Geen jaren maar slechts maanden is het wachten tot het productie exemplaar van de Tesla Model S. Ruim 500km rijden op 1 accu, opladen in 45 minuten en snel als ’n M5.
Je kan natuurlijk nog steeds ontzettend moeilijk gaan doen over het feit dat deze auto elektrisch is, echt inleveren op het gemak of de snelheid van een verbrandingsmotor hoef je niet meer. De cijfers zijn onlangs allemaal bevestigd op een speciaal evenement. Toekomstige klanten kregen vast een kijkje in de fabriek. Daar konden zij bovendien de Tesla Model S Beta zien.
De Tesla Model S Beta is écht het -bijna klaar- model. De maten en specificaties van deze auto gaan de fabriek in en het eindproduct moet er ook zo uit zien. Qua uiterlijk is er overigens amper iets veranderd sinds de Model S Alpha (bovenstaand).
Prestaties? Tesla geeft voor de standaard Model S een 0-100km/u tijd van 5,5 seconde op. Je kan ook voor een sneller model kiezen (sport/performance) die gaat in 4,6 seconden van 0 naar 100. Verder heeft de Model S zelfregelende luchtvering en het laagste zwaartepunt in zijn klasse. Qua buitenmaten komt de elektrische vierdeurs sterk overeen met een BMW 5 Serie of Mercedes E-klasse. Echter, de Tesla is van binnen veel ruimer. Door het ontbreken van een groot motorblok heeft de Tesla ook voorin plek voor bagage. Er is bovendien ruimte voor 5 volwassenen én 2 kinderen. Achter de achterbank zit nog een derde zitrij voor individuen tot 1,5 meter.
Elektronica-freaks kunnen hun lol op met het 17″ touchscreen in de middenconsole, bovendien voorzien van draadloos internet. Om te navigeren met Google Earth of gewoon rijdend op een groot scherm te autobloggen.
Volgens oprichter en baas Elon Musk hebben inmiddels 6000 mensen een aanbetaling gedaan. Daarmee is de productie voor 2012 uitverkocht. Prijzen lopen in de VS uiteen van $50.000,- (€37k, 260km range) tot $80.000,- (€60k, sport) afhankelijk van je gekozen accupakket en performance. Tesla heeft al aangegeven wereldwijd ongeveer dezelfde prijzen te willen hanteren. Met het huidige Nederlandse belastingklimaat zou dat inderdaad goed kunnen. (bron: autocar.co.uk)
UPDATE: eerste oordeel via @teulaert klinkt goed! Met dank aan Rutger voor de tip. Extra foto’s in de gallery.
marbre zegt
Als ze hun beloften waar kunnen maken, wordt het toch een steeds serieuzer alternatief voor een auto met verbrandingsmotor denk ik. Buiten dat vind ik het ook een behoorlijk mooie auto!
Esprit_de_Flandre zegt
@marbre: Als ze hun beloftes niet kunnen waarmaken, beginnen ze er beter niet aan. Dan vallen ze direct door de mand, en een nieuw merk heeft niet het krediet van de grote fabrikanten (die allemaal hun beloftes niet waarmaken)…
Ties zegt
-edit: dank u, koffie, en dat is inmiddels gefixt-
trisx zegt
Als het lukt
Maar ik denk het njet
Alwood zegt
@trisx: al het genoemde IS al gelukt… Voortaan lezen, dan reageren?
KaCh1ng zegt
als die in belgië maar 37d kostte was het zeeer succesvol, je krijgt dan ook nog een premie omdat die volledig elektrisch is, dan kost die ong 30d+- (evenveel als een passat highline)
KaCh1ng zegt
@KaCh1ng: mrja hier gaat die dan ineens 55d € minstens kosten voor geen enkel reden
mattraket zegt
@KaCh1ng: Verdiep je eens in de materie! Voordat die auto hier in Europa staat komen er o.a. transportkosten, 10% invoerheffing en afhankelijk van het land zo’n 20% btw bij (in de VS kennen ze namelijk geen BTW). Dus zomaar even een dollarprijs omrekenen naar euro’s gaat niet.
BaRa zegt
@mattraket: In de VS kennen ze w?l BTW. Of wat denk je dat sales tax en use tax precies inhoudt?
Megakix zegt
@KaCh1ng: nog ff….een passat highline…. * leven trekt weg uit lichaam * … ;-)
gedwongenleaser zegt
@KaCh1ng: je schaalt hem nu in als regelrechte concurrent van een Passat highline, sorry maar dan ben je echt aan het dagdromen (of je hebt een ongelooflijke kater).
