Het leek zo’n goed plan: Mercedes levert het platform van de nieuwe S-Klasse aan Aston Martin zodat ze een fatsoenlijke Maybach kunnen ontwerpen en ontwikkelen. Helaas mag het niet zo zijn, volgens de laatste berichten die we uit Duitsland horen ziet Daimler het toch niet zo zitten. Betekend dit het eind van Maybach?
Auto Motor und Sport heeft via “bronnen” binnen Mercedes vernomen dat de gesprekken tussen Aston Martin en Daimler op niks zijn uitgelopen. De Britten zouden teveel geld gevraagd hebben (kunnen ze namelijk goed gebruiken) en dus zeiden die Duitsers: Nein!
Betekend dit dat Maybach dood is? Nee hoor, Mercedes gaat de opvolger van de huidige Maybach gewoon zelf ontwikkelen. Ze zullen daar wel minder geld aan besteden dan ze de vorige keer gedaan hebben. Voor het ontwikkelen van de huidige Maybach zou Daimler namelijk meer dan $1 miljard(!) hebben uitgegeven. Ik gok dat je met 10 miljoen euro ook een heel eind kan komen.
Of dit besluit van Mercedes ook gevolgen zal hebben voor de plannen van Aston Martin om Lagonda nieuw leven in te blazen (met Mercedes techniek) is overigens nog niet bekend. Aston Martin heeft wel aangegeven dat ze binnenkort hun plannen voor Lagonda wereldkundig gaan maken, maar dat hebben ze al een paar keer eerder geroepen.
En als bonus hebben we nog eens gallery voor jullie van de recent onthulde Maybach Edition 125!, dit “actiemodel” is speciaal ontwikkeld om te vieren dat Mercedes dit jaar 125 oud is.
magetwan zegt
” Ik gok dat je met 10 miljoen euro ook een heel eind kan komen.”
Leuk gokje, maar totaal niet realistisch? Research & Development, testen, produceren etc. kost echt wel wat meer hè :P
OT: Jammer, benieuwd wat er nu inderdaad met Lagonda gaat gebeuren!
robbie zegt
@magetwan: 10 miljoen is wel heel weinig idd ;) Maar hoeveel heb je nodig om van een S-Klasse een Maybach te maken?
jobh zegt
@robbie: 1 s-klasse en heel veel leer en hout
Truttenschudder zegt
-edit: check!-
OT: Zou het niet erg vinden als Maybach hiermee aan z’n eind komt, vind het een merk dat niks toevoegt, er zijn toch al Bentleys en Rolls’? Mercedes heeft in eigen stal de S63/65 AMG die echt niet onderdoet (mits voldoende aangekleed) voor die twee. Wil die Lagonda van Aston Martin echt wel eens zien, nu.
kaasboerin zegt
Denk dat het grotendeels aan het design van Maybach te verwijten is, dat het amper verkoopt. Het ziet er van buiten gewoon als een S-klasse, het interieur is natuurlijk fenomenaal. Echter, denk ik dat de Bentley’s RR’en toch meer de ‘look-at-me’ gehalte bezitten. Bovendien, 1 miljard.. Dan ga je ook echt ‘all-in’ en ben je wel heel zeker van je zaak.
Rossi zegt
@kaasboerin: interieur fenomenaal?
Laat me niet lachen, dit is zwaar zwaar zwaar gedateerd. Wat een oude S-klasse 1998 meuk zeg! Check dat dashboard en stuur dan :D
mashell zegt
@Rossi: dat is toch onbelangrijk, daar zit de chauffeur. Jij zit achterin in een interieur dat inderdaad Rolls en Bentley overtreft.
bempi zegt
125 jaar ? En wat hebben we ervoor terug gekregen. Buitenspiegels met een knippertje en wat extra beenruimte ?
mazdarx8 zegt
wat een lelijke bak is zo’n maybach toch.
toen ik hem voor het eerst zag dacht ik dat het een Chineese kloon was van een s-klasse.
stationcar zegt
Logisch dat ze nu minder uitgeven, ze kunnen het huidige model door ontwikkelen, en een andere buitenkant en een ander interieur kost natuurlijk geen miljard euro.
