Hoewel Saab prefereert om het als volgt te omschrijven: “we zijn niet blut, we kunnen je alleen even niet betalen”.
Bovenstaande (niet letterlijk geciteerde) uitspraak staat in een reactie op de failissementsaanvraag die vakbond IF Metall vandaag bij de rechter heeft neergelegd. Is geen nieuws, wisten we vrijdag al. Saab stelt dat het bedrijf zelf en Saab Automobile Powertrain:
are not insolvent and have only temporary liquidity problems which they expect to solve following the planned equity contributions by Pang Da and Youngman, for which regulatory approval is expected in November. Saab Automobile continues to await the decision of the Court of Appeal in Gothenburg on the company’s appeal against the decision by the District Court to reject’s Saab Automobile’s application for voluntary reorganization.
Met andere woorden: allemaal je muil houden en gewoon netjes wachten tot november, want dan komt de Chinese zilvervloot binnen varen en slaan we jullie allemaal in het gezicht met grote, dikke, vette bundels Chinese flappen.
Vandaag heeft Saabs messias Pang Da, dat 870 109 miljoen euro wil investeren, zijn eigen geldschieters gewaarschuwd dat er heel misschien wel 45 miljoen euro als verlies afgeschreven moet worden. Het gaat hier om een voorschot op 2.500 Saabs. Aangezien de lopende band in Zweden stil staat is er wel met geld geschoven, maar komen er geen Saabs binnen. Mocht Saab dus toch, tegen de verwachting van Saab zelf in, failliet gaan, dan is dat geld weg (aaaaaand…it’s gone).
Het lot van het bedrijf ligt overigens nog steeds in handen van de Zweedse rechters, die er nog niet helemaal over uit zijn of er gereorganiseerd mag worden of niet.
escort77 zegt
Conclusie: er is geen nieuws, maar we willen toch een stukje over Saab schrijven?
Enne, zouden die jongens en meisjes bij Pang Da echt helemal gek zijn en geld te veel hebben, of weten zij dingen die wij niet weten en zien zij mogelijkheden die wij niet zien?
E34M5Touring zegt
http://www.youtube.com/watch?v=RAKsMnAM8vk
voor ping pang en alle chineze investeerders
dennisr zegt
@E34M5Touring: LOL :)
tom307 zegt
@E34M5Touring: haha die was goed
stanny zegt
Je zou al bijna een aparte blog kunnen starten enkel voor de Saab-Soap…
Wat ook de uitkomst dit jaar is, ik zou toch niet rap een auto kopen van een merk dat insolvabel is.
Esprit_de_Flandre zegt
@stanny: Wààày ahaed of ya…
http://saabblog.net/
dennisr zegt
eeuwig zonde om daar geld in te steken..
midasracer zegt
@dennisr: Ja maar als je moet kiezen tussen Griekenland of Saab, waar stop jij dan je geld in?
dennisr zegt
@midasracer: Griekenland, die heeft toch wel redelijk steun van heel EU, Saab alleen van een stel chinezen.. die de ogen eens helemaal open moeten doen..
midasracer zegt
@dennisr: Je bent een grappenmaker. Dat we nog serieus er over denken om geld te stoppen in een corrupt en lui land, terwijl we serieuze hardwerkende Zweedse werknemers links laten liggen.
dennisr zegt
@midasracer: nee ik dacht er niet serieus over, er werd mij min of meer een onmogelijke keuze voorgelegd, en dan kies ik de meeste veilige optie voor mijn egoïstische ‘ik’ :P
Al met al natuurlijk zeer spijtig voor alle werknemers van saab..
Misschien nog vacatures bij volvo ? :)
robbie zegt
Gelukkig voor Pang Da hebben ze wel Saab UK als onderpand gekregen voor de 45 miljoen euro.
Saab UK = Britse importeur & Saab City (grootste Britse Saab dealer)
Saab UK staat voor 22 miljoen euro in de boeken bij Swedish Automobile, maar iets zegt mij dat waarde van die bedrijven niet heel hoog meer zal zijn als Saab failliet gaat.
Want wat is de waarde van een bedrijf dat geen auto’s kan verkopen.
magetwan zegt
@robbie: de boekwaarde mag niets te maken hebben met het wel/niet maken van auto’s, maar puur iets met de vaste + vlottende + eventuele liquide activa. Ofwel het pand, bedrijfsbezittingen etc.
magetwan zegt
@magetwan: Daarbij wil ik wel even toevoegen: Het is maar een boekwaarde, als Saab straks niets meer kan/mag zal het bedrijf automatisch ook niet voor boekwaarde worden opgedoekt ;) Dus je hebt gelijk @robbie , alleen niet in theorie ;)
robbie zegt
@magetwan: de boekwaarde bestaat niet alleen uit “vaste + vlottende + eventuele liquide activa”. Het gaat om de reëele waarde van het bedrijf.
Als jij een state of the art fabriek hebt staan die miljoenen waard is, maar die niks kan/mag produceren dan is dat bedrijf geen fuck waard.
En een Saab importeur (paar werknemers in een gehuurd pand) is vooral geld waard omdat ze geld verdienen aan het handelen in Saabs. Als er geen Saabs zijn kunnen ze ook geen geld verdienen en keldert de waarde van dat bedrijf.
Hetzelfde geldt voor een Saab dealer. Zolang die auto’s kunnen verkopen zijn ze “geld waard” (toekomstige inkomsten etc), maar als jij een super de luxe Saabdealer hebt en de fabriek sluit dan is je bedrijf plotseling een flink stuk van zijn waarde verloren.