KaCh1ng zegt
@gedwongenleaser: lees commentaar onder LOL
norge zegt
Toch wel raar dat Tesla dit opeens wel kan met zijn Electrische pakketje ,de andere grootte concerns kunnen deze prestaties niet evenaren .Ach we zullen het wel zien als de auto door onafhankelijke testers bereden wordt.
KaCh1ng zegt
@norge: lol.. tesla bouwt ALLEEN maar elektrische auto’s! voor andere grote concers is elektrisch rijde een BIJZAAK, gewone motors blijven VEEL belangrijker, ik zie mezelf niet elektrisch rijden , nog zo voor een 15 jaar
norge zegt
@KaCh1ng: Juist de grootte concerns zouden met hun kapitaal en kennis van de auto het makkelijker moeten hebben dan Tesla .Maar ik juich deze auto toe en wens hem veel succes .
amateur zegt
@norge: de grote concerns kunnen veel meer. maar willen dat niet.
Het is een doodsteek voor hun overige producten.
Ze maken die elektische gebakjes wel, maar niet te veel. Eerst maar eens rustig af wachten, wat de politiek wil.
Wanneer alles verplicht elektrisch moet, dan slaan ze toe.
Dan kan Tesla daar niet meer tegen opboksen.
Esprit_de_Flandre zegt
@KaCh1ng: Hoezo je ziet jezelf niet elektrisch rijden? Zoals Norge zegt, als Tesla dit kan, dan kunnen de groten met hun miljardenkapitaal dat ook. Voorlopig blijft het voor hen idd bijzaak, maar Mercedes heeft al een poot in Tesla, dus ik verwacht binnenkort een Smart en A+B-klasse met Tesla-tech. Renault is er ook al hard mee bezig. Renault werkt tegenwoordig veel samen met MB, maar ik weet niet of de EV-tech die Renault gebruikt via de MB-Tesla link komt. Ik hoop eigenlijk van niet, want dat bewijst dat Renault-Nissan ook zelf serieus bezig zijn met ontwikkelen. Ik verwacht dat over vijf jaar EV’s vrij gewoon zijn, en dat over tien jaar bij de meeste doorsnee auto elektrisch de eerste keuze is…
KaCh1ng zegt
@norge: kijk ook hoe succesvol de roadster is .. (niet dus) je koopt beter een exige voor die prijs
Alwood zegt
@KaCh1ng: roadster is dan ook een stuk duurder (heeft Tesla ook altijd expliciet gezegd) en natuurlijk veel minder praktisch. Maar je hebt ‘een’ model nodig om op te starten.
Model S is bovendien volledig in huis ontwikkelt en heeft niet directe concurrentie van een auto met brandstof-motor op eenzelfde platform.
Om op je eerste prijzen-comment terug te komen, dit is dus eerder een E/5/A6 (zescilinder) concurrent dan een Passat.
KaCh1ng zegt
@Alwood: prijsvergelijking was gewoon om te laten zien dat het goedkoop is , ik ben er van bewust dat het een A6/5/E concurrent is.. maar op een of ander manier gaat die toch veel duurder hier kosten
mashell zegt
@KaCh1ng: Onzin! In de eerste helft van 2011 zijn er in Nederland 33 Tesla Roadsters op kenteken gezet en 9 Lotussen (dus alle modellen).
koreantaxiproductions zegt
tis een prachtige auto! en 500 km op een acculading, klinkt goed!
lourensdegroot zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
vwally zegt
Een mooie auto met geweldige specs en een behoorlijke range! Ik zie alleen een beetje Aston Martin in de auto, maar dat kan aan mij liggen.
highperformance zegt
@vwally: Achterzijde Jag XF, alleen is deze iets meer rechtopstaand. Je kan met verkeerdere auto’s vergeleken worden.
Esprit_de_Flandre zegt
@vwally: In elke auto vind je wel trekjes van een andere…
highperformance zegt
Ik vind het niet verkeerd. Laat maar komen. Wat weegt de auto eigenlijk?
Onderweg naar wintersport wel bij Frankfurt 45 minuten stilstaan.
En hoe zit het met het rijden in de sneeuw, hoe reageert een electrisch aangedreven auto in de sneeuw? Burn-out is niet mogelijk, maar daar ben ik toch te oud voor. Maar driften in de Eiffel, kan dat nog wel dan?
