Sinds de introductie van de Mercedes SLS AMG (en daarvoor?) gaan er al geruchten over een kleinere sportauto van AMG. En met model van AMG bedoelen we dan: exclusief AMG model. De SLS AMG was het eerste “pure” AMG model en nu schijnt er dus een 2e model te komen. Dat model moet het de Porsche 911 zuur gaan maken.
Christoph Jung (van AMG) had hier het volgende over te zeggen:
“There is room for an AMG model below the SLS, targeting the Porsche 911. This is the next market for AMG, and we are considering what is the right package.”
AMG denkt nog na over hoe het model eruit gaat zien, maar een paar dingen zijn wel duidelijk: coupe, V8 voorin en twee zitplaatsen. Klinkt niet verkeerd toch? En de prijs zou volgens Mercedes wel eens kunnen liggen rond de 80.000 euro (uiteraard komt daar in NL nog BPM bij). Ik ben benieuwd! (via: autoexpress.co.uk)
amg77 zegt
Jajaja!!!!!!jaaaaaaa ik wilm ik wilm zien !!!!! Eindelijk een Amg Die de 911 gaat opeten. Ik hoop datie mooi is. Klein maar fijn kort en krachtig : D. 80 is best wel redelijk voor een mooi ding met een Amg V8.
dennisr zegt
ben ook zeer benieuwd! mercedes kennende vast iets goeds..
rotarypowah zegt
Een 911 concurrent voor 80k. Hoop dat ze dan ook een Boxster concurrent maken voor 30k.
KaCh1ng zegt
@rotarypowah: lol? een 911 begint vanaf 90k , een boxster vanaf 49k (België), ik denk dat je het goedkoop vindt omdat je het met NL prijze vergelijkt
phantom95 zegt
Noemden we dat niet al de SLK 55 AMG.
KaCh1ng zegt
C63 amg coupe?
KaCh1ng zegt
@KaCh1ng: zonder achterbank :D
kimi100 zegt
@KaCh1ng:
En hopelijk met vleugel deuren ;) lijkt me best lachen!
duitseautos zegt
Waarom maken ze de SLK niet wat exclusiever en geven het een andere benaming. de SLK heeft wel ‘iets’ weg van de SLS en als je de SLS en de SLK combineert komt er er een dikke bak uit lijk mij. Iets wat geen probleem moet zijn voor de mannen bij Mercedes-Benz.
Kvgorp zegt
Toch zou ik wel eens een middenmotor model willen zien van AMG. Denk dat dit een betere configuratie is om snel te zijn in de bochten.
robbie zegt
@Kvgorp: SLS AMG = middenmotor
carmasterr zegt
@robbie:
Een middenmotor voor de achteras bedoelt ie natuurlijk.
C220AMG zegt
@carmasterr:Dat is ook bij de sls het geval hoor, waar verwacht jij een middenmotor anders?
robbie zegt
@carmasterr: daar zit ie bij een SLS ook ;)
Kvgorp zegt
@robbie: Ik bedoel idd meer een lotus Elise, Porsche Cayman, Alfa 4C opstelling maar dan wat groter ala Ferarri 458.
robbie zegt
@phantom95 & @KaCh1ng: *diepe zucht* EXCLUSIEF AMG model. Wat begrijp je daar niet aan?
Een C-Klasse Coupe & SLK zijn er ook als non-AMG model en is dus geen 100% AMG model (zoals de SLS dat wel is). Is het nou zo moeilijk te begrijpen?
HDM zegt
@robbie: maar wat moet het dan wel zijn? Een model onder de SLS is vrijwel een SL, of met een grotere trap onder de kont de nog kleinere SLK.
