel wijs tegen je passagiers melden dat je op een stukje Luminum Pave rijdt. (via: transport-online.nl)
sjouveur zegt
En de laagstaande zon dan? Die vind ik op het huidige asfalt in de winter al knap irritant, laat staat op dat “Luminum Pave”.
Christiaanvdd zegt
@sjouveur: Ja daar zat ik ook al aan te denken. dat resulteert alleen maar in meer ongelukken. Of ze moeten gratis zonnebrillen bijleveren:P
Bart_V zegt
@sjouveur: dacht ook al aan reflectie van tegemoed komend verkeer
lekker handig :S
Citrofiel zegt
De A35, handig. Dat ga ik dan eens uitproberen.
mashell zegt
@Citrofiel: stel je er niet teveel voor. Het is maar een klein stukkie.
Citrofiel zegt
@mashell: Waarschijnlijk rijd ik er vanzelf wel een keer overheen, gewoon even opletten dus. Ben wel benieuwd namelijk.
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Durf wedden dat je er niets van merkt…
fransefinesse zegt
@Citrofiel: gisteren nog een stuk gereden maar ik heb nog niks gezien. U al opgevallen?
girls_VS_cars zegt
Wat dachten ze.. Led verlichting op auto’s (zoo 2006) zijn niet voldoende.. Led pijlen in de bochten ook niet (zoo 2008).. laten we maar er een compleet kermis gehalte van maken? (welkom in 2011 :lol:) Nou ben benieuwd of het daadwerkelijk dienst doet. A35 gebruikers.. hou me op de hoogte ;)
torana zegt
hmmmm…“Luminum Pave”, ofwel “lichtend pad”… bedenkelijke naam hoor, volgens mij heeft rijkswaterstaat banden in Peru :s.
mashell zegt
@torana: pave = plaveisel. Path = pad.
torana zegt
@mashell: strikt genomen bijna goed idd… pave is de present sense van het werkwoord… pavement = plaveisel ( of in GB tevens de vertaling voor trottoir, in de VS sidewalk ) … ik ben op de hoogte hoor, maar de vrije vertaling gaf wat meer ruimte tot beeldspraak en er is hier op AB geen hond die hier verder begrijpt waar we het over hebben toch ? :lol:
mashell zegt
@torana: ik vergeef wegenbouwers eerder een taalfoutje dan een alliantie met een terroristische organisatie ;)
torana zegt
@mashell: ze werken met dit project anders wel samen met de overheid hier… ik betwijfel of dat wel zo’n levensgroot verschil is :P
flutterby zegt
Vraag me af hoe dit werkt icm koplampen van de tegenliggers… wel interessante ontwikkeling
Ram-G-maN zegt
Hopelijk is het niet zo reflectief als asfalt in de NFS: Underground games. :P Of zo reflectief als ondergeregende asfalt waarbij ’s avonds de natriumlampen er lekker in reflecteren. Kun je gelijk gokken op welke rijbaan je rijdt omdat de wegmarkering niet zichtbaar is… :?
Supreem zegt
Dat de CO2-reductie bekomen wordt doordat er minder verlichting nodig is vind ik wel knap bedacht. Als de reflectie niet storend werkt, zoals bij wegmarkeringen, dan lijkt dit me wel wat.
Keep us posted!
robbie zegt
@onnozele mensen hierboven: Het wordt geen enorme reflector ofzo hoor ;) Een normale weg weerkaatst ook al licht, alleen doet deze nieuwe soort asfalt dat nog een stuk beter.
Dat is het grote verschil.
torana zegt
@robbie: zo komen we toch nog van het radio-actieve afval af eh …. goei spul :lol:
mout zegt
@robbie: Oh? Ik dacht dat ze ‘m met alu vinyl wrap gingen beplakken?
stanny zegt
@mout: Dan wil ik mijn auto in dezelfde wrap. Lekker onzichtbaar op de pechstrook rijden :-D
mout zegt
@stanny: LOL. Nou snap ik waarom al die Audi’s zo nodig in grijstinten moeten :D
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Dat ‘grote verschil’ zal dus helemaal Geen verschil maken. Ja, op je lux-metertje een verhoging van 8%, niet waarneembaar voor het menselijk oog…
lincoln zegt
ik pleit voor wit asphalt ..
icm ..
witte auto banden ..
keramische motorblokken ..
transparante motorolie .. moet dat goed blijven gaan ..
torana zegt
@lincoln: WIT ?! ik dacht dat alles groen moest worden
groene golf, groene thee, groen Grünn
stanny zegt
http://www.dekruijter.nl/graphics/pdf/Poster-LuminumPave.pdf
Als ik bovenstaande link bekijk denk ik dat we zelf niet direct gaan doorhebben welk stuk “lichtgevend” is.
mashell zegt
@stanny: jawel hoor. Ik was er vannochtend en het nieuwe asfalt is nu al een stuk lichter van kleur. Het duurt nog een tijdje voor het reflectoreffect optreed daarvoor moet eerst de toplaag afslijten.
reinier73 zegt
lijkt me niet echt praktisch dit. zon reflecteert op wegdek (nu al). koplampen van tegenliggers gaan reflecteren op het wegdek… nee
matthisl zegt
Jezus dat “minder Co2” wordt ook te pas en te onpas gebruikt. Waarschijnlijk kost het productieproces meer Co2 en staan er uiteindelijk hetzelfde aantal lantaarnpalen langs de weg. Lekker hoaxen daar bij Dura Vermeer en Rotim. Maarja iedereen is inmiddels al lekker gewent om alles maar te slikken.
“Goed voor de veiligheid” daar zie ik dan wel wat in.
norge zegt
Wel positief voor de donkergekleurde medemens(mooi he) ,die worden iets beter zichtbaar in het donker.
dennisr zegt
lijkt mij nogal irritant.. vind tegenliggers in het donker vaak ook irritant.. constant die lampen in je gezicht.. dit lijkt me ook maar een irritant iets..
@norge: kijk! alles heeft iets positiefs.. en zo zie jij je driftlijn natuurlijk ook beter :D
mashell zegt
@dennisr: zo’n nachtbril met gele glazen doet wonderen tegen de verblindende lichten van tegenliggers. Kost een paar tientjes bij de opticien maar is z’n geld dubbel en dwars waard.
dennisr zegt
@mashell: is dat gewoon een soort zonnebril ? niet zo’n onooglijk ding toch ? :P bedankt voor de tip.. een paar tientjes heb ik er wel voor over.. na een tijdje rijden vind ik het behoorlijk irritant.
sanki zegt
Als ze nu eens op alle snelwegen verlichting aan deden brengen dan waren we al een stuk verder…
torana zegt
@sanki: laat me raden… je bent Belg of reservebelg ? … ik moet inderdaad erkennen dat het daar ontbreekt aan voldoende verlichting op de snelwegen
sanki zegt
@torana: Haha nee maar scheelt niet veel… Niet ver van de grens in limburg. Maar als je s’nachts op de snelweg in belgie rijdt is dat toch echt wel super met al die verlichting. En als het mistig is, is het super handig dan zie je een dichtere bank gewoon aankomen.
torana zegt
@sanki: haha, dat zeg ik… reservebelg dus ;) ( zo noemen ze Limburgers hierzo )
op sommige snelwegen in België ontbreekt het ook compleet aan verlichting… maar als je vanuit België Limburg binnenrijdt is het ineens ook aardedonker jah…