Esprit_de_Flandre zegt
@highperformance: Als ie deftig gebouwd is zou sneeuw geen probleem mogen zijn. De koude echter…
highperformance zegt
@Esprit_de_Flandre: Ja, wat doet dat met de houdbaarheid van de batterijen? Als ik mun mobiel in mijn skijas laat zitten dan houdt ie ut geen halve dag uit (normaal ruim een dag). Batterijen zullen ongetwijfeld beter zijn, maar toch. Vanaf Munchen ieder 100 km. 45 min. wachten…
vegazosten zegt
@highperformance: burnout zou zeker kunnen hangt af van hun electronics. Er wordt veel te veel geprutst met ingewikkelde electronicatoestanden ipv het simpel te houden… Gadget bouwde een auto van bijna 30 jaar oud om naar ev voor frontman RedHotChilliPeppers Anthony Kiedis en deed een burnout met 4 mensen erin!
revengeoftheelectriccar.com
vegazosten zegt
@highperformance: Greg abbott of Gadget deed een burnout met een oude auto omgebouwd tot EV, met 4 man erin zelfs! Deze wagen was bestemd voor Anthony Kiedis (Red Hot Chili Peppers).
bigcar zegt
m5 killer..? betwijfel dat:
m5 = 0 tot 100 km/u in 4,4 tellen en naar de 200 km/h niet langer dan 13 seconden…
tesla: 4,6 seconden van 0 naar 100.. meer niet bekend.
leuke auto, en zo’n verschil zal het allemaal niet zijn, maar als je een race gaat houden tussen die wagens: bijvoorbeeld van hier naar frankfurt, dan zal de m5 winnen: omdat de tesla eerst nog 3 kwartier moet opladen onderweg.
dat de m5 op het rechte stuk wint is een feit. en ik denk ook dat de m5 ook op een circuit zal winnen omdat de tesla gewoon zwaarder is (met alle gevolgen van dien)
mattraket zegt
@bigcar: Een M5 is misschien wat sneller naar de 100, maar bij een tussenacceleratie is de M5 toch echt de sigaar. Kijk in dat filmpje van die Roadster en de Model S maar eens bij 0:40 minuut. Die versnelling die je daar ziet, daar kan een M5 niet aan tippen. Een electrische auto heeft meteen 100% van het (enorme) koppel ter beschikking, kansloze zaak voor een brandstofmotor. Ik zou er ook niet van staan te kijken als een Model S sneller door een bocht is vanwege het veel lagere zwaartepunt.
bigcar zegt
@mattraket: daar heb je een punt.
ik had hieronder al staan dat er bij de tesla geen 0-200 tijd staat. dat kan uiteraard sneller zijn, maar dat weten we nog niet.
over dat zwaartepunt: kan ook, maar we moeten nog afwachten.
kortom: ik ben het met je eens, maar eigenlijk is het nog te vroeg om hier eigenlijk in detail op in te gaan. zelfs als die tesla sneller is dan een m5 in alle opzichten, dan zal merendeel van de mensen alsnog de m5 kiezen, puur vanwege de beleving.
Esprit_de_Flandre zegt
@bigcar: Ik denk dat je ‘M5-killer’ eerder moet zien in commerciële termen, en niet in sportieve. Mensen kopen geen M5 om elke dag op circuit te gaan rijden, maar omdat ze een snelle, opvallende luxewagen willen. Dat zijn ze allebei. Het doet er niet echt toe wie dan juist de snelste is, het vervult dezelfde behoefte…
bigcar zegt
op z’n minst zullen we zeer binnenkort weten hoe de m5 rijd, omdat wouter er a.s. donderdag (06-10-11) met de ///M5 zal rijden :)
Mixpower zegt
Een familielid van mij heeft er één in bestelling staan,
word als het goed is begin 2012 geleverd en zakelijk heeft hij dan ook gewoon 0% bijtelling wat dat betreft alleen maar voordelen.
KaCh1ng zegt
heeft er trouwens een foto van de kofferruimte of 3e zitrij?
nvu078 zegt
@KaCh1ng: ik heb effe gezocht, dit is wat ik heb gevonden:
http://www.caranddriver.com/news/car/09q1/2012_tesla_model_s_sedan-official_photos_and_info/gallery/2012_tesla_model_s_interior_photo_19
Esprit_de_Flandre zegt
@KaCh1ng: 3e zitrij?
jolig zegt
Nu nog even contact leggen met een topklasse audio-fabrikant en dan klinkt hij ook nog hetzelfde als een M5.
anacreos zegt
@jolig: haha, ja inderdaad ja, hoe zal deze tesla uberhaupt klinken?
roestvrijstaal zegt
Klinkt prachtig allemaal, echt waar. Maar ik heb toch mn twijfels bij die accu’s. Verliezen die geen capaciteit naar verloop van tijd? 500 km actieradius en 45 min. opladen kan nooit oneindig meegaan.