Wel jammer dat ze nu niet definitief stoppen, het is toch wel de flop van de eeuw, de Maybach! Nog zoiets, ze pretenderen een ander merk te zijn dan Mercedes, komen ze met een actiemodel om te vieren dat Mércedes 125 jaar bestaat. Hoe krom?! Dat zou zoiets moeten zijn als dat Rolls Royce met een actiemodel komt om te vieren dat BMW zoveel jaar bestaat, even de redenering van Mercedes volgend dat Maybach een ander merk is.
Tja, kanslozer krijg je het ook niet ben ik bang…
robbie zegt
@stationcar: alleen ff een andere buitenkant en interieur? Zoveel dommigheid hoor ik niet vaak. Het gaat bij dit soort auto’s juist om het platform en de “onzichtbare” infrastructuur. De Maybach is compleet achterhaald qua techniek en een nieuw huidje of ander interieur verandert daar niks aan.
Het platform van Maybach is gebaseerd op de S-Klasse W140 (1991–1999) en de elektronica is afkomsting van de W220 (1999–2006). Dat is bejaarde techniek inmiddels. Daarna kwam immers nog de huidige S-Klasse (W221) en in 2012/2013 staat de nieuwe S-Klasse alweer klaar.
Maybach heeft een nieuw modern Mercedes platform nodig. Dit zal waarschijnlijk het platform van de volgende generatie S-Klasse worden.
stationcar zegt
@robbie:
Zo, jij bent slim, hahaha, dat alles aan de huidige Maybach oud is weet ik ook wel, punt is dat dat relatief goedkoop te vervangen is. De een deel van de groote investeringen die Mercedes moest doen om Maybach op te zetten waren (waarschijnlijk) het bouwen/inrichten van een fabriek, het opleiden van het personeel, en ontwikkelen van de juiste materialen en niet te vergeten de marketing rondom het volledig nieuwe merk. Kosten die je nu niet hebt, dus kan je redelijk eenvoudig een nieuw model bouwen, je ontwerpt een nieuwe buitenkant/binnenkant, rekt een huidig platform op, winkelt wat in de electronica magazijnen en hop, daar is je nieuwe model.
robbie zegt
@stationcar: en hoe denk je dat het de eerste keer ging dan?
Ze pakten toen ook gewoon de restanten van oude S-Klasses en ontwierpen paar een anderen buitenkant & interieur voor. Dat is precies was er nu weer moet gebeuren.
Er zal uiteraard wat geld besteed zijn aan training etc, maar dat zijn niet de vele miljoen en die trainingen zal je (deels) bij een nieuw model weer hebben.
Als de Maybach nou ontwikkeld was op een compleet nieuw platform dan was die 1 miljard beter te verklaren geweest.
ukbob zegt
Uhm, volgens Mercedes is Maybach een op zichzelf staand merk.
Hoe handig/slim is het dan om ter ere van 125 jaar MERCEDES een speciale MAYBACH te gaan verkopen?
Niet zo slim marketing mensjes daar!!
norge zegt
@ukbob: Dacht precies hetzelfde ,zo wordt het nooit wat.
Megakix zegt
Maybach is ongeveer het slechts lopende bedrijf ter wereld in de autobranche…Aston is niet de rijkste…gedoemd om te mislukken. Toen ik het een tijdje gelezen las was het voor mij al logischer dat Saab NIET failliet zou gaan dan dat deze autojochies elkaar zouden vinden.