Maar, dat is jullie eigen fout dat mensen SLK gaan denken, met name richtende op de titel. Een ”model onder de SLS” kan ook gewoon een totaal nieuw ontwikkelde AMG zijn, die goedkoper wordt en niet hoger op de voedselketen komt te staan dan de SLS. Dat is echter totaal iets anders dan een mini-SLS, want dat suggereert dat de auto daadwerkelijk een heetgewassen SLS wordt. Dat is het niet, die kerel zegt zelf een
HDM zegt
@HDM: om me laatste zin af te maken:
…die kerel zegt zelf niets over een mini-SLS maar een lager gepositioneerde AMG ontwikkeling.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: 100% AMG = Lame Marketing Badge Trick…
Als het een beetje begint te verkopen halen ze toch die AMG eraf, en steken ze er een ‘groen’ motortje in. Krijg je dubbele verkopen van.
phantom95 zegt
@robbie: Ik probeer te zeggen dat we al zo’n auto hebben, als amg nou perse een exclusief model wil bouwen beconcureren ze een model van mercedes.
robbie zegt
@phantom95: dus jij vindt een SLK een 911 concurrent? LOL! Een SLK kan je beter vergelijken met een Boxster/Cayman.
phantom95 zegt
@robbie: Ik vind de slk AMG een 911 carrera concurent, dus niet een slk 200 een 911 turbo concurent als je dat dacht.
Tommy2 zegt
Is de SLS al niet een beetje de concurent van de 911? Altans de snellere versies (Turbo, GT2, GT3). En de SLK 55 AMG al kan zich aardig meten met het basismodel dacht ik zo. Om daar nou een compleet nieuw model voor te ontwikkelen…
p993 zegt
Andermaal bewijs wie hier de benchmark neerzet en wie erachteraan jaagt…try harder guys!
Arnoud zegt
@p993:
Helemaal mee eens! De 911 concurrenten zijn allemaal niche modellen van volume fabrikanten. Deze modellen zullen het eerst verdwijnen wanneer het slecht gaat met de fabrikant omdat ze over het algemeen alleen maar geld kósten. Porsche zal altijd een 911 blijven bouwen omdat dat hun core business is. Sure, de Cayenne en de Panamera worden beter verkocht dan de 911. Maar dat is alleen maar omdat Porsche óók een 911 maakt. Porsche = 911 en zonder 911 is Porsche niks. Waarom denk je dan dat elk Porsche model grote gelijkenis heeft met de 911?
Dus inderdaad: Try harder!
xilver zegt
Zou het niet deze SLC kunnen worden? Deze concept is ondertussen toch al een jaartje of 2 oud en die ziet er nog goed uit ook
4991 zegt
@xilver: Dacht ook dat ik iets had gelezen over een SLC?
HDM zegt
@xilver: die SLC illustratie stamt uit de tijd dat de SLS eigenlijk SLC werd genoemd, en dat gebeurde deels ook nog terwijl de SL65 BS nog niet eens geïntroduceerd was. Die twee gingen allebei door de ”o zo zelfverzekerde alwetende media” door voor SLC, en vooral van de auto die de SLS zou worden, zijn wel tientallen illustraties gemaakt van hoe ie eruit zou zien, waaronder de illustratie die je toont.
Bovendien is er ook al eens een illustratie geweest van een middenmotor Merc, genaamd Mercedes P8, gebaseerd op een rondrijdend framewerk zonder carosserie, maar dat is volgens mij de MP4-12C geworden…
4991 zegt
@HDM: De MP4-12C was toch door McLaren ontwikkeld?
HDM zegt
@4991: ja dat was ie ook, maar dat rijdende frame werd gespot tegen de tijd dat de eerste geruchten kwamen over een auto die de top-of-the-range positie van de SLR moest opvullen. Vandaar dat werd gedacht dat het een nieuw Mercedes McLaren product zou worden. Tenminste, zo herinner ik mij het.
robbie zegt
@xilver: dat is geen “concept” dat is iets door iemand met photoshop is bedacht. Mercedes heeft nooit een SLC Concept gepresenteerd.
xilver zegt
@robbie: Er zijn toch tal van magazines (zoals Autobild) die bij de lancering van de SLS een artikeltje hebben geschreven over de SLC, die als baby-SLS zou moeten verschijnen. Maar zo blijkt maar uit de uitleg van @HDM dat de media daar eigenlijk geen bal over weet.
agera zegt
@xilver: Dit ziet er ongeloofelijk goed uit een beetje te goed zou gelijk een van de mooiere Mercedes worden.
xilver zegt
@agera: Dat denk ik er ook van, daarom dat ik stiekem hoop dat deze toch echt van Mercedes is ;-)
carmasterr zegt
“De SLS AMG was het eerste “pure” AMG model…”
Correct me if I´m wrong, maar waren er niet geruchten dat de SLS AMG in basis de het volgende Viper ontwerp was?