Wie wil er nou een auto die na een jaar nog maar half zo snel is?
72bug zegt
@roestvrijstaal:
Die oplaadtijden behaal je nooit in Nederland, je hebt daar veel hogere amperages voor nodig. In Amerika kun je die op sommige plaatsen wel krijgen, maar hier moeten we het doen met 16A…
norge zegt
@72bug: transformator kopen?
Alpinaa zegt
Wel grappig dat ze het altijd over een M5 killer hebben en bijna nooit over een RS6/E63 killer. Anyway, ik denk zn top snelheid en scherpte achterblijft bij de BMW.
bigcar zegt
@Alpinaa:
over de rs6 is nu nog weinig bekend (enige dat we weten is dat er een 4.0 V8 TFSI onder ligt met een vermogen van maar 420 pk en een ‘flink koppel’ van 550 Nm. en dat ‘ie in minder dan 5 seconden naar de 100 sprint.
de e63amg: een ‘nieuwe’ 5,5 liter V8 (tussen haakjes met Performance Pack): 525 (557) pk, 700 (800) Nm koppel, 0-100 in 4,3 (4,2) seconden en een elektronisch afgeregelde topsnelheid van 250 km/u. bij de Estate-versie liggen de acceleratiewaarden een tiende hoger.
de m5 :) : 560 pk en 680 Nm dankzij een turbogeblazen 4.4 V8 onder de bollige motorkap, gekoppeld aan een zeventraps DCT-bak met flippers aan het stuur. sprint 0 tot 100 km/u in 4,4 tellen en naar de 200 km/h doorstuiven hoeft niet langer dan 13 seconden te duren.
de dat deze tesla eigenlijk een RS6 killer is, omdat de tesla in 4.6 sec van 0-100 gaat, waarbij de rs6 dus net iets minder dan 5 sec nodig heeft.
maar we weten natuurlijk niet wat de 0-200 tijd van van de tesla is , want bijvoorbeeld een 80-120 sprint bij een elektrische auto gaat (volgens mij) even snel als een bugatti dat doet.
wat ook een feit is: als iemand de keuze had tussen een rs6, en e63 of een m5, da zou iedereen voor de m5 gaan, gewoon een meesterlijke wagen. ik weet zelf eigenlijk niet eens de achterliggende reden, maar ik vermoed dat het gewoon de koning onder die 3 is. denk dat die tesla daarom met de m5 word vergeleken :)
Alpinaa zegt
@bigcar: Over die paar tiendes verschil in de acelleratie doen we niet lastig. Dat verschil merk je niet. De nieuwe RS6 krijgt minstens 560pk, en niet maar 420pk zoals jij beweerd. Ik denk dat je verward bent met de S6. ;) De M5 is niet alleen koning vanwege zijn snelheid, maar vooral vanwege zijn dynamiek en scherpte. De M5 was de eerste powersedan, de audi en mercedes volgden het voorbeeld van BMW. De audi en mercedes zijn mss net zo snel, maar missen de scherpte van de M5.
bigcar zegt
@Alpinaa: klopt, ik was in de war met de s6. excuus daarvoor.
voor de rest heb je ook wel gelijk, de m5 is nou eenmaal de koning :)
agera zegt
@bigcar: Een kort vraagje :P als je telkens moest kiezen tussen deze 3 welke wordt het dan :)
1a)BMW M5 1b)Audi RS6 1c)Mercedes E63 AMG
2a)BMW M5 Touring 2b)Audi RS6 Aavant 2c)Mercedes E63 AMG Estate
Als je moest kiezen, welke wordt het dan bij 1 en 2 :)
jzaero zegt
@agera: BMW M5 bij allebei :)
agera zegt
@jzaero: Als sedan uitvoering zou ik gaan voor de M5, maar als er sprake is van een keuze als “station/wagon” dan twijfel ik tussen de M5 en de RS6 avant klinkt misschien raar :)
bigcar zegt
@agera: hè hè, eindelijk is een keer een gezamenlijke keus… zijn we het op dit gebied eens ;)
agera zegt
@bigcar: Ja klopt nu je het zegt :P het zijn beiden gewoon fantastische auto´s en hebben een streepje voor op de concurrent.