Overigens schijnt een zaankanter alle onverkochte Maybachs te hebben gekocht, waarbij Maybach ze weer terughuurt.
kaasboerin zegt
@Megakix: Een zaankanter??? Vertel?! :D
Megakix zegt
@kaasboerin:
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/10432486/__PARADEPAARD_IN_DE_VERHUUR__.html
kaasboerin zegt
@Megakix: Haha, zal je maar zien, is ‘ie net tevreden dat ‘ie tot ambassadeur van Maybach vernoemd wordt, gaat die toko waarschijnlijk pleite.. :lol:
robbie zegt
@Megakix: dat is een mooi verhaal inderdaad :D
Megakix zegt
@robbie: glossy reporterschap is vaak aan jou besteed :lol: . Een beetje logisch nadenken (en dat meedelen) leidt tot jouw opmerking..het is blijkbaar opmerkelijk als mensen zich wat meer verdiepen in achtergronden dan de robbies van deze wereld. Overigens ontbreekt het jou nooit aan kennis, dat wil ik wel kwijt. Maar het combineren van die kennis is niet altijd jou sterkste punt (denk aan je ge-Saab goeroe…).
lincoln zegt
@Megakix:
stoer verhaal ..
Megakix zegt
@lincoln: ..ik weet dat jij heel snel onder de indruk bent… ;-)
lincoln zegt
@Megakix:
dit verhaal wel ..
kan best onder de indruk zijn van dit soort schroothandelaren acties ..
dennisr zegt
Betekend dit het eind van Maybach? nou laten we het hopen :)
Ach.. ze staan me ook niet in de weg ofzo.. maar voor mij geen gemis!
agera zegt
Jammer zou voordelen hebben gehad voor beide partijen, Aston Martin zou gebruik kunnen maken van betere en mooiere materialen de betrrouwbaarheid zou een stapje hoger zijn en Maybach zou vooral mooiere auto’s kunnen bouwen door de invloed van Aston Martin jammer.
mercedesfan zegt
Ik heb nooit echt de economische meerwaarde van Maybach gezien. Het is gewoon een duurdere en exclusivere S-klasse. Zeker wanneer er in 2005 een nieuwe S-klasse kwam, was Maybach helemaal absurd. Meer betalen voor een verouderde dure S-klasseachtige.
Wanneer Daimler een nieuwe Maybach zou uitbrengen, veranderd dit niets aan deze zaak. Maybach blijft onrendabel. Beter zou Daimler een model boven de S-klasse uitbrengen, onder het merk Mercedes. En waarmee ze dan Rolls-Royce en Bentley kunnen beconcureren. Zoals vroeger met de 600.
agera zegt
@mercedesfan: Juist had het zelf niet beter kunnen zeggen. De Phantom is in feite ook een dure BMW, maar uiterlijk gezien zou je dat niet zeggen het heeft een hele indrukwekkende uitstraling. De Phantom heeft mega presence, dat is juist het gene wat de Maybach mist.
Esprit_de_Flandre zegt
Als ze een Maybach met lef maken, komen ze de flop zo te boven. Een gewaagd design, ZONDER MB-trekjes. Een Rolls of Bentley lijkt toch ook niet op een grote BMW resp. Audi…
agera zegt
@Esprit_de_Flandre: Weetje wat ik ook denk wat vooral persoonlijk is, maar een Phantom overtreffen een auto bouwen die meer uitstraalt dan een Phantom is zeer moeilijk maar natuurlijk niet onmogelijk. Plus tweede voordeel van de Rolls is de naam die ze hebben. Het is al genoeg als je zegt ik rij een Rolls Royce.
Esprit_de_Flandre zegt
@agera: De naam hoeft geen probleem te zijn in het Uber-Segment. Voor ’99 had ook nog nooit iemand van een Pagani gehoord (nou ja, gehoord wel, maar niet gereden). Als je maar de verwachtingen overtreft, en dus ook Rolls. Idd, niet makkelijk, maar wel mogelijk…
bigcar zegt
jammer beiden waren erbij gebaat namelijk (wij consumenten trouwens ook:
aston martin zou betere, snellere, krachtige motoren kunnen bouwen, en op die manier natuurlijk lekker goed verdienen.
die moter, versnellingsbak etc, zou echt leuk zijn op een AM :)
mercedes zou er bij gebaar zijn, omdat er dan een echt leuke mayback zou (kunnen) komen die ook nog eens misschien beter zou verkopen.
beste zou natuurlijk zijn als daimler AM gewoon overneemt / een groot aandeel erin neemt, dan is het natuurlijk helemaal in één keer geregeld.. ik snap niet wat hier mis is gegaan…