Wie opzoek is naar een Saab waar de kop al vanaf is heeft geluk. Saab-occasions zijn dit jaar flink gedaald in waarde.
Saab is sinds woensdag 21 september dan eindelijk in rustiger vaarwater terecht gekomen. De rechter oordeelde in het voordeel van de Zweedse automaker -met Nederlands tintje- en Saab mag een vrijwillige reorganisatie gaan doorvoeren terwijl ze beschermd zijn tegen faillissementsaanvragen. Dat betekent overigens vrijwel zeker dat er ontslagen zullen vallen, zo liet Saab laatst in een persbericht weten.
Goed, victor Muller mag de aankomende drie maanden een bezem door zijn tent halen en ondertussen heeft occasion-zoekboer Autoscout24 onderzocht wat er in de maanden januari tot en met september is gebeurd met de prijzen van tweedehands Saabjes. In Nederland is de prijs van de gemiddelde Saab met 11 procent gedaald tijdens de roerige tijden, aldus Jurgen Vugts (algemeen directeur Autoscout24) in een uitzending van BNR’s Nationale Autoshow. Dat nieuwe Saabs simpelweg niet meer geleverd kunnen worden door een gebrek aan productie is één, dat zelfs de gebruikte versies op voorraad er onder lijden is toch opvallend te noemen. Het consumentenvertrouwen in Saab heeft duidelijk een deuk opgelopen.
We vragen ons af hoe snel de prijs van de tweedehandsjes weer toeneemt als er een periode weinig tot niets te melden is over het bedrijf. Of in ieder geval: geen tot weinig negatief nieuws. Ongetwijfeld zou de vraag weer toenemen (Saabliefhebbers, NU kopen!). En kan mijnheer de adellijke Saabrijdert hieronder weer een keer opzoek naar een leuk tweedehandsje.
trisx zegt
Haha prachtig toch die kerel
Esprit_de_Flandre zegt
@trisx: Wat een lulletje…
NielsGP zegt
Is wel balen als je net een 9-3 hebt gekocht ofzo. Maar hopelijk komt het wel goed
robbie zegt
En nieuwe Saab’s schreven gelukkig al zo hard af:
http://www.autoblog.nl/archive/2011/01/19/afschrijving-toppers-floppers
loxley zegt
moet normaal niet net de prijs omhoog gaan? Het merk, de wagen, wordt zeldzamer…
NielsGP zegt
@loxley: Je bent niet zeker of je nog ergens terechtkunt voor reparaties, etc. als het merk failliet is!
Haakie zegt
@NielsGP: De meeste onderdelen zijn GM. En carrosseriedelen zijn vaak op de sloop te vinden. Dus je kunt nog wel even doorrijden.
mazdarx8 zegt
@loxley:
ja, over 40/50 jaar misschien…
SimonMc zegt
Profit !
erce zegt
Niet zo heel raar toch? sommige saab-rijders wachten al maanden op reparatie-onderdelen. Toch zuur wanneer je in een relatief nieuwe auto rijdt (lees 2 a 3 jaar oud) en je er al geen onderdelen meer voor kunt krijgen via je saab-garage…
Esprit_de_Flandre zegt
@erce: Even een proces aanspannen tegen GM kan wonderen verrichten…
dennisr zegt
haha die kerel in dat filmpje! hij is een beetje vreemd, maar hij heeft wel een beetje gelijk :lol:
Snap sowieso niet waarom ze zeiken over een gordel, is toch je eigen leven ?
Truttenschudder zegt
@dennisr: Eigen leven prima, maar er is ook zoiets als maatschappelijk belang. Mensen die crashen zonder gordel en overlijden kosten de maatschappij geld (uitvaart en dergelijke, duwt premies omhoog), om nog maar te zwijgen over de ziektekosten die men maakt (Ziektewet, Ziekenhuisrekeningen van soms enkele tonnen die de premies omhoog duwen) als een niet-gordeldrager het overleeft met die überveilige auto’s van tegenwoordig.
Overtuigd?
lincoln zegt
@Truttenschudder:
standaard politie lulpraatje om jou geld af te troggelen ..
Truttenschudder zegt
@lincoln: Ik neem aan dat je doelt op de hoogte van de boete.
Die vind ik ook belachelijk. Maar het principe is duidelijk.
lincoln zegt
@Truttenschudder:
tja .. maatschappelijke kosten ..
mensen kunnen beter belasting-geld opleveren dan het kosten ..
Truttenschudder zegt
@lincoln: Jep, zuur hè?
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: De staat waakt over je gezondheid. Hoe langer je leeft, hoe langer je dokt…
dennisr zegt
@Truttenschudder: het principe duidelijk ? misschien, echter niet overtuigend.. ziektekosten, tja daar betaal ik toch voor ? en wat betreft de uitvaart, tja levensverzekering ?
Truttenschudder zegt
@dennisr: Stel nou, iedereen zou zonder gordel rijden. En alle auto’s zijn verder überveilig. Iedereen die crasht overleeft het. Iedereen die betrokken is bij een ongeluk heeft tonnen en tonnen ziekenhuisrekeningen —> onbetaalbare ziektekostenpremies.
dennisr zegt
@Truttenschudder: ooh maar die kosten die stijgen sowieso, of er nou 0 doden/gewonden of 1000000 doden/gewonden zijn, dus daar maak ik me niet zo snel druk om.. en ik ben liever in 1 klap dood, dan dat ik gewurgd word door een gordel en stik in de airbag.. :lol: ik snap je punt overigens wel hoor, maar ik haat gordels.. :)
Esprit_de_Flandre zegt
@dennisr: Gelijk? Zo’n lulletje. Denk ie even dat ie beter is dan de rest. Is ergens in de jaren ’50 blijven steken, toen het dorp nog gerund werd door de notaris, de dokter en de pastoor…
dennisr zegt
zo’n artikel zorgt er altijd voor dat ik weer auto’s ga speuren op het internet, altijd leuk.. dit keer eens saabjes bekijken ? :lol:
Supra1981 zegt
@dennisr: Saabjes kijken is zeker leuk. Een leuke 9-3 cabrio misstaat niet op de oprijlaan :-)
norge zegt
Toekomstige zeldzame klassiekers kunnen nu gekocht worden.
En nou niet om twintig jaar lopen klagen van had ik nu maar……..
bassen zegt
Beter om, zou wel een relatief nieuwe saab willen.
vincenzo zegt
Heerlijk filmpje…de typische NL-er. Hoop poeha en ben van adel…maar 90 euro is teveel.
Beter toch van die gaapjes….kunnen er een hoop van hier er een halen uit 1988. Het ligt binnen bereik!
mbman zegt
De restwaarde is altijd al matig geweest van saab.
bigcar zegt
Nog even en dan zijn ze helemaal niks meer waard. Leuke soap trouwens… ;)