bigcar zegt
@agera: moeilijk, maar ik zal een poging wagen:
(ik zal precies opschrijven wat wat er in mijn hoofd afspeelt:)
bij 1 valt de rs6 af.. vind het gewoon niks.
dan komt de keuze tussen de m5 en de e63. allereerst denk ik dat de afschrijving natuurlijk gigantisch zal zijn, weliswaar volgens mij dan iets meer bij de m5, maar dat even daar gelaten. denk dat het de m5 wordt :)
vraag 2 echter moeilijk. de rs6 avant = gewoon een super wagen :) i.v.m. quattro, veel ruimte etc.
de m5 touring is mooi, en de e63 is apart (in goede zin)
denk dat de rs6 heerst in deze categorie. (dus de rs6)
weliswaar zul je misschien als drugdealer worden aangezien in deze wagens, maar dat zal mij een wordt wezen :)
bigcar zegt
@bigcar: laatste stuk: word wezen = worst wezen :)
agera zegt
@Alpinaa: De nieuwe RS6 560 pk, maar als ik het goed heb heeft de huidige RS6 avant standaard toch al 580 pk dus wordt het aantal minder.
agera zegt
@Alpinaa: KLopt de M5 is de meest fijngeslepen power of supersedan hoe je het ook maar wilt noemen. AMG is nog steeds te veel op comfort en luxe gericht wil je een heel ander type auto kan je terecht bij Brabus een ander huistuner van Mercedes.
Maar zelfs ik als BMW liefhebber heb veel respect en bewondering voor de huidige RS6 avant.
jzaero zegt
@agera: Ik zal meteen toegeven dat ik Audi niks vind vanwege het uiterlijk, maar goed, de E63 vind ik wel weer een geslaagde auto, alleen dan wel in sedan uitvoering. De E63 vind ik echter veel te hoekig ogen. Als je de auto alleen ziet, valt het niet op, maar naast andere sierlijkere auto’s is het echt een functioneel (lees: saai) vormgegeven auto. De BMW M5 heeft voor mij een aparter uiterlijk dan de Audi (lees: onderscheidend) en daarnaast ook een sierlijk tintje. De AMG V8 heeft een bruter geluid, maar toch vind ik de BMW meer mijn auto.
nvu078 zegt
Ziet er geweldig uit!
En ik ben beniewd als dit echt 36-60k gaat kosten in euro’s gaan we die heel veel zien!
0% bijtelling en veel ruimte en nog rete snel ook!
bigcar zegt
@nvu078: het zal hier echt niet onder doen voor een ton, geloof me…
ot: die wagen is wel leuk en aardig maar bedenk wel waar die stroom vandaan komt: kolencentrales. als het kernenergie was geweest, was er op z’n minst geen uitstoot…
anacreos zegt
@bigcar: maar die kolencentrales kunnen op grote schaal wel véél efficienter energie produceren dan dat jij met je enkele verbrandingsmotortje dat kan!
bigcar zegt
@anacreos: maar kolen, benine, diesel etc is / zijn gewoon fossiele brandstoffen die co2 uitstoten.
kolencentrales mogen wel efficiënter zijn dan een traditionele verbrandingsmoter (geloof ik best) maar het stoot wel co2 uit. hierop kunnen we concluderen dat een elektrische wagen dus WEL co2 uitstoot, namelijk co2 dat hij het maken van elektriciteit vrijkomt.
kerncentrales stoten op z’n minst geen co2. weliswaar zal uranium ook op een dag opraken, omdat het een fossiele brandstof is, maar daar gaat het niet over. enige vervuiling dat het heeft is gewoon opslag achteraf, omdat het radioactief is, maar dat is volgensmij niet eens een probleem.
als je broeikaseffect wilt terugdringen dan moet je kappen met co2 uitstoten en als je op kolen energie wilt rijden dan stoot je volgens mij rond de 50gram co2 per gereden km uit.
nu aan jouw de vraag: ga je voor kernenergie of kolen-energie. of blijf je toch lekker bij een traditionele moter?
(ik zou kiezen voor gewoon een traditionele, puur omdat het de moeite niet waard is om een elektrische wagen te hebben, er is immers niet zo’n groot verschil)
anacreos zegt
@bigcar: ik zal geen eindeloze energie discussie met je aangaan.