Ik zeg niet dat het bedrijf waardeloos zal worden. Zaken als het pand en voorraad zullen nog geld waard zijn, maar een vergelijkbare Volvo, Volkswagen, Lada dealer die wel gewoon auto’s kan verkopen is een stuk meer waard.
escort77 zegt
@robbie:
ik denk dat de waarde van Saab dealers vooral zit in het onderhoud en reparaties van bestaande Saabs. Daarmee ben je in zekere zin voor langere tijd gegarandeerd van werk en inkomsten.
Dit geldt trouwens niet alleen voor Saab hoor. Verkoopmarge staan onder druk, met steeds meer internet-gerelateerde verkoop zal dat alleen maar sterker worden. Dealer-onderhoud zal echter wel een usp blijven.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Een goed uitgebouwd verkoopsnetwerk verdwijnt niet zomaar. Ze kunnen het in stukken verkopen, of andere producten aantrekken, of, meest waarschijnlijk, een Chinees merk voeren…
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: een verkoopnetwerk? Saab City heeft 2 vestigingen. Dat durf ik geen “uitgebouwd verkoopnetwerk” te noemen.
http://www.saabcity.co.uk/contact_us.php
Pang Da heeft er volgens mij weinig aan om daar zelf een of ander merk te gaan verkopen. Chinese auto’s zijn sowieso allemaal (of iig vrijwel allemaal) linksgestuurd ipv rechtsgestuurd.
Ze zullen dus het vastgoed kunnen verkopen (als dat in eigendom is) of ze kunnen een ander bedrijf zoeken dat toevallig net wil uitbreiden en op zoek is naar een nieuw pand + personeel. Die dealers zullen iig een stuk minder waard zijn als Saab niet meer bestaat.
En over Saab UK (de importeur) zou ik me al helemaal niet teveel illusies maken. Zo’n importeur is namelijk niet meer dan een verkooporganisatie. Ze kopen auto’s (en onderdelen) bij de fabriek en leveren die door aan dealers. Als de fabriek niet meer bestaat/als Saab failliet is heeft die importeur geen functie meer.
De Britse Saab dealers zijn onafhankelijke bedrijven en hebben alleen maar een contract met Saab UK om Saabs te verkopen. Als Saab niet meer bestaat zijn ze vrij om te doe wat ze willen.
De enige partij die wellicht interesse heeft in wat nieuwe dealers is MG (Roewe) dat tegenwoordig eigendom is van SAIC. Maar ook MG heeft momenteel al tig dealers in het Verenigd Koninkrijk
http://www.mg.co.uk/dealers/find-a-dealer.aspx
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Ahso. Ja, ik had een netwerk voor ogen van een paar tiental dealers en zo…
Mja, dan niet…
RubenPriest zegt
Lijkt wel een nieuwe serie van De Veiligheidskooi
captainslow zegt
Och, de woorden van mensen die permanent negatief doen over Saab hebben inmiddels net zo weinig waarde als de woorden van mensen die permanent positief doen. De azijnp(ssers wisten immers al vorig jaar te melden dat VM Saab nooit zou krijgen. En dat Saab binnen 1 jaar failliet zou zijn… etc etc
Ik zeg niet dat Saab niet dood kan. Maar zolang iets niet dood is, is het levend. En dan ligt de focus op datgene overeind te houden. Bovendien, wat ik lees is Pang Da inderdaad wat twijfelachtig (eigen financiering niet rond) maar Youngman is bloedserieus. The proof is in the pudding: als einde van deze week inderdaad 70 miljoen is geboekt, dan zouden mensen misschien eens wat minder kritisch moeten zijn over Youngman.
Panther zegt
ja, ik wist al van het begin dat saab natuurlijk failliet zou gaan, die victor muller heeft grootheidswaanzin. Hij kan bij spyker niet eens break-even draaien en hij denkt saab te kunnen redden. Zelfs met de hulp van zijn dubieuze vriendjes zal het niet lukken. Wiet roken kan leiden tot psychoses dat zouden jullie nederlanders toch stilaan moeten beseffen.
lincoln zegt
@Panther:
bedankt dat jij je slimheid met ons wil delen ..
mattraket zegt
Wat is wiet?
hefmen zegt
Was vandaag op de IAA, maar daar stonden ze niet toch?
dennisr zegt
@hefmen: nee daar was SAAB niet aanwezig :) iets met faillissement.. :P
mazdarx8 zegt
”Met andere woorden: allemaal je muil houden en gewoon netjes wachten tot november, want dan komt de Chinese zilvervloot binnen varen en slaan we jullie allemaal in het gezicht met grote, dikke, vette bundels Chinese flappen.”
HAHAHA! mooi gezegd. ik lag in een deuk!
bigcar zegt
wel een heel langdurige soap nu :)
Truttenschudder zegt
Begrijp me niet verkeerd, ik vind SAAB hartstikke mooi enzo, maar ik kan niet bevatten dat de deal Spyker-SAAB ooit is goedgekeurd.
Het ene bedrijf heeft nog nooit winst gemaakt, het andere is stervende…lijkt me bepaald geen ideale combinatie.
En dan Victor Müller, niet echt je van het als het aankomt op het runnen van een bedrijf.
fiets zegt
Een goede zaak voor Saab zou een Cross-over zijn.
Mensen rijden graag in die hondenhokken.
alfamail zegt
Die Zweden zijn net de Nederlandse regering (denk Fokker enz) geen enkele binding, nationale trost or what so ever!
Laat maar kapot gaan die boel who cares?
Doodzonde!