Iemand enig idee hoe waar/gelogen dat is?
carmasterr zegt
@carmasterr:
– de
Arnoud zegt
@carmasterr:
Wishful thinking!
robbie zegt
@carmasterr: er bestaat iig geen non-AMG variant en die Viper is er ook nooit gekomen (als dat verhaal al waar is).
torana zegt
krijgt ie net als het model op de foto ook een frictiemotor ? … want dan hoort ie op groen7 thuis toch ? even op de oprit achteruit duwen en dan erin springen… en dat een paar keer herhalen tot je er bent…
sacha zegt
Ter lering ende vermaeck: AMG is tegenwoordig een eigen merk. Op de autopapieren staat als merk “Mercedes-AMG” vermeld, en niet meer “Mercedes-Benz”. Ik weet niet in hoeverre dit voor alle AMG uitvoeringen is doorgevoerd, maar voor de SLS en de Black Series modellen wel.
De correcte benaming is dan dus:
Mercedes-AMG – SLS
Mercedes-AMG – SL65 Black Series
Mercedes-AMG – C63 Black Series
etc.
Geen idee hoe dat voor de ‘normalere modellen’ is trouwens. Dus of de C63 AMG sedan van laatst nou een Mercedes-AMG of een Mercedes-Benz is…
torana zegt
@sacha: Op de belgische papieren van mijn Benz ( W115 Universal ) stond Mercedes IMA ( I.M.A. was de carrosseriebouwer ) , op de nederlandse is gewoon Mercedes Benz komen te staan, in België wordt een carrosseriebouwer als fabrikant aangemerkt op het kenteken… mijn gevoel zegt dan ook dat je het hier over in België verstrekte papieren hebt ?
sacha zegt
@torana: Geen Belgische papieren. Dit is de benaming zoals die in het Certificaat van Overeenstemming staan zoals uitgegeven door de fabriek. Hersteller: Mercedes-AMG GmbH.
Larick zegt
@sacha: Bij Brabus, RUF, Alpina is dat tegenwoordig niet anders, staat ook de ’tuner’ op het kentekenbewijs. Maar dat heeft ook te maken met wie de auto levert. Uiteraard al kom jij met je al gekochte MB, BMW, Porsche aan dan zal er niets anders dan de fabrikant in je papieren staan. Al is dat afgezien van een AMG pakket natuurlijk weer niet mogelijk bij M-AMG.
sacha zegt
@Larick: Ik weet niet of Brabus, RUF c.s. ook als zodanig vermeld komen te staan op het Certificaat van Overeenstemming, of dat ze alleen ergens in de papieren vermeld staan.
HDM zegt
@sacha: lijkt mij wel, het zijn geen tuners, ze worden in Duitsland ook al als eigen merken gezien.
mashell zegt
Ik hoop dat dit BMW aanzet weer een “acht” model te gaan bouwen. Niet de i8 maar ook gewoon een 850i o.i.d.
agera zegt
Je hebt dan da de SLS, er komt misschien een kleinere broertje van de SLS en daarnaast heb je ook nog de SL65 AMG en de SL65 AMG Black Series. Is dit dan wel handig? want er bestaat een kans dat ze in elkaars vaarwater terechtkomen.
huge zegt
@agera: geloof niet dat ze in mekaars vaarwater komen, als je naar de prijzen kijkt:
SL 65 AMG € 314.718
SL 65 AMG Black Series € 500.000 euro
SLS AMG € 242.976
Er is duidelijk nog plaats naar beneden met prijzen die rond de 911 zullen liggen (100.000+)
En een lichtere auto zou ook niet gek zijn, een SL Black Series weegt 1870kg, een SLS 1620kg dus een lichtere goedkopere SLS maar tevens weer iets duurder (en groter/ruimer) dan de SLK…
mercedesfan zegt
Gewoon een nieuwe SL, en dan dus ook een nieuwe SL AMG. Maar dan met de keuze om echte coupé te kopen.