2 punjtes:
ik ben het absoluut met je eens dat een elektrische auto co2 uitstoot, weliswaar indirect, maar de elektrische energie uit je stopcontact komt, komt hoogstwaarschijnlijk van een co2 uitstotende centrale.
en ik denk dat je waarde van kernenergie een beetje overschat. kernenergie brengt grote hoeveelheden hopeloos gevaarlijk radioactief materiaal met zich mee, waar de mensheid momenteel ook gewoon niet weet wat ze er mee aanmoeten. inderdaad raakt de uranium voorraad ook op, maar dan heb je het (waarschijnlijk) al over een periode van maar 50 jaar!
bigcar zegt
@anacreos: als je moest kiezen tussen broeikasgassen, of een hoopje radioactief afval, voor welke zou je gaan?
ik zou gaan voor radioactief afval, omdat je die makkelijk zat in een gebied als Siberië ofzo kan dumpen. beter dan hier m’n huis onder water…
trigger565 zegt
@bigcar: Uranium een fossiele brandstof? Dan moeten er vroeger toch wel erg vreemde dieren hebben rondgelopen. Maar goed, je was wss even verward met alle andere wel fossiele brandstoffen zoals kolen en gas. Er is genoeg uraniumerts voor de komende 85 jaar, ik hoop dat we tegen dan aan de kernfusie toe zijn, dat levert nog een heel pak meer energie op.
bigcar zegt
@trigger565: onder fossiele brandstof versta ik zegmaar alle brandstof die niet duurzaam is. die gewoon op kan raken.
uranium zal vroeg of laat opraken. de één beweert 50 jaar, waar de ander 100 suggereert. maar een ding is zeker: het zal vroeg of laat opraken.
benzine zal binnen nu en 70 jaar sowieso opraken, dat is dan volgens gebruik van nu: dus niet rekening gehouden me bevolkingsgroei etc.
als je daar wel rekening mee houd, is aardolie binnen 55 jaar op.
ik ben het er mee eens dat we over moeten op ander soort “brandstof”. maar of volledig elektrisch rijden nou de oplossing is, betwijfel ik. en dan puur omdat de opbrengsten niet afwegen tegen de baten.
spiderman zegt
Superspecs op papier, 500km op één volle accu klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Meestal is dat dan ook zo. Airco aan -100km, radio aan -100km, verlichting aan -100km …?
Evengoed een prachtige auto, dat vleugje Aston Martin vind ik niet erg…
Hubert zegt
@spiderman:
Je was me net voor….
Hubert zegt
500km range is misschien haalbaar op een afgesloten oval met 90kmh.
Maar in de dagelijkse praktijk met optrekken, airco , verwarming, wisselende klimatologische omstandigheden lijkt me 250km iets reeëler.
anacreos zegt
@Hubert: heb jij bronnen waaron staat dat tesla de range baseert op een oval met 90kmh? zo niet zou ik je maar niet aan dit soort uitspraken wagen. reken maar dat tesla die 500km bewust aangeeft. bij elektrische autos is de range van zon essentieel belang, dat bij een foutieve bewering de consequenties dramatisch kunnen zijn voor tesla!
lemster zegt
Ik snap niet waarom hij in Nederland zo enorm veel meer moet kosten. 37k is een mooie instapprijs. Voor 13k extra wordt ie meteen een heel andere soort klasse.
timberleek zegt
@lemster:
omdat ze in den haag wel de kont van amerika moeten kunnen likken. en dat kost geld
meneersander zegt
45 min kijk we gaan vooruit
timberleek zegt
@meneersander:
let wel, daar ga je een krachtstroomaansluiting voor nodig hebben en waarschijnlijk is dat snelladen. dat zal slecht zijn voor de levensduur tov normaal laden
advandermeer zegt
Als de prijs van de Roadster een leiddraad is dan zal de vanaf prijs van Model S ca. €55000 zijn. Da’s een hoop centjes voor de meeste mensen, maar daar is deze auto niet voor bedoeld. Dit overigens net als de eerste mobiele telefoons en de eerste plasmatelevisie’s.
Feit is dat Tesla Model S de eerste serieuze elektrische sedan is en daarvoor is het meer dan indrukwekkend te noemen wat ze bij Tesla gepresteerd hebben. Als dit de T-Ford van de elektrische auto’s is, dan staat ons nog iets te wachten.
Dat gezegd hebbende denk ik dat het niet zo’n vaart zal lopen. De gevestigde orde (Duitsers voorop) zitten niet op elektrische auto’s te wachten. Ze hebben een fantastisch verdienmodel en die heet de verbrandingsmotor. Ze zullen tot het allerlaatste moment wachten voor dat ze deze cash cow naar de slachtbank leiden. Nu investeren in elektrische auto’s betekent de komende jaren minder winst (kosten gaan voor de baten) en dat betekent minder bonussen voor de mannen aan de top.
mattraket zegt
@advandermeer: BMW is anders serieus bezig met de ontwikkeling van elektrische modellen (full-electric en electric met range extenders). Die Duitsers zijn ook niet dom. Ze zullen echt niet eigenwijs blijven vasthouden aan de verbrandingsmotor, want ze zijn bang angst straks toch de boot te missen als elektrische auto’s doorbreken. Beursgenoteerde miljardenondernemingen zijn het naar hun aandeelhouders toe verplicht om niet op één paard te wedden.
theblackdude zegt
wat een mooi ding, maar om het nou direct een m5 killer te noemen, qua “freude am fahren” kunnen ze zowiezo niet aan de m5 tippen.
jrmpower24 zegt
M5-killer?! Die zijn er naar mijn mening echt niet!
vooral niet de M5 F10!!!
http://www.youtube.com/watch?v=LBY_gbQgKBI
Esprit_de_Flandre zegt
@jrmpower24: Met ‘mpower’ in je naam ben je natuurlijk niet echt objectief te noemen…
Daarnaast: waarom zou het geen M5-killer zijn? Die 0.2 seconden verschil in 0-100? Alsof iemand daar iets van merkt. M5-rijders proberen die 0-100 een paar keer, en daarna is de fun er af.
Het gaat erom dat de beide auto’s eenzelfde behoefte vervullen. Het zijn beide grote, mooie, luxueuze, dure, sportieve sedans. En daarmee wordt het (als de prijs een beetje gelijkaardig is) een regelrechte en ijzersterke concurrent voor de M5…
widodh zegt
Ik ben gisteren bij het evenement (samen met @teulaert) geweest, wat een auto!
De hoeveelheid snufjes die er in zitten, vooral de panoramisch dak, geweldig! Qua handling en performance zal wellicht een M5 nog wat beter presteren, maar de hoeveelheid snufjes. Dat centrale 17″ touch screen: WAUW! Meer kan ik er niet over zeggen, echt ge-wel-dig!
De testrit in de Model S was kort. Ik zat achterin in het midden en had meer dan genoeg ruimte om lekker te zitten. Geen assen ook die naar achteren moeten lopen waardoor de passagiers achter ook echt veel ruimte hebben.
Ik kijk niet alleen naar de prestaties van deze auto maar naar het gehele plaatje, dan is het echt een prachtige auto.
dennisr zegt
Doe mij toch de BMW maar, of heeft die ook een bedroevend geluid inmiddels ?
xilver zegt
Errrrgg mooie wagen! Hopelijk is die ook verkoopbaar in Europa.
lincoln zegt
tuurlijk gaat die de Duitse meuk killen..
maar gaat ie ook de Cadillac killen ??
zdev zegt
Ik zou deze auto serieus direct kopen als de drie grote nadelen zouden worden verholpen. Hij ziet er goed uit, hij is snel, luxe, comfortabel en erg bijzonder, maar;
Nadeel 1: die max van 480KM range haal je echt niet als je erin gaat rijden alsof het een M5 is. Dus als je je een keer uitleeft sta je pardoes halverwege een verlaten polder stil.
Nadeel 2: volledig opladen op een gewoon stopcontact duurt 12 uur dus even de ANWB bellen of een tankstation opzoeken en weer doorrijden is er ook niet bij.
Nadeel 3: de accu’s verliezen na verloop van tijd hun rendement. Na 4 jaar mag het hele pakket vervangen worden. Die post moet je wel meerekenen in je total cost of ownership en dan is elektrisch ineens helemaal niet zo efficiënt.
Zolang deze problemen niet worden opgelost is het een leuke tweede auto, maar als daily drive: helaas. Dan maar minder lief voor het milieu en de portemonnee. Het moet wel praktisch blijven.
Sorcerer zegt
@zdev: ik vind het wel een klein beetje gezocht.
Nadeel 1: Als je een M5 rijdt als een M5 dan haal je ook maar 300 km op een tank (80L tank, is ongeveer 1:4). Wellicht is de range bij deze auto bij dat rijgedrag helemaal niet veel kleiner. Sowieso wil je daarvoor een auto met lekker motorgeluid denk ik ;)
Nadeel 2: Op dit moment inderdaad een nadeel, maar ik kan me voorstellen dat er over een tijd een soort snellaad-systeem is en dat je ook eventueel snel een ‘bijlaad-accu’ kunt plaatsen om er nog wat km’s uit te persen.
Nadeel 3: Klopt, maar bij auto’s met verbrandingsmotor moet je weer andere dingen vervangen, zoals bougies, distributieriemen etc. Elektrisch rij je met veel minder slijtage en de veel efficiëntere aandrijflijn is wel degelijk efficiënter. Bovendien is Li-ion-accutechniek snel efficiënter aan het worden nu.
Dus, ok, de problemen zijn nu nog groot. Rij je dagelijks vaak lange afstanden, dan is het geen optie, maar juist als daily drive voor mensen die niet veek grote afstanden rijden is het zeker prima te doen.
Maar zo lang er geen range extender verkrijgbaar is is het inderdaad zeker niet voor iedereen een optie… (behalve bijv. als 2e auto, of juist met 2e auto erbij, voor vakanties enzo)
Alwood zegt
@Sorcerer: @zdev: mbt nadeel 2 is Tesla nu ook al bereid een tweede accu bij de auto te leveren die je in 5 minuten schijnt te wisselen.
De 12u laadtijd is bovendien op de US (110V) van toepassing, met de 230V die in NL uit het stopcontact komt gaat de laadtijd aardig richting het minimum. Zeker als je de goeie installatie gebruikt.
timberleek zegt
@Alwood:
voor snelladen heb je een krachtstroomaansluiting nodig. dat red je niet op een normale huisaansluiting.
ook met narmaal 230v heb je een laadduur van diverse uren net als bij de us versie
Alwood zegt
@timberleek: mjah, is natuurlijk een combi van spanning en stroom maar volgens mij hebben we hier weldegelijk voordeel met de hogere spanning.
Verder kan een krachtstroomaansluiting ook niet echt een probleem zijn. Zit bij m’n ouders gewoon achter het fornuis.
Sorcerer zegt
@Alwood: idd, gewoon extra groep laten aanleggen in je meterkast. Zo duur is dat niet.
Maar zelfs als je het niet doet: gewoon inpluggen zodra je thuis komt ’s avonds en ’s ochtends issie weer vol :) Wel handig om een back-up te hebben als je er onverwacht uit moet (totdat elektrisch opladen overal kan), maar voor normaal dagelijks gebruik kan dit al prima denk ik.
Helaas zijn er echter mensen die in appartementen e.d. wonen, en daar is het een stuk lastiger om even een stopcontact aan te leggen bij een parkeerplaats :P
highperformance zegt
@Alwood: Mooi, dankzij de inductieplaat heb ik die korte laadtijd. Dus kom maar op met de M5… Ga toch geen E-kar karren… ;-)
erwh zegt
Wat betreft design vind ik het eerder een Audi killer. Wel dat strakke, maar in dit geval mét fantasie.
En dat elektrische rijden lijkt mij persoonlijk echt top. Stil en snel en met de kilometers die ik per dag maak ook nog voldoende actieradius. Voor de vakanties koop ik dan wel een old school “autobahnbrenner” (iets met een V8 en veel laadruimte) om een paar keer per jaar van het oude rijden na te kunnen genieten.
torana zegt
@erwh: qua design is zelfs een Hummer H1 een audi-killer :lol:
wjeurs zegt
Concurent?: zal wel, killer?: geloof ik niets van
alfamail zegt
Mooi maar dat komt omdat ik het origineel de Jaguar XF zo’n supergaaf ding vind…
mashell zegt
Benzine motor erin en dan als Mazda 9 gaan verkopen.
vegazosten zegt
Geef er es eentje gratis weg? Alle mensen die deze auto hier staan afkraken staan als eerste in de rij om te hebben dit ding! lol
vegazosten zegt
http://www.thechargingpoint.com/entertainment/5-minutes-with-reverend-gadget-a-star-of-revenge-of-the-electric-car-and-ev-conversion-specialist.html
jrmpower24 zegt
@Esprit_de_Flandre: misschien een concurent maar LANG GEEN killer!!! die nieuwe M5 is gewoon PERFECT!
Esprit_de_Flandre zegt
@jrmpower24: Ik zie het woord ‘killer’ eerder in commerciële dan in prestatie-termen. De Model S hoeft dus helemaal niet zo fantastisch of snel als een M5 te zijn. Als de prestaties op een vergelijkbaar niveau liggen, en de prijs ook, dan zou het wel eens een groot commercieel succes kunnen worden, ten koste van de M5…